Hop til indhold
NogetPåDenDumme

Sociale udfordringer, asperger

Recommended Posts

@sneræven, jeg undrer mig lidt over at du nævner "Cuddling" som noget du kunne have lyst til, når nu du også nævner at du (efter eget udsagn) er en person som også indeholder noget lidt "Asperger-lignende". Jeg er selv nerotypisk, men har ganske stor personlig erfaring med relationer mellem personer med højtfungerende autisme og "den nerotypiske person" ... Hvis du finder Cuddling interessant, må det jo betyde at du søger nærvær på et eller andet plan, men det må jo så være nærvær på en bestemt form. Hvad er det ved Cuddling som du finder betydningsfuldt... Eller med andre ord: Hvilket form for nærvær søger du ? - Det kunne være uhyre spændende at høre!

@NogetPåDenDumme- Du må meget gerne skrive et par ord mere, enten som kommentar til de indlæg som er kommet siden du skrev sidst, men lige så godt: Bare skriv hvad du tænker. Vi ved begge at du er "anderledes", og det er helt fint, no problemos, jeg lytter hvis du har brug for det!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tak for de mange svar. Og jeg håber der kommer flere.

Ligeledes er meget overrasket over, der har været så mange inde og kigge. 

Har altid set cuddling som kæle, men linket fra @TheVoice, og lidt mere Google, er jeg blevet klogere :)

Indtil videre er jeg kommet frem til, at igen prøve, at finde en, via dating sider, som kunne være interesseret i at bo hver for sig. Men stadig i et kæresteforhold. Hvor man kan støtte hinanden

Redigeret af NogetPåDenDumme

Del dette indlæg


Link til indlæg
Luksusmassage skrev, den 17.3.2019 at 23:56:

Det er da en hånlig tilgang at have til andre, troede kun det var teenagere der rullede øjne

Det KAN jo være at det netop ER en teenager der gemmer sig bag:ph34r:, det kunne være forklaringen på den hånlige tilgang og de rullende øjne;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
MickeyM skrev, den 18.3.2019 at 22:43:

@sneræven, jeg undrer mig lidt over at du nævner "Cuddling" som noget du kunne have lyst til, når nu du også nævner at du (efter eget udsagn) er en person som også indeholder noget lidt "Asperger-lignende". Jeg er selv nerotypisk, men har ganske stor personlig erfaring med relationer mellem personer med højtfungerende autisme og "den nerotypiske person" ... Hvis du finder Cuddling interessant, må det jo betyde at du søger nærvær på et eller andet plan, men det må jo så være nærvær på en bestemt form. Hvad er det ved Cuddling som du finder betydningsfuldt... Eller med andre ord: Hvilket form for nærvær søger du ? - Det kunne være uhyre spændende at høre!

 

Jeg elsker at kramme kvinder - helst 'hud-mod hud', (men så er det ikke cuddling).
Jeg bliver 'høj' af det, i flere dage, nogle gange ... 
Jeg véd ikke hvad pokker det er - blanding af noget lyst, ømhed, beskytterinstinkt ... I don't know, og jeg kunne tænke mig at 'udforske' det ... 
Sjovt nok, så sagde den sidste pige jeg besøgte - for snart et halvt år siden - også,  at når jeg så gerne vil kramme, så kunne det ikke rigtig passe sammen med at jeg har Asperger-træk ... 

Men, læg mærke til at jeg skrev 'Asperger-lignende ... 
Forklaringen på de sociale udfordringer jeg har, stammer måske et andet sted fra - nogle specielle omstændigheder ved min opvækst.
Faktisk er jeg ret god til at 'læse' mennesker - det passer heller ikke med Asperger ... 

 

Redigeret af sneræven

Del dette indlæg


Link til indlæg
sneræven skrev, for 9 timer siden:

Jeg elsker at kramme kvinder - helst 'hud-mod hud', (men så er det ikke cuddling).
Jeg bliver 'høj' af det, i flere dage, nogle gange ... 
Jeg véd ikke hvad pokker det er - blanding af noget lyst, ømhed, beskytterinstinkt ... I don't know, og jeg kunne tænke mig at 'udforske' det ... 
Sjovt nok, så sagde den sidste pige jeg besøgte - for snart et halvt år siden - også,  at når jeg så gerne vil kramme, så kunne det ikke rigtig passe sammen med at jeg har Asperger-træk ... 

Men, læg mærke til at jeg skrev 'Asperger-lignende ... 
Forklaringen på de sociale udfordringer jeg har, stammer måske et andet sted fra - nogle specielle omstændigheder ved min opvækst.
Faktisk er jeg ret god til at 'læse' mennesker - det passer heller ikke med Asperger ... 

 

Kender nogen med Aspergeres som i den grad ikke kan give et kram, men der er også nogen med Aspergeres som virkelig elsker at kramme. 

Så min erfaring er at Aspergeres og kram godt kan passe sammen. 

Kan kun igen opfordre til at gå til møder i din lokale Aspergeres forening og møde nogle ligestillet, da Aspergeres kommer meget forskelligt til udtryk fra person til person. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

@sneræven: Mange tak for svar :-) Jeg forstår hvad du skriver, og jeg tror at du har ret I at du (som jeg forstår dit skriv) besidder Asperger-lignende træk, men nok ikke vil kunne få Aspergers syndrom som en diagnose. Det er jo så blot min umiddelbare tanke, og jeg skal i den forbindelse understrege at jeg ikke har psykologfaglig ekspert på dette område, så jeg kan jo tage fejl, men jeg vil også understrege at "den almindelige" uddannet psykolog ikke er rustet til at rådgive personer med Asperger, samt pårørende til disse, det kræver helt særlig indsigt. Aspergers syndrom er uhyre kompleks at forstå... Med en Asperger-partner gennem 18 år, og en Asperger-far som på 46'rende år fortsat kun tillader et 1-sekunds-kram før jeg bliver skubbet væk, bilder jeg mig ind, at jeg har en vist erfaring med Aspergers, men som skrevet, jeg kan tage fejl :-) 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
AalborgLook skrev, den 20.3.2019 at 08:39:

Kender nogen med Aspergeres som i den grad ikke kan give et kram, men der er også nogen med Aspergeres som virkelig elsker at kramme. 

Hej @AalborgLook Det sidste stiller jeg mig svært tvivlende overfor - Det er i hvert fald ikke min oplevelse. Nogen kan til nød kramme kortvarigt, nogen kan kramme i mange sekunder, men jeg har aldrig oplevet en som ikke følte at der også var en grænse, at det blev "for meget"... Personer med Aspergers kan på mange områder være lige så forskellige som du og jeg. men der er nogle fællestræk, bla. intimitet og empatisk indlevelse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tiger skrev, den 17/3/2019 at 14:16:

Jeg slog det op til 18'875. Jeg er ligeglad med hans faste udgifter, jeg skriver at han godt kan få råd til GP hvis han prioriterer det. Jeg formåede at få råd til GP i ny og næ da jeg var studerende, og man er væsentligt bedre stillet økonomisk på førtidspension end som studerende.

Det beløb er så før skat har taget sin andel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
MickeyM skrev, for 9 timer siden:

Hej @AalborgLook Det sidste stiller jeg mig svært tvivlende overfor - Det er i hvert fald ikke min oplevelse. Nogen kan til nød kramme kortvarigt, nogen kan kramme i mange sekunder, men jeg har aldrig oplevet en som ikke følte at der også var en grænse, at det blev "for meget"... Personer med Aspergers kan på mange områder være lige så forskellige som du og jeg. men der er nogle fællestræk, bla. intimitet og empatisk indlevelse.

Er godt klar over at flertalle med Aspergers ikke er vild med at kramme, men kender et par stykker med Aspergers som næsten krammer alt og alle. Det samme med sex, nogle med Aspergers kan ikke udsåt sex, mens andre ikke kan få nok. Kender bl.a. en med Aspergers der har en swinger klub.

Mit kendskab til Aspergers har jeg fået ved at gå med i den lokale Aspergers forening med en kamerat som ikke har det så nemt med social kontakt og at møde andre og nye mennesker, så jeg tager med for at støtte ham.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Frodige Ida skrev, for 2 timer siden:

Det beløb er så før skat har taget sin andel.

Ok. Og hvad har han så efter skat?

Del dette indlæg


Link til indlæg

@AalborgLook og @MickeyM

Så vidt jeg forstår, er Aspergers Syndrom en bestemt kombination af symptomer - det er ikke en egentlig 'sygdom' i den forstand at man ikke kender årsagen.
Men man mener der kan være mange grunde - f. eks. flere genetiske faktorer - der kan forårsage det.
Det er vist en almindelig erfaring, at mange Aspergere er overfølsomme over for f. eks. høje lyde og berøring. (Sådan har jeg det slet ikke)
Derfor bryder de sig ikke meget om at kramme.
En anden grund kan være, at menneskers opførsel forvirrer dem, så kram og berøring opleves nærmest som agression - tab af kontrol. .. 
Mange har været mobbet, og så bliver man meget usikker på mennesker .. det er bl. a. min situation.

Der er mange aspekter, og det er en spændende snak ... :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
sneræven skrev, for 10 minutter siden:

@AalborgLook og @MickeyM

Så vidt jeg forstår, er Aspergers Syndrom en bestemt kombination af symptomer - det er ikke en egentlig 'sygdom' i den forstand at man ikke kender årsagen.
Men man mener der kan være mange grunde - f. eks. flere genetiske faktorer - der kan forårsage det.
Det er vist en almindelig erfaring, at mange Aspergere er overfølsomme over for f. eks. høje lyde og berøring. (Sådan har jeg det slet ikke)
Derfor bryder de sig ikke meget om at kramme.
En anden grund kan være, at menneskers opførsel forvirrer dem, så kram og berøring opleves nærmest som agression - tab af kontrol. .. 
Mange har været mobbet, og så bliver man meget usikker på mennesker .. det er bl. a. min situation.

Der er mange aspekter, og det er en spændende snak ... :) 

Helt enig, det er meget forskelligt hvordan Aspergers kommer til udtryk og påvirker den enkelte.

Del dette indlæg


Link til indlæg
AalborgLook skrev, for 12 timer siden:

Er godt klar over at flertalle med Aspergers ikke er vild med at kramme, men kender et par stykker med Aspergers som næsten krammer alt og alle.

Men har disse personer diagnosen, og i så fald, hvem har stillet diagnosen? Jeg har vist skrevet det før, men skriver det gerne igen: Omfanget af Aspergers syndrom er uhyre svært at forstå, selvom man er en sikkert god og dygtig psykolog, forstår man ikke nødvendigvis omfanget. (Her snakker jeg  om relationen mellem en Asperger og en ikke-Asperger). Jeg har selv gået til psykolog, idet at jeg som nævnt er i et forhold med en Asperger, hun har ligeså, men set i (mit, efter nogle år) bakspejl, har disse kun givet os jordens dårligste råd... (De var ikke specialuddannet inden for området). Det er ekstremt svært for begge parter...

Del dette indlæg


Link til indlæg
MickeyM skrev, for 46 minutter siden:

Men har disse personer diagnosen, og i så fald, hvem har stillet diagnosen? Jeg har vist skrevet det før, men skriver det gerne igen: Omfanget af Aspergers syndrom er uhyre svært at forstå, selvom man er en sikkert god og dygtig psykolog, forstår man ikke nødvendigvis omfanget. (Her snakker jeg  om relationen mellem en Asperger og en ikke-Asperger). Jeg har selv gået til psykolog, idet at jeg som nævnt er i et forhold med en Asperger, hun har ligeså, men set i (mit, efter nogle år) bakspejl, har disse kun givet os jordens dårligste råd... (De var ikke specialuddannet inden for området). Det er ekstremt svært for begge parter...

Jeg undrer mig lidt - hvor har du fra, at man ikke kan have Aspergers syndrom hvis man godt kan lide at kramme?
Jeg er med på at det er ikke er  almindeligt hvis man har en autismespektrum-forstyrrelse, men ligefrem et kriterium for at man f. eks. er fejldiagnosticeret .. ?
Det forstår jeg ikke .. ?
Jeg er bare fredsommeligt nysgerrig ... ;) 

I øvrigt er der en glidende overgang imellem Aspergers Syndrom og de 'neurotypiske' .. det kan også være en grund til, at man har det forskelligt med berøring ... 
 

Del dette indlæg


Link til indlæg
sneræven skrev, for 14 minutter siden:

Jeg undrer mig lidt - hvor har du fra, at man ikke kan have Aspergers syndrom hvis man godt kan lide at kramme?

Men det er jo, netop en af de ting som definerer Asperger, nærvær og indlevelse bliver "for meget"... 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest fede
Frodige Ida skrev, den 21/3/2019 at 11:37:

Efter den ny ordning under 12000 kr mener jeg. 

Nu varierer skatteprocenten fra kommune til kommune. Desuden kan der være noget rentefradrag etc

Men du har et personfradrag på 46200 kr og slipper for de 8 % arbejdsmarkedfradrag. Så 12.000 er der minimum udbetalt. Dertil kommer evt boligsikring etc.

Det er nok ingen penge for en Prostitueret. Men faktisk ikke alverden mindre end mange hårdtarbejdende lavtlønnede, som skal betale arbejdsmarkedbidrag, fagforening, a-kasse og evt har noget kørsel og andre udgifter ved at tage på arbejde.

Nå det var et sidespor. Tilbage til emnet. Du kan nemt finde et knald til 500 kr og det kan der vel findes råd til. Men når du specifik efterspørger længere sessions er almindelig prostitution jo meget dyrt. Her ville en weekendkæreste jo være ideelt. Måske du kan finde en sød sugarbabe som ikke kræver det store og vil opfylde dine ønsker

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...