Onslow 15848 Skrevet 1. Marts, 2015 Næsten hver gang, jeg støder på de nævnte betegnelser i MSM, skal jeg beherske mig for ikke at komme til at spise baglæns. For i reglen er der jo tale om partsindlæg med en klar politisk agenda, typisk at diskreditere vestlige værdinormer og den produktive hvide mand i særdeleshed. Her lige et eksempel på, hvor virkelighedsfjerne såkaldte forskere kan være og alligevel blive stillet op som eksperter. http://kastrup.blogs.berlingske.dk/2015/02/28/andre-folks-penge/ 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Støvlemanden 142 Skrevet 1. Marts, 2015 Har nu aldrig stødt på betegnelserne i forbindelse med methyl-sulfonyl-methan, men jeg kan ikke være mindre enig. Forsker-begrebet, ja, det er måske ikke så misbrugt, men vigtigt er det, at forskere underbygger deres forskningsresultater med fakta. Som gammel samfundsfaglig kandidat kender jeg til problemstillingen, og den synes jeg ikke, at de to løser særligt godt. Men specielt ekspert-begrebet er blevet misbrugt, og det er en letkøbt løsning på mange nyhedsreaktioner, hvor man ikke orker - eller måske snarere formår - at få fat på en reel kender indenfor området. Så hidkalder man en journalistkollega og udspørger vedkommende. Prøv at tænde for TV2 Nyhederne eller DR1s TV-avis i aften og begyndt så at tælle, hvor mange gange ordet "ekspert" bliver brugt. Og husk at tage sko og strømper af, for du har ikke fingre nok på dine to hænder .... 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gungner 2635 Skrevet 1. Marts, 2015 En ekspert er en der har længere hjemrejse end de andre ansatte. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
BigDick 4771 Skrevet 1. Marts, 2015 (edited) En ekspert er en der har længere hjemrejse end de andre ansatte. Kan kun give Onslow helt ret, ordene kan også give mig lange nosser,(Dette behøves IKKE at kommenteres). En ekspert er en fagidiot der tror han ved alt på/om sit område. Venligst Landsbytossen - stadig uden smart phone Redigeret 1. Marts, 2015 af BigDick Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
an2n 50865 Skrevet 1. Marts, 2015 'EKSPERTEN' tryner bare andre, fordi han kan flere fremmedord/specialudtryk . . . 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 1. Marts, 2015 Hvor vil verden da være hvis vi ikke havde eksperter eller forskere? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 1. Marts, 2015 Problemet er, at "ekspert" hverken er en beskyttet titel eller noget klart defineret begreb. Derfor kan alle iklæde sig eller blive iklædt titlen. Men mon ikke det er de selvudråbte eksperter, der er i overtal? 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Krølle Bølle 1122 Skrevet 1. Marts, 2015 Jeg kalder da mig selv for både forsker og ekspert. Man higer og søger (forsker) - så bliver man klog (ekspert). Simpelt!!! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
gerog 9289 Skrevet 1. Marts, 2015 Det er vildt irriterende, at de udtryk bruges så meget. Venligst Eksperten - tidligere Forsker 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nye tider 7142 Skrevet 1. Marts, 2015 (edited) Problemet er, at "ekspert" hverken er en beskyttet titel eller noget klart defineret begreb. Derfor kan alle iklæde sig eller blive iklædt titlen. Men mon ikke det er de selvudråbte eksperter, der er i overtal? Kære Borende X Men mon ikke det er de selvudråbte eksperter, der er i overtal? - Det har du sikkert meget ret i !! - livet har også lært mig at de for en stor del også kan benævnes: " Tomme tønder buldrer mest" Min egen definition på en ekspert er den person der er sig selv helt ubevidst om sin efterspurgte ekspertviden, at de besidder en speciel viden tænker de slet ikke over. Det er heller ikke sikkert de lægger mærke til at andre kommer rendende i tide og utide og spørger om noget som kun lige denne person er indehaver af. Og som regel øser de ud af deres viden til spørgeren - " - endelig nogen der gider høre på mig" - organisatorisk hedder det: kollegial loyalitet. Ekspert bliver man først når omgivelserne gør opmærksom på det : - du er jo den der ved mest om dette, og så er det chefen siger: nu sættes du på som kontaktperson for dette område - det kan sagtens være en ny efterspurgt specielviden på et højt niveau, så det ender ud som et nyt Forretningsområde!! - - bups - hvad nu - så er freden forbi . De fleste fortsætter mentalt som hidtil, - ubevidst kompetente og stadig vokser i deres personlige interesse og "livsopgave" i firmaet. Og indad til i firmaet stadig den glade giver af deres viden til kollegaer og nu udad til dyyyyyyrt solgt til klienter - de dyreste eksperter ofte 2000- 3000kr/timen - og til sig selv en god månedsløn. Det er mine erfaringer igennem 20 år som ingeniør i et af Danmarks største ingeniørfirmaer. Det er også en af de måder de vokser på - "organisatorisk vækst". Danske Ingeniørfirmaer klarer sig godt i udlandet, hvorfra den største del af omsætningen også hentes hjem på trods af hård international konkurrence. Efter sådan en 12 - 15 år begyndte folk sgu også komme rende i tide og utide til mig og det er svært at få arbejdsro og chefen læsser mere og mere over ---- så stop da for helved mand, du er ved at kvæle mig i arbejde; men det er specielviden der giver et stærkt og spændende CV - som der kan handles med - bredt forstået. Mange hilsner Nyder livet Redigeret 1. Marts, 2015 af Nyder livet 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 1. Marts, 2015 Kære Borende X Men mon ikke det er de selvudråbte eksperter, der er i overtal? - Det har du sikkert meget ret i !! - livet har også lært mig at de for en stor del også kan benævnes: " Tomme tønder buldrer mest" Min egen definition på en ekspert er den person der er sig selv helt ubevidst om sin efterspurgte ekspertviden, at de besidder en speciel viden tænker de slet ikke over. Det er heller ikke sikkert de lægger mærke til at andre kommer rendende i tide og utide og spørger om noget som kun lige denne person er indehaver af. Og som regel øser de ud af deres viden til spørgeren - " - endelig nogen der gider høre på mig" - organisatorisk hedder det: kollegial loyalitet. Ekspert bliver man først når omgivelserne gør opmærksom på det : - du er jo den der ved mest om dette, og så er det chefen siger: nu sættes du på som kontaktperson for dette område - det kan sagtens være en ny efterspurgt specielviden på et højt niveau, så det ender ud som et nyt Forretningsområde!! - - bups - hvad nu - så er freden forbi . De fleste fortsætter mentalt som hidtil, - ubevidst kompetente og stadig vokser i deres personlige interesse og "livsopgave" i firmaet. Og indad til i firmaet stadig den glade giver af deres viden til kollegaer og nu udad til dyyyyyyrt solgt til klienter - de dyreste eksperter ofte 2000- 3000kr/timen - og til sig selv en god månedsløn. Det er mine erfaringer igennem 20 år som ingeniør i et af Danmarks største ingeniørfirmaer. Det er også en af de måder de vokser på - "organisatorisk vækst". Danske Ingeniørfirmaer klarer sig godt i udlandet, hvorfra den største del af omsætningen også hentes hjem på trods af hård international konkurrence. Efter sådan en 12 - 15 år begyndte folk sgu også komme rende i tide og utide til mig og det er svært at få arbejdsro og chefen læsser mere og mere over ---- så stop da for helved mand, du er ved at kvæle mig i arbejde; men det er specielviden der giver et stærkt og spændende CV - som der kan handles med - bredt forstået. Mange hilsner Nyder livet Jeg er meget enig med dig i din definition, og jeg har selv en lignende oplevelse af tingene. Blot inden for mit eget felt. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Lillemand Skrevet 1. Marts, 2015 Det är en sak att utge sig för att vara Expert, en helt annan att vinna erkännade som en sådan. Alla kan Forska, men för att vinna erkännande som Forskare, måste de metoder och resultat man får fram tåla en ingående och opartisk granskning. Jag är alltid skeptisk när det är frågan om forskning där vissa resultat är mer politiskt korrekta än andra, eftersom den förstnämnda forskningen har mycket lättare att finna finansiering, och dessutom får mycket mera utrymme i media - såväl akademiska media som olika masmedia. Eftersom de flesta Experter och Forskare idag får fram resultat som gynnar deras finansiärer, misstror jag dem alla. Lille Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 2. Marts, 2015 Jeg er forsker inden lækre og velsmurte "misser". Derudover er jeg ekspert i at slikke selvsamme "misser". Så et eller andet sted er vi vel alle både forskere og eksperter. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8098 Skrevet 2. Marts, 2015 Hvad er alternativet? At vi lader tilfældige "voxpop" taget på gaden være "eksperterne"? Forskere og eksperter har helt klart en berettigelse, men der kan nok (i nogle tilfælde ihvertfald) gøres lidt mere ud af at tydeliggøre evt. interessekonflikter. Og så få forskeren/eksperten til at forholde sig til reelle tal og fakta. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Harran 2418 Skrevet 3. Marts, 2015 (edited) Hvad er alternativet? At vi lader tilfældige "voxpop" taget på gaden være "eksperterne"? Forskere og eksperter har helt klart en berettigelse, men der kan nok (i nogle tilfælde ihvertfald) gøres lidt mere ud af at tydeliggøre evt. interessekonflikter. Og så få forskeren/eksperten til at forholde sig til reelle tal og fakta. Selvfølgelige skal vi da have forskere og eksperter. Det der irriterer mig ofte er, når en journalist på tv interviewer en anden journalist med den til situationen påhæftede titel "politisk kommentator" og de sidder og roser hinanden for deres viden og påstår hinanden at være eksperter. Ofte er det tydeligt, at de blot har hevet en person ud af skabet der har holdninger mere end viden. Jeg har tidligere hørt forsker brugt som begreb om folk der blot havde lavet en undersøgelse eller studeret på uni!. På min arbejdsplads bliver jeg tituleret som ekspert inden for mit fagområde. Det er en sandhed med modifikationer, da der er 1000-vis af danskere med de kompetencer, bare ikke særligt mange i min virksomhed. Bare fordi man ved noget eller meget, behøver man ikke nødvendigvis at være ekspert. Det er gået inflation i nogle af begreberne. Du er ikke ekspert blot fordi du er dygtig. Redigeret 3. Marts, 2015 af Harran 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
McQueen 5064 Skrevet 4. Marts, 2015 Næsten hver gang, jeg støder på de nævnte betegnelser i MSM, skal jeg beherske mig for ikke at komme til at spise baglæns. For i reglen er der jo tale om partsindlæg med en klar politisk agenda, typisk at diskreditere vestlige værdinormer og den produktive hvide mand i særdeleshed. Her lige et eksempel på, hvor virkelighedsfjerne såkaldte forskere kan være og alligevel blive stillet op som eksperter.http://kastrup.blogs.berlingske.dk/2015/02/28/andre-folks-penge/ Onslow din kategorisering af anderledes tænkende som "såkaldte forskere" er som taget ordret ud af Victor Klemperes bog "LTI". Hvilket selvfølgelig ikke kommer som en overraskelse for os, der har fulgt dine udsagn i vores samfundsdebatter. LTI er en forkortelse for "Lingua Tertii Imperii". 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg