Hop til indhold
Gæst

250 år gammel rom - Kan den drikkes?

Recommended Posts

Ja uden problem, når blot probben har været helt tæt.

Har selv smagt 400 år gammel Madeira, som var fin

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det må være en speciel oplevelse.
Udover de danske auktionssites, hvor skal jeg så holde udkig efter SÅ gamle flasker?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er jeg jo lidt af en plebejer :) og hvis prisen nærmer  kr. 100.000,- pr. flaske, så vil jeg til enhver tid foretrække 50 én-times besøg hos en af vores gæstfrie piger  

Og så nyde den velduftende filipinske rom jeg fik af min mor i julegave :) 

Venligst

Spunsen/Bundstokken

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg har en bekendt, der har smagt rosenborgvinen og den skulle være helt igennem sur og forfærdelig :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

I "Rackham den Rødes skat" drikker Kaptajn Haddock rom fundet i vraget af Enhjørningen og Hergé plejede jo at have styr på detaljerne, men jeg tror ikke vi nødvendigvis skal tage ham som sandhedsvidne i denne sag. Men Haddock sætter vældig pris på rommen ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det kommer jo helt an på om lukningen af flasken er intakt. Hvis ja, så er den sikkert helt fin.

I Østersøen er der fundet over 150 år champagne, der stadig er i fin form link

Del dette indlæg


Link til indlæg

Synes at have hørt, at mange af de rigtig gamle flasker vin der findes i skibsvrag, er udmærket lige når de åbnes, men når de kommer i kontakt med ilt, bliver de til eddike i løbet af få minutter, så det skal slynges ned i en mundfuld. Det gælder vin, portvin og sherry, som er "levenede organismer".

Rom osv. er sterilt og goldt og kan sikkert godt tåle lidt ilt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Synes at have hørt, at mange af de rigtig gamle flasker vin der findes i skibsvrag, er udmærket lige når de åbnes, men når de kommer i kontakt med ilt, bliver de til eddike i løbet af få minutter, så det skal slynges ned i en mundfuld. Det gælder vin, portvin og sherry, som er "levenede organismer".

Rom osv. er sterilt og goldt og kan sikkert godt tåle lidt ilt.

​Så med andre ord bliver man skidefuld, medmindre man er et par stykker, der kan dele flasken med en :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Har smagt 50-80 år gammel, cognac, armagnac, calvados, når det bliver så gammelt, bliver det vanskeligere at skelne i mellem dem.

En 400 år gammel hedvin, madeira, bøvs, har drukket en del vintage port, fra top husene, når de bliver ældre end 40 -50 år, bliver det mere kuriøst, og lidt nekrofilt.

Køb kun gammel vin, hvis der er vished om hvordan de er opbevaret, eller du stoler 100 % på din pusher.;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

haha Prince bliver man ikke bare generelt skidefuld af en hel flaske rom?:grin:

har også hørt at det der rosenborg vin skulle være noget forfærdeligt sjask med en underlig konsistens!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har smagt 50-80 år gammel, cognac, armagnac, calvados, når det bliver så gammelt, bliver det vanskeligere at skelne i mellem dem.

En 400 år gammel hedvin, madeira, bøvs, har drukket en del vintage port, fra top husene, når de bliver ældre end 40 -50 år, bliver det mere kuriøst, og lidt nekrofilt.

Køb kun gammel vin, hvis der er vished om hvordan de er opbevaret, eller du stoler 100 % på din pusher.;-)

Madeira har så lige den specielle egenskab, at de under vinificeringen opvarmer vinen helt op til ca 60 grader, hvilket gør vinen utroligt holdbar.

dette gøres traditionelt, ved at sætte vinen ud i solen 

den vin jeg smagte, kom rent faktisk fra et skibsvrag, hvor man havde fundet et stort parti flasker.

vinen smagte ganske udemærket uden dog at være fantastisk på nogen måde

Redigeret af Toddy

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Vinificerings-processen, er vel i princippet allerede slut, når man opvarmer vinen til 50 grader C, for at "karamelliserer" vinen.

det er vel nok mest komplicerede Hedvin at lave.

Banyuls får lov til at fryse og stege på "gårdspladsen" i glas.

Lidt af Frederikdals kirsebær, får også kærligheden at føle, vinter og sommer på glas "kolber"

Grynt, får helt lyst til at flå en flaske op, har lidt recioto fra quintarelli .........

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var ikke klar over, at man opvarmer hedvine. Det lyder lidt farligt i mine ører, risikere man ikke at alkoholen fordamper?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg var ikke klar over, at man opvarmer hedvine. Det lyder lidt farligt i mine ører, risikere man ikke at alkoholen fordamper?

​Det er kun nogle få af dem man opvarmer osv.

Når man taler om hedvine, betyder det ikke så meget, da man justerer styrken og sødmen for den sags skyld, ved at tilsætte brandy.

Jeg kunne komme med en meeeeeget lang historie om hvordan, hvornår, hvorfor osv osv at man begyndte at gøre dette, da jeg har skrevet speciale om portvin (en gude drik), men tror de fleste helst er fri ;-)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg lytter gerne Toddy, synes det lyder meget interessant og altid frisk på at lære noget nyt.

Personligt kan jeg godt have det lidt svært med portvin, ofte for sødt til min smag, men jeg har heller aldrig bevæget mig i de helt høje lag. Det bedste jeg har prøvet er en vintage 1956 tror jeg det var, som jeg drak en gang midt i '80erne.

Sherry derimod tror jeg er undervurderet, da jeg et par gange har fået det som aperitif i Spanien på gode restauranter og opdaget, at det faktisk kan være noget helt andet og meget bedre end den Jerez eller Tio Peppe, som mine forældre drak hjemme. Jeg mener Sherry er lidt mere raffineret end Portvin, som mere kan minde om kirsebærvin (provokeret nok nu til at skrive om Portvin..?) :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg lytter gerne Toddy, synes det lyder meget interessant og altid frisk på at lære noget nyt.

Personligt kan jeg godt have det lidt svært med portvin, ofte for sødt til min smag, men jeg har heller aldrig bevæget mig i de helt høje lag. Det bedste jeg har prøvet er en vintage 1956 tror jeg det var, som jeg drak en gang midt i '80erne.

Sherry derimod tror jeg er undervurderet, da jeg et par gange har fået det som aperitif i Spanien på gode restauranter og opdaget, at det faktisk kan være noget helt andet og meget bedre end den Jerez eller Tio Peppe, som mine forældre drak hjemme. Jeg mener Sherry er lidt mere raffineret end Portvin, som mere kan minde om kirsebærvin (provokeret nok nu til at skrive om Portvin..?) :)

​Haha ja lidt provokeret bliver man jo nok og vil da gerne uddybe med en længere historie om portvin og dens oprindelse, men det må bliver senere, da det nok bliver en længere smøre og det har jeg ikke tid til nu ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...