Hop til indhold
migmanden

Når man nu skal vælge

Recommended Posts

Ordet  KUSSE er ok, men vi bør undgå at bruge ordet NEGER da mange anser det for nedværdigende. Mange vil altså føle sig udsat for mobning, hvis du bruger ordet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det hedder sq da en neger og har gjort sådan i mange mange år, man må efterhånden ikke bruge nogen navne om folk med anden hudfarve, de synes det er nedværdigende.

Man må snart heller ikke nævne farver ved navn når de bliver lidt mørkere end lyserød. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
deralte skrev, for 9 timer siden:

Ordet  KUSSE er ok, men vi bør undgå at bruge ordet NEGER da mange anser det for nedværdigende. Mange vil altså føle sig udsat for mobning, hvis du bruger ordet.

Nu er neger kusse et navn på et stykke wienerbrød. Det er uanset om det er politisk korrekt eller ej.

I følge ordbog over det danske sprog er oprindelsen til ordet: "via tysk og fransk fra spansk og portugisisk negro 'sort, neger', af det latinske adjektiv niger 'sort'"

Ordet har i følge ordbog over det danske sprog  betydningen: "person som tilhører en gruppe mennesker oprindeligt hjemmehørende i Afrika, og som bl.a. er karakteriseret ved meget mørk hud og mørkt, kruset hår" eller betydningen: "person der udfører underordnet, groft arbejde som medhjælper for en anden"

Altså i hverken oprindelsen eller betydningen noget nedsættende. Dette kommer først ind, da nogen ønsker at nedgøre andre, ved brug af ordet og derfor ikke ved selve ordet.

Da jeg gik i skole i 60'erne, var dette det ord som stod i geografibøgerne som betegnelse for befolkningen i Afrika syd for Sahara. Nord for var det beduiner, berber og araber. Disse ord er vel så også nedværdigende.   

Da ordet "Neger" kommer er et fremmedord fra spansk og portugisisk, med baggrund i latin, og i oprindelsen betyder sort, vil der være lig so diskriminerende at kalde nogen for sorte, selv om det rent faktisk er den farve de har. Det diskriminerende kommer først i omskrivninger som "Nigger" og lignende ord.

Selv om sproget udvikler sig, bliver et ord ikke nedværdigende i sig selv, også selv om visse racister ikke kan lide visse befolkningsgrupper.

Del dette indlæg


Link til indlæg
migmanden skrev, for 4 timer siden:

Nu er neger kusse et navn på et stykke wienerbrød. Det er uanset om det er politisk korrekt eller ej.

I følge ordbog over det danske sprog er oprindelsen til ordet: "via tysk og fransk fra spansk og portugisisk negro 'sort, neger', af det latinske adjektiv niger 'sort'"

Ordet har i følge ordbog over det danske sprog  betydningen: "person som tilhører en gruppe mennesker oprindeligt hjemmehørende i Afrika, og som bl.a. er karakteriseret ved meget mørk hud og mørkt, kruset hår" eller betydningen: "person der udfører underordnet, groft arbejde som medhjælper for en anden"

Altså i hverken oprindelsen eller betydningen noget nedsættende. Dette kommer først ind, da nogen ønsker at nedgøre andre, ved brug af ordet og derfor ikke ved selve ordet.

Da jeg gik i skole i 60'erne, var dette det ord som stod i geografibøgerne som betegnelse for befolkningen i Afrika syd for Sahara. Nord for var det beduiner, berber og araber. Disse ord er vel så også nedværdigende.   

Da ordet "Neger" kommer er et fremmedord fra spansk og portugisisk, med baggrund i latin, og i oprindelsen betyder sort, vil der være lig so diskriminerende at kalde nogen for sorte, selv om det rent faktisk er den farve de har. Det diskriminerende kommer først i omskrivninger som "Nigger" og lignende ord.

Selv om sproget udvikler sig, bliver et ord ikke nedværdigende i sig selv, også selv om visse racister ikke kan lide visse befolkningsgrupper.

Enig Migmanden. Desværre er der mange her i landet der dyrker at blive forargede på andres vegne.

Rullestol er blevet til kørestol gangstativ er blevet til rollator, der intet siger om funktionen, alderdomshjem er blevet til plejehjem, muhamedaner er blevet til muslimer, eskimoer er blevet til inuitter. Kalder man en grønlænder eskimo bliver han fornærmet, i Alaska kalder kalder de sig selv for eskimoer.

Alt i alt, jeg er blevet indoktrineret af den danske folkeskole til at være racist.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Varmemester skrev, for 48 minutter siden:

@migmanden kagen kan jeg altid spise. :lol: Pigen kan jeg også altid spise. Så jeg er sq splittet lige her. :lol: Det der lokker mest ved hende er at hun har hår på missen. :D

Hos mig er det nu mest hendes perfekte skønhed og fantastiske krop, der trækker. :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 1 minut siden:

Hos mig er det nu mest hendes perfekte skønhed og fantastiske krop, der trækker. :) 

Hmm.. Var det ikke "trekanter" tråden lagde lidt op til? :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mit ærinde var i al stilfærdighed at fortælle, at mange mørke mennesker synes, det er nedværdigende at blive kaldt neger. Det er en kendsgerning. Så må enhver j gøre op med sig selv, at man vil tage et hensyn her, eller man ikke vil tage hensyn. Det er helt op til dig selv....

Del dette indlæg


Link til indlæg
deralte skrev, for 10 timer siden:

Mit ærinde var i al stilfærdighed at fortælle, at mange mørke mennesker synes, det er nedværdigende at blive kaldt neger. Det er en kendsgerning. Så må enhver j gøre op med sig selv, at man vil tage et hensyn her, eller man ikke vil tage hensyn. Det er helt op til dig selv....

Kære gamle støder, jeg tror, at du overser én væsentlig detalje.:

Med hensyn til ordet neger og nedværdigelse, så er det her som så mange andre steder dumhed og/eller uvidenhed, der sætter dagsordenen.

Som du ved, har jeg afrikanske døtre, for år tilbage viste den store mig sin facebookprofil, hvor hun blandt andet linkede til "proud to be Black". Jeg gik hende lidt på klingen med hensyn til, om det ikke var rascistisk med sådan et site. Det syntes hun ikke, men da jeg så sammenlignede med "proud to be White", kunne hun pludselig godt se, at der var noget om snakken.

Vi snakkede så lidt frem og tilbage og hun fortalte, at der var en, der havde kaldt hende "klam neger" (hun er gudesmuk og har en fantastisk krop). Jeg sagde så, at vedkommende skulle have gået til Louis Nielsen", for at synes, at hun skulle være klam, forudsatte vist et standpunkt til højre for Ku Klux Klan, men ja, hun er neger.

Det tog hun mig ilde op, for hun er sort, men bestemt ikke neger, sagde hun. Jeg spurgte hende om forskellen, hvortil hun svarede, at sort er hendes farve, men neger er noget grimt og rascistisk.

På spørgsmålet om oprindelsen af ordet neger var svaret "negro" og at det var rascistisk. På spørgsmålet om oprindelsen af ordet negro, svarede hun noget i retning af slaveri, nedværdigelse og rascisme, men den egentlige betydning og oprindelse af ordet vidste hun intet om.

Da jeg så forklarede hende lidt om den latinske betegnelse for sort "niger" tabte hun munden og udbrød, "vil det så sige, at neger bare betyder sort", hvilket jeg ikke kunne benægte, hvorefter hun bredt smilende proklamerede, at så kunne sitet jo lige så godt hedde "proud to be negro".

Siden den dag har hverken hun eller hendes søstre nogen fordomme omkring ordet neger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 5 timer siden:

Kære gamle støder, jeg tror, at du overser én væsentlig detalje.:

Med hensyn til ordet neger og nedværdigelse, så er det her som så mange andre steder dumhed og/eller uvidenhed, der sætter dagsordenen.

Som du ved, har jeg afrikanske døtre, for år tilbage viste den store mig sin facebookprofil, hvor hun blandt andet linkede til "proud to be Black". Jeg gik hende lidt på klingen med hensyn til, om det ikke var rascistisk med sådan et site. Det syntes hun ikke, men da jeg så sammenlignede med "proud to be White", kunne hun pludselig godt se, at der var noget om snakken.

Vi snakkede så lidt frem og tilbage og hun fortalte, at der var en, der havde kaldt hende "klam neger" (hun er gudesmuk og har en fantastisk krop). Jeg sagde så, at vedkommende skulle have gået til Louis Nielsen", for at synes, at hun skulle være klam, forudsatte vist et standpunkt til højre for Ku Klux Klan, men ja, hun er neger.

Det tog hun mig ilde op, for hun er sort, men bestemt ikke neger, sagde hun. Jeg spurgte hende om forskellen, hvortil hun svarede, at sort er hendes farve, men neger er noget grimt og rascistisk.

På spørgsmålet om oprindelsen af ordet neger var svaret "negro" og at det var rascistisk. På spørgsmålet om oprindelsen af ordet negro, svarede hun noget i retning af slaveri, nedværdigelse og rascisme, men den egentlige betydning og oprindelse af ordet vidste hun intet om.

Da jeg så forklarede hende lidt om den latinske betegnelse for sort "niger" tabte hun munden og udbrød, "vil det så sige, at neger bare betyder sort", hvilket jeg ikke kunne benægte, hvorefter hun bredt smilende proklamerede, at så kunne sitet jo lige så godt hedde "proud to be negro".

Siden den dag har hverken hun eller hendes søstre nogen fordomme omkring ordet neger.

Det ændrer jo altså ikke ved at langt de fleste sorte (og hvide for den sags skyld) opfatter ordet "neger" som nedværdigende, præcis som din "datter" gjorde det. For langt de fleste mennesker (både sorte og hvide) er neger nemlig præcis som hun beskrev det, "grimt og racistisk". Så kan det godt være at du mener noget andet, men det ændrer ikke ved hvordan det bliver opfattet af omverden.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sjovt som nogle mennesker nægter at se at verden ændrer sig. Nogle (mange) ændrer opfattelse af visse ord. I min barndom, som er meget længe siden, lærte jeg en række ord, der i dag opfattes negativt, så må man jo bare lære at følge med. Nogle af ordene var da også ret nedladende:

Muhamedaner er en betegnelse for dumme og overtroiske mennesker, brug den betegnelse de selv bruger Muslim (nogle af dem er så dumme og overtroiske, mens andre ikke er)

Spaniol, i dag spanier (kan ikke se forskellen)

Neger. Ja vi har lige læst de øvrige indlæg. Acceptér at det opfattes negativt og lad være med at bruge det.

Sådan kan vi blive ved. Men ligegyldigt hvordan vi ændrer ord, vil vi i gennemsnit være lige småtskårne og snævertsynede og snart begynde at bruge de nye betegnelser negativt....og så kører møllen igen :)

Venligst OT, der prøver ikke at være snævertsynet (men kors, hvor er det nogle gange svært)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 4 timer siden:

Det ændrer jo altså ikke ved at langt de fleste sorte (og hvide for den sags skyld) opfatter ordet "neger" som nedværdigende, præcis som din "datter" gjorde det. For langt de fleste mennesker (både sorte og hvide) er neger nemlig præcis som hun beskrev det, "grimt og racistisk". Så kan det godt være at du mener noget andet, men det ændrer ikke ved hvordan det bliver opfattet af omverden.

Dit indlæg bekræfter til fulde, at det er dumhed/uvidenhed (ikke din, misforstå ikke :) ) styrer begivenhederne.

Jeg lægger mig ikke fladt på maven for den slags, og hvis du vil tage initiv til, at det ikke er odiøst at forholde sig til fakta, vil jeg værdsætte det. :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
migmanden skrev, den 5/1/2017 at 08:37:

Nu er neger kusse et navn på et stykke wienerbrød. Det er uanset om det er politisk korrekt eller ej.

I følge ordbog over det danske sprog er oprindelsen til ordet: "via tysk og fransk fra spansk og portugisisk negro 'sort, neger', af det latinske adjektiv niger 'sort'"

Ordet har i følge ordbog over det danske sprog  betydningen: "person som tilhører en gruppe mennesker oprindeligt hjemmehørende i Afrika, og som bl.a. er karakteriseret ved meget mørk hud og mørkt, kruset hår" eller betydningen: "person der udfører underordnet, groft arbejde som medhjælper for en anden"

Altså i hverken oprindelsen eller betydningen noget nedsættende. Dette kommer først ind, da nogen ønsker at nedgøre andre, ved brug af ordet og derfor ikke ved selve ordet.

Da jeg gik i skole i 60'erne, var dette det ord som stod i geografibøgerne som betegnelse for befolkningen i Afrika syd for Sahara. Nord for var det beduiner, berber og araber. Disse ord er vel så også nedværdigende.   

Da ordet "Neger" kommer er et fremmedord fra spansk og portugisisk, med baggrund i latin, og i oprindelsen betyder sort, vil der være lig so diskriminerende at kalde nogen for sorte, selv om det rent faktisk er den farve de har. Det diskriminerende kommer først i omskrivninger som "Nigger" og lignende ord.

Selv om sproget udvikler sig, bliver et ord ikke nedværdigende i sig selv, også selv om visse racister ikke kan lide visse befolkningsgrupper.

Det hedder ikke længere "negerbolle", men "flødebolle" selv om der ikke er fløde i..., så kan du nok leve med at fjerne ordet "neger" fra andre ting...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gungner skrev, den 5/1/2017 at 12:58:

Enig Migmanden. Desværre er der mange her i landet der dyrker at blive forargede på andres vegne.

Rullestol er blevet til kørestol gangstativ er blevet til rollator, der intet siger om funktionen, alderdomshjem er blevet til plejehjem, muhamedaner er blevet til muslimer, eskimoer er blevet til inuitter. Kalder man en grønlænder eskimo bliver han fornærmet, i Alaska kalder kalder de sig selv for eskimoer.

Alt i alt, jeg er blevet indoktrineret af den danske folkeskole til at være racist.

Sproglig indsigt er åbenbart ikke din stærkeste side:

Rullestol-kørestol er nærmest en præcisering af instrumentets anvendelse.

Gangstativ eksisterer stadig og er et stativ med fire ben (ingen hjul) og dermed noget helt andet end en rollator.

Alderdomshjem var et sted, hvor gamle kunne bo og få serveret deres mad, men der var ingen pleje. Derfor er plejehjem noget andet end alderdomshjem.

Muhamedanere er en dansk betegnelse for mennesker, der bekender sig til Islam - i resten af verden har de altid heddet muslimer, så det giver god mening at kalde dem det på dansk også.

Eskimo - inuit har nok noget at gøre med, hvad det grønlandske navn for den befolkningsgruppe er - noget med deres selvfølelse, som man vel bør respektere.

Sproget har altid udviklet sig og bliver ved med det, så spørgsmålet er, om du vil hænge fast i fortiden eller være med i nutiden.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Urbefolkningen i Alaske / Canada og Grønland taler samme sprog, jeg blev belært af en i flyet på vej til til Alaska. Hun skulle til et møde om inuitkultur.

Muhamedanere er en dansk betegnelse for mennesker, der bekender sig til Islam - i resten af verden har de altid heddet muslimer, så det giver god mening at kalde dem det på dansk også.

Ok! så dropper vi det danske sprog, det mest talte sprog i verden er kinesisk, jeg ved de har flere varianter; men jeg står af her som gammeldansker.

Jeg er i dag blevet belært om at det ikke hedder plejehjem længere; men plejecenter.

Jeg beklager meget; men jeg er født dansk.

 

Redigeret af Gungner

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, den 6/1/2017 at 21:27:

Dit indlæg bekræfter til fulde, at det er dumhed/uvidenhed (ikke din, misforstå ikke :) ) styrer begivenhederne.

Jeg lægger mig ikke fladt på maven for den slags, og hvis du vil tage initiv til, at det ikke er odiøst at forholde sig til fakta, vil jeg værdsætte det. :) 

Vi bliver aldrig enige (heller ikke her). For mig vil det ALTID være hvordan et øgenavn/skældsord/betegnelse opfattes af den person det er rettet imod der er bestemmende for om det er fornærmende eller ej. Så kan der være nok så mange sproglige årsager til at det burde vøre OK, men eftersom at f.eks ordet neger opfattes negativt af mange sorte, så er det almindelig høflighed at undlade at bruge det. Og selvom "neger" kommer fra latin, så er det altså mange år siden at vi talte latin her i landet og derfor kan man lige så godt bruge det mere neutrale "sort" eller "farvet".

Og at ordet "neger" og det deraf afledede "nigger" trækker mange tråde til slavetiden, og er og bliver opfattet som nedværdigende, så er der da ingen grund til at bruge det, er der? (medmindre man ønsker at fornærme nogen selvfølgelig).

Del dette indlæg


Link til indlæg

Skal muslimer så stoppe med at sige "allahu akbar" fordi det opfattes negativt af vel nærmest alle ikke-muslimer?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, den ‎08‎-‎01‎-‎2017 at 09:27:

Vi bliver aldrig enige (heller ikke her). For mig vil det ALTID være hvordan et øgenavn/skældsord/betegnelse opfattes af den person det er rettet imod der er bestemmende for om det er fornærmende eller ej

Men når du og andre kalder politiske modstandere for nazister og andre grimme ting, så er helt i orden at kalde folk noget, de ikke vil identificeres med.

Hellige grav.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 51 minutter siden:

Men når du og andre kalder politiske modstandere for nazister og andre grimme ting, så er helt i orden at kalde folk noget, de ikke vil identificeres med.

Hellige grav.

Jeg har ikke kaldt nogen for nazister!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, 1 time siden:

Men når du og andre kalder politiske modstandere for nazister og andre grimme ting, så er helt i orden at kalde folk noget, de ikke vil identificeres med.

Hellige grav.

Nu ved jeg godt at især ældre mennesker bliver vrede over det jeg siger.

Men, det er ikke OK at kalde folk nazister, hvis de ikke er det. Det er ikke OK at kalde folk kommunister hvis de ikke er det. Men faktum er jo, at det er lovligt at være begge dele. Og de er LIGE blodtørstige, diskriminerende osv. Blot har kommunisterne nok betydeligt flere menneskeliv på samvittigheden. 

Kommunismen lader jo til at være en ideologi der efter sit afsæt har haft en vis overlevelses-evne, hvorimod nazismen jo egentlig var ret begrænset, og vil overgå som en bagatel i historien, når der ikke længere findes overlevende fra den tid. 

Objektivt set er kommunist nok et værre skældsord end nazist. Omend det på den danske politiske scene, er mere acceptabelt at være Kommunist. Måske lidt mindre end det har været, men stadig tæt på. Vi har "næsten-kommunister" som et mainstream parti i folketingen. Fandme uhyggeligt.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 29 minutter siden:

Jeg har ikke kaldt nogen for nazister!

Måske ikke, men har du ikke refereret til "Der Stürmer" og lignende?

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 6 minutter siden:

Nu ved jeg godt at især ældre mennesker bliver vrede over det jeg siger.

Men, det er ikke OK at kalde folk nazister, hvis de ikke er det. Det er ikke OK at kalde folk kommunister hvis de ikke er det. Men faktum er jo, at det er lovligt at være begge dele. Og de er LIGE blodtørstige, diskriminerende osv. Blot har kommunisterne nok betydeligt flere menneskeliv på samvittigheden. 

Kommunismen lader jo til at være en ideologi der efter sit afsæt har haft en vis overlevelses-evne, hvorimod nazismen jo egentlig var ret begrænset, og vil overgå som en bagatel i historien, når der ikke længere findes overlevende fra den tid. 

Objektivt set er kommunist nok et værre skældsord end nazist. Omend det på den danske politiske scene, er mere acceptabelt at være Kommunist. Måske lidt mindre end det har været, men stadig tæt på. Vi har "næsten-kommunister" som et mainstream parti i folketingen. Fandme uhyggeligt.

Her på plejehjemmet har vi ikke rettet vrede mod dit indlæg.

Ved en rundbordsdiskussion under peddigrørsfletningen blev vi dog enige om, at vi er uenige i det sidste afsnit: Det er værre at blive kaldt nazist, for at være kommunist har jo til tider været helt salonfæhigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...