Hop til indhold
Guest Liderlig-fyr

Får vi nogensinde ligestilling?

Recommended Posts

Guest Liderlig-fyr

jeg kan tvivle

rent lovgivningsmæssig synes jeg vi er langt.. måske ikke helt i mål men i småtingsafdelingen hvad der mangler. 

Nogle peger på manglende ligeløn. De fleste i Danmark har ligeløn, da de arbejder på timeløn, akkordløn eller som selvstændige hvor de selv skaber lønnen. Man kan så appelere for nogle Mandefag giver mere i løn end kvindefag. Men intet er til hindre for Kvinden søger indenfor Mandefaget. Man ser mange eksempler på lønnen ikke tilsvarer uddannelseslængden eller omvendt høje lønninger i forhold til længden af uddannelse. Eksempelvis får falckreddere jo en temmelig elendig løn holdt op imod uddannelselængde, arbejdstider og risikoer trods det er mandefag. De fag hvor der er individuel lønforhandling, kan der selvfølgelig værre lidt udsving og det viser statistikker. Men hvis man clearer det for Mandens generelt flere timer på arbejdsmarkedet og kvinder som befinder sig i den "fødedygtige" alder hvor det kan være temmelig omkostningsfuld at give for høj løn. Ja så er spørgsmålet hvor uens lønningerne egentlig er?… som firma ville jeg ikke give manden mere! ville gå efter den bedste medarbejder til den bedste pris for at maksimere indtjening og dermed sikre mig selv så god løn som muligt :-) 

Ellers synes jeg lovgivningsmæssig, man langt hen af vejen har skabt rammerne for ligestilling. Kvinder kan opnå den profession de ønsker på lige vilkår med Mænd. Ja faktisk så jeg en udseendelse fra Københavns universitet eller noget andet videregående uddannelse, hvor firmaerne faktisk forfordelte de Kvindelige Studerende, så de havde nemmere ved at få praktikplads/job efterfølgende. stemmeret og generelt har samme muligheder/bliver behandlet på samme måde.

Men opfattelsen af Kønnene… her halter det meget

- BDSM er en leg I KNOW. Men selvom det er en leg er den jo meget sigende. Hvis en Mand skal ydmyges skal han iklædes dametøj og kaldes tøs, slut eller lignende. Skal en Kvinde ligeledes iføres Mandetøj og kaldes Knægt hvis hun skal ydmyges? :-) nej hun bliver vist også kaldt slut tøs m.m. 

- i almindelig tale er en Mand nu også en Tøs hvis han viser nogle svaghedstegn

- Den enlige mor/single kvinde som naturligvis ikke kan klare sig selv. Så derfor hjælper man hende med alt det praktiske (lamper, gardiner, fliser i have etc) som det naturligste i Verdenen. 

-  prostitutionsdebatten omhandler disse stakkels sagesløse Kvinder som nærmest bliver misrøgtet. Giggoloer og trækkerdrenge må åbenbart være stærke individer som kan tage vare på sig selv.

Sådan synes jeg der er mange ting, hvor man straks opfatter Kvinden som den svage som skal hjælpes m.m. 

Og når det forholder sig sådan kommer der så nogensinde ligestilling? hvor man skal opfattes ens og have samme muligheder uanset kønnet? Eller vil man vedblive med at se kvinden som den svage og en som skal hjælpes? 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja det kan man godt spørge. Men mit svar er: Ja - det kommer men det tager tid. 

Og jeg er meget enig i at det ikke er i loven det ligger, men i system og struktur, som gør det svært at få øjnene på det ikke-ligestillede hvis man ikke tager ret briller på.

Det er jo bare at surfe rundt herinde en time så får du mange hårrejsende eksempler på kvindesyn og den værste form for malebonding: den som ger os ret at nedgøre kvinder fordi de ikke er søde nok, ikke en gang når vi betaler dem for at være det.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ligeberettigelse, ja, men aldrig ligestilling, det er kønnede for forskellige til.

 

Præcis, vi vil gå imod vores allermest basale instinkter, samt de biologiske realiteter hvis vi insisterede på at mænd og kvinder er ens. Det er vi ikke, men vi er afgjort lige meget værd, lige vigtige, og lige nødvendige for at kunne leve et fornuftigt liv, og skabe et velfungerende samfund.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Undskyld, men hvorfor ikke ligestillede kun for at mænd og kvinder ikke er ens?

 Mennesker er ikke ens overhovedet...?

 

Ordnet.dk: give samme stilling med hensyn til rettigheder, ansvar, social status el.lign.; stille lige

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad er ligestilling?

PT arbejder jeg for et norsk firma, i Norge har man kønskvotering. Mit job er hvad man normalt vil kalde et mandejob, dog har jeg oplevet en hel del piger der udfører jobbet rigtig  flot. Stor respekt for det.

Vi mænd har en fordel af det, vi vil ikke være ham der forlanger ændringer fordi tingene er for tunge eller uhåndterlige, her kommer pigerne og siger, det må ændres.

Desværre har jeg også oplevet at job er gået til underkvalifiserede kvinder pga. kvoteringen. Flere gange er en stilling blevet ledig hvor kun kvinder kom i betragtning.

Der har også været tilfælde hvor kvinder for ofte kaldte på hjælp til fysisk krævende opgaver, jeg må slippe min opgave, hjælpe og så fortsætte med mit eget job.

Alt i alt har jeg stor respekt for pigerne i mandejob som elektriker, smede og mekanikere mm.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Da mænd og kvinder er forskellige kan man ikke undgå at forskelsbehandle, hvis man behandler kønnene fuldstændig ens. Jeg forstår ligestilling som ligeværdighed og ikke at mænd og kvinder skal behandles 100% ens i alle tilfælde. Derfor synes jeg også, at tiltagene med tvungne 59/50 kønskvoteringer er helt skudt forbi målet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har aldrig rigtig forstået den med ligestilling... Hvorfor ??

Ligeret, ja, men ligestilling ?? hmmmm

Del dette indlæg


Link til indlæg

Undskyld igen: Mænd og kvinder er forskellige og kan derfor ikke være ligestillede, siger i. Men det er jo ikke bare mænd og kvinder der er forskellige. Mennesker er jo forskellige overhovedet. Eftersom forskellighed er det som gør ligestilling umuligt - siger i - som kan vi jo altså smide ligestilling i skraldespande??

Mennesker skal simpelt hen ikke behandles ens, for vi er forskellige? Er det sagen?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ligeberettigelse, ja, men aldrig ligestilling, det er kønnede for forskellige til.

 

Hvad med misionærstilling.

Undskyld jeg kunde ikke lade være.

Redigeret af Gungner
Slåfejl

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...