Hop til indhold

Recommended Posts

Hej kære forum, jeg er blevet scammet af denne annonce: https://annoncelight.dk/showad/208402

Startede med at skrive en mail mandag, vi skrev frem og tilbage i lang tid, og derefter har vi talt sammen over telefon, hun var rigtig sød og tale med, og fortalte om dårlige oplevelser med nogle kunder, og derfor ville hun have et depositum. Kunne ikke få fat på hende om tirsdagen, der havde hun travlt selvom jeg skrev at jeg ville overføre til hende, så det med at hun ikke bare var hurtig til at tage imod pengene, fik mig til at tro hun var ægte, en scammer ville jo bare være hurtig på aftrækkeren og få skrabet pengene ind, så hun virkede virkelig som en ung pige der bare havde travlt med andre ting, og derfor først var klar til at tale når hun var på arbejde.

Men det har jo så vist sig at hun var en rigtig god scammer! Lang korrespondence, samtaler over telefon, og 1 dag hvor hun slet ikke svarede tilbage, selvom jeg lovede at sende penge, fik mig til at tro på denne profil var sandt.

Jeg ved i har meget med at skrive i ikke har ondt af dem som er blevet scammet, men at de bare har godt af det! Det håber jeg ikke i skriver her, da i virkelig kan se der har fundet telefonsamtaler sted med en ung pige, og lang korrespondance, alt virkede virkelig legit! I dag sendte jeg så en besked til hende og spurgte om hun havde tid til at mødes i dag, og hun ringede mig op, og vi fik aftalt at jeg overførte 400 kr. i depositum. Hun er så aldrig dukket op til aftalt tidspunkt, begyndte at mistænke for scams da hun fortsatte med at skrive om jeg ikke kunne sende flere penge så hun kunne købe noget vin til os, den hoppede jeg ikke på og skrev jeg ikke sendte flere penge. Til sidst gav hun så op, og har ikke reageret siden, nu er klokken over 1 om natten, og har ikke hørt fra hende i flere timer, tid til at konstatere det er et scam!

Så nogen som har erfaring med scams? Jeg har overført 400 kr. via Swipp, man kan jo sige det er ikke det vilde beløb, men stadig noget som jeg vil politi anmelde, da folk som begår sådanne bedragerier ikke skal slippe godt afsted med det!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er næsten sikker på at du via din netbank kan gå ind og anmelde at du har overført til hende og måske være heldig at få pengene tilbage den vej. Det er sikkert samme fremgangsmåde som hvis man er blevet trukket dobbet i en butik eller ved manglende vare via en netbutik hvor du skal vedlægge dokumentation.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest gppigen97
Morten_Nielsen skrev, for 6 timer siden:

Hej kære forum, jeg er blevet scammet af denne annonce: https://annoncelight.dk/showad/208402

Startede med at skrive en mail mandag, vi skrev frem og tilbage i lang tid, og derefter har vi talt sammen over telefon, hun var rigtig sød og tale med, og fortalte om dårlige oplevelser med nogle kunder, og derfor ville hun have et depositum. Kunne ikke få fat på hende om tirsdagen, der havde hun travlt selvom jeg skrev at jeg ville overføre til hende, så det med at hun ikke bare var hurtig til at tage imod pengene, fik mig til at tro hun var ægte, en scammer ville jo bare være hurtig på aftrækkeren og få skrabet pengene ind, så hun virkede virkelig som en ung pige der bare havde travlt med andre ting, og derfor først var klar til at tale når hun var på arbejde.

Men det har jo så vist sig at hun var en rigtig god scammer! Lang korrespondence, samtaler over telefon, og 1 dag hvor hun slet ikke svarede tilbage, selvom jeg lovede at sende penge, fik mig til at tro på denne profil var sandt.

Jeg ved i har meget med at skrive i ikke har ondt af dem som er blevet scammet, men at de bare har godt af det! Det håber jeg ikke i skriver her, da i virkelig kan se der har fundet telefonsamtaler sted med en ung pige, og lang korrespondance, alt virkede virkelig legit! I dag sendte jeg så en besked til hende og spurgte om hun havde tid til at mødes i dag, og hun ringede mig op, og vi fik aftalt at jeg overførte 400 kr. i depositum. Hun er så aldrig dukket op til aftalt tidspunkt, begyndte at mistænke for scams da hun fortsatte med at skrive om jeg ikke kunne sende flere penge så hun kunne købe noget vin til os, den hoppede jeg ikke på og skrev jeg ikke sendte flere penge. Til sidst gav hun så op, og har ikke reageret siden, nu er klokken over 1 om natten, og har ikke hørt fra hende i flere timer, tid til at konstatere det er et scam!

Så nogen som har erfaring med scams? Jeg har overført 400 kr. via Swipp, man kan jo sige det er ikke det vilde beløb, men stadig noget som jeg vil politi anmelde, da folk som begår sådanne bedragerier ikke skal slippe godt afsted med det!

du kunne lige se efter hvad personen hedder det kan du se når du overføre via Swipp og så ringe til politiet og se om de vil gøre noget ved det

men tror ikke at de vil da det er frivilligt at du har overført og ikke tvunget til det, hvad jeg forstår har du selv sagt ja til at overfører og at du har selv hørt at det var en pige du snakkede med

og jeg kan ikke rigtig se hvor der er bedrageri henne i denne sag og tror også at politiet vil sige det samme.. men tror godt at de vil snakke med pigen hvis du giver dem hendes rigtige navn

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Kinky Jill

Betalt aldrig forud.   

Hinde her vil gerne have jeres penge men ikke give sex for det, meget dårlig stil af hinde. Og jeg giver de andre her ret prøv om din bank kam hjælpe dig og super med at politi anmelde pigen. Håber flere gør det, derved i bliver taget seriøst. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Kinky Jill skrev, for 3 timer siden:

Betalt aldrig forud.   

Hinde her vil gerne have jeres penge men ikke give sex for det, meget dårlig stil af hinde. Og jeg giver de andre her ret prøv om din bank kam hjælpe dig og super med at politi anmelde pigen. Håber flere gør det, derved i bliver taget seriøst. 

 

Kære Kinky Jill:)

- ja - det er hovedrystende, at der stadig er nogle der betaler forud, det bør for ALLE disse naive mænd være den første SIRENE der hyler lige ind i øret fra telefonen, og højt og larmende fortæller : - lad for helved være.:huh:

Nå - men der er noget der hedder : "Lærepenge"

Og bare - billigt sagt af mig!!

Mange hilsner

Nyder livet

Del dette indlæg


Link til indlæg
Morten_Nielsen skrev, for 11 timer siden:

Hun er så aldrig dukket op til aftalt tidspunkt, begyndte at mistænke for scams da hun fortsatte med at skrive om jeg ikke kunne sende flere penge så hun kunne købe noget vin til os, den hoppede jeg ikke på og skrev jeg ikke sendte flere penge. Til sidst gav hun så op, og har ikke reageret siden, nu er klokken over 1 om natten, og har ikke hørt fra hende i flere timer, tid til at konstatere det er et scam!

Måske er I gået forkert af hinanden? - men giv hende 3  dage til at tilbageførebeløbet, inden du melder hende. Er hun reel nok, tilbagefører hun selvfølgelig beløbet - eller undskylder og laver en ny aftale :P

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg

smid en sms til hende og tru med at anmelde hende til Politiet, og håb at hun vil tilbageføre dine skillinger. Good luck...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, 1 time siden:

Måske er I gået forkert af hinanden? - men giv hende 3  dage til at tilbageførebeløbet, inden du melder hende. Er hun reel nok, tilbagefører hun selvfølgelig beløbet - eller undskylder og laver en ny aftale :P       - god beskrevet adfærd - som også kan anbefales andre steder i vores dagligdag   -  alligevel prøve at vende noget negativt til noget positivt  - -  og tilføjet for min egen regning - fremmed fisse er næsten altid et ekstra forsøg værd  - at få den dyppet i en ny fremmed f...

Kære Jernsvinet:)

- jeg har skrevet det før til dig : - du har altså en vidunderlig positiv tilgang til livet - og tror jeg : generelt for alle livets facetter - og især til samlivet med Guds gave til mændene : - det godsatte køn - kvinderne   (måske lige med undtagelse af din egen x)

Du forstår vist om nogen at forhandle og ikke mindst gøre en god handel - en god handel for begge parter.

Jeg lærer også ind imellem noget af dig - det er jeg ikke for stor til indrømme.

Mange hilsner

Nyder livet

Redigeret af Nyder livet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har selvfølgelig sendt en sms og e-mail, men når jeg ringer går jeg ikke igennem, hun har nok blocket mit nr. ligeledes er min e-mail nok blokket, så jeg brugte en af mine andre e-mails til at skrive til hende om at tilbageføre penge, har intet hørt!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Med al ære og respekt, jeg ved du har frabedt dig det, men Jesus f***ing Christ?!? Lad nu være med at slukke for det øverste hovede når det nederste vil overtage. 

Scammere florerer kun fordi der er naive/dumme sjæle derude som faldet for det her

Del dette indlæg


Link til indlæg
Peterpedal skrev, for 20 timer siden:

Er næsten sikker på at du via din netbank kan gå ind og anmelde at du har overført til hende og måske være heldig at få pengene tilbage den vej. Det er sikkert samme fremgangsmåde som hvis man er blevet trukket dobbet i en butik eller ved manglende vare via en netbutik hvor du skal vedlægge dokumentation.

Nope, man kan ikke få banken til at tilbagefører beløb som man har overført via. Bankoverførelse, eller mobilpay. Det eneste banken vil tilbagefører er hvis man har betalt med kort og man har bevis for at man har forsøgt at kontakte sælger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
SnowmanKbh skrev, for 29 minutter siden:

Nope, man kan ikke få banken til at tilbagefører beløb som man har overført via. Bankoverførelse, eller mobilpay. Det eneste banken vil tilbagefører er hvis man har betalt med kort og man har bevis for at man har forsøgt at kontakte sælger.

Det er kun kredit kort hvor man er garanteret at få sine penge tilbage hvis man ikke får hvad man betaler for. Debet kort som visa elektron etc. har ikke den garanti. Og som du skriver skal man have dokumentation for at have forsøgt at få pengene retur selv, samt dokumentation for at man ikke har fået hvad man har betalt for.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
gppigen97 skrev, for 16 timer siden:

du kunne lige se efter hvad personen hedder det kan du se når du overføre via Swipp og så ringe til politiet og se om de vil gøre noget ved det

men tror ikke at de vil da det er frivilligt at du har overført og ikke tvunget til det, hvad jeg forstår har du selv sagt ja til at overfører og at du har selv hørt at det var en pige du snakkede med

og jeg kan ikke rigtig se hvor der er bedrageri henne i denne sag og tror også at politiet vil sige det samme.. men tror godt at de vil snakke med pigen hvis du giver dem hendes rigtige navn

Hvis du blev tvunget til at overføre penge vil det være røveri. Hvis du overføre penge til en forkert konto og vedkommende ikke vil føre dem tilbage er det tyveri. Her er trådstarter blevet lokket til at overføre penge under falske forudsætninger. Det er bedrageri. Eftersom det er en elektronisk overførsel er det som udgangspunkt nemt at efterforske, så det er noget som politiet vil tage sig af hvis de ellers har tid. Især hvis der ligger flere anmeldelser mod den samme person.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nyder livet skrev, for 14 timer siden:

du har altså en vidunderlig positiv tilgang til livet

Jeg prøver altid at møde andre mennesker med samme respekt, som jeg selv ønsker at blive mødt med - og dine ord varmer mere end du aner i en tid, hvor jeg netop endnu engang desværre er blevet bekræftet i, at de mennesker du er allermest flink, hjælpsom og overbærende overfor - det er dem der ender med at røvrende dig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
nørden skrev, for 5 timer siden:

Det er kun kredit kort hvor man er garanteret at få sine penge tilbage hvis man ikke får hvad man betaler for. Debet kort som visa elektron etc. har ikke den garanti. Og som du skriver skal man have dokumentation for at have forsøgt at få pengene retur selv, samt dokumentation for at man ikke har fået hvad man har betalt for.

Ja, det har du ret i, det var også det jeg mente. Men da jeg kun bruger dankort, visa kort, MasterCard tænkte jeg ikke på at de også findes andre typer kort.

Og i banken skal man skrive under på en tro og love erklæring på at man ikke har modtaget varen. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Morten_Nielsen skrev, den 6/3/2016 at 01:18:

Hej kære forum, jeg er blevet scammet af denne annonce: https://annoncelight.dk/showad/208402

Startede med at skrive en mail mandag, vi skrev frem og tilbage i lang tid, og derefter har vi talt sammen over telefon, hun var rigtig sød og tale med, og fortalte om dårlige oplevelser med nogle kunder, og derfor ville hun have et depositum. Kunne ikke få fat på hende om tirsdagen, der havde hun travlt selvom jeg skrev at jeg ville overføre til hende, så det med at hun ikke bare var hurtig til at tage imod pengene, fik mig til at tro hun var ægte, en scammer ville jo bare være hurtig på aftrækkeren og få skrabet pengene ind, så hun virkede virkelig som en ung pige der bare havde travlt med andre ting, og derfor først var klar til at tale når hun var på arbejde.

Men det har jo så vist sig at hun var en rigtig god scammer! Lang korrespondence, samtaler over telefon, og 1 dag hvor hun slet ikke svarede tilbage, selvom jeg lovede at sende penge, fik mig til at tro på denne profil var sandt.

Jeg ved i har meget med at skrive i ikke har ondt af dem som er blevet scammet, men at de bare har godt af det! Det håber jeg ikke i skriver her, da i virkelig kan se der har fundet telefonsamtaler sted med en ung pige, og lang korrespondance, alt virkede virkelig legit! I dag sendte jeg så en besked til hende og spurgte om hun havde tid til at mødes i dag, og hun ringede mig op, og vi fik aftalt at jeg overførte 400 kr. i depositum. Hun er så aldrig dukket op til aftalt tidspunkt, begyndte at mistænke for scams da hun fortsatte med at skrive om jeg ikke kunne sende flere penge så hun kunne købe noget vin til os, den hoppede jeg ikke på og skrev jeg ikke sendte flere penge. Til sidst gav hun så op, og har ikke reageret siden, nu er klokken over 1 om natten, og har ikke hørt fra hende i flere timer, tid til at konstatere det er et scam!

Så nogen som har erfaring med scams? Jeg har overført 400 kr. via Swipp, man kan jo sige det er ikke det vilde beløb, men stadig noget som jeg vil politi anmelde, da folk som begår sådanne bedragerier ikke skal slippe godt afsted med det!

Sådan er livet, den kloge narrer den mindre kloge, Hehe.

Godt det kun var 400, du fik da spænding trods alt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
nørden skrev, for 9 timer siden:

 Hvis du overføre penge til en forkert konto og vedkommende ikke vil føre dem tilbage er det tyveri. 

Arh, er du sikker på det? Er det ikke først og fremmest afhængigt af omstændigheder, og hvis der er penge på modtagerens konto, så kan det måske være underslæb?

http://www.strafferetshjaelpen.dk/fagomraader/oekonomisk-kriminalitet.html

Straffeloven:

§ 278. For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding

1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at forholdet falder ind under § 277,

2) fragår modtagelsen af pengelån eller andet lån til eje eller af en ydelse, for hvilken der skal svares vederlag,

3) uretmæssig forbruger ham betroede penge, selv om han ikke var forpligtet til at holde disse afsondrede fra sin egen formue.

 

 

 

En uheldig kvinde overførte ved en fejl penge til en person under gældssanering og kunne ikke få dem tilbage, som personens bank i mellemtiden havde gjort krav på til at dække et overtræk:

http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/da/soeg-i-afgoerelser/vis-en-afgoerelse?VerdictId=b5ed725b-70bd-4f07-a081-b5750e9c89f3

 

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Bebop skrev, for 23 timer siden:

Arh, er du sikker på det? Er det ikke først og fremmest afhængigt af omstændigheder, og hvis der er penge på modtagerens konto, så kan det måske være underslæb?

http://www.strafferetshjaelpen.dk/fagomraader/oekonomisk-kriminalitet.html

Straffeloven:

§ 278. For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding

1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at forholdet falder ind under § 277,

2) fragår modtagelsen af pengelån eller andet lån til eje eller af en ydelse, for hvilken der skal svares vederlag,

3) uretmæssig forbruger ham betroede penge, selv om han ikke var forpligtet til at holde disse afsondrede fra sin egen formue.

 

 

 

En uheldig kvinde overførte ved en fejl penge til en person under gældssanering og kunne ikke få dem tilbage, som personens bank i mellemtiden havde gjort krav på til at dække et overtræk:

http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/da/soeg-i-afgoerelser/vis-en-afgoerelse?VerdictId=b5ed725b-70bd-4f07-a081-b5750e9c89f3

 

Nu skriver jeg vil og tager dermed ikke stilling til om vedkommenden er i stand til det. Hvis trejde part har nået at gøre udlæg i pengene, er sagen selvfølglig helt anderledes, da modtageren er 100% uskyldig i at have modtaget pengene, og ikke har nogen mulighed for at betale dem tilbage.

Underslæb tror jeg dog ikke kan komme på tale, men det afhænger helt af hvordan man definer betroede midler, og det er jeg ikke nok inde i detaljerne i lovgivningen til at kunne gennemskue. Jeg vil dog stille spørgsmål ved at penge som er overført ved en fejl, er at betragte som betroede midler. Jeg vil mere mene at der skal være tale om en aktiv handling, som f.eks. når min arbejdsgiver udbetaler mig forskud i forbindelse med en forretningsrejse, mit firma kredigkort eller tilsvarende.

Sydbanks håndtering af den sag du linker til viser jo bare hvor få rettigheder man har når der er tale om bank overførsler. Personligt synes jeg det er grotesk at sydbank kan tilarne sig andres penge på den måde.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jura anmeldelse til politi Osv.  Fuldstændig ligegyldigt. 

Aldrig nogensinde betale forud.

Der er ingen undskyldning for det .

EPO 

Del dette indlæg


Link til indlæg
EPO skrev, for 18 minutter siden:

Aldrig nogensinde betale forud.

Det kan være relevant. Nogle, velrenommerede gb-/partyarrangører kræver depositum ved tilmelding og det går godt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
nørden skrev, for 1 time siden:

Jeg vil dog stille spørgsmål ved at penge som er overført ved en fejl, er at betragte som betroede midler. Jeg vil mere mene at der skal være tale om en aktiv handling, som f.eks. når min arbejdsgiver udbetaler mig forskud i forbindelse med en forretningsrejse, mit firma kredigkort eller tilsvarende.

Tilsvarende kræver tyveri også en intention hos tyven. Reglerne er ikke gearet til den digitale verden. Det burde være ulovlig omgang med hittegods, men kontosaldo er ikke "gods."

Muligvis er det slet ikke omfattet af straffeloven, men alene af aftaleloven?

Bemærk et andet eksempel, hvor modtager i god tro bruger pengene og pengeinstitutankenævnet nægter at tage sagen op:

http://www.fagbladet3f.dk/2-sektion/dine-penge/d3e9633010de48b28e28d2ca6ba869d1-20130814-pas-paa-hvis-du-faar-for-meget-paa-kontoen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bebop det har du ret i Men det er jo noget helt andet. 

Skulle havde  tilføjet: uden referencer. 

EPO 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Bebop skrev, den 5/6/2016 at 11:34:

Tilsvarende kræver tyveri også en intention hos tyven. Reglerne er ikke gearet til den digitale verden. Det burde være ulovlig omgang med hittegods, men kontosaldo er ikke "gods."

Muligvis er det slet ikke omfattet af straffeloven, men alene af aftaleloven?

Bemærk et andet eksempel, hvor modtager i god tro bruger pengene og pengeinstitutankenævnet nægter at tage sagen op:

http://www.fagbladet3f.dk/2-sektion/dine-penge/d3e9633010de48b28e28d2ca6ba869d1-20130814-pas-paa-hvis-du-faar-for-meget-paa-kontoen

Den aktuelle sag er jo ikke afsluttet, så det er svært at bruge den som argument til noget somhelst. At jyske bank også i denne sag optræder som idioter er en helt anden sag.

Jeg har selv haft en sag kørende med dem, hvor de havde glemt at stoppe en fast overførsel (det var før man selv kunne gøre det via netbanken). Her nægtede de at returner pengene, da modtageren nægtede at lade dem hæve dem igen. De endte med at måtte tilbage betale mig pengene, incl. renter og andre udgifter, da jeg havde flulgt deres anvisning til punkt og prikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
nørden skrev, for 4 minutter siden:

Den aktuelle sag er jo ikke afsluttet,

Næ, men pengeinstitutnævnet har jo truffet en afgørelse.

Pointen med hele denne (nu lange) diskussion var, at "omstændigheder"  bl.a. kan påvirke om modtageren er i god tro. Så at man "beholder dem" er ikke blot ikke tyveri, men nogle gange endda o.k.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...