Hop til indhold
Rejsenetværk

Hjælp til en klassisk play liste

Recommended Posts

Kære venner på EG

Godt at vi har Hyggesnak. 

Her er der vide rammer, for emner til en ny tråd :)

Jeg er blevet tiltroet en indsigt i klassisk musik, som jeg må erkende, at jeg ikke har :oops:

Når det kommer til kunst, kultur, musik og gastronomi, er jeg mere forbruger, end ekspert.

Sådan at forstå, at jeg har mine præferencer, som kommer til udtryk i min gamle samling af CD plader, museer jeg besøger, koncerter jeg går til, og restauranter jeg spiser på.

Jeg er jo kendt for at kunne beskrive oplevelsen af samme i detaljer, når jeg skriver om det.

Men min gode bekendte, har måske troet, at der ligger en større paratviden til grund, end tilfældet er, og her er jeg så blevet taget lidt med bukserne nede :(

Sandheden er, at der ligger research og planlægning til grund, hver gang jeg brillerer, og eftersom at jeg ikke kunne svare på stående fod, giver jeg hermed bolden videre.

Opgaven er!

Udfærdig en spilleliste med klassiske musiknumre, som kan påvirke en på det emotionelle plan?

Sorg, glæde, begejstring, empati eksempelvis.

Jeg tror at I er nogle  feinschmeckere, med den paratviden, som jeg ikke har, der vil kunne bidrage omfangsrigt til denne tråd.

Håber at I vil kaste jer over udfordringen, med vid, links, og gerne egne små mini anmeldelser.

Gerne youtube, radio kanaler etc.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis vi starter med sorg, synes jeg Tomaso Albinonis Adagio i g-mol er et stykke musik der kan tage en i hånden imens man er inde røre ved følelserne af tab og afsavn. Prøv at lukke øjnene imens du hører den, og mærk om det ikke giver et lille stik, selv hvis de sørgmodige følelser ikke ligger helt fremme:

https://www.youtube.com/watch?v=u99f9RAvwu4

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest LMNB

Eller spring over det allerlaveste gærde og køb en Spotify-konto. Spotify "hjælper" dig ved at lave playlister netop ud fra fx følelser - og du kan blot klikke ind på "klassisk musik", og så vælge genrer som fx 'følelser', 'årstider', (osv.) :) Dette kan du så "konvertere" tilbage til din egen måde at lave en spilleliste på :) - og så forberede dig, ved at google hvert enkelt nummer! :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest kenderen

Hvis du går op i lydkvalitet så overvej Tidal som har Hi-Fi lydkvalitet på rigtig mange tracks og næsten ikke til at skelne fra en virkelig god CD afspiller - der er et imponerende bagkatalog af både klassisk, soul, jazz osv osv

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Hunter

Her er to at starte med:

Vivaldi's Fire Årstider

Beethoven's Femte Symfoni

God fornøjelse!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu ved jeg godt at det nok ikke helt går under betegnelsen "klassisk musik". Og måske alligevel når det er klaver.. Er i tvivl.. Men de musik numre her vækker en del følelser i mig, alt efter hvilket nummer det er. 

Men find dem her på YouTube, xxi-klavier.

Jeg har dem i ørerne nærmest hver aften når jeg ikke rigtigt kan falde i søvn. De får mig til at slappe af og stresse totalt ned. Men prøv at lyt til det. Så kan du jo selv vurdere. 

Redigeret af Varmemester

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den er svær, for hvad foretrækker man?

For mig kan det fx være Bachs dobbeltkoncert for violin i d-mol, BWV 1043. Men primært kormusik fra renæssancen. Palestrina, Monteverdi, Tomas Luis de Victoria, Thomas Tallis for at nævne et par stykker.

Måske ikke easy listning musik, for renæssancens polyfone stil kræver nok lidt tilvænning.

Men Bach vil nok altid være min yndlingskomponist, hvis jeg skal vælge en.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis opera rammer bare lidt indenfor skiven her så er Saint Saens "Mon cœur s'ouvre à ta voix " en af mine favoritter. Ikke bare sangen men også musikken. Det er bare kærlighed i højeste potens. Fortvivlet, håbløs, ubetinget og uendelig på én gang. Den får mit <3 til at smelte......

Skal man høre den skal man ikke snyde sig for en af udgaverne sunget af Marilyn Horne der er kendt for at ændre en smule på slutningen af sangen :)

https://www.youtube.com/watch?v=rwynxOAoKjo

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bachs messe i h-mol

Beethovens 9. Symfoni

Sibelius

Tjajkovskijs Svanesøen

Stravinskijs Le sacre du printemps

Spansk renæssancemusik med eller dirigeret af Jordi Savall

Ariaen Una furtiva lagrima fra operaen Elskovsdrikken af Donizetti. 

Og så lige denne lille perle af Bach 

Blot nogle bud.

 

Redigeret af Midtvestagurken

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liv skrev, for 27 minutter siden:

Jeg kan godt lide Carl Nielsens Tågen letter, Vivaldis De fire årstider, Wagners Tristan og Isolde og flere af Bachs stykker, som jeg ikke umiddelbart husker navne på.

Du tænker nok her på (i det mindste dele af) Bachs Brandenburgerkoncerter. Der er seks af dem, og de er klassikere inden for klassikerne.

Har du imidlertid sagt Carl Nielsens "Tågen letter" bliver du simpelthen også nødt til at sige "Morgenstemning" af norske Edward Grieg.

 

 

Vivaldis årstider bliver jeg aldrig træt af at høre på. "Foråret" er topnummeret tæt fulgt af "Skøjteløbet" i "Vinteren".

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Håber der er lidt til inspirationen og øregangen her @Rejsenetværk :)
Disse er nogle af favoritterne fra min klassiske playliste


 

Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Hymn of the Cherubim
Fantastisk stemningsfuldt stykke som kan være både utroligt opløftende, ligeså enormt sørgmodigt - afhængig af ørerne og humøret der lytter. Spændende dualitet.

-

Rachmaninov: The Isle of the Dead, Symphonic poem Op. 29 - Andrew Davis

Rammer mig altid hvor meget den tænkte historie fortælles via tids-signaturen og hvor meget angst der fremprovokeres i netop dette stykke.

-

Vasily Kalinnikov - Symphony no. 1

Der sker simpelthen bare så meget i hele dette 'klip', kan forsvinde helt ind i musikken. Om det er nogen specifik følelse der udvikles eller fremmes kan jeg ikke lige sætte finger på - synes bare ikke Kalinnikov får den opmærksomhed hans værker fortjener :)

-

Edward Elgar - Nimrod

Historien om satsen er måske meget til grunde for dens inklusion på listen - kort fortalt er det angående viljen til at ihærdigt kæmpe imod modgang, at sætte liden i konstruktiv kritik, og (måske i mere overført forstand) at sætte pris på hårdhederne man møder på sin vej.
Dens brug i mere sørgmodige begivenheder er fuldt ud til at forstå og sætte pris på. Begravelser, minde-højtideligheder, og den var sågar den sidste orkestrale komposition der blev spillet af det Græske National Orkester før dets dissolution tilbage i 2013.

-

Hans Zimmer - Chevaliers de Sangreal

I mindre grad et "klassisk" stykke, men jeg synes virkelig at Hans Zimmer er blandt vor tids storheder indenfor orkestral komposition - og hvor den personlige mening om netop denne sang nok er farvet af fortællingen i "Da Vinci Mysteriet"-filmen som sangen er forbundet, så er det stadig et enestående og ærefrygtigt stykke musik.

-

Hans Zimmer - S.T.A.Y.

Afslutningsvis endnu en fra Hans Zimmer, og nok min favorit af hans værker.
Jeg kun kan beskrive som følelsen musikken efterlader mig med som "ensomhed".. Men i en sådan grad at jeg kan både smile, samt have tårer trillende ned ad kinderne på samme tid. Et mesterværk.

 

 

Hygge til!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er lige før den her tråd, skulle omsættes i en fælles  tur i Operaen på Holmen KBH, Gamle scene på Kongens Nytorv KBH, eller DR's Koncertsal KBH :)

Gerne også Musikhuset i Århus, ville elske et par dage i Århus for det.

Det var så ikke lige den oprindelige intention med tråden, men skulle et par stykker eller tre være interesseret, og det lader sig arrangere indenfor de næste 3 - 4 måneder, så kunne jeg personligt godt være interesseret.

Kender desværre, som oftest ikke mine vagtplaner tidligere end 4 - 5 uger før, men der skulle være noget ferie på trapperne, som jeg forhåbentlig vil få med et lidt længere varsel.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, for 6 timer siden:

Du tænker nok her på (i det mindste dele af) Bachs Brandenburgerkoncerter. Der er seks af dem, og de er klassikere inden for klassikerne.

Har du imidlertid sagt Carl Nielsens "Tågen letter" bliver du simpelthen også nødt til at sige "Morgenstemning" af norske Edward Grieg.

Vivaldis årstider bliver jeg aldrig træt af at høre på. "Foråret" er topnummeret tæt fulgt af "Skøjteløbet" i "Vinteren".

Ja, lige præcis Brandenburger koncerterne :) 

Morgenstemning kender jeg også, den var gledet ud af systemet ;) Jeg har foræret min pladesamling væk, så hører næsten kun musik i bilen, og den er sjældent stillet ind på klassisk musik.

Alle Vivaldis årstider er smukke, men jeg foretrækker Forår og Efterår.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest tvr

@Rejsenetværk, interessant opgave.....

Jeg er fan af @Midtvestagurken's og @Argent's lister. Især de russiske komponister. Men de er til gengæld ofte meget bombastiske og storslåede. Lidt i kontrast til det, er et par af de lettere stykker af Chopin, helt uovertrufne, efter min mening.Der er en del. Jeg holder mig fra de triste, men kan ellers ikke få nok af Chopin.

Når jeg virkelig skal koncentrere mig, bliver denne spillet - bedste nogensinde, IMHO.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest umiaqse

Nu kanske jeg blir utkastad ur denna tråd eftersom Vangelis ikke riktigt klassar in som klassisk kompositör.

Men min kärlek till klassisk musik visade vägen till detta stycke som jeg  tycker är så maffigt och pampigt med manskören i bakgrunden.

 

Redigeret af umiaqse
Felstavat

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lagaffe

For mit vedkommende er det umuligt og komme ud om disse 2 når vi taler klassisk musik.

Nessum Dorma ( her sunget af Luciano Pavarotti) den giver mig altid tårer i øjnene :)

Nessum Dorma

og selvfølgelig også Beethovens 9. Symphoni. 

Beethovens 9.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lagaffe

Og så glemte jeg selvfølgelig Figaros Bryllup og Eine Kleine Nachtmusik af Mozart :huh:

Redigeret af Lagaffe
Glemsom

Del dette indlæg


Link til indlæg
kaninen skrev, for 1 time siden:

Bolero er et flot stykke musik,men også Prokofiev "Romeo and julie" -Dance of the knights er også et flot stykke musik 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Trinetease skrev, for 7 timer siden:

Tak @Rejsenetværk Du tænkte længere end jeg lige gjorde ♥️

Jeg gider iøvrigt godt en tur i Opera’en :-) 

Jævnfør min kalender, vil jeg kunne tage med til disse forestillinger i oktober i Operaen.

Hvis vi bliver nogle der tager sammen i Operaen, bliver vi næppe mange, og jeg vil godt lige mødes med interesserede først, for at koordinere og bestille billetter.
Lad os mødes på en kaffebar, eller hjemme hos mig, med hver sin laptop, og få det arrangeret i fællesskab.

Jeg spiser gerne med før eller efter forestillingen, jeg alkoholfrit.

Om vi skal sidde samlet eller ikke, må være op til, om man synes det, eller ikke.

Priserne er forskellige, og økonominen afholder ikke mig fra at købe billetter i den dyrere ende, og jeg gør det gerne.

Det Kongelige Teater
https://kglteater.dk/ 

Barberen i Sevilla
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20192020/opera/barberen-i-sevilla/?section=top 

Rundvisning i Operaen
Onsdag  den 2 oktober kl 16:30
Pris 120 kr 

Rundvisning Barberen i Sevilla
Onsdag  den 2 oktober kl 18:15
Pris 90 kr

Barberen i Sevilla
Onsdag  den 2 oktober kl 19:30

Rundvisning i Operaen
Tirsdag den 8 oktober kl 17:00
Pris 120 kr

Rundvisning Barberen i Sevilla
Tirsdag den 8 oktober kl 18:45
Pris 90 kr

Barberen i Sevilla
Tirsdag den 8 oktober kl 20:00

Carmen
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20192020/opera/carmen/ 

Rundvisning i Operaen
Lørdag den 5 oktober kl 16:30
Pris 120 kr

Rundvisning Carmen
Lørdag den 5 oktober kl 18:15
Pris 90 kr

Carmen
Lørdag den 5 oktober kl 19 30

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej @Rejsenetværk

Det jo næsten en umulig opgave. Da der igennem tiderne er lavet noget helt igennem fantastisk klassisk musik. Men, jeg skal jo vælge. 

Franz Schubert. Har lavet Ave Maria. Som, jeg, har en ganske speciel minde og oplevelse med. I denne version sunget så smukt, af den Australske sangerinde.  Mirusia Lourwerse. 

 

Ja Andrea Bocelli og Sarah Briteman. De passer så godt sammen i klang og tone. Og den sang, er så smuk.  it's time to say goodbye. 

God eftermiddag til jer alle.

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest tvr
kanonkongen skrev, for 15 minutter siden:

Franz Schubert. Har lavet Ave Maria. Som, jeg, har en ganske speciel minde og oplevelse med. I denne version sunget så smukt, af den Australske sangerinde.  Mirusia Lourwerse. 

Tak, KK. Jeg er helt vild med den også. Denne udgave har jeg ikke hørt/set. Hold da op hvor er den smuk. Jeg sidder og får tårer i øjnene. Tak for at dele. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...