Hop til indhold
warmgun

Tyveri/svindel

Recommended Posts

I tråden om genert pige bliver det skrevet, at hvis hun har fået pengene og går uden at levere ydelsen, så er det tyveri.

Nu er det jo sådan, at giveren af egen fri vilje har givet hende pengene, altså kan det, at hun går med dem ikke være tyveri. Til gengæld er det klart, at har man betalt for noget, man ikke modtager, så er man et offer for svindel.

Der er en måde at komme en svindler til livs, og det er politianmeldelse. Det kan aldrig være en vej frem med selvtægt i form af ulovlig frihedsberøvelse. Straffen for det er formentlig større end straffen for svindel.

Det er vigtigt at tænke sig grundigt om, når man går i aktion - og det lille hoved med hul i midten, tænker ikke godt og rationelt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

I tråden om genert pige bliver det skrevet, at hvis hun har fået pengene og går uden at levere ydelsen, så er det tyveri.

Nu er det jo sådan, at giveren af egen fri vilje har givet hende pengene, altså kan det, at hun går med dem ikke være tyveri. Til gengæld er det klart, at har man betalt for noget, man ikke modtager, så er man et offer for svindel.

Der er en måde at komme en svindler til livs, og det er politianmeldelse. Det kan aldrig være en vej frem med selvtægt i form af ulovlig frihedsberøvelse. Straffen for det er formentlig større end straffen for svindel.

Det er vigtigt at tænke sig grundigt om, når man går i aktion - og det lille hoved med hul i midten, tænker ikke godt og rationelt.

Hvis hun er identisk med Veri-pigen, så er det med anmeldelse efter sigende forsøgt.

 

Resultatløst, ordensmagten har ikke ønsket at gøre noget ved sagen, måske har de for travlt i fotovognene eller med at efterforske andre offerløse forbrydelser, hvem ved?

Del dette indlæg


Link til indlæg

I tråden om genert pige bliver det skrevet, at hvis hun har fået pengene og går uden at levere ydelsen, så er det tyveri.

Nu er det jo sådan, at giveren af egen fri vilje har givet hende pengene, altså kan det, at hun går med dem ikke være tyveri. Til gengæld er det klart, at har man betalt for noget, man ikke modtager, så er man et offer for svindel.

Der er en måde at komme en svindler til livs, og det er politianmeldelse. Det kan aldrig være en vej frem med selvtægt i form af ulovlig frihedsberøvelse. Straffen for det er formentlig større end straffen for svindel.

 

Man kunne vel også kalde det "civil anholdelse" fremfor selvtægt eller ulovlig frihedsberøvelse - desuden bestemte hun jo selv om hun ville aflevere pengene igen og frit gå ud af døren. Hvis hun derimod havde kæmpet sig fri og forsøgt at slippe ud af døren, kunne man have snakket om røveri og evt. vold, som er en noget alvorligere forbrydelse end tyveri  :cry:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man kunne vel også kalde det "civil anholdelse" fremfor selvtægt eller ulovlig frihedsberøvelse - desuden bestemte hun jo selv om hun ville aflevere pengene igen og frit gå ud af døren. Hvis hun derimod havde kæmpet sig fri og forsøgt at slippe ud af døren, kunne man have snakket om røveri og evt. vold, som er en noget alvorligere forbrydelse end tyveri :cry:

Ved ikke, om man ved svindel må foretage en civil anholdelse. Svindel er jo betydelig mere indviklet end tyveri/røveri.

Du kan ikke i ramme alvor mene, at der kan være tale om tyveri/røveri. Hun har jo fået pengene overdraget, så derfor har hun ikke stjålet noget. Hvis den svindelramte tager pengene fra hende evt. ved brug af vold/trusler om vold, er der tale om røveri - begået af ham!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest EkstremsoNVJ

Når jeg tænker på det så er det selvfølgelig ikke i orden at gå efter man har fået pengene. Man skal levere den ydelse man har fået penge for.

Men jeg tænker måske i som mænd skal passe på i sådan en situation da pigen måske kunne anklage jer for kidnapning eller i værste fald voldtægt?

Eller det kun mig der tænker i den bane?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Når jeg tænker på det så er det selvfølgelig ikke i orden at gå efter man har fået pengene. Man skal levere den ydelse man har fået penge for.

Men jeg tænker måske i som mænd skal passe på i sådan en situation da pigen måske kunne anklage jer for kidnapning eller i værste fald voldtægt?

Eller det kun mig der tænker i den bane?

Bestemt ikke. Det er lige præcis den holdning, jeg fremstiller her.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ved ikke, om man ved svindel må foretage en civil anholdelse. Svindel er jo betydelig mere indviklet end tyveri/røveri.

Du kan ikke i ramme alvor mene, at der kan være tale om tyveri/røveri. Hun har jo fået pengene overdraget, så derfor har hun ikke stjålet noget. Hvis den svindelramte tager pengene fra hende evt. ved brug af vold/trusler om vold, er der tale om røveri - begået af ham!

 

Tricktyve må man gerne anholde/tilbageholde, hvis de har svindlet sig til at få et et større beløb udbetalt ved at lave et af deres sædvanlige pengeombyt/vekslenumre  :wink:

 

Jeg kan ikke se at nørden har truet med vold - han har derimod stille og roligt givet pigen et valg: aflever pengene og du kan frit gå - eller behold pengene og lever den aftalte ydelse. Pigen valgte det sidste - omend kun i ca. 4 timer - og de må jo have aftalt noget voldtægtslignende arrangement, siden nørden nævner det.

 

Pigen må have skyldt pengene et andet sted - og det kan man så spekulere hvad det går ud på - siden pigen vælger at sælge sig selv for at skaffe pengene - og det ikke bare var en sang fra de varme lande  :wink:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man kunne vel også kalde det "civil anholdelse" fremfor selvtægt eller ulovlig frihedsberøvelse - desuden bestemte hun jo selv om hun ville aflevere pengene igen og frit gå ud af døren. Hvis hun derimod havde kæmpet sig fri og forsøgt at slippe ud af døren, kunne man have snakket om røveri og evt. vold, som er en noget alvorligere forbrydelse end tyveri  :cry:

 

Lad os lige få nogle begreber på plads: Civil anholdelse må kun ske med henblik på overdragelse til politiet. Ikke som middel til at få pengene igen. Og kun, hvis det er rimeligt og der er tale om en straffelovsovertrædelse med off. påtale.

 

Tilbageholdelse med magt og derefter håndgemæng vil falde tilbage på den part der tilbageholder, da pigen i så fald forsvarer sig proportionalt (nødværge) mod ulovlig frihedsberøvelse - afhængigt af voldeligheden.

 

Hvis pigen møder op med hensigt om at smutte med pengene uden at leve op til en aftale, så er det bedrageri, Strfl § 279. Det er nok til civil anholdelse ...

 

http://juraport.dk/selvtaegtognoedvaerge.asp

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ved ikke, om man ved svindel må foretage en civil anholdelse. Svindel er jo betydelig mere indviklet end tyveri/røveri.

Du kan ikke i ramme alvor mene, at der kan være tale om tyveri/røveri. Hun har jo fået pengene overdraget, så derfor har hun ikke stjålet noget. Hvis den svindelramte tager pengene fra hende evt. ved brug af vold/trusler om vold, er der tale om røveri - begået af ham!

Du må foretage en civil anholdelse ved enhver kriminel handling. Når du derefter hurtigst mulig sætter dig i forbindelse med politiet, beslutter de hvordan du skal forholde dig. Hvis du foretager en civil anholdelse må du ikke selv beslutte om du derefter løslader misæderen. Det er alene politiet, som tager stilling til det.

 

 

Men jeg tænker måske i som mænd skal passe på i sådan en situation da pigen måske kunne anklage jer for kidnapning eller i værste fald voldtægt?

Eller det kun mig der tænker i den bane?

Ja der er kun dig. Skam dig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest EkstremsoNVJ

Hvad mener du?

Jeg tænker ikke at det er i orden men jeg tænker at man gør har hørt sådanne historier og jeg ønsker ikke at en uskyldig mand skal stemples som voldtægtsmand!!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan ikke se at nørden har truet med vold - han har derimod stille og roligt givet pigen et valg: aflever pengene og du kan frit gå - eller behold pengene og lever den aftalte ydelse. Pigen valgte det sidste - omend kun i ca. 4 timer

:wink:

Nej det har nørden ikke - det er dig, der begynder at nævne vold!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du må foretage en civil anholdelse ved enhver kriminel handling. Når du derefter hurtigst mulig sætter dig i forbindelse med politiet, beslutter de hvordan du skal forholde dig. Hvis du foretager en civil anholdelse må du ikke selv beslutte om du derefter løslader misæderen. Det er alene politiet, som tager stilling til det.

Tja misæderen er da et godt ord her på EG, men jeg er overbevist om, at du mener misdæderen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tja misæderen er da et godt ord her på EG, men jeg er overbevist om, at du mener misdæderen

Hvad fanden. Er det Warmgun Borende Xs anden profil?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej det har nørden ikke - det er dig, der begynder at nævne vold!

 

Hvorfor prøver du hele tiden at vende den om:

 

 

Kan ikke se du på den måde bidrager med noget konstruktivt til debatten.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvorfor prøver du hele tiden at vende den om:

Kan ikke se du på den måde bidrager med noget konstruktivt til debatten.

Det er lidt skræmmende, at du ikke selv ved/forstår, hvad du skriver. Indsætter lige et citat af, hvad du skrev:

"Man kunne vel også kalde det "civil anholdelse" fremfor selvtægt eller ulovlig frihedsberøvelse - desuden bestemte hun jo selv om hun ville aflevere pengene igen og frit gå ud af døren. Hvis hun derimod havde kæmpet sig fri og forsøgt at slippe ud af døren, kunne man have snakket om røveri og evt. vold, som er en noget alvorligere forbrydelse end tyveri :cry:"

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er lidt skræmmende, at du ikke selv ved/forstår, hvad du skriver. Indsætter lige et citat af, hvad du skrev:

"Man kunne vel også kalde det "civil anholdelse" fremfor selvtægt eller ulovlig frihedsberøvelse - desuden bestemte hun jo selv om hun ville aflevere pengene igen og frit gå ud af døren. Hvis hun derimod havde kæmpet sig fri og forsøgt at slippe ud af døren, kunne man have snakket om røveri og evt. vold, som er en noget alvorligere forbrydelse end tyveri :cry:"

 

Det vedstår jeg da gerne, men kan ikke forstå, hvorfor du partout vil have den twisted til at det pludselig bliver nørden, der skal begå vold?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Trinetease

Er jeg den eneste der helt alvorligt tænker at den annonce og pigen lyder mega desperat og presset.

Det er helt tydeligt at hun ikke har tænkt tingene igennem.

Selvfølgelig skulle hun da ikke have pengene.

Men at skrive en anmeldelse/advarsel om en så desperat ung pige er altså lidt usmageligt.

Og det er da helt vildt at i kan debatere civil anholdelse osv om en pige som helt åbenlyst ikke har vist hvad hun gik ind til.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det vedstår jeg da gerne, men kan ikke forstå, hvorfor du partout vil have den twisted til at det pludselig bliver nørden, der skal begå vold?

Du fatter da mindre end ingenting!

Det er ikke nørden, men DIG, der bringer vold ind i debatten...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er jeg den eneste der helt alvorligt tænker at den annonce og pigen lyder mega desperat og presset.

Det er helt tydeligt at hun ikke har tænkt tingene igennem.

Selvfølgelig skulle hun da ikke have pengene.

Men at skrive en anmeldelse/advarsel om en så desperat ung pige er altså lidt usmageligt.

Og det er da helt vildt at i kan debatere civil anholdelse osv om en pige som helt åbenlyst ikke har vist hvad hun gik ind til.

Det er du bestemt ikke, men den tråd er lukket, så håber følte mig foranlediget til at starte en debat om en af de ting, der kom frem i tråden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Kowalski

når vi lukker tråde, så er det ikke fordi man så bare skal føre diskussionen over i en ny. fint nok at der er debat om hvor grænserne går med henblik på tyveri/svindel. men det skal så ske i generelle vendinger og ikke overføre den fra en lukket tråd hvor vi har måttet rette slette i en uendelighed.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...