Hop til indhold
Findus

Folkeoplysende foredrag til højnelse af niveauet på EG

Recommended Posts

Kære Med-EG´ere, nok er her højt til loftet, men vi må jo nok indrømme, at niveauet her i "hyggesnak" sjældent hæver sig over skurvognsniveau, og Ekstrabladets side 9 kalender synes at være den mest skattede lekture.

Derfor vil jeg som et eksperiment starte en serie populærvidenskabelige foredrag med folkeoplysende sigte.

Det første emne er palæontologien - et emne jeg personligt finder uhyrer interessant, og som jeg vil illustrere med eksempler fra min egen ganske omfattende fossilsamling. Jeg håber at jeg på den vis kan videreformidle min begejstring for emnet og at I tager godt imod initiativet :)

Det mest spændende er selvfølgelig den fra populærkulturen så bekendte dinosarenes tidsalder, og vi starter med en af mine absolutte favoritter Mosasauren (kraniet ses på illustration 1). Det var et havlevende krybdyr, som gennem de sidste 20 millioner år af kridttiden, med de sidste ichthyosaures uddøen og tilbagegangen af kridttids-plesiosaurerne og -pliosaurerne, blev de dominerenede havrovdyr. Mosasaurer var ikke dinosaurer, men lepidosaurer; som udviklede sig fra semi-akvatiske slanger og øgler kendt som aigialosaurer, og er dermed  tæt beslægtet med slanger og varaner. De største mosasaurer kunne opnå en længde af op til 17 meter.

Illustration 1: Mossasuar kranie.

mosasaur7-700x534.jpg

 

De landlevende theropoder er nogle af de mest imponerende rovdyr der nogensinde har eksisteret, og den prototypiske dinosaur kendt fra populærkulturen. De største former blev 10-12 m lange og vejede 6 t, Alle former gik på bagbenene, men hvor de tidligste støttede på fire tæer bar de fleste senere former kun vægt på tå 2-4. Forlemmerne var mindre og bar kraftige kløer (på illustration 2 ses eksempler på disse klør fra to forskellige arter theropoder). Knoglerne var hule med luftkamre ligesom hos fugle, og theropoderne havde hårlignende fjer. De tidligste former kendes fra Triastiden for ca. 230 mio. siden. Dinosaurerne uddøde i slutningen af Kridttiden for ca. 65 mio. år siden, men en undergruppe af Theropoder findes faktisk endnu - fuglene.

Illustration 2: Klo af Utahraptor venstre, og Allosaurus  højre.     

dinosaur-claws.jpg

De planteædende arter af dinosaurer er mindre hypet, men et ligeså spændende studieområde. På illustration 3 og 4 ses kranierne af de panserede planteædere Pawpawsaurus campbelli og Gastonia bergei.

Illustration 3: Kranie af Pawpawsaurus campbelli.

Pawpawsaurus-skull-cast1.jpg

Illustration 4: Kranie af Gastonia bergei.             

Gastonia-skull-700x1014.jpg

 

Men jeg er bange for at jeg begynder at trætte jer med min passion, og vil hurtigt slutte af med et spring på mange mio. år frem i tiden - til den sidste istid, og dens ligeså spændende og eksotiske dyreverden.

På illustration 5 ser vi en kindtand fra en mammut, en facinerende avanceret anatomisk tilpasning som gav disse store planteædere et af dyreverdenes mest effektive værktøjer, og gjorde dem i stand til at overleve under istidens ekstreme forhold.

Illustration 5: Kindtand fra mammut (første permanente underkæben højre).

tooth-700x862.jpg

 

Tak for denne gang :) - næste fordrag vil være en indføring i filateliens facinerende verden.  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Tak og bravo, et godt oplysende foredrag på et fint akademisk niveau, med virkemidler der absolut passer til målgruppen, så også meget fine pædagogiske evner og en flot didaktik, alt i alt, "den højeste oplysning"

Del dette indlæg


Link til indlæg

God formiddag @Findus

Fremragende fordrag, sad og tog rigtig mange notater. Jeg er imponeret hvor, indlevende du lærte os om de forskellige forsiler. Som nyudnævnt formand for BBB (Bare bedste bryster) Er vi skuffet over du ikke havde noget om T-Rex med. Som jo er et fascinerende dyr. Men vi støtter jo gerne op. Så vi håber dette er noget der kunne bruges.

Ha en god lørdag, med det du skal i dag :)

KK

T.-rex-trophy-3-700x620.jpg

T.-rex-trophy-4-700x966.jpg

Design-Toscano-Tyrannosaurus-Trophy-Head2-700x923.jpg

T.-rex-trophy1-700x881.jpg

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, vi må have hævet niveauet. Helt bestemt! Hvorfor skal alt absolut ramme laveste fællesnævner? Med din store interesse for fossiler kan jeg ikke komme udenom at invitere dig til julefrokosten på St. Kødlyst

Beboerformanden 1.tiff

Beboerformanden 2.tiff

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, for 22 minutter siden:

Ja, vi må have hævet niveauet. Helt bestemt! Hvorfor skal alt absolut ramme laveste fællesnævner? Med din store interesse for fossiler kan jeg ikke komme udenom at invitere dig til julefrokosten på St. Kødlyst

Er der sild? :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Findus skrev, for 7 minutter siden:

Er der sild? :rolleyes:

Ja, men de er fra sidste år. Mindst :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
holstebronx skrev, for 6 timer siden:

Du burde da turnere lidt rundt med det foredrag. 

Husk at få alle fossilerne m.m. med :P 

@Findus medbringer blot et par af fossilerne herinde fra . . . ^_^^_^

Del dette indlæg


Link til indlæg
an2n skrev, for 35 minutter siden:

@Findus medbringer blot et par af fossilerne herinde fra . . . ^_^^_^

Jeg kan altså ikke på mandag. Af gode grunde ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...