Hop til indhold
Brutus

Bollefon

Recommended Posts

Guest Lubovnik
Liv skrev, for 7 timer siden:

Hvad går det der Whatsapp ud på? Er det almindeligt udbredt?

WhatsApp og Viber er Apps som man kan bruge til at skrive meddelelser igennem. Det fungerer over nettet og er derfor gratis at bruge, hvis man er koblet på nettet (bortset fra evt. udgift til dataforbrug).

Der er bare et par ting man skal passe på hvis man bruger WhatsApp eller Viber på sin almindelige telefon.

For det første kan nummeret jo afsløre navn og adresse, hvis det er en registreret telefon.

Men der er også en anden ting, som mange ikke tænker over:

Jeg har kodet nogle numre ind i min telefon på piger som jeg i tidens løb har besøgt. De har i sin tid givet mig deres privatnumre og jeg har bare kodet dem ind for at gemme dem, hvis jeg  ville kontakte dem igen. Hvis nu pigen 1 år senere er ophørt som GP, og så tilmelder sig WhatsApp, så dukker hun op i min WhatsApp liste. Hvis hun så indsætter et profilbillede af sig selv, evt. med sin kæreste eller baby, sådan som mange gør, så kan jeg pludselig se det. Og det er altså ikke fordi jeg er ude på at snage, men billederne dukker jo simpelthen op i min liste. Jeg har flere gange tænkt på, at det ikke var så sjovt for dem, at jeg kunne følge med på den måde, men ligefrem at skrive og advare er måske heller ikke så smart, hvis der er en kæreste der tjekker det.

Det er præcis samme problem med Viber.

Problemet opstår selvfølgelig kun hvis pigen har brugt sit privatnummer, men det man skal være opmærksom på er, at det ikke er afgørende om nummeret er registreret. Bruger man et gammelt taletidskort, og sætter profilbilleder ind, risikerer man let at afsløre temmelig meget om sig selv. Og forbavsende mange gør det faktisk.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lubovnik
Vildmand skrev, for 5 timer siden:

@LubovnikSå kan du vælge at slette dem, så er de sikkert ikke interesseret i kontakt længere?

Det kan jeg da, og det har jeg da også gjort. Men nu var det ikke det der var pointen med mit indlæg, men derimod at advare om en risiko ved de 2 apps.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lubovnik skrev, 1 time siden:

Det kan jeg da, og det har jeg da også gjort. Men nu var det ikke det der var pointen med mit indlæg, men derimod at advare om en risiko ved de 2 apps.

Men nu er det jo også de færreste GP'er der bruger deres eget privat mobil nr.
Og derfor er der jo meget lille chance for at det sker som du beskriver.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lubovnik
gerog skrev, for 1 time siden:

Men nu er det jo også de færreste GP'er der bruger deres eget privat mobil nr.
Og derfor er der jo meget lille chance for at det sker som du beskriver.

Der er flere end du tror.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lubovnik skrev, for 16 timer siden:

WhatsApp og Viber er Apps som man kan bruge til at skrive meddelelser igennem. Det fungerer over nettet og er derfor gratis at bruge, hvis man er koblet på nettet (bortset fra evt. udgift til dataforbrug).

Der er bare et par ting man skal passe på hvis man bruger WhatsApp eller Viber på sin almindelige telefon.

For det første kan nummeret jo afsløre navn og adresse, hvis det er en registreret telefon.

Men der er også en anden ting, som mange ikke tænker over:

Jeg har kodet nogle numre ind i min telefon på piger som jeg i tidens løb har besøgt. De har i sin tid givet mig deres privatnumre og jeg har bare kodet dem ind for at gemme dem, hvis jeg  ville kontakte dem igen. Hvis nu pigen 1 år senere er ophørt som GP, og så tilmelder sig WhatsApp, så dukker hun op i min WhatsApp liste. Hvis hun så indsætter et profilbillede af sig selv, evt. med sin kæreste eller baby, sådan som mange gør, så kan jeg pludselig se det. Og det er altså ikke fordi jeg er ude på at snage, men billederne dukker jo simpelthen op i min liste. Jeg har flere gange tænkt på, at det ikke var så sjovt for dem, at jeg kunne følge med på den måde, men ligefrem at skrive og advare er måske heller ikke så smart, hvis der er en kæreste der tjekker det.

Det er præcis samme problem med Viber.

Problemet opstår selvfølgelig kun hvis pigen har brugt sit privatnummer, men det man skal være opmærksom på er, at det ikke er afgørende om nummeret er registreret. Bruger man et gammelt taletidskort, og sætter profilbilleder ind, risikerer man let at afsløre temmelig meget om sig selv. Og forbavsende mange gør det faktisk.

 

Tak for oplysningen.

Det er da tankevækkende.

Man kan snart ikke være i fred for andres snagen i ens leben og gøren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lubovnik
Krølle Bølle Jr. skrev, for 4 minutter siden:

Tak for oplysningen.

Det er da tankevækkende.

Man kan snart ikke være i fred for andres snagen i ens leben og gøren.

Ja advarslen er selvfølgelig også meget relevant for os kunder. Det var i hvert fald medvirkende til at jeg konsekvent begyndte at bruge bollofon, da jeg blev klar over det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lubovnik skrev, for 1 time siden:

Der er flere end du tror.

Det er da dumt at de bruger deres privat nr. når der er så mange tosser i denne verden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
gerog skrev, for 1 time siden:

Det er da dumt at de bruger deres privat nr. når der er så mange tosser i denne verden.

Enig og især, hvis man også står i telefonbogen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Marlene More
gerog skrev, den ‎12‎-‎04‎-‎2017 at 17:51:

Det er da dumt at de bruger deres privat nr. når der er så mange tosser i denne verden.

Som momsregistreret står alle oplysninger om en, så det er på dén side chancen i branchen.

Heldigvis har jeg både en god mand og en stor hund, og jeg er ikke nervøs anlagt, så mon ikke det går

Del dette indlæg


Link til indlæg
Marlene More skrev, for 5 timer siden:

Som momsregistreret står alle oplysninger om en, så det er på dén side chancen i branchen.

Og præcis derfor skal man holde sit CVR.nr og andre personlige oplysninger tæt til kroppen. Hvis man ikke kender det eller det rigtige navn, kan man ikke slå noget op jo ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Marlene More skrev, for 7 timer siden:

Som momsregistreret står alle oplysninger om en, så det er på dén side chancen i branchen.

Heldigvis har jeg både en god mand og en stor hund, og jeg er ikke nervøs anlagt, så mon ikke det går

Men det kræver man kender dit momsnummer.
Derudover kan man sagtens registrere sig med et taletidskort, som kun bruges til Skat og lignende myndigheder i stedet for at bruge sit eget private nummer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
gerog skrev, 1 time siden:

Men det kræver man kender dit momsnummer.
Derudover kan man sagtens registrere sig med et taletidskort, som kun bruges til Skat og lignende myndigheder i stedet for at bruge sit eget private nummer.

Det er ikke et problem, at skat og andre myndigheder kender det private nummer, de ved jo godt hvem vi er. Det er potentielle stalkere og andre ubehageligheder vi gerne vil undgå ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liv skrev, for 58 minutter siden:

Det er ikke et problem, at skat og andre myndigheder kender det private nummer, de ved jo godt hvem vi er. Det er potentielle stalkere og andre ubehageligheder vi gerne vil undgå ;) 

Jaja den er jeg helt med på. ;)
Men derfor kan de jo godt kun få oplyst et taletidskort nummer fremfor et privat. Da stalkere jo findes alle vegne, desværre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
gerog skrev, for 42 minutter siden:

Jaja den er jeg helt med på. ;)
Men derfor kan de jo godt kun få oplyst et taletidskort nummer fremfor et privat. Da stalkere jo findes alle vegne, desværre.

Hvad skulle det hjælpe? De har vores navn, adresse, cpr og CVR.nr ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liv skrev, 1 time siden:

Hvad skulle det hjælpe? De har vores navn, adresse, cpr og CVR.nr ;) 

Nu var det jo ment som at man bør bruge sit taletidskortsnummer, så meget som muligt fremfor sit private nummer for at minimere risikoen.
Men det da klart at det ikke hjælper, når man har ovenstående oplysninger du nævner - det jo logisk nok ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...