Hop til indhold
billywillybob

At drive hor?

Recommended Posts

Guest LastResort
Thaiuser skrev, for 13 minutter siden:

Ja, det vil jeg da mene.

Jeg mener eksempelvis ikke at det danske samfund er så grundfæstet endda i en religion, at det har nogen synderlig påvirkning på almindelig dagligdags liv.

Hmmm, hvordan ville det samfund mon have set ud hvis det ikke havde været for religionen? Den måde vi lever sammen er jo ikke kommet af sig selv. 

Anyways, måske ikke så meget en snak i en generel debat om prostitution. Sorry. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Thaiuser skrev, for 6 timer siden:

Ja, det vil jeg da mene.

Jeg mener eksempelvis ikke at det danske samfund er så grundfæstet endda i en religion, at det har nogen synderlig påvirkning på almindelig dagligdags liv.

Jeg vil nu nok mene at den protestantiske moral og etik gennemsyrer Danmark.  Det sker bare så subtilt at selv en indædt agnostiker som undertegnede ikke lægger mærke til det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Thaiuser skrev, for 11 timer siden:

Nu gider jeg ikke at deltage i en længere diskussion om religioner i sig selv men religioner behøver altså ikke at have guder for at være religioner. Buddhisme er det som kaldes en ikke-teistisk religion.

Det er heller ikke så vigtigt (hvad religion ér) ... :)

Min pointe er, at jeg tror, moralkodekser er menneskeskabte.
Troende monoteister mener, de er givet os af Gud.

Det er det sidste, jeg har det svært med.
Lidt som @Aarhuselsker
skriver (men jeg er knap så kategorisk, hensigten var fra starten god nok, så at sige)

Aarhuselsker skrev, for 19 timer siden:

Fordi biblen er skrevet udelukkende med det formål at få magt over folket. Få dem til at tro på noget fælles, giv dem ritualer og regler, så har du en flok kvæg du kan udnytte til hvad som helst. Det gælder inden for alle religioner. 

Den store ulempe ved en gudgivet moral er, at den er ufleksibel.
Hvis man mener, moral er menneskeskabt, er der meget større rum for diskussion.

F. eks. omkring det at bedrive hor.
Ifølge bibelen er det at bedrive hor, hvis man har sex uden for ægteskab. Period!  Og det er en synd. Period!
Det kan man jo ikke stille så meget op med ...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg mindes, da jeg studerede, at have læst en artikel om et Gudløst samfund. Med lys og lygte har jeg sonderet nettet lige nu for at finde den, uden held.

Et samfund uden regler. Da man ikke havde tiltro til reglernes ophav og fundament. Dette samfund, hvor hver enkelts overbevisning i forhold til moral, var gældende og mere betydende end sine medmenneskers. Altså alle har ret i alt. Det enkelte individ kan selv bestemme rigtigt og forkert, om det så er modstridende i forhold til det menneske man står over for er ligegyldigt.
Et lystbetonet samfund. Jeg lyster at du skal have ondt, jeg lyster at tage dig, jeg lyster dine ejendele.

Ja. Om mennesket var udelukkende godt, ville regler og deres ophav være omsonste og unødvendige.

Min pointe er ikke at Gud er nødvendig for os, som vi sikkert ej heller er det for hende. Men at mennesket har brug for en fælles ramme og den ramme må nødvendigvis være grundfæstet i noget bastant.
Jeg opfatter de 10 bud som et spejl, der til stadighed besidder gyldighed. Vi kan frasige os alt ophav til civilisation og kodekser, og søge et Utopia, grundlagt på tanken om mennesket som udelukkende af det gode. Efter min overbevisning forbliver det en tanke. Der er ondskab i verden. Ikke djævelskab, men iboende i os, mig, dig. Ergo må vi bygge et samfund på en konsensus om et regelsæt. Min tanke er såmænd bare om det regelsæt må have så stærkt et fundament, at vi må hidkalde højere magter som instans for et uigennemtrængeligt kodeks vi bør følge. Måske er Gud menneskeskabt. Måske har det været en nødvendighed.

Du må ikke bedrive hor. Næh... men jeg kan have lyst til det. Ja, jeg erindrer den artikel, hvor intet var helligt og alt tilladt. At bedrage sine kære. Om alle gør udelukkende lige som de lyster, så bliver kønt....
At følge et moralkodeks uden at anerkende dets ophav og empiri, leder i min optik mod et bøjeligt værdisæt. Ligegyldighed.

Nå, en svale herfra. Heldigvis skal man ikke tro på videnskab, eftersom den beskæftiget. Ej heller skal man vide om troen. deraf ville den jo ikke være en tro, om den beviseligt eksisterede.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...