Hop til indhold
Rejsenetværk

Til Journalister på visse medier

Recommended Posts

Til Journalister på visse medier

Jeg har skrevet et større oplæg til et muligt journalistisk projekt om prostitution i Tyskland.

Oprindeligt som oplæg til et eventuelt program på DR TV, men uden at det blev realiseret.

Herefter søgte jeg uden held at interessere udvalgte foretrukne medier på print i oplægget.

Herunder ikke Ekstrabladet og BT, og kunne de være interesseret takker jeg pænt nej til et samarbejde.

Nu vil jeg ikke forsøge mig fra medie til medie, men simpelthen oprette det oprindelige oplæg i forum på Eroguide.dk

Jeg er så godt klar over at, skulle oplægget nu fange redaktørers eller journalisters interesse på seriøse skrevne medier, vil de formentlig tage sig til hovedet over fremgangsmåden.

Man ønsker jo ikke at konkurrenter kan læse med i utide, men jeg er nået dertil at enten offentliggør jeg oplægget her, eller også finder det aldrig anvendelse, og så har jeg alligevel ikke meget at tabe derved.

I henvendelsen til udvalgte medier sendte jeg blot forordet til oplægget, og inviterede dem hjem til mig til kaffe og kage, hvor de kunne få lov til at læse det fulde oplæg, men heri var de altså ikke interesseret.

Egentlig bør oplægget oversættes til tysk, optimalt anvendes i samarbejde med en seriøs tysk avis, men jeg har søgt på nettet, og det ser ud til at det koster 1,5 kr pr ord at få oversat professionelt til tysk, og det har jeg ikke råd til.

Imidlertid er en akademiker ven villig til, uden beregning at foretage en kompetent oversættelse til engelsk.

Jeg forestiller mig at vedhæfte oplægget henvendelser til ønskede interwiev kilder i Tyskland, som et led i de journalistiske forberedelser.

Jeg ønsker herfra ingen henvendelser fra noget tabloidt medie, men alle andre medier på print er velkommen til at skrive til mig.

1.
Først får I ordlyden af den følgemail jeg har forsøgt mig med til et par medier uden held.

2.
Til sidst kan I læse mit fulde oplæg til en reportage om prostitution i Tyskland.

-------------------------------------------------

Hej
Medie X

Fra:
XXXX

Jeg skriver til jer i tillid til jeres professionelle fortrolighed, i anledning af mit ønske om at kunne gøre jer interesseret i et samarbejde om et journalistisk projekt, om et ret kontroversielt emne.

Jeg er indehaver af nicket Rejsenetværk på et community om køb og salg af sex, som forbruger af købesex.

Eroguide.dk
http://www.eroguide.dk/forum/

Her havde en journalist på DR fundet frem til mig som et led i sin resarch til en serie programmer, herunder om danske mænd, der som jeg rejser til Tyskland for at købe sex, primært på FKK klubber.

Imidlertid endte dialogen med at hun måtte aflyse sine planer i samarbejde med mig.

Muligvis som en medvirkende årsag at hun havde meget fokus på en visualisering i form af lyd og billede, hvor jeg har udarbejdet et omfattende skriftligt oplæg, der ret beset er langt bedre egnet til et klassisk format på print.

Min ambition er at yde emnet en retfærdighed i substansen journalistisk, som det måske ikke er muligt på tv.

Jeg tænkte derfor i første omgang at medie X om nogen, med sin måde at arbejde på og den høje kvalitet avisen borger for, vil kunne skrive de bedste artikler om emnet i et samarbejde med jeg?

Mit oplæg har overskriften:

Fremtidssikret prostitution i Tyskland

Et oplæg til interviews og dialog

Af
Rejsenetværk

Til
DR

2014

Da jeg jo ikke kan tage det for givet, og ejheller gør det at mediet X vil gå ind i et samarbejde med mig om mit foreslåede projekt, der får I foreløbig blot forordet til mit oplæg, men ender vi med at indgå et samarbejde sender jeg selvfølgelig det fulde oplæg til jer på 16 sider.

Forordet er vedhæftet som en fil.

Et bærende element i et planlagt program på DR bestod i at få nogle danske mænd med til at rejse med til Tyskland, hvor de skulle indgå anonymiseret i programmet.

Dette viste sig helt umuligt, men jeg vil ikke afvise at vi kan motivere mine kontakter på Eroguide til at deltage, når de hverken vises på billede, eller lyd, men alene citeres anonymt på print?

Tør ikke love at nogle vil, men jeg tror at print formatet vil gøre det lettere at opnå accept af nogles deltagelse.

Skulle I nu være interesseret i at mødes med mig for at læse mit fulde oplæg, er I velkommen hos mig privat  - så giver jeg kaffe og kage.

Venlig hilsen
XXXX

 

-----------------------------------------------

 

 

 

Fremtidssikret prostitution i Tyskland

 

 

Et oplæg til interviews og dialog

 

Af

 

Rejsenetværk

 

Til

 

DR

 

2014


 

 

Fremtidssikret prostitution i Tyskland
- et oplæg til interviews og dialog

Introduktion

Dette oplæg udgør et forslag til en journalistisk tilgang til arbejdet med et program på Dansk public service-tv, om det juridiske grundlag for at drive prostitution i Tyskland, udviklingen indenfor prostitution i Tyskland siden lovens vedtagelse i 2002, og frem til i dag.

Dels som mulige fokus emner for journalistiske spørgsmål til kilde-emner i Tyskland, dels i form af forslag til mulig politisk fokus på nødvendig følgelovgivning, som en følge af en afsporet udvikling indenfor dele af prostitutions branchen, der opleves som udfordrende af den offentlige opinion og på politisk niveau i Tyskland som i EU.

Oplægget udgør et subjektivt bidrag af en dansk forbruger af købesex, der over en årrække har rejst i Tyskland for at købe sex, her primært som bruger af FKK klub konceptet.

Han skriver under pseudonymet "Rejsenetværk" på den dansksprogede portal for mænd der køber sex, og kvinder der sælger sex Eroguide.dk

Skribenten identificerer sig som en pro, men samtidig tilstræbt kritisk forbruger af købesex.

Udgangspunktet for oplægget udgøres af det synspunkt at kriminalisering af køb af sex som i Sverige og Norge er forkert, såvel udfra princippet om juridisk lighed for loven for voksne mennesker i myndig alder, deres ret til at købe og sælge sex under ansvar for loven, som ud fra princippet om antidiskrimination.

I denne forbindelse at statsmagtens opgave er at forsvare individet, og ikke modsat at varetage en kollektiv defineret moral, herunder at straffe borgere alene for at bryde kollektive normer, der beror på ideologiske, politiske og religiøse grundholdninger, og ikke hverken generelle faglige eller faktiske forhold der taler herfor.

Udgangspunktet er at principvedtagelsen af en hensigtserklæring i Europa Parlamentet, om at arbejde for at gøre det kriminelt at købe sex i hele EU, udgør den helt forkerte kurs i relation til de udfordringer den grænseoverskridende prostitution udgør.

Udgangspunktet er at den tyske lovgivning og de oprindelige intentioner med samme, grundlæggende udgør, såvel den principielt rigtige lovgivning på området, som det bedste udgangspunkt for på et grundlag af objektive kriterier, og faktiske forhold indenfor prostitution i Tyskland, at handle aktivt politisk med det formål at eliminere de dele af branchen hvor prostitution drives under, efter almen opfattelse etiske, sociale og økonomisk uacceptable forhold.

Oplægget er skrevet alene som en mulighed for at inspirere den danske public service-tv kanal DR, i deres arbejde med et tv program, og udgør ikke redaktionens vedtagne drejebog for det endelige program på dansk tv.

Oplægget er blevet til efter aftale med en DR journalist, som en del af et samarbejde, hvor intentionen er at Rejsenetværk og andre mænd rejser med hende til Tyskland, for at der kan indgå besøg på FKK klubber og andre købesex koncepter, hvor hun deltager sammen med os.

I forbindelse med arbejdet med forberedelserne af programmet vil dette oplæg blive oprettet på dansk, såvel som i fremmedsproglig oversættelse på internettet, enten før eller efter offentliggørelsen af programmet.

 

NB

 

Det skal pointeres at der her ikke, som normalt i debatten om prostitution refereres til præcise kilder, eller opdaterede fakta, men i stedet omtales emne overskrifter og estimater efter hukommelsen fra deltagelse i debatter, og læsning om emnet de senere år.

 

Hensigten er at lede til at DR i deres research, og under deres interviews vil kunne opdatere indholdet i mit oplæg, til retvisende dagsaktuelle fakta gennem den journalistisk proces de udfører.

 

Skrevet af Rejsenetværk

 

Side1

 

Punkt1
- prostitutions koncepter

 

I Tyskland består der et betydeligt udbud af meget forskellige koncepter indenfor prostitution.

 

At gå i dybden med dem alle, vil skulle bero på et større studie, en heraf følgende tilbundsgående analyse.

 

Der består muligvis overlappende definitioner, men uden at komme ind herpå, kan et forsøg på at opstille en sikkert ufuldstændig liste over forskellige koncepter og forretningsmodeller, måske tage sig sådan ud?

 

1. Gade og vej prostitution.

 

2. Traditionelle større og mindre bordeller.

 

3. Selvstændige hobby prostituerede, såvel fra en fysisk adresse, som alene i form af en profil på internettet.

 

4. Escort bureauer.

 

5. Særlige klinikker indenfor Bizar og SM genren.

 

6. Trans, ladyboys og shemale prostituerede.

 

7. Thai massage, herunder officielt kun massage, men i praksis ofte også mulighed for seksuelle ydelser.

 

8. FKK klubber.

 

9. Flatrate all inclusive klubber, i varierede udgaver, såsom mulighed for at gå med pigen for sig på rummet, som at sex afvikles offentligt i storrum, nogle steder med begge muligheder, samt også gangbang og andre tema events.

 

10. Rene gangbang koncepter, med en kvinde, flere eller mange kvinder, hvor temaet rent er gruppesex.

 

11. Laufhauses.

 

12. Alles ohne, hvor der tilbydes højrisiko sex, alle ydelser uden kondom, også analt mod fremvisning af std test.

 

13. Homoseksuel prostitution, mænd såvel som kvinder.

 

I udgangspunktet er det positivt at optimere udbud og efterspørgsel, på sådan vis at såvel de der køber, som dem der sælger sex, maksimerer den økonomiske værdi af samme for begge parter.

 

Imidlertid har der desværre indenfor de senere år udviklet sig nogle tilbud indenfor eksisterende koncepter, der beror på vilkår for pigerne og discount priser på deres ydelser, der har afstedkommet en fokus i den offentlige debat om udviklingen indenfor prostitution i Tyskland.

 

Hvor disse for branchen som helhed ikke repræsentative eksempler, søges udnyttet til at fremstille branchen som helhed i et lys, der tjener det formål at ophæve den juridiske normalisering af prostitution i Tyskland, med det til hensigt at kriminalisere køb af sex, sådan som allerede indført i Sverige og Norge.

 

Særligt bruges i den offentlige debat, de mest iøjnefaldende eksempler i markedet på et udbud af flatrate all inclusive sex, samt det heldigvis fortsat ret begrænsede udbud, men desværre samtidig også et udbud i vækst af tilbud om alles ohne købesex, til med forsæt ensidigt og unuanceret at tegne et billede af branchen, der har til formål at omvende et flertal af borgere til at gå ind for at ophæve den juridiske normalisering af prostitution i Tyskland.

 

På sigt for om muligt at få borgerne til som vælgere at stemme på politikere og partier der støtter den svenske og norske model, eller en variation med samme hensigt.

 

Side2

 

Individets ret til egen seksualitet og statens rolle

 

Hos fløje i debatten om udviklingen indenfor kommercielt køb og salg af seksuelle ydelser, siden lovændringen i 2002 der muliggjorde udviklingen, er særligt flatrate all inclusive blevet søgt defineret som menneskeligt uværdigt, og dermed også politisk, som i den almene offentlighed et koncept der bør forbydes som et kommercielt tilbud i markedet for køb af sex i Tyskland.

 

Det er er en demagogisk påstand, dermed også en både forkert og farlig præmis for debatten!

 

For hvad er købesex dybest set andet end et udbud af seksuelle ydelser, der i sin mangfoldighed afspejler den store bredde i måder, befolkningen i almindelighed dyrker sex på?

 

Forskellen udgøres i det væsentlige af at den der sælger sex, tager penge for at dyrke en seksuel variation med den, de eller dem der betaler for samme, som millioner af borgere i alle hånde sammenhænge også dyrker privat, uden at betale for nøjagtig den samme type sex.

 

Det udgør en farlig glidebane at begynde på at forbyde bestemte seksuelle udfoldelser, og en trussel mod den personlige frihed at gøre det.

 

Det der foregår for penge hver dag indenfor købesex branchen, foregår samtidig indenfor andre rammer hver dag, såvel under helt private former, som i swingerklubber, sm og saunaklubber, hvor deltagerne hverken tager penge for, eller betaler for sex, men hvor klubberne dog bygger på et kommercielt grundlag af entre og kontingenter.

 

Samtidig at ville forbyde flatrate all inclusive klubber der bygger på prostitution, piger hos samme og gæster til pigerne, kan ikke betegnes som andet end en krænkelse af deres personlige frihed til at dyrke sex under identiske omstændigheder med andre, der har friheden til samme, blot i sammenhænge der ikke defineres som prostitution.

 

Et sådant forbud understøtter ikke et forsvar for den menneskelige værdighed, men er hyklerisk og grundlæggende diskriminerende mod mænd og kvinder i myndig alder, der vælger på et frivilligt grundlag at dyrke sex, hvor penge udgør betalingen herfor.

 

I firserne da AIDS udgjorde den store trussel for de seksuelt aktive, overvejedes det i den offentlig debat i den vestlige verden, at vedtage politisk at lukke homoseksuelle saunaklubber, som et led i et forsøg på at imødegå smittespredningen med HIV.

 

Det forblev heldigvis et forslag der aldrig blev vedtaget, hvor man fornuftigt i stedet for forbud og deraf følgende stigmatisering af medborgere, hvis seksualitet afviger fra flertallet af hetero seksuelle borgere, satte massivt ind med oplysning om sikker sex, tilbud om kondomer, og en langsigtet medicinsk forskning, der til sammen med succes har inddæmmet, og reduceret hiv spredningen i den vestlige verden - uden at kriminalisere nogen for den sex de dyrkede, uanset i hvilke sammenhænge.

 

Porno har man heller ikke valgt at forbyde, men helt grundlæggende, og det også principielt rigtigt valgt fortsættende skal være lovligt, ud fra princippet om at mennesker i myndig alder på et oplyst grundlag vælger at løbe eller ikke løbe en kalkuleret risiko, der for os alle udgør en individuel størrelse.

 

Porno uden brug af kondom udgør en kommerciel præmis, men så længe branchen opretholder krav om systematiske std test for medvirken, og prostitution hvor kondom anvendes udgør et alternativt valg til at medvirke i porno, og hvor det alt sammen også kan foregå i swingerklubber, og andre sammenhænge uden offentlig kontrol og indsigt, giver det ingen mening at ville forbyde porno politisk.

 

Det vil kun være udtryk for moral og signal politik, hvis egentlige formål er at trække egne værdier ned over andre, fordi man har magten til at gøre det.

 

Intet taler for, hverken at den organiserede prostitution eller kommerciel porno, fylder i statistikken over smittespredning i et omfang for sig, der på et objektivt sagligt grundlag, giver anledning til hverken forbud eller straf, andet og mere end der gælder for alle på lige fod.

 

Side3

 

Konjunktur og reformbåren tilgang til prostitution

 

Nationalt i en tysk kontekst, som på EU plan, nationalt plan i de øvrige europæiske lande, gør det sig gældende at modstanden helt generelt mod prostitution, i særdeleshed har fokus på at kriminalisere mænd der køber sex, og at definere kvinder der sælger sex som ofre for mændenes køb af sex, denne modstand repræsenteres ved en priviligeret politisk, socioøkonomisk velstillet og veluddannet elite.

 

Denne elite er overordnet betragtet selv immune overfor de konsekvenser politisk besluttede reformer, og de øjeblikkelige økonomiske lav og høj konjukturer har for den helt almindelige brede befolkning.

 

Her i særlig grad en betydelig klasse af socioøkonomisk underpriviligerede borgere i eksempelvis Tyskland, der dels har oplevet at blive afkoblet middeklassens nedre trin, for i stedet at konvertere tilværelsen til et liv som fattig i arbejde på fuld tid, som en konsekvens af Hartz IV reformern, der af den politiske elite tilskrives en stor del af æren for Tysklands stærke økonomi.

 

Dels som en følge af åbne grænser, og at arbejdskraftens frie bevægelighed i EU, massivt har øget udbuddet af arbejdskraft til de jobs, som de arbejdstagere med de svageste kompetancer, kan komme i betragtning til på de dårligste vilkår til den laveste løn.

 

Følgen heraf er at migrante arbejdere fra de fattigste EU lande, herunder Rumænien og Bulgarien, i samklang med Hartz IV har presset løn og arbejdsvilkår for de dårligst lønnede i Tyskland, i et omfang der ikke er realøkonomisk nødvendigt, men udelukkende er politisk drevet til fordel for den højere middel og overklasse.

 

Uanset høj eller lav konjunktur, politiske sociale og økonomiske samfundsreformer, der vil prostitution som et muligt tilvalg i mangel af bedre alternativer for den enkelte, aldrig udgøre en mulighed, som medlemmer af den priviligerede klasse, der fører an i en værdipolitisk kampagne mod prostitution, de så meget som et øjeblik kan blive nødt til at overveje for eget vedkommende.

 

I virkeligheden udgør kampagnen mod prostitution en kampagne mod de prostituerede, deres virkelighed, og dermed et angreb på de prostitueredes mulighed for at tilvælge prostitution, som det bedste mulige valg i mangel af bedre alternativer, som de selv måtte se dem.

 

Naturligvis udgør prostitution ikke et muligt tilvalg for enhver, hverken den der ikke er socioøkonomisk motiveret, men som selv gerne vil virke som prostitueret ud fra egne personlige motiver til samme, eller den der der ud fra en socioøkonomisk baggrund gerne tilvælger et liv som prostitueret, måske i en situation hvor alternativet udgøres af et liv, enten som fattig i arbejde, eller på offentlig forsørgelse?

 

For at kunne tilvælge virket som prostitueret kræver det at du udgør en profil, hvor der vil være en efterspørgsel efter dine ydelser som prostitueret.

 

Men udgør du en sådan profil, og kan du sælge efterspurgt sex, er det arrogant af eliten der kæmper mod prostitution, at nægte køber og sælger af sex denne mulighed, i en situation hvor eliten hverken politisk eller økonomisk kan tilbyde noget som helst, der kan træde i stedet for incitamentet til i situationen at vælge et liv som prostitueret.

 

Kun flere og bedre alternativer til et liv i prostitution, kan gøre prostitution mindre attraktivt, eksempelvis en ny høj konjuktur og bedre beskæftigelsesudsigter for europas unge.

Om der i så fald sker en afvandring fra prostitution eller ikke, får tiden i så fald vise.

 

Side 4

 

Punkt 2
- Politisk handling og statens rolle indenfor prostitution

 

At det ikke udgør en politisk opgave at definere rigtige eller forkerte måder at dyrke sex på, uanset om der er penge eller ikke involveret, betyder ikke af den grund at politikerne ikke skal blande sig i og opstille vilkårene, under hvilke personer sælger sex, og salg af sex faciliteres.

 

Der går et skel mellem at staten ikke blander sig i vores private tilværelse og personlige seksualitet, sådan som samme kommer til udfoldelse under private former, og så når sex bringes offentligt i udbud på kommerciel basis, organiseres som en forretning, sex sælges og købes organiseret, som enhver anden forhandler af en fysisk vare, eller udbyder af allehånde forskellige serviceydelser.

 

Det er statens rolle at opstille rammebetingelser for at drive virksomhed, herunder prostitution på lige vilkår med alle andre liberale erhverv, handel og service.

 

Herunder økonomiske rammevilkår, finansielt, skatter og afgifter, såvel som sociale standarder for velfærd, rettigheder og pligter, og offentlige branche specifikke minimums krav, eksempelvis til forholdene for piger og kunder tilpasset de enkelte kommercielle koncepter, såsom flatrate all inclusive, FKK og gangbang etc.

 

I den forbindelse bør staten udgøre en effektiv regulerende, kontrollerende og hvor nødvendigt en intervenerende rolle indenfor prostitution i Tyskland.

 

Behovet for politisk opfølgning på udviklingen indenfor prostitution i Tyskland

 

Helt overordnet bør der tages udgangspunkt i levestandarden og leveomkostningerne i det land, hvor du vælger at arbejde, og ikke i forholdene samme derfra hvor du selv kommer.

 

Det er det der er gået helt galt i Tysklandd med Harz IV reformen, i kombination med åbne grænser og arbejdskraftens frie bevægelighed, og som har ført til timelønninger på 2 euro eller mindre, eller som med flattrate klubber med priser på ned til 79 euro all inclusive.

Hvis forudsætningen for løn og indkomster som ingen af et lands egne borgere kan leve af, beror på en uhæmmet tilførsel af et overskuds udbud af arbejdstagere fra forarmede lande, hvor sådanne indkomster kun kan udgøre et attraktivt alternativ til forholdene hjemme, så har vi overskredet en grænse for hvad et modtager land skal og kan acceptere.

Langt om længe har man nu med den nye koalitions regering i Tyskland, taget det første skridt til et opgør med denne udvikling, i form af en national mindsteløn på 8,50 euro i timen.

Det naturlige næste skridt, er at man indenfor prostitution tager et opgør med koncepter, der bygger på en indkomst på 15 euro, eller mindre pr kunde en sexarbejder betjener i en flatrateklub.

Når det kun kan lade sig gøre ved massiv brug af rumænske og bulgarske piger, og aldrig ville kunne drives hovedsageligt med tyske piger der bor i, og skal kunne overleve i Tyskland, har man politisk ret og pligt til at tilvejebringe sådanne rammebetingelser, at konceptet ikke underminerer den basis økonomiske forudsætning for at kunne leve et anstændigt liv, enten som lønmodtager eller selvstændig i Tyskland.

Dette behøver ikke i første række at betyde et forbud mod flatrate som sådan, men kunne til en start og som et forsøg bero på mindste priser, eksempelvis 150 euro, og under massiv offentlig tilsyn.

Det vil sandsynligvis betyde, såvel at discount flatrate klubber vil lukke, som at en del af den efterspørgsel der ligger til grund, vil afskæres fra fremover at kunne købe sex/alternativt må betale en højere pris end nu, hvis de kan.

Det vil også betyde at en stor del af sexarbejderne afskæres fra fremover, at kunne ernære sig ved prostitution i Tyskland, og må tage hjem til de ringere alternativer hjemme.

Det er alt sammen et legitimt tysk forsvar af egne borgere, og selvstændige erhversdrivendes interesser, der bør og skal komme i første række, før hensynet til immigrant arbejdere i alle sammenhænge, der er så desperate at de er villige til at gå langt under, hvad enhver i forvejen nok så beskedent lønnet af et lands egne borgere får i løn.

 

Side 5

 

Hvis staten trækker denne streg i sandet, er det ikke ensbetydende med, at der ikke af den grund længere er plads til piger fra Rumænien og Bulgarien, for dem er der også mange af hos de veletablerede og velrenommerede førsteklasses FKK klubber, hvor priserne er noget højere, men samtidig for pigerne fair, også fair for de mandlige gæster.

 

Det oprindelige originale flatrate koncept udgøres af Pauschalclub kæden, bestående af 3 klubber i NRW, der er lykkedes med at opretholde en pris på 150 euro, her også med mange piger fra Rumænien og Bulgarien.

 

Denne kæde kunne man måske medinddrage, i udviklingen af politiske rammebetingelser for konceptet.

 

Pauschalclub

http://pauschalclub.de/

 

Udover uanstændigt lave priser hos discount segmentet af flatrate all inclusive, så går kritikken også på en påstand om at mændene kan dyrke sex konstant, på grund af drugs.

 

En noget dramatisk betegnelse, men faktum er, og det helt naturligt at mange mænd benytter potenspiller/viagra af den grund at de har rejsningsproblemer.

 

Hvilket er en fordel for begge parter, piger og mænd på FKK klubber, hvor mændene jo betaler for hver enkelt sceance de køber sammen med pigerne.

 

Men hvis der er piger hos flatrate klubberne, der er af den opfattelse at mænd bruger potensmidler, til ud over enhver rimelig grænse at opnå sex all inclusive, så bør deres udsagn og erfaringer indgå i overvejelserne, om et eventuelt politisk krav til en ny tilpasset definition på konceptet.

 

Et helt andet flatrate koncept er Erlebniswohnung i Berlin. Der er et enormt flow af mænd for hver pige, der hver lægger på hverdage 89 euro, fredag, lørdag og søndag 99 euro.

 

Erlebniswohnung

http://www.erlebniswohnung.com/de/

 

Her kan man som mand vælge at besøge stedet, i op til de 11 timer der holdes åben, men i modsætning til flatrate all inclusive er du ikke alene med pigerne når du dyrker sex, men du er sammen med flere mænd om hver piger, når I dyrker gruppesex/gangbang med pigerne, meget lig måden det foregår på i traditionelle swingerklubber.

 

Ofte sidder mere end halvdelen af de tilstedeværende mænd bare og hygger, spiser, ser fjernsyn og drikker kaffe i opholdsstuen, er i bad eller Sauna, ja så er der jo en glimrende økonomi i at der i snit er 2 - 3 piger igang af gangen, mens lige så mange holder pause.


Det giver altså en vis omsætning i forhold til at der kommer ca mellem 6 og 10 + piger over hele dagen, ikke alle er der hele dagen, alt efter dag på ugen.

Det er et genialt koncept til at en attraktiv pris kan generere en potentiel meget høj omsætning pr deltagende pige hver dag, samtidig med at pigerne holder godt med pauser mens de er der.

 

Indtægten er jo den samme, hvad enten mændene sexer, eller drikker kaffe og ser sport på storskærm, men det det drejer sig om er at få de mænd ind og ud af døren der er kapacitet til, for hver mand betaler 89 - 99 euro, og tæller jo flere des bedre på bundlinjen.

 

Før denne udvikling med discount i bunden af markedet, var det allerede attraktivt at sælge sex på FKK klubber under effektiv stordrift, og det for tyske piger såvel som polske, tjekkiske og ungarske.

Ligeledes kunne tyske mænd med almindelige indtægter købe sex, som det er og var attraktivt for alverdens mænd at besøge FKK i Tyskland.

Dette spor bør Tyskland søge tilbage på!

 

Side 6

 

For eksempel er det nævnt i beretninger på internettet, at pigerne betaler 45 euro for at komme ind på FKK Goldentime i NRW, gæsterne betaler 50 euro, de får alle den samme service og fortæring for pengene, hvilket velsagtens ofte ville svare til at pigerne har en udgift til deres vagt på 15 - 20 % af danske pigers samlede udgift til egen vagt på et dansk bordel?

 

I Danmark fordeler sexarbejderne sig 1 - 2 piger på hver vagt i mange små huse på samme tid, hvor husene har piger på vagt over 1 - 3 daglige skift, og typisk har hver vagt en telefondame.

 

Dette gør driften ekstremt omkostnings tung, og i kombination med at det er forbudt at tjene penge i Danmark på at drive bordel, overlader det markedet til dem der er villige til at løbe en kalkuleret risiko ved at drive bordel, mod at tage sig rigeligt betalt for at løbe risikoen - hvilket igen gør at der ikke er skyggen af den sunde konkurrence, som udfolder sig under den tyske lovgivning i Tyskland.

 

Tyskland må bare erkende at udviklingen i dele af branchen er kørt af sporet, og at der er behov for at der korrigeres politisk herfor, uden af den grund at falde for fristelsen til at ophæve en grundlæggende rigtig lov, for i stedet at lovgive som i Danmark, endnu værre som i Sverige, Norge eller som anbefalet af EU.

 

Relativt betragtet er der ca 4 gange så mange sexarbejdere i Tyskland, som der er i Danmark.

 

Optimalt opgraderede man politisk rammebetingelserne på sociale og økonomiske parametre i favør af tyske sexarbejdere, samtidig i disfavør af ejerne af fysiske lokaliteter der faciliterer prostitution på et grundlag af de ringeste basisvilkår for arbejdsmiljø, og på et grundlag af den relativt betragtet højeste arbejdsindsats på et grundlag den ringeste indtjenings mulighed for sexarbejdere.

 

Samtidig i disfavør af den mandlige efterspørgsel, efter de laveste discountpriser for købesex i markedet for samme i Tyskland.

 

Formelt vil det ikke diskriminere migrante sexarbejdere, men det vil eliminere det grundlag i markedet, der bygger på et overudbud af sexarbejdere der sælger sex til uacceptabelt lave priser, der politisk i en tysk kontekts defineres som uønsket.

 

Det vil sandsynligvis reducere udbuddet af sexarbejdere i Tyskland betragteligt, her særligt udbuddet der baserer sig på migrante sexarbejdere i discount delen af markedet.

 

Men det vil ikke ændre grundlæggende på at købesex i Tyskland vil forblive overlegent konkurrencedygtigt.

 

Såvel på parameteret facilitering af prostitution, altså omkostninger både for ejerne af fysiske lokaliteter, og sexarbejdere ved at bringe købesex i udbud, at prisen for købesex stadig ikke vil være højere, end at flest mulige tyske mænd og mandlige sexturister fra hele verden, der tjener en almindelig indkomst, de fortsættende i et betydeligt omfang vil købe sex i Tyskland.

 

Ikke mindst grundet koncepter og klubber, her særligt FKK hvis mage ikke findes i et tilsvarende omfang, i resten af verden.

 

Tyskland har en førerposition indenfor prostitution, som ingen anden inden for en overskuelig årrække vil kunne anfægte – heller ikke efter implementering af de her foreslåede tiltag.

 

Samtidig med at en langt fornuftigere lovgivning på området end i Danmark, stadig vil muliggøre at de stærkeste forretningsmodeller kan give pigerne mulighed for at arbejde til en udgift af ca 15 - 20% af den samlede udgift, der tilsyneladende ofte er tale om for pigerne i Danmark, når de går på arbejde.

Det er muligt at den samlede omsætning i branchen falder nominelt på et grundlag af et kvantitativt fald I antallet af sexarbejdere i markedet, men politisk er det hensigten at bidrage til at rammevilkårene bidrager til at omsætningen i branchen, kan opretholdes på et sådant niveau, at kvantitativt færre sexarbejdere gennemsnitligt vil kunne opnå en højere indkomst end hidtil.

 

Side 7

 

A/O Nein danke

 

Dette mærke for nej tak til alle sexformer uden kondom, stod på forsiden af Erlebniswohnungs website. Det er en kampagne lanceret i den tyske bordelbranche, som en reaktion på en ny trend, hvor der i branchen afholdes sexparties, hvor deltagerne på samme måde som til optagelser til pornofilm skal stille med en HIV negativ test, ikke ældre end 4 uger.

 

Til nogle AO parties kan man få taget en HIV testet på stedet, og deltage på stedet, hvis testen er negativ.

Folk flest gider ikke se på porno, hvor de bruger kondom, så det er vel en præmis for at kunne sælge porno. Men det bør ikke udbredes som normen indenfor købesex, og det er der heldigvis kommet en modreaktion mod i Tyskland i branchen selv.

 

At der reageres i branchen på udbredelsen af AO udgør et positivt første skridt, men er tydeligvis samtidig ikke tilstrækkeligt til hverken at begrænse udbredelsen af AO, eller søgningen af gæster til konceptet, som et åbent tilbud i markedet.

 

Her vil det være naturligt politisk at bakke op med staten i ryggen, bag en politik om at forbyde at der annonceres åbent med AO som et bordel koncept, i parallel åben konkurrence med etablerede klubber med en ansvarlig politik for sikker sex ved salg af sex.

 

I bedste fald søges udbredelsen af AO prostitution begrænset til en mindre skjult subkultur på nettet, i lighed med eksempelvis bareback netværk i lukkede miljøer, som også den repræsentative gay kultur tager afstand fra.

 

Her skelnes mellem produktion af porno, og markedsføring af købesex, hvor porno betragtes adskilt fra købesex branchen.

 

Grunden til at skelne politisk mellem en udtrykt accept af kondomfri produktion af porno, og en udtrykt afstandtagen fra et udbud af vaginalt og analt samleje uden brug af kondom, beror på en definition af prostitution som et erhverv, hvor den etablerede mest velrenommerede del af branchen bestræber sig på at undgå indbyrdes at konkurrere på at sælge usikker sex.

 

Sådan at de ikke underløbes heri af et efterspørgsels drevet udbud af AO koncepter, der risikerer at forårsage et pres på sexarbejdere, der ikke ønsker at sælge AO ydelser, men som vil kunne fristes til at gøre det ud fra et økonomisk incitament til at gå på kompromis med sikker sex.

 

Porno derimod udgør en hel anden branche, såvel som hetero swingerklubber, eller homoseksuelle saunaklubber, i den forstand at usikker sex, hvor det måtte forekomme ikke udgør et konkurrenceparameter for sikker sex, eller det modsatte, men alene udgøres af den enkeltes præference for aktivt at opsøge og engagere sig i disse miljøer.

 

Punkt 3
Samfund og branche - fælles om forandring

 

Til nu er prostitution i Tyskland i dette oplæg blevet beskrevet mere generelt og overordnet, hvilket giver anledning til at formulere en handlingsplan, der kan give prostitution i Tyskland en ny begyndelse.

 

Men før vi prøver at formulere en handlingsplan, der inkluderer et samarbejde mellem branchen, den lovgivende og udøvende magt, så er det værd at pointere at en indsats nationalt i Tyskland bygger på at det er i Tyskland indsatsen vil foregå, og det er i Tyskland det er muligt at rydde op i de forhold, der ligger til grund for at iværksætte en særlig indsats på tværs af branche og myndigheder.

 

Samtidig lever vi i en global verden, hvor alle de borgere, der som vælgere til valgene, mediernes interesserede læsere, lyttere og seere, alle også er vidner til verdens uretfærdigheder, samt meget ofte er forbrugere af produkter og ydelser, importeret fra og tilvejebragt under forhold vi dybest set ikke kan stå inde for, hvis vi virkeligt blev stillet overfor at stå ansigt til ansigt med elendigheden.

 

Men ude af syne er ude af sind?

 

Men de har indflydelsen med deres kryds til valgene, som borgere og vælgere i demokratiet Tyskland, hvis de vælger at støtte dem der ønsker at bekæmpe og kriminalisere prostitution.

 

Side 8

 

For eksempel

 

De af vores kritikere der ønsker at gøre os til kriminelle som købere af sex, er måske vilde med fodbold og har tænkt sig at tage til VM i fodbold i Qatar, bør se efter tornen i eget øje - mishandlingen, misbruget af, arbejdsulykker og dødelighed blandt emmigrantarbejdere er veldokumenteret allerede nu i god tid før VM i 2022.

Amnesty: VM i Qatar bygges under forfærdelige forhold
En ny rapport afdækker slaveforhold i Qatar. Amnesty håber, at det lægger pres på landet frem mod VM i 2022.

http://www.amnesty.dk/sites/default/files/mediafiles/113/The_Dark_Side_of_Migration.pdf

For eksempel vores daglige tøj indkøb i supermarkedet - ejer vi mon ikke mange af os noget billigt tekstil, der kan være syet af de mere end 1000 døde syersker i ruinerne af de sammenstyrtede fabrikker i Bangladesh?

 

Hvornår er vi alle skyldige og hvis vi er skyldige - hvad er vi så skyldige i?

 

Flatrate all inclusive er ikke kun et fænomen indenfor købesex, men også et koncept indenfor charterrejser, der har vundet massivt frem som foretrukken rejseform af mange vesteuropæiske ferierejsende.

 

Et kritisk britisk tv program tog med på en all inclusive rejse til Kenya, hvor programmet afslørede at mens de rejsende betalte så meget at de lokale kunne have fået anstændige betalinger, så gik de fleste af pengene til rejsearrangøren selv, hotelejerne og via lokal korruption i de forkerte lommer.

 

Ja borgeren behøver blot at gå på restaurant i Tyskland selv, før han eller hun kan vælge at gøre sig sammenlignelige overvejelser med de udfordringer, der består i at ændre udviklingen indenfor prostitution i Tyskland.

 

For eksempel er restaurations drift i Tyskland, jævnfør nyheder på internettet stærkt inficeret af den italienske og kinesiske mafia, og der findes ikke altid nogen garanti for at opvaskeren i baglokalet ikke er kommet til landet på nogle betingelser vi aldrig ville acceptere, hvis vi vidste det når vi går på restaurant i Tyskland.

 

Eller den grænseoverskridende kriminelle økonomi, der finder vej ind i den mere almindelige økonomi gennem hvidvaskning, her ikke kun fra prostitution.

 

Dermed kommer organiserede kriminelle til at kontrollere banker, byggevirksomheder, forretninger mm, særligt i Italien - virksomheder som vi alle kan blive kunder hos.

 

Trafficking søges italesat som et problem der isolerer sig til prostitution, men dels er der ikke påvist skyggen af at det har et omfang, der søges givet indtryk af, dels forekommer trafficking langt bredere, end blot prostitution, eksempelvis indenfor byggeri, grønne erhverv, hotel, rengøring og service.

 

Er du medskyldig, eller er det supermarked medskyldig, du handler hos næste gang du køber frugt og grønt billigt, der siden viser sig at være høstet af underbetalte illegale afrikanske flygtninge i Italien, Spanien eller Grækenland?

 

Bare til eftertanke hos borgeren der følger med i debatten om købesex, særligt hvis borgeren er lydhør overfor at lovgive mod prostitution?

 

Imens erkender mange af os, der ikke ønsker at lovgive mod prostitution:

 

Flatrate klubber med sex adlibitum ned til for 79 euro udgør et vendepunkt i udviklingen i markedet, der er potentielt ødelæggende for en fortsættende politisk vilje til at bakke grundlæggende op bag den oprindelige tyske lovændring i 2002.

De klubber udgør den ammunition forbudsfløjen har gået og ventet på, og som de kan bruge til at hamre løs på både Bundestag i Berlin og Europa Parlamentet i Bruxelles.

 

Side 9

 

I branchens egen interesse går en kerne af aktører store og små, der siden lovens indførsel har repræsenteret lovens mest positive effekter, sammen om at gå til politikerne med et eget oplæg til en opfølgning på loven, og en lovning på egen loyale opbakning.

 

Forbudsfløjen lugter blod og kriminalisering, men det der behøves er en oprydning i branchen, og etablering af et samarbejde mellem offentlige myndigheder og branchen om at gøre det.

 

Projektgruppe

 

En mulighed kunne måske være at etablere en projektgruppe, der ved behov kan tilføjes flere relevante aktører.

 

De første deltagere i en projektgruppe:

 

Den tyske interesseorganisation for sexarbejdere:

Hydra
http://www.hydra-berlin.de/

 

Der Bundesverband des Deutschen Erotikgewerbes

http://www.bdde.de/

 

Måske udvalgte politikere?

Bundestag

http://www.bundestag.de/

 

Måske udvalgte embedsmænd?

 

Bundesministeriums für Arbeit und Soziales

http://www.bmas.de/DE/Startseite/start.html

 

Bundesministeriums der Finanzen

http://www.bundesfinanzministerium.de/Web/DE/Home/home.html

 

Bundesministeriums der Justiz

http://www.bmjv.de/DE/Home/home_node.html

 

Side 10

 

Fokus

- en handlingsplan

 

A.
Kriminelle penge indenfor prostitution

 

1000 % profit påstået af:
Redaktøren Alice Schwarzer fra bladet Emma

Ifølge indslaget med hende i et dansk radioprogram omsættes der for 15 milliarder euro årligt indenfor prostitution i Tyskland, og alligevel presses priserne for meget fordi der relativt betragtet er ca 4 x så mange prostituerede i Tyskland end i Danmark.

 

Nu er dette så en påstand af en hardcore tilhænger af at kriminalisere kunden, men det kunne ikke desto mindre udgøre en af flere fokus for politisk handling.

 

B.
Hvem organiserer, rekrutterer og finansierer pigers vej ind i prostitution

 

Der argumenteres fra kritiker side for, særligt at migrante sexabejdere, der finder vej til Tyskland for at arbejde indenfor prostitution, disse for flertallets vegne skulle være ude af stand til selv at organisere og finansiere rejse og ophold, og derfor for en dels vedkommende skulle bringe sig i et afhængighedsforhold til dem der hjælper dem til Tyskland.

 

Det ligger implicit i kritikken at dette afhængighedsforhold beror, dels på urimelige økonomiske forpligtelser, gæld eller andre betalinger, dels at der kan forekomme socialt pres, direkte og indirekte trusler for at fastholde pigerne i deres afhængighed af dem der hjælper dem til Tyskland.

 

Det udgør selvfølgelig en meget entydig påstand, som der ikke samtidig føres bevis for, samtidig med at der også findes mange udsagn fra sexarbejdere om deres vej ind i branchen helt på egen hånd, uden at være i et afhængighedsforhold af andre.

 

Men overholdes alle formaliteter des angående i loven, eller beror det på manglende offentlig kontrol, at der ikke består det fornødne overblik over trafikken af piger ind og ud af branchen?

 

Tysk politi har givet udtryk for at de mangler ressourcer til at efterforske i et fornødent omfang i branchen, og at det derfor godt kan forekomme at forholdene under dække af legal virksomhed, alligevel ikke er helt som de syner af.

 

Men artikler har også brugt politikilder, der grundlæggende mener at legal prostitution er den bedste løsning, mens en kriminalisering kun forværrer pigers og branches vilkår.

 

Her kunne det udgøre en prioritet at søge opklaret de eventuelle bagvedliggende årsager til at bestemte profiler på sexarbejdere, der har deres virke i klubber hvor de yder AO købesex, disse piger alt overvejende kommer fra Rumænien og Bulgarien.

 

Ejes AO klubber, og nogle iøjnefaldende flatrate klubber måske også af borgere fra Balkan, og kan det tænkes at hænge sammen på måder der ikke bør accepteres af offentlig myndighed.

 

Side 11

 

C.
Skattepligt og betaling af skat indenfor prostitution

 

I den offentlige debat påstås det ofte med rette eller urette, at der finder massiv skatteunddragelse sted indenfor prostitution.

 

Herunder måske under indtryk af at den facilitet, der faciliterer sexarbejderes selvstændige virke som sexarbejder, udgør en selvstændig virksomhed, sexarbejderne ligeledes driver deres virksomhed for sig uafhængig af den facilitet hvor hun arbejder.

 

Offentlig omtale heraf efterlader det indtryk, at man fra myndigheds side oplever det som vanskeligt at kontrollere om der betales pligtig skat i branchen.

 

Et sted i Tyskland indførte man at gadeprostituerede skulle trække en bon, vistnok 25 euro for at kunne trække på gaden, hvorefter de ved kontrol havde betalt den skat de skal.

 

I et dokumentarprogram på dansk public-service tv fra 2012, blev der givet nogle eksempler på hvor forskelligt man I Tyskland forsøger at beskatte prostitution.

 

Vistnok en Düsseldorf model hvor prostituerede betaler 30 euro pr vagt, Köln 6 euro pr dag/nok gadeprostitution, Stuttgart 10 euro pr kvm bordel om måneden.

 

Ejeren af Pascha i Köln listede op de meget betydelige skatter han betaler hvert år, tilsvarende var det tilsyneladende derfor meget dyrt for sexarbejderne at arbejde på Pascha.

 

En storinvestor i og ejer af velrenommerede FKK/klubber gav udtryk for vilkårlige nye pligtige skatter, han ikke havde budgetteret med, men dog kunne han stadig ekspandere.

 

Med forbehold for at alle disse eksempler er listet efter hukommelsen fra den offentlige debat, og derfor langt fra alene kan udgøre et tilstrækkeligt præcist grundlag for en drøftelse af mulige nye forslag til beskatning af prostitution i Tyskland, så kunne det måske udgøre en fokus at lette beskatningen af dem der ejer faciliteter, hvor sexarbejdere kan udføre deres arbejde?

 

Måske kunne myndighederne tilbyde ejere af klubber og bordeller, at blive helt eller delvist kompenseret over skatten for det bidrag jeg senere i dette oplæg vil foreslå at mænd der køber sex, skal betale til en massiv styrkelse af offentlige myndigheders indsats I branchen?

 

Mod at ejerne medvirker til at fremme at sexarbejderne betaler de indkomstskatter jeg også foreslår, for at de må arbejde i de klubber og bordeller ejerne driver.

 

Som et element i en helhedsplan, som brancheorganisationer og offentlige myndigheder samarbejder om over for eksempel 5 år, kunne man måske suspendere den normale definition på progressiv individuel indkomstskat, til fordel for et 5 årigt forsøg med enheds skatte takster indenfor organiseret prostitution.

 

Baseret på forudbetaling, uafhængig af ens faktiske indkomst, hvor så sexarbejder må vurdere om det er fordelagtigt at fortsætte, eller stoppe alt efter oplevelsen af egen omsætning.

 

Efter 5 år hvor en helhedsplan har etableret et styrket engagement af offentlige myndigheders myndigheds udøvelse indenfor prostitution, kan branche, myndigheder og politikere i fællesskab evaluere på forløbet af indsatsen, herunder skattespørgsmålet fremadrettet.


Side 12

 

I en dialog på Eroguide.dk om skattespørgsmålet, samt om pigerne bliver testet skrev en bruger:

 

Ved at de piger der arbejder på de store FKK klubber bliver testet 1 gang i mdr. Det skulle være et krav fra klubberne side.

Der udover skal de have en form for CVR nr. og opholds og arbejdes tilladelse.

De udenlandske piger som tager til Tyskland og arbejder i nogle mdr. for så at tage hjem igen betaler 10 euro i skat om dagen de dage de arbejder. Men så nyder de heller ikke godt af velfærdsgoderne. Hvordan de Tyske piger afregner skat ved jeg ikke noget om.

De samme regler skulle gælde for piger på klinik og i private lejligheder, men om det bliver overholdt ved jeg ikke.

Oven stående er oplysninger jeg har fra piger der arbejder som GP i Tyskland.”

 

Hvis det forholder sig sådan at migrante sexarbejdere blot er pligtig at betale 10 euro ( en sammenlignelig sum) i skat om dagen flere måneder om året i Tyskland, med den begrundelse at de ikke nyder godt af velfærdsgoderne, udgør dette måske en selvstændig faktor for udviklingen af politisk uacceptable priser for sex i discountsegmentet af den tyske købesexbranche?

 

Hvis man skattepolitisk afkobler pligtig skat for migrant arbejdskraft niveauet for pligtig betaling af skat, gældende for egne nationale arbejdstagere, afskærer dette lokal arbejdskraft fra at kunne klare sig på et grundlag af identiske indkomster med de indkomster, som migrante sexarbejdere hjemtager nærmest skattefrit til at leve for i egne lande – lande hvor pengene ovenikøbet har en langt højere købekraft end i Tyskland.

 

At migrante arbejdstagere ikke forbruger velfærdsgoder udgør jo ikke et argument herfor, når de samtidig på denne måde forårsager en øget offentlig tysk forsørgerbyrde, i kraft af at flere tyskere som en følge heraf afskæres fra kunne forsørger sig selv ved egen indsats.

 

Eller hvis lokal arbejdskraft som en følge heraf udsættes for socialdumping, der tvinger deres indkomst som sexarbejder ned på et uanstændigt lavt niveau, når de skal leve, bo og betale skat i Tyskland.

 

Begge dele er lige uaccebtabelt!

 

Man kan måske godt indføre et skattebegunstiget frivilligt rotationsprinciep for migrante sexarbejdere, baseret på en begrænsning af længden på deres ophold i Tyskland, med det til hensigt at forårsage en væsentlig reduktion af udbuddet af migrante sexarbejdere i konkurrence med lokale sexarbejdere med permanent ophold I Tyskland.

 

Men det bør bero på at migrante sexarbejdere forudbetaler samme skat som tyske sexarbejdere, og først får reduktion refunderet efterfølgende under helt klare forudsætninger.

 

Side 13

 

Forslag til 5 årig helhedsplan
- i et samarbejde mellem branche interessenter, myndigheder og politikere

 

1.
Opret et offentligt formidlingsbureau, der får monopol på at formidle prostituerede til prostitution i Tyskland.

A. Alle piger der ønsker legalt at virke som prostituerede i Tyskland, søger gennem bureauet.

B. Alle etablissementer der ønsker flere nye sexarbejdere, søger disse gennem bureauet.

 

C. Bureauet forestår for pigernes regning, men på non profit basis hele proceduren, med rejse, ophold og lejebolig i Tyskland. Staten lægger ud, og pigerne afdrager under opholdet i Tyskland.

D. Alle sexarbejdere registreres hos og har en kontaktperson hos bureauet, der har myndighed til at intervenere over for etablissementer, i samarbejde med øvrige offentlige myndigheder.

E. Bureauet får ressourcer og faciliteter til at håndtere og beskytte sexarbejdere, der er ofre for kriminalitet i branchen, og mulighed for at beskytte piger/mænd der samarbejder med myndighederne om opklaring af kriminalitet i branchen.

2.
Hvert registreret etablissement er pligtig at benytte en af skattevæsenet godkendt revisor, hvor kundeforholdet samtidig oprettes parallelt hos skattevæsenet, der har samme adgang til og indsigt i kundeforholdet, som kunden og revisoren selv.

 

3.
Alle registrerede sexarbejdere forudbetaler måned for måned en differentieret branche skat, uafhængig af ens faktiske indkomst.

 

Denne skat er differentieret på forbundsstats niveau, men kan hæves eller sænkes med op til 15 % på delstats og storby niveau.

 

For eksempel sådan at skatten kan være højere i Bayern end i Sachsen, eller højere i Hamburg, München og Frankfurt, end i Berlin, Dresden og Düsseldorf.

 

Hvilken skat der skal forudbetales måned for måned af registrerede sexarbejdere, kan målrettes de koncepter hvor de arbejder hos.

 

 

Takst nr 1
1500 euro om måneden
FKK klubber, Laufhauses, escort agenturer og bordeller

 

Takst nr 2
750 euro om måneden
Flatrate all inclusive og gangbang party huse

 

Takst nr 3
500 euro om måneden

Gade og vej prostitution, hobby/amatørpiger med profiler på internettet, samt Thai intimmassøser ( for såvidt sidstnævnte kan inkluderes)

Der skelnes ikke mellem beskæftigelse på fuldtid eller deltid, sexarbejderen må gøre op med sig selv om hun tjener nok, eller ikke til at det kan betale sig at arbejde som sexarbejder, samtidig at betale sin pligtige skat.

 

Side 14

 

ID

 

Alle registrerede skattepligtige sexarbejdere får udstedt et ID kort med stregkode, hvor deres skatte-takst nr kan ændres af skattevæsenet ved behov, de skal kunne legitimere sig hermed.

 

Det er forbundet med bøde pålæg at arbejde på steder, der er defineret som en højere skatte-takst end den sexarbejderen betaler.

 

Ud fra et politisk ønske om at reducere et over udbud af sexarbejdere i branchen, om muligt til effekt at færre sexarbejdere deles om den samme omsætning, gerne til gavn for sexarbejdere med fast bopæl og skattepligt i Tyskland, der oprettes der frivillige puljer af migrante sexarbejdere.

 

Hvis disse migrante sexarbejdere forpligtiger sig til højest at opholde sig, og arbejde i Tyskland 6 ud af 12 måneder, skal de som alle andre sexarbejdere betale deres pligtige skat til Tyskland, men vil få 50 % af skatten refunderet efter 6 måneder ud af 12 i et kalender år.

 

Hvis de forpligtiger sig til højest at arbejde 4 ud af 12 måneder i Tyskland, får de 100 % af deres forud betalte skat tilbage, når de har arbejdet 4 ud af 12 måneder i et kalender år.

 

Hvis migrante sexarbejdere i puljen gør brug af sociale ydelser i henhold til EU retten, under deres legale arbejdsperioder i Tyskland, modregnes disse i den skatterefusion de er berettiget til.

 

Her undtaget sygdom, ulykke og indlæggelse på hospital.

 

Ved forsøg på illegalt at arbejde udover de skattefrie perioder, fratages den migrante sexarbejder sin registrering, og dermed retten til at arbejde som sexarbejder i Tyskland.

 

5.
Der indføres mindste priser for købesex.

A. FKK mindst 50 euro i entre og mindst 50 euro for 30 minutter med standardydelser.

B. Flatrate all inclusive screnes for forretningsideen, der fastsættes minimum priser.

Foreksempel et koncept som Erlebniswohnung minimum 100 euro, mens de flatrate klubber hvor du på FKK maner går på rummet med pigerne kan koste minimum 150 euro for fri sex.

 

Man kan overveje en fordelingsnøgle med mindst 75 % til deling mellem pigerne, af hver entre betaling pr mandlig gæst til flatrate all inclusive og max 25 % til klubben.

 

Samtidig kan man overveje at lægge et loft på max 4 sceancer pr mand under et besøg.


Her undtaget deltagelse i gangbang/events, når de afholdes hos flatrate klubber.

6.
Der nedsættes et sundhedsfagligt udvalg, der vurderer på om fransk uden, med eller uden slug bør forbydes eller ikke, ikke ud fra en moralsk betragtning, men rent saglige risiko vurderinger.

 

For eksempel hvor virkningsfuldt er det allerede med løbende test af pigerne, og er der statistikker specifikt for sexarbejdere, der yder fransk uden, omkring smitte eller fravær af samme.

 

Hvor lille er risikoen for smitte med infektioner der kan behandles og føre til helbredelse, hvor nemt er det at kurere de mest harmløse infektioner, der kan helbredes.

 

Bør man iværksætte vaccinationsprogrammer for Hepatitis A + B, samt HPV, for at reducere risikoen ved fransk uden, med eller uden slug.

 

Er det muligt ved et organiseret test og vaccinationsprogram for sexarbejdere, på det nærmeste at reducere de aktuelle betragtninger til infektioner, der kan behandles og helbredes.

 

Hvorefter HIV som faktor er, eller ikke er en så teoretisk restfaktor at HIV som risiko, ikke objektivt begrunder et forbud mod fransk uden, gældende eller ikke gældende også ved fransk uden med eller uden slug.

 

Er det relevant at organisere samme program for interesserede mænd, der regelmæssigt køber sex.

 

Side 15

 

På internettet kan man læse at fransk uden er forbudt i Bayern, men også at der foretages undercover test af om det overholdes - udbredt er det vist nok også med fransk uden i Bayern.

 

Herunder diskuteres også hvor stor betydning for omsætningen af købesex, den efterspørgselsdrevne efterspørgsel hos de mandlige sexkøbere efter fransk uden med eller uden slug, har på om der kan sælges sex eller ikke.

 

Samt i samme forbindelse, hvor pigerne selv på eget initiativ foreslår lavrisiko ydelser for at fremme et mersalg.

 

Består der eller består der ikke et kommercielt dilemma heri, hvor individuelle forskelle i sexarbejderes personlige risiko profil, om de vil sælge disse ydelser eller ikke, kan have indflydelse på hvilke sexarbejdere der tjener mere/mindre, alt efter om de sælger nævnte ydelser eller ikke, eksempelvis i den indbyrdes konkurrence i en FKK klub?

 

7.
I artikler om omfanget af prostitution i Tyskland, svinger estimaterne for omsætningen i branchen mellem ca 15 og ca 18 milliarder euro om året, og det estimeres at der arbejder ca 400000 sexarbejdere i Tyskland.

 

Med begrænsede offentlige ressourcer, kunne mulighederne for at offentlige myndigheder følger op på udviklingen i branchen, måske være mere optimale.

 

Derfor indføres der i de 5 år handlingsplanen forløber, en afgift der betales af alle mænd hver gang de besøger et etableret bordel, klub eller lignende.

 

Efter de 5 år overvejes det om afgiften bør gøres permanent.

 

For eksempel 20 euro når vi besøger en FKK klub, 15 euro når vi besøger en flatrate klub og 10 euro hos alle øvrige etablissementer.

 

Ambitionen kunne muligvis være en indtægt på 1 milliard euro, eller mere om året fra dette gebyr.

 

Pengene målrettes en opgradering af statens sociale, finansielle og juridiske overvågning af, og opfølgning på udviklingen i branchen.

 

For eksempel kunne man optimere på mobile enheder, der driver opsøgende virksomhed på tværs af delstaterne, baseret på digitale værktøjer, uden at være låst fast på kontorer i ministerier og styrelser.

 

Særligt en sundhedstjeneste kunne funger som mobile enheder.

 

8.
Staten opretter et finansieringsinstitut, der har til opgave at bakke en politisk målsætning om en halvering af udbudet af sexarbejdere op, dels ved at opkøbe og lukke flatrate klubber, hvis koncepter defineres som socialt uacceptable, og økonomisk uacceptable i en kontekst af leve og forbruger omkostninger i Tyskland.

 

Dels som en mulighed for at tilbyde statens principielle goodwill, og gunstig finansiering af koncepter der bakker op om målsætningerne i den 5 årige helheds plan.

 

Porteføljen af opkøbte ejendomme, søges dels afhændet til andre formål til markedspris, dels tilbydes de til anden side i branchen.

 

9.
Der formuleres en målsætning om at alle der faciliterer prostitution, FKK klubber, bordeller etc, de melder sig ind i Bdde, og alle sexarbejdere melder sig ind i Hydra.

 

For samlet sammen med statsmagten at bakke op om den 5 årige helhedsplan.


Staten kommunikerer til gengæld det budskab, at alle der ikke gør vil myndighederne have særlig opmærksomhed på, ikke mindst hvilke årsager de kan have til ikke at melde sig ind i Bdde eller Hydra.

 

Side 16

 

10.

Fra politisk hold formuleres en holdning til, ikke kun om købesex drives, markedsføres og faciliteres på et grundlag af de højeste etiske og juridiske standarder, men også at staten under den 5 årige handlingsplan vil have særlig fokus på om branchen er overrepræsenteret ved kriminelle kilder til finansiering, hvordan ejer har tjent sine penge, om der trækkes tråde til kriminelle netværk, og alt hvad der her måtte komme til udtryk direkte eller indirekte.

 

Indenfor prostitution som andre legale brancher, er det ikke erhvervet der skal kriminaliseres, men kriminalitet indenfor erhvervet der skal bekæmpes, og det er heller ikke hverken udbyderen, eller forbrugeren af købesex der skal kriminaliseres, men hvor tilfældet de kriminelle led i en ellers legal fødekæde indenfor branchen – alt andet vil være udtryk for en værdipolitisk diskrimination af branchen.

 

Statens finansieringsinstitut vil her skulle spille en aktiv rolle i at fremme statens politik.

 

For eksempel ved at medvirke til gennem finansiering af branchen, at søge fremmet at lovlydige egnede, og kompetente iværksættere kan opnå offentlig finansiering på markedsvilkår, eller bedre end markedsvilkår.

 

11.

Projektgruppen bør ikke kun have til formål at bidrage til et grundlag, for at der politisk kan korrigeres for en afsporet udvikling i dele af prostitutions branchen, men bør også iværksætte en grundig udredning, dels af de positive bidrag til samfundsøkonomien prostitution repræsenterer, dels den betydelige beskæftigelse branchen har skabt i klubber, hvor mange almindelige service job varetages.

 

Eksempelvis anerkende og fremhæve det som noget positivt at branchen har omsat loven af 2002 til en betydelig sexturisme, hvor mænd kommer fra nær og fjern, også rejser med tyske flyselskaber, bor på tyske hoteller og bruger mange penge under opholdet i Tyskland, også til meget andet end bare købesex.

 

Af Rejsenetværk

- dansk sexturist i Tyskland og webskribent i Danmark om købesex

 

Side 17

- slut

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

På Rejsenetværks vegne: Det handler om, at købesex kan blive for billigt i Tyskland, og at der må noget regulering på, så hele branchen ikke lider skade.

 

Ok, det var den VILDT KORTE version.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Takker! :)

Synes mest den debat hører hjemme i Tyskland, men det er Rejse jo også inde på. Og emnet dukker så vidt jeg har hørt op i de tyske medier med mellemrum allerede. Specielt flat rate fænomenet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mit formål er at anvise en anden præmis, end den der ligger til grund for vedtagelsen i Europa Parlamentet af en hensigtserklæring om at gøre det kriminelt at købe sex i hele EU.

 

Gøre det ved at anerkende udfordringer i kraft af udviklingen på det tyske marked, der indbyder til at forbrugere og udbydere i branchen i et positivt samarbejde med myndigheder og lovgivere, medvirker til at modvirke udviklingen i den del af branchen, der mere end noget andet kan vende stemningen hos vælgere og opinion i mod os.

 

Dermed så vidt muligt undgå at hensigtserklæringen en dag bliver til den samme lov på EU plan, der i dag gælder i Sverige.

 

Derudover mener jeg personligt at der er brug for det, og at branchen gør sig selv en bjørnetjeneste hvis den kun vil bidrage til at trække fronterne kompromisløst op, for udgør det strategien er jeg bange for at det for forbudsfløjen kun drejer sig om at tiden arbejder for dem, for i deres interesse er det at få de værste eksempler i en meget stor mangesidig branchen til i offentligheden at syne af meget mere end virkeligheden borger for.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tak for den gode og forståelige forklaring, Rejse!

Er der nyt med hensyn til udsigterne til et EU-forbud?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rejse det var et langt oplæg jeg har kun skimtet det igennem. Jeg vil læse det grundigere ved lejlighed.

 

Umiddelbart finder jeg det sært at en dansker skriver om prostitutionsbranchen i Tyskland, som vi helt sikkert ikke har 110% indblik i.

Vi kan læse os frem til meget, men fx. der er særregler fra delstat til delstat. Vores klubbesøg giver os lidt erfaring og indblik, men jeg mener ikke det er tilstrækkeligt til at vi kan udtale os som eksperter. Det kan godt være vi er eksperter med danske øjne, men vi er lang fra eksperter med tyske øjne. 

 

Dog tror jeg ikke at et tysk forbud kommer på tale, der kan være reguleringer, men et forbud tror jeg ikke på.

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tak for den gode og forståelige forklaring, Rejse!

Er der nyt med hensyn til udsigterne til et EU-forbud?

Udsigter til at EU landenen bliver enige. Looooool. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Slip, jeg har ikke i agtaget nogen udvikling videre mod et egentlig EU forbud, og personligt tror jeg heller ikke at det kommer lige rundt om hjørnet.

 

Men vi kan være evigt forvisset om at der arbejdes på at forbudet kommer, og personligt er jeg overbevist om at desto mere den mest respekterede toneangivende del af branchen i Tyskland, samlet og med en stemme kan kommunikere en erkendelse af at udviklingen er kørt af sporet i dele af branchen, samt vil formidle et budskab om en positiv vilje til at medvirke til en fælles handlingsplan for at vende udviklingen.

 

Desto bedre mulighed giver de samtidig det politiske niveau i Tyskland for at modvirke en linje i EU som Sverige med vedtagelsen af hensigtserklæringen har taget det første stik hjem, på vejen til at få vedtaget egen lovgivning på EU niveau. 

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

"Den der lever skjult lever godt".

Kan ikke gennemskue om det er at skyde sig selv i foden at lave medieopmærksomhed på emnet.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja Rejse kan da godt forstå danske medier ikke viser interesse. Er jo udenlandske forhold.

Og så er det ikke en reportage, men et partsindlæg fra en kunde...det sælger sgu ikke!

I øvrigt må jeg tage afstand fra særligt dit syn på sundhedscheck og kontrol gennem f.eks. ID kort.

Det giver konnotationer til tiden med de 'Offentlige Fruentimmere' fra 1874 til 1906, hvor kvinderne blev fuldstændig umyndiggjort!

Og ja næsten behandlet som husdyr med lovkrav om fremvisning af attester!

Det er ikke hensigtsmæssigt at turnere med sådanne synspunkter!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nille, det er lige præcis det som jeg gerne vil opnå med mit oplæg til en journalistisk fokus, gerne i et samarbejde mellem et dansk og et tysk medie, det at et seriøst medie team vil grave de spadestik dybere som vi ikke selv kan komme.

 

Det som jeg mener jeg kan, det er at udfordre den drejning den kritiske mediedækning har taget i Tyskland, hvor det er lykkedes politisk at påvirke pressen til en dækning der gør det til et spørgsmål om menneskelig værdighed på det principielle plan, mere end et spørgsmål om markedsøkonomiske sammenhænge, alene til gunst for os som forbrugere købesex, men samtidig til skade for den basisøkonomiske præmis for at leve og bo i Tyskland, og dermed mere overordnet den nationale sociale sammenhængskraft i en tysk kontekst.

 

Hav du bare dine holdninger Mcqueen, og tilkendegiv gerne hvad du finder at det ikke er hensigtsmæssigt at turnere med, men belær mig ikke om hvad der er hensigtsmæssigt at jeg turnere med eller ikke, det skal jeg nok selv afgøre.

 

Lige så skal medier nok selv afgøre om det er for dem interessant, eller ikke at tage kontakt til mig, og gør ingen af dem det får du jo det som du helst ser det, men nu forsøger jeg, mere end det kan jeg ikke gøre.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det som jeg mener jeg kan, det er at udfordre den drejning den kritiske mediedækning har taget i Tyskland (...)

 

Jeg bliver mere og mere nervøs.

 

Rejse, du må ikke ta' det ilde op, men jeg har en frygtelig trang til at spørge - hvem tror du du er? Har du en baggrund som gør dig i stand til med en vis sandsynlighed at være dagsorden-sættende i tysk debat - OG forudse hvilken vej vinden vil blæse, hvis det lykkes at få startet en (nok så lille) storm?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Slip, jeg tror ikke at jeg er nogen som helst, men jeg har altså oplevet at nå så langt i processen i en dialog med en journalist hos DR, at jeg nåede at skrive det oplæg jeg har oprettet i forum, og på en baggrund af at hun selv henvendte sig i anledning af research om netop danske mænd der rejser til Tyskland som sexturister.

 

I øvrigt fik hun skrevet på DR.dk herom uden medvirken af nogle herfra, hun forsøgte, men uden resultat, og dermed også under indtryk af en deadline skrev ud fra eget indtryk af os i forum på EG.

 

Nu er tilfældet at vi har ført langtrukne debatter i forum i flere omgange, om udviklingen i Tyskland, hvor mine synspunkter har kunnet følges af medier såvel som alle andre, og jeg mener ikke at jeg har nogen som helst forpligtelse til at efterrette mig hvad nogen mener jeg bør undlade at bidrage til i en offentlig debat der kører i Tyskland som i EU, og som vi selv kan følge den danske dækning af, såvel som den forløber i Tyskland.

 

Såvel solo i forum på EG, som jeg plejer, eller som led i et eventuelt journalistisk projekt om at følge op på en løbende debat, der hverken er ny eller opstået som følge af enkelt personers solo optræden i diverse debatter på tværs af landene i EU.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

(...) og jeg mener ikke at jeg har nogen som helst forpligtelse til at efterrette mig (...)

 

Er der vist heller ikke nogen der har påstået?

Men du får selvfølgelig reaktioner når du skriver og poster. Herunder bekymringer for hvor det her fører hen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Meget muligt fører det ingen steder, det har det ikke gjort til nu, og gør det heller ikke medmindre noget medie enten bliver inspireret uden at tage kontakt til mig, eller som et led i at de tager kontakt.

 

Men det ændrer ikke ved at jeg har fået mit oplæg meget positivt bedømt af venner i mit netværk, der anser det som et aktivt bidrag til at fremme en vinkling, der tjener det synspunkt, både at den rette vej består i en fortsat fuld legalisering af prostitution, såvel specifikt i Tyskland, som generelt, som at branchen og vi kunder har en interesse i at kommunikere en vilje til at samarbejde om politiske rammebetingelser, der både tjener vores og offentlighedens interesser.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg forstår ikke præmissen for dit oplæg????

 

er du blevet bedt om at forfatte et sådant oplæg?

 

hensigterne er ganske givet gode, men jeg forstår ikke at et dansk medie skulle være interesseret i at publicere dine holdninger til forbedringer af prostitutionsmiljøet i Tyskland?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kære Rejsenetværk

 

Vi nok ikke altid er enige, - jeg har bare lige overfladisk "løbet" dit indlæg igennem.

 

Det er et enormt skriv med en masse forarbejde og meget tid du har brugt - og det respekterer jeg dig for - dette enorme arbejde.

 

- - hvor får du da alle de kræfter fra ? :)  -  er du lavet af et specielt stof der indeholder - vilje - råstyrke - ukuelighed - ........

 

Nu mangler jeg bare at nærlæse og forstå dine tanker - om vi så stadig er enige er jo en helt anden sag - men min respekt den har du i behold.

 

 

Mange hilsner

 

Nyder livet

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Nille

 

Netop på grund af en deltalje som du opdaterer, har jeg udtrykkeligt i introduktionen skrevet:

 

"NB

 

Det skal pointeres at der her ikke, som normalt i debatten om prostitution refereres til præcise kilder, eller opdaterede fakta, men i stedet omtales emne overskrifter og estimater efter hukommelsen fra deltagelse i debatter, og læsning om emnet de senere år.

 

Hensigten er at lede til at DR i deres research, og under deres interviews vil kunne opdatere indholdet i mit oplæg, til retvisende dagsaktuelle fakta gennem den journalistisk proces de udfører."

 

Mange af mine referencer er opsamlet over tid, og kan ikke bestå prøven for opdateret journalistisk korrekthed, såsom 50 euro i en sammenhæng der nu er blevet til 60 euro.

 

Mine referencer er ment som ledetråde til en research, der forhåbentlig kan ende med brugbare nutidige fakta i en eventuel endelig nutidig reportage.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Slip, jeg tror ikke at jeg er nogen som helst, men jeg har altså oplevet at nå så langt i processen i en dialog med en journalist hos DR, at jeg nåede at skrive det oplæg jeg har oprettet i forum, og på en baggrund af at hun selv henvendte sig i anledning af research om netop danske mænd der rejser til Tyskland som sexturister.

I øvrigt fik hun skrevet på DR.dk herom uden medvirken af nogle herfra, hun forsøgte, men uden resultat, og dermed også under indtryk af en deadline skrev ud fra eget indtryk af os i forum på EG.

Nu er tilfældet at vi har ført langtrukne debatter i forum i flere omgange, om udviklingen i Tyskland, hvor mine synspunkter har kunnet følges af medier såvel som alle andre, og jeg mener ikke at jeg har nogen som helst forpligtelse til at efterrette mig hvad nogen mener jeg bør undlade at bidrage til i en offentlig debat der kører i Tyskland som i EU, og som vi selv kan følge den danske dækning af, såvel som den forløber i Tyskland.

Såvel solo i forum på EG, som jeg plejer, eller som led i et eventuelt journalistisk projekt om at følge op på en løbende debat, der hverken er ny eller opstået som følge af enkelt personers solo optræden i diverse debatter på tværs af landene i EU.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Jeg forstår altså ikke din besættelse af Tyskland, og din naive tro på, at du kan påvirke noget som helst i et af verdens største lande (økonomi).

Du er dansk, bor i Danmark og skriver ikke engang tysk!

Hvorfor ikke fokusere på Danmark og forsøge at påvirke og informere og langsomt....måske... rykke opfattelser.

Måske er problemet, at du faktisk kun færdes i branchen som sexturist og endvidere som kunde altid vil få din habilitet problematiseret!

Lobbyisme er en svær kunst, der kræver netværk og kapital!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...