deralte 2239 Skrevet 1. Maj, 2015 Hej Rejse.Jeg har læst de forskellige svar igennem.Du SKAL bede din læge om at få lavet en blodprøve, hvor PSA undersøges. Hvis PSA tallet er over 0,4 i to på hinanden følgende prøver, skal lægen sende dig på sygehuset for nærmere at få undersøgt din prostata for kræft, og du kan roligt bruge et offentligt sygehus - de er dygtige.Undersøgelsen foregår ved, at lægen ultralydsscanner prostata med en scanner i endetarmen, hvor han også med en nål udtager nogle vævsprøver. Det gør lidt ondt, men er absolut udholdeligt. En undersøgelse med en finger i endetarmen afslører ikke kræft i prostata på et tidligt stadie. Kræften skal være ret fremskreden for at lægen kan mærke en ruhed, der kan være kræft.Jeg plejer at anbefale alle over 50 at få taget en PSA blodprøve ved deres læge en gang om året. Prostatakræft ved mænd er næsten lige så hyppig som brystkræft ved kvinder! 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
gerog 9289 Skrevet 11. Maj, 2015 Tak for bekymringerne, men nu skal jeg lige have 3 arbejdsdage overstået, så beder jeg om en tid snarest muligt på en fridag.Mere tror jeg ikke det kan haste, og der er alligevel max 2 ugers ventetid på en forundersøgelse:Ventetider og behandlingsgarantihttp://www.cancer.dk/hjaelp-viden/rettigheder/rettigheder-behandlingen/ventider-behandlingsgaranti/I første omgang satser jeg på det offentliges tilbud, og ikke specielt et privathospital.Venlig hilsenRejsenetværk Hvad sagde lægen til dit brune sæd? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nille 6301 Skrevet 11. Maj, 2015 Hvad sagde lægen til dit brune sæd?Han sagde : Har du nu drukket for meget kakaomælk igen ? 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9743 Skrevet 12. Maj, 2015 Jeg har fået en tid til i dag 12/5, jeg har ikke haft tid før.Venlig hilsenRejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Eastwood 444 Skrevet 12. Maj, 2015 Rigtig godt at få det tjekket, hvis du er det mindste i tvivl.Jeg har selv prøvet det én gang for 5-6 år siden. Jeg gik totalt i chok da sæden tydeligt var med blod.. og den søde mulatpige som fik det ud over brysterne, var heller ikke særligt imponeret. Det var i Brasilien på et længere arbejdsophold, så jeg kunne ikke så godt søge læge, men slog det op på nettet. Jeg fandt ud af, at det mest sandsynlige var, at fordi jeg havde løbet en morgentur på stranden, med en helt tør urinblære (havde morgenpisset, men ikke drukket noget) så er der noget der har "slidt" lidt på noget andet og fremprovokeret lidt blod, som var løbet i sædlederne og kom med ud ved ejakulation.Senere på dagen måtte jeg lige teste tilstanden igen og der var stadig spor, men mindre og næste dag var det helt væk.Men selvfølgelig kan det også være noget ganske andet, som skal tjekkes. Jeg vil aldrig tilråde nogen bare at slå det hen, og havde mit fortsat over flere dag, ville jeg nok have opsøgt en kvindelig læge.Blod i sæden (hæmospermi)Af: Jørgen Nordling, speciallægeSidst fagligt opdateret: 24.01.2014FaktaHæmospermi er forekomsten af synligt blod i sædenTilstanden er ufarlig og kræver ingen behandlingHvad er hæmospermi?Hæmospermi betyder blod i sæden. Det er typisk, at man tilfældigt opdager blod i sæden efter udløsning. Der vil normalt ikke være andre gener. Det kan virke skræmmende, men hæmospermi er næsten altid helt ufarligt.Hvor hyppig er hæmospermi?Tilstanden forekommer relativt ofte.Hvorfor får man hæmospermi?Blødningen skyldes rift i blodkar langs sædlederen eller urinrøret. Kronisk betændelse af prostatakirtlen kan en sjælden gang være årsag til hæmospermi, men så vil man også have lokal smerte, vandladningsproblemer og udflåd.Hvad er symptomerne på hæmospermi?Synligt blod i sæden.Hvilke symptomer skal du være særlig opmærksom på?Ingen specielle symptomer.Hvordan stilles diagnosen?En person med hæmospermi tager som regel kontakt til lægen af frygt for, at det kan være en farlig sygdom, som ligger til grund for symptomet. Undersøgelser af kønsorganerne vil dog ikke vise noget unormalt.Det er vigtigt at vide, at denne tilstand er normal. Den forsvinder altid af sig selv uden behandling. Det er heller ikke nødvendigt at tage nogen forholdsregler på grund af hæmospermi.Hvilken behandling er der?Tilstanden kræver ingen behandling.Hvordan er langtidsudsigterne?Tilstanden er ufarlig.Hvordan undgår jeg at få eller forværre hæmospermi?Der er ikke noget, du selv behøver at gøre.Vil du vide mere?Kronisk prostatitHæmospermi - for sundhedsfagligeKilderFagmedarbejdereJørgen Nordling, prof., overlæge, dr. med., Urologisk afdeling, Herlev HospitalGregers Hansen-Nord, speciallæge i almen medicin, alm. prakt. læge,Finn Klamer, speciallæge i almen medicin, tidl. prakt. læge, lægefaglig rådgiver i Den fælles offentlige sundhedsportal - sundhed.dk, 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9743 Skrevet 12. Maj, 2015 Min læge målte mit blodtryk, der var toptunet som en 17 årigs Ellers skulle jeg bare lige holde øje nogle uger, og se om de bliver ved.Det ser allerede ud til at være gået over.Venlig hilsenRejsenetværk 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
giraffen 154 Skrevet 16. Maj, 2015 Min læge målte mit blodtryk, der var toptunet som en 17 årigs Ellers skulle jeg bare lige holde øje nogle uger, og se om de bliver ved.Det ser allerede ud til at være gået over.Venlig hilsenRejsenetværkHej Rejsenetvaerk,,Godt at høre, at det er gået over. Jeg har selv haft det engang da jeg cyklede meget langt (cykel løb) det kan være hård kost at sidde lang tid på en cykel saddel. Har du dyrket noget af den form for motion ? eller lign. der kan frem provokere det.MvhGiraffen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg