Hop til indhold
Rejsenetværk

Grammatik kontrol

Recommended Posts

Den her tråd må være noget for sprogeksperten Borende X :)

Han har før rost mit åbenbart ret korrekte dansk.

Jeg staver og skriver ret habilt, og de små fejl der sniger sig ind, er som oftest slåfejl og nogle jeg opdager for sent til at kunne rette dem :-(

Bruger egentlig meget lidt stave og grammatik kontrol, skriver mere ud fra gehør, end regler jeg alligevel aldrig lærte at forstå.

For eksempel sætter jeg tegn mere efter fornemmelse, end reglerne for dem, og min tegnsætning er næppe 100 % korrekt.

Findes der programmer man kan lægge sine tekster ind i til kontrol af korrekt tegnsætning, det indgår vistnok ikke i grammatik og skrivekontrol?

PS

For god orden skyld, jeg er ikke tilhænger af at jagte hinandens retskrivning, og skriv alle endelig som I formår og lyster.

Men derfor kan man jo godt være lidt forfængelig på egne vegne - derfor irriterer det mig også når jeg opdager egne fejl for sent.

Vi har kun 1 time til at rette dem.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Netværk.

Tak for de pæne ord. Jeg kender desværre ikke noget til et tegnsætningsprogram. Selv har jeg altid brugt grammatisk komma – altså det gamle system, hvor kommaet skal stå imellem to sæt kryds og bolle. Efter min mening er det dét system, der giver en tekst den klareste mening, idet man separeret hovedsætninger, ledsætninger og indskud.

Hermed være også sagt, at jeg ikke giver meget for pausekommaet eller det misfoster, man kalder Det ny Komma. Det slipper folk efter min erfaring endnu dårligere fra end det gamle grammatiske.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg mener at det vigtigste er, at modtager forstår hvad der menes. Om tegnsætningen er rigtig eller forkert, er mere forfængelighed end noget andet. Men jeg har jo heller ikke gået i dansk skole så længe ;)

Sproget, det skrevne såvel som det talte, er i mine øjne til kommunikation. Hvis forståelsen er der, er korrektheden sekundær.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er man også. Sprognævnet fandt ud af, at det faktisk krævede større grammatisk kunnen, end gennemsnitsbefolkningen besidder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg mener at det vigtigste er, at modtager forstår hvad der menes. Om tegnsætningen er rigtig eller forkert, er mere forfængelighed end noget andet. Men jeg har jo heller ikke gået i dansk skole så længe ;)

Sproget, det skrevne såvel som det talte, er i mine øjne til kommunikation. Hvis forståelsen er der, er korrektheden sekundær.

Fair nok, men er det ikke netop sådan en holdning, der er med til at undergrave sproget? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Fair nok, men er det ikke netop sådan en holdning, der er med til at undergrave sproget? 

Nemmerlig, men i 2015 med den overfladiske mentalitet, der styrer ubehersket, drejer det sig jo bare om at ytre noget, substansen er uvæsentlig, bare jeg er på.

Tag en diskussion hen over 2 eller flere generationer om, hvad klokken er, når den er godt 5, eller hvad en bjørnetjeneste eller for den sags skyld en russisk roulette er, og du vil få syn for sagn.

Selvfølgelig udvikler sproget sig over tid, det er bare sørgeligt, at det er dumhed og uvidenhed, der sætter dagsordenen, nogen må tage et "initiativ"! :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Fair nok, men er det ikke netop sådan en holdning, der er med til at undergrave sproget? 

Ja og nej. Det kommer an på hvad man definerer sproget som. Det undergraver vel ikke hovedformålet, nemlig at kommunikere. 

Kunsten i sproget undergraves måske, men det er vel alt i alt sekundært - og den finkulturelle elite skal nok holde den del ved lige.....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nemmerlig, men i 2015 med den overfladiske mentalitet, der styrer ubehersket, drejer det sig jo bare om at ytre noget, substansen er uvæsentlig, bare jeg er på.

Tag en diskussion hen over 2 eller flere generationer om, hvad klokken er, når den er godt 5, eller hvad en bjørnetjeneste eller for den sags skyld en russisk roulette er, og du vil få syn for sagn.

Selvfølgelig udvikler sproget sig over tid, det er bare sørgeligt, at det er dumhed og uvidenhed, der sætter dagsordenen, nogen må tage et "initiativ"! :D

Hahahaha. Onslow. Jeg elsker simpelt hen dit verdens-syn. Vi skal dele en kasse valpolicella en dag. Det SKAL vi altså !!

Dumhed og uvidenhed tager netop IKKE dagsordenen. Med mindre man ser dumme-TV. Og det gør mange nok, men stadig de færreste.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan forstå tvr at du kun har gået i dansk folkeskole til 3 klasse?

Hvor lang en sammenhægende periode er den længste, hvor du ikke har talt og skrevet dansk.

Du skriver da et udmærket dansk.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan forstå at du kun har gået i dansk folkeskole til 3 klasse?

Hvor lang en sammenhægende periode er den længste, hvor du ikke har talt og skrevet dansk.

Du skriver da et udmærket dansk.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Dansk skole fra børnehave til og med 3. klasse. Ellers skole i udlandet, men jeg har jo altid talt og skrevet med mine forældre og familie på dansk. Der har ingen periode været hvor jeg ikke skrev eller talte dansk mindst et par gange om ugen. Men jeg takker for de pæne ord, Rejse ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja og nej. Det kommer an på hvad man definerer sproget som. Det undergraver vel ikke hovedformålet, nemlig at kommunikere. 

Kunsten i sproget undergraves måske, men det er vel alt i alt sekundært - og den finkulturelle elite skal nok holde den del ved lige.....

Formålet med et sprog er at kunne kommunikere, og jo mere præcist sproget er – eller bruges – jo klarere bliver kommunikationen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Netværk.

Tak for de pæne ord. Jeg kender desværre ikke noget til et tegnsætningsprogram. Selv har jeg altid brugt grammatisk komma – altså det gamle system, hvor kommaet skal stå imellem to sæt kryds og bolle. Efter min mening er det dét system, der giver en tekst den klareste mening, idet man separeret hovedsætninger, ledsætninger og indskud.

Hermed være også sagt, at jeg ikke giver meget for pausekommaet eller det misfoster, man kalder Det ny Komma. Det slipper folk efter min erfaring endnu dårligere fra end det gamle grammatiske.

Jeg mener, at man er gået væk fra Det ny komma, så man enten skal bruge kryds og bolle-metoden eller pausekommatering. Jeg gør som Rejse ;-)

Med risiko for at spille klog vil jeg blot indskyde flg.: Grammatisk komma, nyt komma eller pausekomma hedder det ikke længere: Det hedder startkomma eller ikke startkomma.

Startkomma svarer til grammatisk komma, så din skolelærdom er fuldt anvendelig, BX, når blot du bruger den korrekte betegnelse.

Ikke startkomma minder meget om nyt komma. Der sættes ikke komma foran ledsætninger.

Pausekomma har (for tiden) ingen hjemmel i Dansk Retskrivning,

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Med risiko for at spille klog vil jeg blot indskyde flg.: Grammatisk komma, nyt komma eller pausekomma hedder det ikke længere: Det hedder startkomma eller ikke startkomma.

Startkomma svarer til grammatisk komma, så din skolelærdom er fuldt anvendelig, BX, når blot du bruger den korrekte betegnelse.

Tak for dit indspark, Leraar!

Du kender uden nogen tvivl Deng Xiao Peng. Han var jo ikke så dogmatisk, at det gjorde noget, så "det gør ikke noget, at katten er grå, bare den fanger mus".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Microsoft Office-pakken: Word har både stave- og grammatik kontrol indbygget i selve program-fladen.

God Wochenende!!!

og? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Nå! Hr. Overbetjent!

Ikke forstået!!!!!!!!!

jeg forstod ikke meningen med dit indlæg. Du henviser til et rudimentært tekstprogram i en tråd hvor det diskuteres hvad MENNESKER gør. 

Men pyt, glem det bare. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Tegnsætning kan Word også klare - derfor!

ja hvis man er enig i Words metode ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tegnsætning kan Word også klare - derfor!

Så er det jo spørgsmålet, om de engelske regler (de har vist ikke nogen) er fulgt med over med oversættelsen af Word, eller om man har brugt danske regler.

Erfaringen tilsiger mig desværre, at man nok ukritisk har brugt det første tilfælde og labbet det engelske i sig.

I sidstnævnte tilfælde er spørgsmålet så yderligere:

Hvilket af de danske regelsæt, der er blevet brugt? Er det dét i 1918 indførte pausekomma? Er det det hurtigt strandede Ny Komma? Eller er det det gode gamle startkomma (grammatiske komma)?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så er det jo spørgsmålet, om de engelske regler (de har vist ikke nogen) er fulgt med over med oversættelsen af Word, eller om man har brugt danske regler.

Erfaringen tilsiger mig desværre, at man nok ukritisk har brugt det første tilfælde og labbet det engelske i sig.

I sidstnævnte tilfælde er spørgsmålet så yderligere:

Hvilket af de danske regelsæt, der er blevet brugt? Er det dét i 1918 indførte pausekomma? Er det det hurtigt strandede Ny Komma? Eller er det det gode gamle startkomma (grammatiske komma)?

Der er jeg så svar skyldig - aner det ikke. Jeg bruger hele Office-pakken i mit daglige arbejde. Har aldrig været nede i maskinrummet. Der fungerer bare for mig og mine kollegaer. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er jeg så svar skyldig - aner det ikke. Jeg bruger hele Office-pakken i mit daglige arbejde. Har aldrig været nede i maskinrummet. Der fungerer bare for mig og mine kollegaer. 

Jo, men det er da ikke så smart, hvis du maskinelt bruger angelsaksisk komma i en dansk virkelighed?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...