Rejsenetværk 9595 Skrevet 14. Oktober, 2016 (edited) Uanset hvor ulovligt, og eller umoralsk korruption er, så må enhver logik vel tilsige at der rent rationelt, må bestå en sådan vinding ved at begå korruption, at fortjenesten står i et fornuftigt forhold til den kriminalitet du som et korrupt menneske er villig til at begå? Jeg kan et eller andet sted godt se rationalet bag, når den uretmæssige vindig beror på millioner og milliarder af kroner, sådan som vi ser det i samfund hvor korruptionen har forgiftet hele lande, men uden af den grund at anerkende misdåden. Men jeg begriber ikke at mennesker i gode vellønnede stillinger i Danmark, om det er i det offentlige eller det private, de falder for fristelsen til at omsætte deres stillings muligheder til kortfristede gevinster af værdi, kontant eller i anden form på blot ti tusinde, elle få hundrede tusinder kroner? Der er vel ofte tale om folk der tjener fra den halve til den hele million kroner, og som ganske vist ikke nødvendigvis af den grund selv kan betale for det søde liv, lige de par trin over hvad de selv har råd til. Men i min optik savner det enhver logik at man vil løbe en risiko, der er totalt ude af proportion med gevinsten så længe det varer. Går det galt i en alder af 40 +/- kan du miste alt, job, fremtidige karriere muligheder, hjem og formue, måske komme i fængsel. Over et par årtier kan det betyde tab af millioner af kroner, fordi du er en paria, måske i alt fremtid. Din uddannelse, alle de kompetancer, alt den goodwill du havde opbygget ind til du faldt for fristelsen har pludselig nul værdi. Det kan da ikke være det værd for en luksuriøs tur til Dubai, eller andet flygtigt der har kostet pebernødder for den der betaler, i forhold til alt den skade som du kan forvolde ved at misbruge din stilling til korruption, og eller gevinst den der betaler kan opnå fordi du er korrupt. Skal det være så gjorde Steen Bagger det trods alt på et plan der er logik i, hvis man prøver at sætte sig i hans sted, men selvfølgelig uden at det på nogen måde kan forsvares at han gjorde det. Hvor er det godt at Danmark uanset et usselt menneske hos Nets, og alle de usle i samme forbindelse hos Se&Hør, offentlige IT skandaler inkluderende korruption, vi er om end ikke fri for korruption, så dog er et så u-korrumperet land som tilfældet er. Men uvæsenet sniger sig ind i landet, med den italienske mafia med indover igangværende store offentlige infrastruktur projekter. Må fagforeninger, arbejdsgivere og offentlige myndigheder i et stålsat samarbejde formå at holde uvæsenet nede, om muligt ude af Danmark, og sammen holde Danmark fri for negativ indflydelse af denne karakter syd fra. Så kan vi forhåbentlig fortsat regne de små nationale affærer, som de uundgåelige afvigelser fra normalen. Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 14. Oktober, 2016 af Rejsenetvaerk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9504 Skrevet 14. Oktober, 2016 Rejsenetvaerk skrev, for 58 minutter siden: Men jeg begriber ikke at mennesker i gode vellønnede stillinger i Danmark, om det er i det offentlige eller det private, de falder for fristelsen til at omsætte deres stillings muligheder til kortfristede gevinster af værdi, kontant eller i anden form på blot ti tusinde, elle få hundrede tusinder kroner? Der er flere grunde, bl.a. Man tror ikke det bliver opdaget Man synes man har "fortjent" det/misundelse (gælder især offentligt ansatte i økonomichef-stillinger, som kan se både deres egne topledere og måske deres kolleger i det private få en meget højere løn end de selv) Mange ser det som en forbrydelse uden offer Mange dropper rationel tænkning, når de står over for en stor fristelse (det burde de fleste brugere herinde have erfaring med) Rejsenetvaerk skrev, 1 time siden: Hvor er det godt at Danmark uanset et usselt menneske hos Nets, og alle de usle i samme forbindelse hos Se&Hør, offentlige IT skandaler inkluderende korruption, vi er om end ikke fri for korruption, så dog er et så u-korrumperet land som tilfældet er. Det går ikke så godt længere. Fx denne skandale er grotesk - for virkeligt små bestikkelser (en mobiltelefon eller en pc) har adskillige indkøbere bedraget. Det er formodentlig kun en dråbe i et hav af sager, der ikke er opdaget. I den slags tilfælde skal man måske ikke udelukke, at det bare er inkompetence (altså de kunne ikke gennemskue, hvor alvorligt det er): http://politiken.dk/indland/ECE3264588/30-offentligt-ansatte-er-blevet-anholdt-og-sigtet-for-bestikkelse/ 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Filosoffen 2257 Skrevet 14. Oktober, 2016 Vi har desværre også massere korruption her i Danmark - selv hos politiet (totalt sygt!), se f.eks. her: http://www.bt.dk/danmark/efter-vennetjenester-til-20-mio.-kr.-afdelingschef-i-rigspolitiet-skal-forklare-si 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9595 Skrevet 14. Oktober, 2016 Jeg har pt fri til og med torsdag den 27/10, og meget apropo denne tråd så har jeg lyst til at se denne teaterforestilling: Under Gud, over loven En mørk komedie om grænseløse lægerhttp://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/under-gud-over-loven/ Jeg har fulgt løst med i en Premium artikelserie i Jyllandsposten, der har inspireret til stykket. Havde tænkt mig at spørge et par venner om de vil med ind og se forestillingen, men kan vente et par dage med at gøre det, hvis der er interesse hos læserne af tråden for at vi ser forestillingen sammen. Jeg kan alle de resterende spille dage, men meget gerne lørdag den 22/10 kl 17. En mulighed kunne være at spise sammen efterfølgende, hvis nogen har lyst. Synes at det er et interessant, men også foruroligende emne om en tilstand vi som nation helst ikke skal besudles af. Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9595 Skrevet 23. Februar, 2017 Ikke at det er i orden, men skal det være, så skal det da gøres som her: ABB-chef stjæler 100 mio. dollar fra kassen og flygter Onsdag d. 22. februar 2017, kl. 07.09 - Opdateret 22. feb.http://www.business.dk/industri/abb-chef-stjaeler-100-mio.-dollar-fra-kassen-og-flygter Nu mangler blot, om gerningsmændene formår at kunne tage ophold i noget land uden at blive udleveret. Det er vist efterhånden blevet sværere at undgå, end det er at begå den forbrydelse, man flygter i anledning af. Ikke at det undskylder på nogen måde, men når nu sket er sket, så har det trods alt ramt et så stort firma, at selv aktiekursen nærmest ikke påvirkes af at der er forsvundet 100 millioner dollar. Mange mellemstore vækst virksomheder, kunne et sådant tab betyde døden for Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg