KnudSan 1855 Skrevet 28. April, 2020 (edited) Jeg tænker om det vil være pinligt for os her i Danmark at begynde at bruge mundbind eller maske. Jeg tænker det bare som almindelig beskyttelse, ikke relateret til arbejde eller andet. Spørgsmålet er dukket frem gennem, lidt skriveri i en tråden "Thailand i Marts". Alle i Thailand skal bære maske i det offentlige rum, som jeg har forstået det. Selv er jeg i tvivl, men som mange andre ikke normale ting, så er det vel kun et spørgsmål om tid, så er jeg/Vi vel blevet dus med at bruge mundbind, på samme måde som vi næsten alle har noget til afspritning i lommen og det er ikke en lommelærke Hvad tænker I. Redigeret 28. April, 2020 af KnudSan Stavning Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Oldtimer 4580 Skrevet 28. April, 2020 Jeg går med maske, når jeg skal være i mindre lukkede rum med andre. Den beskytter ikke mig særligt, men den reducerer min smitterisiko overfor andre og lidt har vel også ret. Er det blevet gjort grin med blandt bekendte veninder, så nu får de ikke mere af min pik (spøg) 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Den_glade_amatør 4389 Skrevet 28. April, 2020 Det bliver et nej tak herfra. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Harran 2412 Skrevet 28. April, 2020 (edited) Der kører i øjeblikket flere store forskningsprojekter for at undersøge, om mundbind rent faktisk har nogen virkning. Der er p.t. intet grundlag for at tro, at det gør den store forskel men at det er mere kulturelt relateret. At mange tror, at det må da være helt naturligt at være konstant dækket omkring mundregionen reducerer smitterisikoen betydeligt er blot med til at øge salget af mundbind. Men indtil videre er dommeren altså ude. Jeg ser intet behov for at begynde at bruge mundbind før der er nogle der finder frem til at det gør en forskel. Pinligt? Det har jeg ingen holdninger til. Jeg forholder mig til fakta. hvis de finder ud af at mundbind kan redde liv, så er jeg på. Redigeret 28. April, 2020 af Harran 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
doctor who 108 Skrevet 28. April, 2020 (edited) Mundbind?? Aldrig i livet!! Rende rundt og ligne et fjols, der er bange for skygger? NIX! I øvrigt synes jeg at alt det her corona - holde afstand, undgå forsamlinger osv. er noget hysteri. Hvor mange dør der ikke, når vi med jævne mellemrum har influenza epidemier? Mange flere - faktisk et par tusinde, sidste gang vi havde en "ordentlig" epidemi 2017-2018. Men det var der ikke mange, der tog særligt notits af! Så Mette og co. kan for min skyld hoppe i havnen og blive der! Redigeret 28. April, 2020 af doctor who 6 1 1 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17564 Skrevet 28. April, 2020 doctor who skrev, for 2 minutter siden: Mundbind?? Aldrig i livet!! Rende rundt og ligne et fjols, der er bange for skygger? NIX! Jeg bruger mundsprit istedet for. Malt (koster for tiden halvdelen af en flaske håndsprit) Har en lommeflaske jeg bruger hver gang nogen kommer for tæt på, og efter kys. 1 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Pervy 745 Skrevet 28. April, 2020 Hvorfor går I op i hvad andre folk tænker om jer? Bær dog værnemidler hvis I har lyst og vil gøre en forskel! 5 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AlfaN 2235 Skrevet 28. April, 2020 Pervy skrev, for 1 minut siden: Hvorfor går I op i hvad andre folk tænker om jer? Bær dog værnemidler hvis I har lyst og vil gøre en forskel! Enig. Men det er jo ikke bevist om det gør en forskel at gå med maske. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
møgsvinet 804 Skrevet 28. April, 2020 Jeg vil kun bruge det lort hvis jeg bliver tvunget til det. Som @doctor who så synes jeg også det er overdrevet hysteri. Medierne verden over har virkelig formået at få blæst en storm op. Jeg gider ikke leve mit liv i frygt for noget som der er så ufattelig lille en chance for at dø af. Noget andet er at der findes så mange forskellige typer af masker og at langt de fleste ikke kan stoppe virus (generelt). Endnu vides det ikke med sikkerhed om masker kan beskytte mod corona specifikt. En anden ting er så når folk alligevel lige skal hive ud/ned i masken af og til for at klø sig på næsen eller hvad de nu skal. Folk gratter rundt på deres masker med beskidte fingre og får potentielt selv hevet smitten med indenfor masken. Og virker masken ikke så kan det give falsk tryghed der får folk til at samle sig tættere end de vil gøre uden og derved kan de øge smitterisikoen … 5 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Kvindebeundre 169 Skrevet 29. April, 2020 Generelt set nej tak her fra til mundbind, hvis jeg skulle besøge nogen jeg ved er i risiko gruppen, ville det være en anden sag (der ville jeg følge de retningslinjer der er). Alt er en risiko vurdering, du kan risikere at blive kørt ned når du færdes i trafikken, du kan risikere (ganske lille risiko), at blive ramt af et lyn hvis du går ude når det lyner og tordner (det gør ikke at jeg nævneværdigt ændre min adfærd. Kvindebeundren. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13834 Skrevet 29. April, 2020 AlfaN skrev, for 7 timer siden: Enig. Men det er jo ikke bevist om det gør en forskel at gå med maske. Statistikken siger ellers noget andet, men hvis man er så hysterisk med at gå og vaske hænder, bruge handsker og spritte dem af - så burde man også bære en maske - og havde Mette og Co. gennemført masketvang i det offentlige rum, fremfor at lukke grænserne, frisørsaloner, mindre butikker, genne folk væk fra busstoppesteder, lave forsamlingsforbud, aflyse festivaler, udendørs markeder, mv. - så havde vi ikke behøvet uddele mia. i støtte til et nødlidende erhvervsliv og kulturinstitutioner. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AlfaN 2235 Skrevet 29. April, 2020 Jernsvinet skrev, for 33 minutter siden: Statistikken siger ellers noget andet, men hvis man er så hysterisk med at gå og vaske hænder, bruge handsker og spritte dem af - så burde man også bære en maske - og havde Mette og Co. gennemført masketvang i det offentlige rum, fremfor at lukke grænserne, frisørsaloner, mindre butikker, genne folk væk fra busstoppesteder, lave forsamlingsforbud, aflyse festivaler, udendørs markeder, mv. - så havde vi ikke behøvet uddele mia. i støtte til et nødlidende erhvervsliv og kulturinstitutioner. Ved ikke hvad statistikker du nævner. Men jeg har endnu ikke set andet end at det hjælper hvis dem der er smittede bærer mundbind. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Pervy 745 Skrevet 29. April, 2020 AlfaN skrev, for 8 timer siden: Enig. Men det er jo ikke bevist om det gør en forskel at gå med maske. Selvfølgelig gør det en forskel at bære maske. Måske ikke så stor forskel som hvis man samtidigt bærer visir. Sundhedspersonale går med værnemidler både for at undgå at blive smittede og for at undgå at smitte. 2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Pervy 745 Skrevet 29. April, 2020 doctor who skrev, for 9 timer siden: Mundbind?? Aldrig i livet!! Rende rundt og ligne et fjols, der er bange for skygger? NIX! I øvrigt synes jeg at alt det her corona - holde afstand, undgå forsamlinger osv. er noget hysteri. Hvor mange dør der ikke, når vi med jævne mellemrum har influenza epidemier? Mange flere - faktisk et par tusinde, sidste gang vi havde en "ordentlig" epidemi 2017-2018. Men det var der ikke mange, der tog særligt notits af! Så Mette og co. kan for min skyld hoppe i havnen og blive der! Desværre er en voldsomt smittende og skadende virus, uden en vaccine, ligeglad med hvad du "synes" 2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AlfaN 2235 Skrevet 29. April, 2020 Pervy skrev, for 47 minutter siden: Selvfølgelig gør det en forskel at bære maske. Måske ikke så stor forskel som hvis man samtidigt bærer visir. Sundhedspersonale går med værnemidler både for at undgå at blive smittede og for at undgå at smitte. Dejligt du er så overbevist, når det igen og igen er blevet afvist af eksperter herhjemme. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AlfaN 2235 Skrevet 29. April, 2020 Pervy skrev, 1 time siden: Desværre er en voldsomt smittende og skadende virus, uden en vaccine, ligeglad med hvad du "synes" Det er vel ikke anderledes end at du synes det virker at gå med maske, selvom de først er igang med at undersøge det nu og hidtil har afvist det. Kommer undersøgelsen ud med at det virker at bære mundbind. Er situationen en helt anden. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jogge 1496 Skrevet 29. April, 2020 Selvfølgelig har det en effekt at bære mundbind, og i diskussionen bliver man nødt til at differentiere mellem de forskellige kategorier af værn der findes. Der er mange nuancer om selve værnet, om det dækker mund og næse eller også øjne. Derudover er der hele opvejningen af sundhed og smitte mod andre parametre. Det er den politiske del af diskussionen. Eksempelvis hvad det betyder for kommunikationen og den generelle oplevelse af det sociale rum og interaktioner. Det hele er kompromisser og afvejninger - men der er altså rigtig mange andre parametre end isoleret effektivitet af et enkelt mundbind. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AlfaN 2235 Skrevet 29. April, 2020 Jogge skrev, for 7 minutter siden: Selvfølgelig har det en effekt at bære mundbind, og i diskussionen bliver man nødt til at differentiere mellem de forskellige kategorier af værn der findes. Der er mange nuancer om selve værnet, om det dækker mund og næse eller også øjne. Derudover er der hele opvejningen af sundhed og smitte mod andre parametre. Det er den politiske del af diskussionen. Eksempelvis hvad det betyder for kommunikationen og den generelle oplevelse af det sociale rum og interaktioner. Det hele er kompromisser og afvejninger - men der er altså rigtig mange andre parametre end isoleret effektivitet af et enkelt mundbind. Hvorfor er det en selvfølge, nu det er afvist flere gange af ledende eksperter herhjemme? 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jogge 1496 Skrevet 29. April, 2020 Jeg skriver en effekt. Ikke 100% virkning. Og bruger man det værn som sygehuse har til rådighed har det en stor effekt. Dem du køber i byggemarkeder har stort set ingen effekt, udover at du ikke piller dig selv i næsen (hvilet var sjovt at skrive - men også har en vis smitte reducerende virkning.) 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Pervy 745 Skrevet 29. April, 2020 AlfaN skrev, 1 time siden: Hvorfor er det en selvfølge, nu det er afvist flere gange af ledende eksperter herhjemme? Der er forskel på om det ikke har en dokumenteret virkning ved udendørs brug og ikke har en virkning. https://videnskab.dk/krop-sundhed/dansk-forsoeg-om-mundbind-paa-vej-maaske-kommer-vi-til-at-aendre-anbefalinger 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheVoice 9405 Skrevet 29. April, 2020 For at det skal have en effekt skal det bæres af alle. Det batter ikke noget at en mindre del af befolkningen bruger det. Jeg er sådant set enig i, at effekten vil være begrænset, når det benyttes udendørs og i situationen hvor man overholder de 2 meters afstand. Men derfor kunne man jo godt overveje, i forbindelse med mere genåbning af Danmark, om man skulle indføre krav om mundbind ved bestemte aktiviteter. Her tænker jeg på mange af de situationer hvor der kan være svært at holde 2 meteres afstand. Det være sig når man bruger de offentlige transportmidler. Det være sig når man handler ind osv. Rent praktisk skal man selvfølgelig også forholde sig til, det enorme forbrug af masker det vil medføre. Dernæst skal man forholde sig til prisen. Jeg googlede lige lidt og prisen på f.eks et 3 lags mundbind ligger i størrelsesordenen på 20-30 pr stk. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
KnudSan 1855 Skrevet 29. April, 2020 Oldtimer skrev, for 19 timer siden: det blevet gjort grin med blandt bekendte veninder, så nu får de ikke mere af min pik (spøg) Der er så heller ikke mulighed for en slikke tur, det er "tortur" mod dine veninder. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
KnudSan 1855 Skrevet 29. April, 2020 Dejligt med så forskellige meninger og i en forholdsvis god tone. Jeg smiler fordi det er dejligt men det kan I ikke se grundet mundbind. Pas godt på hinanden og jer selv Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 29. April, 2020 TheVoice skrev, for 6 timer siden: Rent praktisk skal man selvfølgelig også forholde sig til, det enorme forbrug af masker det vil medføre. Dernæst skal man forholde sig til prisen. Jeg googlede lige lidt og prisen på f.eks et 3 lags mundbind ligger i størrelsesordenen på 20-30 pr stk. Dem de sælger på apoteket er 13 kr. per stk Og meget enig i resten af dine overvejelser. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9504 Skrevet 30. April, 2020 doctor who skrev, den 28.4.2020 at 21:56: I øvrigt synes jeg at alt det her corona - holde afstand, undgå forsamlinger osv. er noget hysteri. Hvor mange dør der ikke, når vi med jævne mellemrum har influenza epidemier? Mange flere - faktisk et par tusinde, sidste gang vi havde en "ordentlig" epidemi 2017-2018. Men det var der ikke mange, der tog særligt notits af! Du fatter vist ikke en bjælde. Som du kan se i Sverige ville der dø langt flere, hvis det ikke var for tiltagene - selv i Sverige har de anbefalinger om afstand, men alligevel har de flere døde ift. befolkningsstørrelsen end vi nogensinde har haft af influenza. Og det er kun lige begyndt. Derudover er dødsfald kun en enkelt af de negative følger. Andre har langvarige men, hvis ikke livsvarige og selve sygeforløbene er længerevarende og mere behandlingskrævende. Din sammenligning er derfor forkert. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg