Hop til indhold
SEVENSIXTWO

Priser på rejser til Thailand

Recommended Posts

ZEUS skrev, for 3 timer siden:

De to vekselkurser hvad står de for ?

Ja, altså de har 2 vekselkurser: en købskurs og en slagskurs, således at når du står i lufthavnen og gerne vil hjem og ikke gider have fremmed valuta med hjem - så vil de gerne være behjælpelige - men ikke give samme kurs, som når de sælger, derved opnår de en avance - og det er bl.a. det som de lever af.

Men det kan godt betale sig at gå lidt rundt at studere vekselkurserne: hos de alm. banker, har de som regel en meget dårlig kurs - helt ned til 4.51 har jeg set igår - og hvis du sammenligner med den højeste kurs, som endnu har set - som sjovt nok var hos de allerførste boder lufthavnen på 4,89 = 0,38 baht mindre - veksler du så kr. 10.000,-, så har du pludselig 3800 bath mindre at gøre godt med - og det kunne du herude have fået 19 omgange thai-massage for - eller 1 - 2 gange om dagen helt "gratis" ;-)

Du kan også stå foran 2 forskellige vekselboder, hvor den ene vil give 4,72 bath og den anden kun 4,70 - vælger du den, der giver 4,72 - på kr. 10.000,-  har du 47200 bath, fremfor kun 47000 = 200 bath - eller det samme som prisen på en hel times thai-massage ;-)

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg
newbee skrev, for 16 timer siden:

hvad siger kursen hos TT på soi buakhao liger overfor Soi Pothole de plejer at have de bedste kurser.

Husker ikke lige om det var hos TT - men i Soi Buakhoa, så jeg en pris på 4,71 - og ærgrede mig endnu engang over jeg ikke vekslede til 4,89 i lufthavnen hos Siam, selvom jeg vidste at dagskursen normalt lå på 4,75 - men vi hastede bare forbi og pigerne i boderne, virkede lidt for ivrige efter at tiltrække kunder ;-)

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 17 timer siden:

Ja, altså de har 2 vekselkurser: en købskurs og en slagskurs, således at når du står i lufthavnen og gerne vil hjem og ikke gider have fremmed valuta med hjem - så vil de gerne være behjælpelige - men ikke give samme kurs, som når de sælger, derved opnår de en avance - og det er bl.a. det som de lever af.

Men det kan godt betale sig at gå lidt rundt at studere vekselkurserne: hos de alm. banker, har de som regel en meget dårlig kurs - helt ned til 4.51 har jeg set igår - og hvis du sammenligner med den højeste kurs, som endnu har set - som sjovt nok var hos de allerførste boder lufthavnen på 4,89 = 0,38 baht mindre - veksler du så kr. 10.000,-, så har du pludselig 3800 bath mindre at gøre godt med - og det kunne du herude have fået 19 omgange thai-massage for - eller 1 - 2 gange om dagen helt "gratis" ;-)

Du kan også stå foran 2 forskellige vekselboder, hvor den ene vil give 4,72 bath og den anden kun 4,70 - vælger du den, der giver 4,72 - på kr. 10.000,-  har du 47200 bath, fremfor kun 47000 = 200 bath - eller det samme som prisen på en hel times thai-massage ;-)

 

Men så lige for at være helt sikker.

Så den første kurs af de to opgivne man skal kigge efter når man kommer derned og skal have vekslet fra danske kroner til bath ikke ?

 

 

Mener iøvrigt at selve kursen var 4.77 igår da jeg tjekkede på valutakurser.dk

Men kan man få den til 4.72 så jo rigtig god.     Den thailandske banks kurs helt sikkert dårligere end de 4.72 , men gad godt vide hvor dårligere ? :idea: 

Eller er det 4.77 den thailandske banks kurs er ?    Men hvor de selvfølgelig skal have de 1 procent i vekselsgebyr ?  

 

Ved at hæve med kort i automat med Thialandsk kurs, så betaler man 1 procent ca i hævegebyr med mit Paycard.    Hvad det så bliver til reelt er spørgsmålet op imod at have risikoen ved at have mange kontanter på sig er jeg i tvivl om :idea: 

Altså hurtig regning så ville 10.000 være 100 kr i gebyr for at hæve i automat.   Og skal man gøre to gange for at minimere risikoen for at have for mange kontanter så bliver det 200 kr plus  forskellen i den valuta man kan finde kontra den thailandske banks valuta.

Måske ikke umiddelbart meget man trods alt betaler mere for at få vekslet 10.000 danske kr.   ved at hæve i automat.

 

På den anden side så pt frisk på at prøve at veksle der i lufthavn.  Tror jeg som sagt vil hæve de her 10.000 og resten hvad jeg måtte bruge gøres via automat.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hurtig hovedregning så svarer veksel gebyret ved automat med hævekort der tager 1 procent i hævegebyr til en kurs der er 0,047 mindre end den aktuelle kurs som pt er 4,77.

Dagens kurs    4,773

Vekselkurs       0,047

Svarende til      4,726

Det er jo ikke meget man betaler i gebyr hvis man stiller det op, som jeg har gjort ved at fratrække 1 procent af vekselkursen.

 

Spørgsmålet er så bare hvad den Thailandske banks kurs er  ? :idea:    

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med det spørgsmål.

 

 

Redigeret af ZEUS

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 5 timer siden:

Men hvor de selvfølgelig skal have de 1 procent i vekselsgebyr ?  

I de små boder er der normalt ikke noget vekselgebyr - så om du kommer med kr. 1000,- eller som jeg typisk 3000,- (THB fylder altså også ca. 5 x så meget som Dkr.  ;-)   ) - så får du samme beløb i THB pr. Dkr.

I automaterne kan du nok ikke hæve mere end hvad der svarer til kr. 2 - 2500,-/gang - og her er det vigtigt ikke at vælge den faste kurs - men vælge dagskursen, da gebyret er højere og/eller omregningskursen ved den faste kurs er ret ringe.  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 12 timer siden:

I de små boder er der normalt ikke noget vekselgebyr - så om du kommer med kr. 1000,- eller som jeg typisk 3000,- (THB fylder altså også ca. 5 x så meget som Dkr.  ;-)   ) - så får du samme beløb i THB pr. Dkr.

I automaterne kan du nok ikke hæve mere end hvad der svarer til kr. 2 - 2500,-/gang - og her er det vigtigt ikke at vælge den faste kurs - men vælge dagskursen, da gebyret er højere og/eller omregningskursen ved den faste kurs er ret ringe.  

Vekselgebyret på 1 procent der tænkte jeg på med med hævekort.   Er normalt 2 procent , men 1 procent med mit Nordea Paycard.

Ved godt en eventuelt vekselkurs er medregnet i de boder,- men der jeg godt ville kende kursen hos den Thailandske bank.   For så skulle man bare trække de her 1 procent jeg talte om fra- og så se hvad man fik af reel kurs.   Hvis kursen his den thailandske banks kurs var 4,77 så ville det faktisk være billigere med mit kort i en automat trods der fratrækkes 1 procent i vekselsgebyr, i det eksempel du lavede fra i forgårs hvor den bedste bod havde en kurs på 4,74.

Med hensyn til max beløb man kan hæve i en automat,så tager du fejl.   Det kan være hvis det er et visa kort du har hævet med, du har oplevet det.   De normale visakort der kan man max hæve 2000 danske kr.      Mens masterkort der kan man hæve mellem 5 og 8.000 danske kroner.   Mener mit max beløb på Paykortet er 5.000 kr.

Dog nyt for mig det du skriver med dagskurs kontra fastkurs.   I forvejen syntes jeg det er besværligt at sikre sig man hæver i den thailandske banks kurs, så bliver nok sådan at jeg tager 10 k med hjemmefra og veksler dem i bod i lufthavn.

Så må vi håbe kurserne er gode sidst i maj :)  Har længe været dårlige.  Dvs ikke så længe siden man fik over 5 for den danske kr.   Pt ligger den mede i 4.77

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 12 timer siden:

I de små boder er der normalt ikke noget vekselgebyr - så om du kommer med kr. 1000,- eller som jeg typisk 3000,- (THB fylder altså også ca. 5 x så meget som Dkr.  ;-)   ) - så får du samme beløb i THB pr. Dkr.

I automaterne kan du nok ikke hæve mere end hvad der svarer til kr. 2 - 2500,-/gang - og her er det vigtigt ikke at vælge den faste kurs - men vælge dagskursen, da gebyret er højere og/eller omregningskursen ved den faste kurs er ret ringe.  

Nu i tvivl..  Er der da veksel gebyr i de store boder ?

Regnede jeg ikke med, men nu du skriver det på den måde.   Og kan man så ikke regne med den kurs de reklamer med ?   

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 17 timer siden:

Nu i tvivl..  Er der da veksel gebyr i de store boder ?

Du mener i bankerne - det har jeg ikke prøvet, da deres kurs i forvejen er urimelig dårlig - 4.50 ish i forhold til de små boders på 4.70 ish - men kan du bare veksle i lufthavnen uden gebyr til over 4.80 ish - så bliver der nemt til et ekstra omgange massage eller to  ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 6 timer siden:

Du mener i bankerne - det har jeg ikke prøvet, da deres kurs i forvejen er urimelig dårlig - 4.50 ish i forhold til de små boders på 4.70 ish - men kan du bare veksle i lufthavnen uden gebyr til over 4.80 ish - så bliver der nemt til et ekstra omgange massage eller to  ;-)

Nej tænkte på vekselboderne.   Men lige for at være 100 procent sikker og ikke har misforstået dig.    Kursen man ser ved vekselboderne der er et eventuelt  vekselgebyr medregnet i den kurs de reklamer med ikke ?

Man kan ikke risikere at de så bagefter skal have et vekselgebyr udover den kurs de skilter med ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 11 timer siden:

Man kan ikke risikere at de så bagefter skal have et vekselgebyr udover den kurs de skilter med ?

Nej - men jeg tror at kommer man og vil have et større beløb vekslet - så kan man godt nogen steder, forhandle sig til en lidt bedre kurs ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, 1 time siden:

Nej - men jeg tror at kommer man og vil have et større beløb vekslet - så kan man godt nogen steder, forhandle sig til en lidt bedre kurs ;-)

Okay super ! :) 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Her kan man følge kursen hos Superrich (tryk på "view all currencies"): https://www.superrichthailand.com/#!/en/exchange

Her kan man også se at kursen er dårligere i lufthavnen end inde i Bangkok.

I aftes lå kursen i lufthavnen på 4,66 hos alle vekselkontorer (der er vel 7-8 stk) i lufthavstog-området. Husk at bedste kurs er når man søger efter den højeste af de lave kurser ved veksling fra kroner til Bath.

Hos banken (tror det er kasikorn) lige efter man har fået stemplet i passet så jeg at kursen var 4,10. Det er svineri at tage sådan en kurs. Så man skal være lidt opmærksom.

Kursen hos valutakurser.dk er vel den officielle middelkurs. Undre mig lidt over hvis man i lusfhavnen for få dage siden har været muligt at købe bath til kurs omkring 4,89. For ser man på kursgrafen har dennofficielle kurs ikke været i nærheden de sidste 10 dage. Den 21 marts ser jeg kursen være omkring de 4,86 (100/20,66): https://www.valutakurser.dk/forex/chart.aspx?id=492430

Men som man kan se på kursgrafen så er det ikke vildt gunstigt at veksle for tiden.

Redigeret af mr. sving
Tilføjesle

Del dette indlæg


Link til indlæg

Problemet med hæveautomater er vel at man betaler 200 bt til den thailandske bank for at benytte automaten. Dertil kommer så et gebyr til ens egen bank. Begge dele skal indregnes i vekselkursen. Man skal vel et godt stykke ind i processen med automaten for måske at se vekselkursen og dermed kende værdien af de 200 bt. Jeg kan ikke huske hvad der alt kommer til at stå på skærmen.

Men man skal også tage hensyn til hvor megen tid man gider bruge på at finde det billigste sted at veksle. Mange steder synes jeg efterhånden i samfundet at 50 kr desværre ikke betyder noget. Men er 50 kr. besparelsen for at bruge en time på at tage til et vekselkontor i byen fremfor at benytte lufthavnen eller en automat, må jo være op til den enkelte.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...