Hop til indhold
RoyalChicken

Mobilepay?

Recommended Posts

Jeg er både enig og uenig.

Jeg er uenig i at vi ville høre om det i pressen, hvis betalings modtagere mistede penge. Højst i erhvervspressen, ikke i den almindelige dagspresse, der slet ikke har det fokus. Tusindvis af netbutikker mister penge på samme type svindel, og det skrives der aldrig om. Det handler altid om kortholdere, der får deres penge igen.

På den anden side har jeg jo skrevet det samme, nemlig at hvis DB ikke vil risikere dårligt ry for app'en blandt professionelle betalingsmodtagere, så vil de måske dække deres tab. Men det er dog uvist, og beror på DB's strategi for app'en: Skal den fungere som betalingsmiddel eller ej?

Det interessante her er hvordan de ser forretningsmodellen. Den er jo gratis, så indtjeningen kommer fra branding og datahøst hos brugerne (hvis det er gratis, så er du produktet!). Spørgsmålet er derfor, hvor vigtigt DB skønner det er at have professionelle og semipro betalingsmodtagere for app'ens udbredelse. Ind til jeg har hørt en utvetydig udmelding fra dem, tillader jeg mig at betragte alt andet som gætværk.

Som DB markedsføre dette produkt er det tydeligt at de forsøger at få os til at minimere brugen af kontanter for de er nemlig meget dyere for banken at håndtere og vil de have de professionelle brugere/betalingsmodtagere med og fastholde dem så kommer de i hverfald i en periode til at holde begge parter skadeløse for hvad er systemet værd hvis man ikke har nogle der vil modtage MP.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Her er beskrivelsen af deres professionelle produkt (mobilepay business):

http://m.danskebank.dk/da-dk/mobilepay/Pages/Muligheder-med-MobilePay.aspx

Der står:

"Sikkerheden ved en betaling i MobilePay Business er lige så høj som ved betaling med kort."

Kan vi så ikke droppe gætteriet og lukke diskussionen?

EDIT: Det kan vi så nok ikke :) Der står nemlig ikke om de sammenligner med kortbetaling med/uden pinkode ...

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er ingen risiko for betalingsmodtager - Danske Bank tilbagefører ikke penge efter de er overført. Heller ikke selv om pengene er fra et stjålet eller svindlet kort. Hvis betalingsafsenderen melder sit kort misbrugt så snart han opdager det, så er der heller ingen risiko for ham. Men betalingsmodtageren vil altid være friholdt for risiko.

 

Mobilepay betalinger kan ikke efterfølgende trækkes tilbage af betalingsafsenderen og pengene står på modtagerens konto straks efter at overførslen er foretaget.

 

Lad mig gentage: Der er ingen risiko for at Danske Bank vil tilbageføre pengene efter de er modtaget på kontoen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg modtager også MobilePay og om kortet har dækning - not really my problem :) Pengene overføres til mig uanset hvad og dækkes af banken hvis det er en der ikke har passet på sit kort

 

jeg er lige så begejstret for MP som for cash - ingen forskel for mig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Gad vide, hvad det næste bliver at GPer modtager dankort?

Jeg har aldrig brugt mobilepay eller swift, som det hedder i min bank. Kan swift og mobile pay "snakke sammen"? Er det fx muligt at overføre penge mellem en afsender, der bruger swift og en modtager, der bruger mobilepay? 

Det er ikke fordi jeg er teknologiforskrækket, men jeg har aldrig rigtig haft noget at bruge det til. 

Jeg synes sgu egentlig det er trist, at vi bevæger os hen imod et "pengeløst" samfund, hvor alle udvekslinger og transaktioner foregår digitalt. 

Det føles bare meget bedre at have rigtige penge i lommen :-) 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Titman - Nej swift og mobile pay taler ikke sammen :) så man er nødt til at have samme app som den der skal have pengene...

 

Til gengæld er de ikke bankafhængige, så man kan godt have mobile pay uden at have danske bank og vice versa

Del dette indlæg


Link til indlæg

Swift≠Swipp. Swift er en kode der identificerer en konto internationalt. Swipp er et alternativ til MobilePay.

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg modtager også MobilePay og om kortet har dækning - not really my problem :) Pengene overføres til mig uanset hvad og dækkes af banken hvis det er en der ikke har passet på sit kort

jeg er lige så begejstret for MP som for cash - ingen forskel for mig

Hvordan ved du det, bortset fra TeaterTordens skråsikre indlæg, som antyder enten insiderviden eller anden form for direkte melding? Og hvilken bank er det du mener dækker?

Jeg er ikke i tvivl om at pengene overføres. Det er mere om de kan føres tilbage, og jeg har endnu ikke set en aftale tekst der forhindrer det

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Swift≠Swipp. Swift er en kode der identificerer en konto internationalt. Swipp er et alternativ til MobilePay.

 

Ja, beklager fejlen. Godt at du er så skarp ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Swift≠Swipp. Swift er en kode der identificerer en konto internationalt. Swipp er et alternativ til MobilePay.

Og jeg, der troede, at SWIFT var en bil fra Suzuki :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Og jeg, der troede, at SWIFT var en bil fra Suzuki :)

 

Ja man lærer noget nyt hver dag ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og jeg, der troede, at SWIFT var en bil fra Suzuki :)

Man skal ikke tro på alt man læser. Det er faktisk forkert, hvad jeg skrev: SWIFT identificerer kun banken. Man skal have IBAN med for kontoen ... :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Man skal ikke tro på alt man læser. Det er faktisk forkert, hvad jeg skrev: SWIFT identificerer kun banken. Man skal have IBAN med for kontoen ... :)

 

Bare for at skære det ud i pap, så kaldes SWIFT også for BIC-CODE. 

Hvis man nogensinde får brug for disse oplysninger, så kan man finde sin SWIFT/BIC-kode og IBAN (internationale kontonummer) i sin netbank.

I mit tilfælde fremgik disse oplysninger på siden: "Kontovilkår" :smile:

Redigeret af titman

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er ikke i tvivl om at pengene overføres. Det er mere om de kan føres tilbage, og jeg har endnu ikke set en aftale tekst der forhindrer det

Der er tale om helt alm kortsvindel bare via mobile pay Alt efter kortholders adfærd vil banken enten dække eller kræve selvrisiko på 1100

Som erhvervsdrivende kan jeg være græsk katolsk for beløbets størrelse gør at enten dækker banken eller kundens selvrisiko

Kunden skal være velkommen til at forsøge regres men varen er beviseligt leveret og pengene modtaget

Banken kan ikke gøres ansvarlig for forretningens tab ved manglende betaling men har jf min advokat ikke ret til arbitrært at tilbageføre en godkendt betaling for en vare der er modtaget

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Faktablad om Mobilepay:

 

http://www.danskebank.dk/PDF/PRISER-VILKAAR-FAKTAARK/Netbank-og-selvbetjening/Betingelser-for-MobilePay-maj2013.pdf

 

Læs punkt 11:

 

"11. Tilbagekaldelse af betalinger, som du har godkendt (autoriserede betalinger)

Når du har godkendt betalingen, kan du ikke tilbagekalde den. "

 

Og punkt 12:

 

"12. Tilbageførsel af betalinger, som du ikke har godkendt (uautoriserede betalinger)

Hvis du mener, der er gennemført betalinger via MobilePay, som du ikke har godkendt, medvirket til eller foretaget, skal du kontakte Danske Bank snarest muligt, efter du er blevet opmærksom på den uautoriserede betaling. Når vi vurderer, om du har kontaktet os i rette tid, vil vi lægge vægt på din pligt til løbende at gennemgå og kontrollere posteringerne på din MobilePay.

Under alle omstændigheder skal du henvende dig til os senest 13 måneder efter, at beløbet er trukket via MobilePay.

Vi vil herefter hurtigst muligt undersøge din indsigelse. Viser undersøgelsen, at andre uberettiget har brugt din MobilePay, refunderer vi beløbet til dig med det samme. "

 

Overførsler med Mobilepay kan altså ikke tilbagekaldes, og uautoriserede betalinger er et forhold mellem den forurettede og banken, og altså uden at indblande modtageren, såfremt denne har modtaget betalingen i god tro.

 

 

Kan lige tilføje følgende, som en Danske Bank medarbejder har slået op på deres Facebook side om emnet:

 

"Danske Bank Hej @Rasmus,

Hvis modtageren allerede er oprettet ,som bruger af MobilePay ved tidspunktet for oprettelsen af overførelsen, så kan overførelsen ikke stoppes.


Kort sagt kan man bedst sammenligne en MobilePay overførelse med en kontant handel, muligheden for at få sine penge tilbage, er nemlig de samme.

Skulle det derfor en dag ske, at man får overført til en forkert person, skal man kontakte modtageren og lave en aftale med vedkommende. Hvis personen ikke er villig til at samarbejde, så bliver det desværre en sag for politiet.

For at undgå eventuelle problemer anbefaler vi derfor, at man altid dobbelttjekker navnet på kvitteringen , inden man sender pengene. På denne måde kan man være sikker på, at pengene ankommer det rette sted.

Bedste hilsner - Jannick"

Redigeret af Starson45

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Overførsler med Mobilepay kan altså ikke tilbagekaldes, og uautoriserede betalinger er et forhold mellem den forurettede og banken, og altså uden at indblande modtageren, såfremt denne har modtaget betalingen i god tro.

 

 

Det her er det nærmeste en relevant passus, jeg kan se. Man skal nemlig huske på, at den forurettede kortholder ikke nødvendigvis har en mobilepay-konto, og det meste af det du (og andre) skriver handler jo om misbrug af mobilepay. Sagen vi drøfter er imidlertid kortmisbrug via mobilepay ...

 

Men nu forstår jeg det! Logisk sker der nemlig en overførsel mellem kortet og mobilepay-kontoen og derefter mellem de to mobilepay-konti. Det står under punkt B., herunder B. 2.3.1 her:

http://www.danskebank.dk/PDF/PRISER-VILKAAR-FAKTAARK/Netbank-og-selvbetjening/Betingelser-for-MobilePay.pdf

 

 

Beløbet trækkes på dit registrerede betalingskort og overføres elektronisk til din MobilePay. Herfra overføres beløbet til modtagers MobilePay, og derefter overføres beløbet elektronisk til modtagerens registrerede bankkonto.

 

Derfor kan man ikke tilbageføre fra modtageren, fordi det ikke er en korttransaktion.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...