Hop til indhold
KF

Positiv attitude.

Recommended Posts

Jeg læser pt en bog, hvor jeg gerne vil dele et af emnerne med jer på EG:

Om Positiv Attitude.

"Positiv attitude i livet, er nok den vigtigste faktor hvis man vil fremad.

Er man generelt positiv, og tror man på at livet kan bringe én meget, bliver man mere villig til at ofre noget her og nu, for at opnå noget størrer i fremtiden, og mere villig til at prøve noget nyt.

Jeg har prøvet at arbejde i den offentlige sektor, på fabrikker, i en interesse organisation, en stor veletablederet virksomhed, i turn-arounds, og start-ups.

Som hovedregel er arbejdsindsatsen proportional med det potentielle udbytte.

Specielt er arbejdet i turn-arounds og start-ups i en helt anden dimension end alt andet. Der går man ikke stille og roligt hen ad gangen, det er enten kapgang eller løb.
Man starter tit kl 6 om morgenen, og er hjemme lidt før midnat.
Man arbejder i weekender, i flyveren, og i toget, alle steder, altid, og meget meget hurtigt.

Jeg vil tro at den typiske nøglemedarbejders arbejdsindsats i et velfungerende startup, eller turn-around, hvor der er en stor pisk (fyring) og en stor gulerod (aktier), måske er 10 gange størrer end på en normal arbejdsplads.

Folk gør det kun, hvis de tror på muligheden for en stor succes, hvis de har en positiv attitude.

...

Hvad er iøvrigt det modsatte af Positiv Attitude?

Snus-fornuft og påpasselighed? Nej, man kan godt være fornuftig og påpasselig, og samtidig positiv. Det er absolut ikke modsætninger.

Negativ attitude, er efter min mening noget helt andet. For mig er der 6 symptomer:

1. Fedethed.
2. Smålighed.
3. Skadefryd.
4. Misundelse.
5. Bitterhed.
6. Kværulans.

Folk med disse træk, kommer sjældent langt."

(Jeg falder selv i på punkt 6. Det vil jeg arbejde på!. KF.)

Håber det giver lidt inspiration, bogen ligger i sin helhed på Mofibo & Storytel. PM for titel / forfatter.

KF.

 

Redigeret af KF

Del dette indlæg


Link til indlæg

Super godt indlæg. Jeg er 100pct enig !! det er kværulanterne og de smålige der aldrig rigtig bliver til noget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
KF skrev, for 14 timer siden:

Jeg læser pt en bog, hvor jeg gerne vil dele et af emnerne med jer på EG:

Om Positiv Attitude.

"Positiv attitude i livet, er nok den vigtigste faktor hvis man vil fremad.

Er man generelt positiv, og tror man på at livet kan bringe én meget, bliver man mere villig til at ofre noget her og nu, for at opnå noget størrer i fremtiden, og mere villig til at prøve noget nyt.

Jeg har prøvet at arbejde i den offentlige sektor, på fabrikker, i en interesse organisation, en stor veletablederet virksomhed, i turn-arounds, og start-ups.

Som hovedregel er arbejdsindsatsen proportional med det potentielle udbytte.

Specielt er arbejdet i turn-arounds og start-ups i en helt anden dimension end alt andet. Der går man ikke stille og roligt hen ad gangen, det er enten kapgang eller løb.
Man starter tit kl 6 om morgenen, og er hjemme lidt før midnat.
Man arbejder i weekender, i flyveren, og i toget, alle steder, altid, og meget meget hurtigt.

Jeg vil tro at den typiske nøglemedarbejders arbejdsindsats i et velfungerende startup, eller turn-around, hvor der er en stor pisk (fyring) og en stor gulerod (aktier), måske er 10 gange størrer end på en normal arbejdsplads.

Folk gør det kun, hvis de tror på muligheden for en stor succes, hvis de har en positiv attitude.

...

Hvad er iøvrigt det modsatte af Positiv Attitude?

Snus-fornuft og påpasselighed? Nej, man kan godt være fornuftig og påpasselig, og samtidig positiv. Det er absolut ikke modsætninger.

Negativ attitude, er efter min mening noget helt andet. For mig er der 6 symptomer:

1. Fedethed.
2. Smålighed.
3. Skadefryd.
4. Misundelse.
5. Bitterhed.
6. Kværulans.

Folk med disse træk, kommer sjældent langt."

(Jeg falder selv i på punkt 6. Det vil jeg arbejde på!. KF.)

Håber det giver lidt inspiration, bogen ligger i sin helhed på Mofibo & Storytel. PM for titel / forfatter.

KF.

 

Dette er et område som der er i stor udvikling og forandring hele tiden. Meget forskning viser jo netop hvor meget vi selv, men positiv tilgang til os selv og andre kan komme lang og ligeledes modsat.. Jeg personligt arbejder i det hver dag og det er skønt at være i et anerkende og positivt miliø , både for de ansatte men også for de mennesker jeg står og skal hjælpe videre i livet:-)

Dog er jeg ikke helt enig i, at man kun skal yde for at få- lidt firkantet analyseret , men grundlæggende mener jeg at den positive tilgang og livssyn skal være grundliggende i os og igen den med at vi får hvad vi giver. Et smil og anerkende dialog giver meget god energi:-)

Vi skal også huske , at vi " kun" er mennesker og alle falder i de negative relationer og komminikations fælder ind i mellem.. ;-)

Pm for flere bøger af slagsen og øvelser som du kan gøre hver dag for at blive et positivere menneske :grin:

God weekend

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gungner skrev, for 2 timer siden:

Jeg tror der mange der har chefer der rammer: 1  2  og 6

Lige præcis, virksomhedsejerne får hvad de betaler for, og intet andet.

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gungner skrev, for 6 timer siden:

Jeg tror der mange der har chefer der rammer: 1  2  og 6

Det tror jeg også. Mange af dem jeg er chef for rammer 1, 2 og 6 og nogle af de andre.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, for 3 timer siden:

Lige præcis, virksomhedsejerne får hvad de betaler for, og intet andet.

ah, nogen gange får man også folk der mener de skal hente børn i arbejdstiden osv..... og mener jeg skal betale for deres tid. Uha, fik man dog bare hvad man betalte for..... jeg behøver intet andet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 2 timer siden:

Det tror jeg også. Mange af dem jeg er chef for rammer 1, 2 og 6 og nogle af de andre.....

Jeg er i den heldige situation at jeg har personlig har ansat alle mine medarbejdere, og det gør at jeg har kunnet sortere personer der repræsenterer kategorierne 1-6 fra. Min opgave er så at sikre mig at de ikke ender i kategorierne 1-6, det gøres ved at sikre en positiv stemning, et meningsfyldt arbejde, og i det hele taget engagere dem i opgaverne på en måde så de tager ejerskab over dem. Det er indtil videre lykkedes over al forventning. :)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 12 timer siden:

ah, nogen gange får man også folk der mener de skal hente børn i arbejdstiden osv..... og mener jeg skal betale for deres tid. Uha, fik man dog bare hvad man betalte for..... jeg behøver intet andet.

Min holdning er klar, hvis du IKKE er på arbejdspladsen i den tid der er afsat, så betaler du selv for dine svinkeærinder. Selvfølgelig med mindre andet er aftalt. Alt andet ville da være urimeligt.

Nu gik min bemærkning mere på at en mellemleder eller chef. 

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 10 timer siden:

Jeg er i den heldige situation at jeg har personlig har ansat alle mine medarbejdere, og det gør at jeg har kunnet sortere personer der repræsenterer kategorierne 1-6 fra. Min opgave er så at sikre mig at de ikke ender i kategorierne 1-6, det gøres ved at sikre en positiv stemning, et meningsfyldt arbejde, og i det hele taget engagere dem i opgaverne på en måde så de tager ejerskab over dem. Det er indtil videre lykkedes over al forventning. :)

 

Tjaaah, cool. Sådan har jeg det også med mange.... Men ingeniørerne....uha, de er en helt anden klasse. Jeg tror faktisk de mener at nu har de læst så længe på DTU at de har brug for en pause. Og den pause hedder "det private erhvervsliv". Og vi betaler i højeste median, bonus og (måske for) selvstændigt arbejde og forskning. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lige en kommentar til trådstarters indlæg:

Prøv at lytte til brokrøvene en gang i mellem. Det er nok ikke uden grund de brokker sig. Måske har de nogle gode idéer til, hvordan arbejdet kan gøres smartere. Hvis ledelsen vil lytte til gode idéer er det penge direkte ned på bundlinien.

Når jeg ser folk løbe på gangene tænker jeg ikke: wow her sker der noget. Jeg tænker derimod, at de er som en flok høns uden hoveder som prøver at slukke ildebrande. Det er ikke en smart måde at arbejde på. Effektivt synes jeg ikke det er. Ikke en virksomhed som jeg vil investere i. Risikoen for fejl og ulykker er ganske enkelt for høj.

Med hensyn til folk som arbejder fra seks morgen til midnat: Mon ikke nogen af dem brænder deres lys i begge ender og får stress. På den måde er de jo ingen gevinst for samfundet og dem selv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 16 timer siden:

ah, nogen gange får man også folk der mener de skal hente børn i arbejdstiden osv..... og mener jeg skal betale for deres tid. Uha, fik man dog bare hvad man betalte for..... jeg behøver intet andet.

Og så er der dem der holder ferie i arbejdstiden.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/haekkerup-finten/5920475

Del dette indlæg


Link til indlæg

Da jeg for ti år siden fik arbejde i et norsk firma fik jeg lidt af et kulturchok.

I Danmark arbejdede jeg på en virksomhed hvor der altid var murren i krogene, der var klikedannelser og ingen havde tillid til lederne.

Alle talte pænt til hinanden i Norge, der var ingen bagtaleri eller mobning.

Havde man udført en opgave sagde chefen "tak, bra jobbet" også selv om det var en rutineopgave.

Den gode tone smitter, hvor jeg i Danmark gik for at være temperamentsfuld, blev jeg glad og afslappet i Norge. De fleste danskere jeg har truffet i Norge har ikke lyst til at arbejde i Danmark igen.

Det var ikke kun på en arbejdsplads jeg oplevede dette.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 4 timer siden:

Tjaaah, cool. Sådan har jeg det også med mange.... Men ingeniørerne....uha, de er en helt anden klasse. Jeg tror faktisk de mener at nu har de læst så længe på DTU at de har brug for en pause. Og den pause hedder "det private erhvervsliv". Og vi betaler i højeste median, bonus og (måske for) selvstændigt arbejde og forskning. 

Jeg troede, du var tilhænger af markedskræfterne .... Og i bund og grund mente, at folk får det, som markedet mener de er værd?! Og da især for de højtuddannede, der jo har er globalt arbejdsmarked at søge på...(Og hvorfor skriver du "den private sektor"... Har du kendskab til det er anderledes i den offentlige?)

Er jo i hvert fald den sang liberalisterne synger, når de skal forsvare en direktør gage eller bonus, der kan virke helt ude af trit med resultaterne!

Her er anden, der holdet "pause med løn" (i 7 år):

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8388204/peter-loft-forlader-ministerium-med-yderligere-tre-aars-loen/

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Line skrev, den Friday, January 22, 2016 at 12:55:

Vi skal også huske , at vi " kun" er mennesker og alle falder i de negative relationer og komminikations fælder ind i mellem.

Tjek, der er rigeligt at arbejde på, på det personlige plan.

KF.

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, for 7 timer siden:

Min holdning er klar, hvis du IKKE er på arbejdspladsen i den tid der er afsat, så betaler du selv for dine svinkeærinder. Selvfølgelig med mindre andet er aftalt. Alt andet ville da være urimeligt.

Jeg er lidt mere til at individualisere sagen om arbejdstid. Mine ansatte (lille firma med få folk) styrer selv deres arbejdstid, under ansvar selvfølgelig. Opgaverne skal løses, det er dét det handler om. Kan det passes ind at hente unger, køre på indkøb, bruge firmabilen i weekenden, eller hvad nu folk skal, så er det helt i orden. Lønnen afhænger også mere af præstationerne, end af timerne. Plus den ligger i toppen indenfor branchen. Når firmaet giver en god middag, kan de jo tage det som et frynsegode, eller se det som betaling for hjælp på 'umulige' tidspunkter. Så er folk også villige til at hjælpe når det brænder på. Vi har ikke nogen der kunne finde på at sige 'det er fredag og kl er 15, jeg smutter hjem', hvis vi stadig har en kunde der venter. Man har fri når man er færdig. Det er mit klare indtryk at folk vi får, som kommer fra mere faste rammer, lige skal vænne sig til tingene, men så bliver de også glade for at arbejde her. Jeg har kun modtaget én opsigelse siden 2007, og vedkommende fortrød efter 3-4 mdr. hos en konkurrent og kom tilbage. Jeg har dog måttet opsige 2 medarbejdere, én som ikke helt kunne administrere frihederne, og én som bedrog firmaet.

Bare for at sige, min teori er at man kommer heller ikke langt med at være firkantet. Flexibilitet skal der til. Men det er ikke nemt.

KF.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 8 timer siden:

Tjaaah, cool. Sådan har jeg det også med mange.... Men ingeniørerne....uha, de er en helt anden klasse. Jeg tror faktisk de mener at nu har de læst så længe på DTU at de har brug for en pause. Og den pause hedder "det private erhvervsliv". Og vi betaler i højeste median, bonus og (måske for) selvstændigt arbejde og forskning. 

Ingeniører, er det ikke dem der bruger en trediedel af uddannelsen på at kunne forklare hvordan tingene skal være og to trediedele på at forklare hvorfor det ikke blev sådan. :-D :grin:

Del dette indlæg


Link til indlæg
kaninen skrev, for 7 timer siden:

Prøv at lytte til brokrøvene en gang i mellem. Det er nok ikke uden grund de brokker sig. Måske har de nogle gode idéer til, hvordan arbejdet kan gøres smartere. Hvis ledelsen vil lytte til gode idéer er det penge direkte ned på bundlinien.

Folk der kommer med idéer, gode som mindre gode, er ikke brokrøve. De er konstruktive.

 

kaninen skrev, for 7 timer siden:

...Med hensyn til folk som arbejder fra seks morgen til midnat: Mon ikke nogen af dem brænder deres lys i begge ender og får stress. På den måde er de jo ingen gevinst for samfundet og dem selv.

Det gør de fleste i den situation, men det er noget af det der menes med at have positiv attitude, og at man gerne ofrer noget her og nu, for at opnå noget størrer. Man kan blive velhavende, men ikke rig, af at arbejde 37timer/uge. Når man starter et nyt projekt / firma vil der typisk være en hektisk opstartsperiode hvor stort set alle vågne timer bruges på arbejdsrelateret aktivitet, der vil være en masse man skal sætte sig ind i, en masse aftaler der skal gennemgåes, og en masse praktisk der skal på plads (i min erfaring). Så kan man nemmere skrue lidt ned for blusset senere. Folk der har dét gåpåmod og indstillingen til det, vil oftere opnå meget i livet. Stress kan være en pris nogen er villig til at betale i en periode. Og der er jo mange grader af stress. Jeg siger ikke at det er en dans på roser altid, at have positiv attitude og gåpåmod. Men det kan bringe een langt.

KF.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gungner skrev, for 6 timer siden:

...Da jeg for ti år siden fik arbejde i et norsk firma fik jeg lidt af et kulturchok.

Jeg arbejdede også i Norge, indtil 2007. Og er enig med dig i at der er en væsentlig mentalitetsforskel. (dog mødte jeg også nordmænd som murrede i krogene over cheferne).

Et eksempel: Jeg havde fået nogle kontanter med af firmaet, til udlæg for et båtkort til at sejle over fjordene. Det kostede knap 20.000 norske, og ville så give en rabat på ca 45% pr. overfart. Jeg var inde og handle privat på vejen, men opdagde ved kassen at de ikke tog Visa. Så jeg betalte med nogle af firmaets kontanter, og tænkte at jeg ville bare hæve nogen i en automat senere. Men, hæveautomaten kunne ikke læse mit kort.. banken var åben, så jeg gik ind og klagede min nød. Om de da ikke kunne udbetale bare 500kr, de kunne jo selv ringe til min danske bank mens jeg var der, og få bekræftet en overførsel, eller hvad man nu kunne finde på. Men nej, det lod sig ikke gøre.

Så jeg måtte opgive at få hævet kontanter, og få det udreddet når jeg kom retur til firmaet.

Men, da jeg gik ud til bilen på bankens p-plads, var der en mand som henvendte sig. Han havde overhørt mine problemer med at få kontanter ud i banken, og tilbød uopfordret at låne mig de 500 norske, 'så kunne jeg jo altid komme indom med dem senere'. Jeg takkede ja, og lånte de 500, uden at vise noget id eller andet. Ugen efter var jeg tilbage, og han fik sine 500 plus et par rammer danske øl. Win-win.

Det var næppe sket i DK.

KF.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du er løbet ind i en meget venlig mand, men du er også løbet ind i det meget udviklede norske bureaukrati.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

... Min ex-mand ramte så 5 ud 6. Hvis han havde været ansat, så var han blevet fyret langt hurtigere end det tidspunkt hvor jeg gik og blev skilt. Overvægt af personlgt fokus og tidsforbrug på de 6 punkter dræner i den grad end omgivelser...

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
McQueen skrev, for 20 timer siden:

Jeg troede, du var tilhænger af markedskræfterne .... Og i bund og grund mente, at folk får det, som markedet mener de er værd?! Og da især for de højtuddannede, der jo har er globalt arbejdsmarked at søge på...(Og hvorfor skriver du "den private sektor"... Har du kendskab til det er anderledes i den offentlige?)

Er jo i hvert fald den sang liberalisterne synger, når de skal forsvare en direktør gage eller bonus, der kan virke helt ude af trit med resultaterne!

Her er anden, der holdet "pause med løn" (i 7 år):

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8388204/peter-loft-forlader-ministerium-med-yderligere-tre-aars-loen/

 

Jamen, det er jeg skam også. I bund og grund får man nemlig det man er værd, eller ihvertfald det som det koster. Mine danske ingeniører er knap så innovative som dem jeg har i Ungarn. Men dog mere end dem i Indien. Lønningerne er mærkbart anderledes..... Så arbejdsfordelingen blandt dem må reflektere det. Og det er derfor jeg fyrer i DK og gror andre steder. 

Jeg tror egentlig ikke man behøver forsvare hverken direktør gage eller bonus i et privat selskab, gør man ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 5 timer siden:

Jamen, det er jeg skam også. I bund og grund får man nemlig det man er værd, eller ihvertfald det som det koster. Mine danske ingeniører er knap så innovative som dem jeg har i Ungarn. Men dog mere end dem i Indien. Lønningerne er mærkbart anderledes..... Så arbejdsfordelingen blandt dem må reflektere det. Og det er derfor jeg fyrer i DK og gror andre steder. 

Jeg tror egentlig ikke man behøver forsvare hverken direktør gage eller bonus i et privat selskab, gør man ?

Jo over for medarbejderne og aktionærerne! Og det kan være svært nok!

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
McQueen skrev, for 21 timer siden:

Jo over for medarbejderne og aktionærerne! Og det kan være svært nok!

 

Så kommer det vist an på HVOR privat (eller offentligt tilgængeligt) det selskab er. Der er sgu ingen der skal blande sig i hverken min løn eller min bonus. Heller ikke hvor meget af omsætningen nøglemedarbejderne får i bonus og medarbejderaktier.

Del dette indlæg


Link til indlæg

"Verden går under - alt er forfærdeligt og vi er den sidste frie og lykkelige generation".

Nix kære venner: Det er bare os gnavpotter, der blive ældre og begynder at abonnere på "verden er gået af lave"-retorik som vores bedsteforældre.

MEN næste generation bliver lykkeligere og mere frie end os - sådan har det altid været og sådan fortsætter det. Uanset WW2, kold krig, RAF, 9/11, 2015.

Takket være globalisering, kreativitet, airBNB, Norwegian Air, innovation, de unges grænseoverskridende nysgerrighed, nye teknologier, konstant faldende antal fattige i verden, stigende antal unge der får en uddannelse.. und so weiter.

Nyd søndagen.

Kh optimisten

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...