warmgun 4143 Skrevet 24. December, 2018 (edited) I anledning af en vis “forargelse” over, at jeg tillod mig at korrigere et ordvalg, starter jeg denne tråd om sprogbrug. For mig er det væsentligt, at sproget bliver brugt rigtigt for at undgå misforståelser og forfladigelser. Det aktuelle var brugen af ordet “chance”, hvor “risiko” havde været det korrekte. Der er en chance for at vinde i Lotto, men der er vel ingen, der vil sige, at der er en risiko for det. Til gengæld er der en risiko for at tabe - ikke en chance for det. Når ord anvendes forkert, mister vi sprogets nuancer, så kan vi lige så godt nøjes med ordene “fed” og “ufed”. Jeg håber ikke, at vi nogensinde når der til. Redigeret 24. December, 2018 af warmgun 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Toddy 1422 Skrevet 24. December, 2018 warmgun skrev, for 13 minutter siden: I anledning af en vis “forargelse” over, at jeg tillod mig at korrigere et ordvalg, starter jeg denne tråd om sprogbrug. For mig er det væsentligt, at sproget bliver brugt rigtigt for at undgå misforståelser og forfladigelser. Det aktuelle var brugen af ordet “chance”, hvor “risiko” havde været det korrekte. Der er en chance for at vi de i Lotto, men der er vel ingen, der vil sige, at der er en risiko for det. Til gengæld er der en risiko for at tabe - ikke en chance for det. Når ord anvendes forkert, mister vi sprogets nuancer, så kan vi lige så godt nøjes med ordene “fed” og “ufed”. Jeg håber ikke, at vi nogensinde når der til. Der er en chance for at vi de i Lotto, Man bør ikke kaste med sten, når man selv bor i glas hus 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Krølle Bølle Jr. 2258 Skrevet 24. December, 2018 Jeg mener du her er for nærtagende og pedantisk. Vi lever i en verden, hvor tingene - også sproget - går hurtigt. Lad dog folk skrive som de vil. Modtageren vil som regel godt kunne fatte meningen med "skrivet". Ellers be'r du om uddybelse og forklaring. Det her er et internet forum og ikke et universitet. Hver person skriver med sine tommelfingre ( frit oversat). God og skrivrigtig jul 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Enzo L'uri Skrevet 24. December, 2018 Jeg syntes heller ikke vi skal gøre os til dommer over sprogbrug og stavefærdigheder Vi skal jo ikke spille skak med pigerne Enzo. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
tilmodenQ 225 Skrevet 24. December, 2018 Toddy skrev, for 10 minutter siden: Der er en chance for at vi de i Lotto, Man bør ikke kaste med sten, når man selv bor i glas hus eller kaste med lort når man bor i en gylletank... 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13844 Skrevet 24. December, 2018 (edited) warmgun skrev, for 27 minutter siden: Det aktuelle var brugen af ordet “chance”, hvor “risiko” havde været det korrekte Lige i den forbindelse vil jeg mene at du tager fejl, da ordet risiko ofte i spøg anvendes fremfor chance - så det er helt korrekt at sige: at der er en risiko for at vinde i lotto, score i byen, blive gift osv. Redigeret 24. December, 2018 af Jernsvinet 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
warmgun 4143 Skrevet 24. December, 2018 Toddy skrev, for 19 minutter siden: Der er en chance for at vi de i Lotto, Man bør ikke kaste med sten, når man selv bor i glas hus Nogen gange går det lidt hurtigt, så iPads korrektioner ikke bliver korrigeret, men der er dog ikke tale om forkert ordvalg, så ingen sten og intet glashus her... 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
warmgun 4143 Skrevet 24. December, 2018 (edited) Krølle Bølle Jr. skrev, for 21 minutter siden: Jeg mener du her er for nærtagende og pedantisk. Vi lever i en verden, hvor tingene - også sproget - går hurtigt. Lad dog folk skrive som de vil. Modtageren vil som regel godt kunne fatte meningen med "skrivet". Ellers be'r du om uddybelse og forklaring. Det her er et internet forum og ikke et universitet. Hver person skriver med sine tommelfingre ( frit oversat). God og skrivrigtig jul Jeg har en både faglig og personlig interesse i, at vi fastholder et godt og nuanceret sprog. God jul også til dig. Redigeret 24. December, 2018 af warmgun 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Ratata 2876 Skrevet 24. December, 2018 Je' sines ik de gø' noet man ik kan snave... 1 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
warmgun 4143 Skrevet 24. December, 2018 Jernsvinet skrev, for 13 minutter siden: Lige i den forbindelse vil jeg mene at du tager fejl, da ordet risiko ofte i spøg anvendes fremfor chance - så det er helt korrekt at sige: at der er en risiko for at vinde i lotto, score i byen, blive gift osv. Her tager du helt klart fejl! risiko substantiv, fælleskøn BØJNING -en, risici (eller -er), risiciene (eller -erne) UDTALE [ˈʁisiko] pluralis, risici: [ˈʁisisi] eller [ˈʁisiˌsiˀ] OPRINDELSE fra italiensk rischio, af uvis oprindelse Betydninger mulighed for et negativt resultat; mulighed for skade, tab, fare el.lign. ANTONYM chance ORD I NÆRHEDEN trussel risikomoment faremoment krise fare på færde overhængende fare...vis mere GRAMMATIK risiko ved NOGET/at.. risiko for at../NOGET EKSEMPLER mindske/nedsætte risikoen for kræft øge risikoen for blodprop indebære/rumme en risiko vurdere risikoen risiko for pletvis glatte veje Jeg er imod enhver yderligere atomoprustning i Europa, for den øger risikoen for krig biogr-pol.86b Risikoen for at blive dræbt i tordenvejr er meget lille BerlT1991 kopieret fra Store Danske Ordbog Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
warmgun 4143 Skrevet 24. December, 2018 Ratata skrev, for 3 minutter siden: Je' sines ik de gø' noet man ik kan snave... Ikke stave men korrekt brug af sproget. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 24. December, 2018 “Foragelsen” kommer sig af, at du INTET bidrog til debatten, udover at påpege, at en person havde brugt ordet chance i stedet for risiko. Det er bare gift for debatterne, og kan afskrække andre fra at bidrage. Havde du så bare skrevet noget relevant om emnet og knyttet en sidebemærkning til det sproglige, så var du ikke blevet mødt med den “foragelse”. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Flax Skrevet 24. December, 2018 tilmodenQ skrev, 1 time siden: eller kaste med lort når man bor i en gylletank... Gylle er flydende, så ikke så nemt at kaste med., men nu vil jeg lade julefreden sænke sig og lade andre om at mundhugges. God Jul. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17566 Skrevet 24. December, 2018 Jeg elsker at blive rettet. So go ahead. Hvis ingen siger til mig når jeg gør fejl, så lærer jeg jo aldrig. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13844 Skrevet 24. December, 2018 warmgun skrev, for 2 timer siden: Her tager du helt klart fejl! Ikke mht. at du ikke forstår humor 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nye tider 6826 Skrevet 24. December, 2018 (edited) Jernsvinet skrev, 1 time siden: Ikke mht. at du ikke forstår humor @warmgun Kære Jernsvinet - ja, - det er nemlig rigtig, vi bruger også vores sprog i humor, noget som vi er kendt for. Det er sgu nogle billige point warmgun her søger at score!!!! - ja for hvad med dem der er ordblinde?!?!? - - nå ja så er der dem hvor 7 klasse var nok ( i gamle dage) der hænger det danske sprog sgu nok ikke helt sammen - - osv -- osv Hvis vi og han begynder at pege fingre ad dem, så er vi godt ynkelige . Min egen mekaniker er ekstremt ordblind, nogle gange når jeg får regningen er jeg "i tvivl om" hvad er det egentlig han har lavet. - - - men jeg nævner ALDRIG noget for ham angående hans sproglige evner - aaaaaaldrig - så nederdrægtig er jeg ikke. Warmgun - kan du ikke lige gennemgå de nye kommaregler??? - - nå ja, - så er der vistnok eller er det vist nok også en masse ord der kan skrives delt eller samlet - jeg kan ikke lige komme på nogle, kan du ?? - du behøver ikke at svare hverken i dag / idag eller i morgen / imorgen . Mange hilsner Nye tider - - Glædelig Sul til alle Redigeret 24. December, 2018 af Nye tider 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nye tider 6826 Skrevet 24. December, 2018 warmgun skrev, for 3 timer siden: Ikke stave men korrekt brug af sproget. - så er det da godt vi har dig - fra min egen dag her den 24/12 - - jeg lagde i sengen hele dagen, det var koldt så jeg stod og lå i kakkelovnen. Op med humøret doo - Mange hilsner - og Glædelig Sul Nye tider 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Midtj 5851 Skrevet 24. December, 2018 Sutteålen skrev, for 3 timer siden: “Foragelsen” kommer sig af, at du INTET bidrog til debatten, udover at påpege, at en person havde brugt ordet chance i stedet for risiko. Det er bare gift for debatterne, og kan afskrække andre fra at bidrage. Havde du så bare skrevet noget relevant om emnet og knyttet en sidebemærkning til det sproglige, så var du ikke blevet mødt med den “foragelse”. Nåe. Du mener sådan, som du vælger at gøre nu? 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Midtj 5851 Skrevet 24. December, 2018 Hvis der er en krav eller forventning om korrekt sprogbrug, stavning eller formulering, så forhindret vi jo nogle af de bedste debattører i at deltage. Uanset hvilke evner man kan have inden for mundtlig og skriftlig dansk, siger det vel ikke noget om kvaliteten af indlægende. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 24. December, 2018 Midtj skrev, for 32 minutter siden: Nåe. Du mener sådan, som du vælger at gøre nu? Tænker det er fint nok, at jeg svarer manden, når nu det var mig han hentød til, er det ok med dig? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Midtj 5851 Skrevet 24. December, 2018 Sutteålen skrev, for 44 minutter siden: Tænker det er fint nok, at jeg svarer manden, når nu det var mig han hentød til, er det ok med dig? Ok Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 24. December, 2018 Midtj skrev, for 9 minutter siden: Ok Du behøver ikke at være så smart i en fart. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Coco Darling 798 Skrevet 24. December, 2018 Synes det er usmagelig at skal rette på dette og lignende. Nogle skal bare rette igen og igen andre, vise i har styr på at stave og udtale sig korrekt. Stavning og rette ord valg følge tit af. Vi er nogle der har en anden stræk side, som et håndværk, erhverv uddannelse og kreativ hobby. Og vi er boglig svag af ene og anden årsag. Dejlig når en spørg pæn om han/hun må rette i min tekst. Men at fortælle i ikke kan holde ud at læse stavefejlen og en mangel fuld korrekt ord valg er en tommelfingeren ned af, i mangler respekt for vi ikke er ens. Godt været nogle af jer er dygtig boglig men i har ikke lært at behandle boglig-svage ordentlig. Så nytår bøn herfra vis respekt over for andre der ikke er som dig. Glædelig jul og godt nytår. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
tilmodenQ 225 Skrevet 24. December, 2018 Flax skrev, for 10 timer siden: Gylle er flydende, så ikke så nemt at kaste med., men nu vil jeg lade julefreden sænke sig og lade andre om at mundhugges. God Jul. skrev jo også lort... . men gylle kan nu være tyk så man kan kaste med det.. ajle er tyndt.. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Midtj 5851 Skrevet 25. December, 2018 Sutteålen skrev, for 8 timer siden: Du behøver ikke at være så smart i en fart. Nu er det da vist dig, der vil være smart. Da jeg kritiserede dit første indlæg, vidste jeg ikke du slæbte noget bitterhed med dig på tværs af trådene. Da du gjorde opmærksom på det skrev jeg ok. Hvor er det så jeg har været smart i en fart? Jeg er ikke enig med Varmguns ideer om sproglig korrekthed. Men jeg har naturligvis ikke haft styr på eller interesse i, om sutteålen er blevet krænket i en helt andet tråd. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg