Hop til indhold
Borende X

Putins problemer

Recommended Posts

Gæst

Der er sandelig meget substans i den artikel, Hr. X.

Iøvrigt en yderst troværdig kilde.  :wink:

Jeg vil vove den påstand at Putin's problem nok mere er at olieprisen rasler ned. 

Men da jeg ser, at du har placeret emnet under "hyggesnak", så jeg må nok hellere stoppe med at kværulere. 

 

Redigeret af titman

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Synes dæleme det er en sjov måde at fortælle lidt omkring effekten sanktioner og økonomiske mekanismer. At prisen på, øh undskyld, fisse stiger, det er sgu noget at de fleste mænd kan forstå og forholde sig - Det har nemlig noget med faldende købekraft at gøre. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er sandelig meget substans i den artikel, Hr. X.

Iøvrigt en yderst troværdig kilde.  :wink:

Jeg vil vove den påstand at Putin's problem nok mere er at olieprisen rasler ned. 

Men da jeg ser, at du har placeret emnet under "hyggesnak", så jeg må nok hellere stoppe med at kværulere. 

 

Nej, selvfølgelig er kilden ikke den bedste, den løber jo ofte med en halv vind.

 

Det, jeg hæftede mig ved, var, at branchens priser er røget pænt op samtidig med, at den nu begynder at ville have sit honorar i fremmed, værdifast valuta.

Navnlig det sidste viser, hvor dyb krisen egentlig er.

 

Sidst, jeg hørte om noget lignende, var i Serbien for et par årtier siden, hvor de offentligt ansatte grundet inflationen krævede at få lønnen udbetalt i D-Mark, Så man kunne veksle lidt ad gangen og derved bevare købekraft.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg faldt over en artikel, som viser, at Putins (selvskabte) problemer med omverdenen nu også skaber problemer hjemme:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/prostituerede-giver-putin-en-lektion/5339512

Sakset fra artikelen i EB [ifølge et russisk nyhedsbureau krævede bordellerne mellem 350 og 800 kr. for to timers service – før den drastiske inflation satte ind.]

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lige for tiden er det ikke sanktionerne fra Europa og USA, som giver russerne og rubelen de største problemer. Men OPEC har ladet olieprisen falde, fordi Saudi Arabien har behov for at sanktionere mod Ruslands Syrienspolitik.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Saudi Arabien har først og fremmest brug for at gøre det urentabelt at producere amerikansk skiferolie fordi produktionen stiger og stiger i USA, og for at kunne opretholde sin produktion og eksport på længere sigt dumper Saudi Arabien prisen på Olie på kort sigt.

 

Også selvom de har stigende afsætning til både Indien og Kina.

 

Det koster saudi araberne ca 10 dollar at producere 1 tønde olie, mens det koster amerikanerne ca 80 dollar at producere 1 tønde skiferolie, dog med mulighed for at reducere udgiften til ca 65 dollar pr tønde.

 

Til gengæld er saudierne på røven den dag de ikke kan afsætte olien hverken til en nødvendig pris, eller i nødvendige mængder, og det vil måske være det bedste for verden, for det er en paria nation der har spredt Wahabismen som en kræftbyld over hele verden for milliarder af petrodollars.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg fik sku lidt af en forskrækkelse da jeg så den gade prostituerede der er afbilledet i annoncen...

Men stakkels russike mænd, sådan at skal tages som gidsler på den måde.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis den dag oprinder hvor en kombination af fald i olie prisen, opbrug af Ruslands betydelige valutareserver, fald i kursen på rubler og hyper inflation, hvor dollar defacto erstatter rublen i Rusland, så er det nok også slut med Putin?

 

Historisk har vi November og spartakist revolutionen 1918 - 19 som tysk reference og hyper inflationen i Tyskland i tyverne med.

 

Spørgsmålet er bare om det resulterer i en ny Weimar republik eller et tilbagefald til russisk tradition for et autoritært diktatur?

 

Uanset så udgør Putins stabiliserende økonomisk succesfulde semidemokrati, alt andet lige en reaktion på et succesfuldt demokrati under Jeltsin, men samtidig økonomiske fiasko under presset fra vestens krav om neuliberalistiske reformer, der blot førte til røver privatiseringen af offentlig ejendom, og til efter min mening oligarkernes uretmæssige personlige rigdom på bekostning af det russiske folk.

 

Ruslands tragedie er at Putin i stedet for at konsolidere fremskridtet indenrigs, nu er på vej til at formøble reserverne på drømmen om russisk storhed i verden, samtidig har vi i vesten i tiden under Jeltsin trådt på en nation i knæ, i stedet for at vise respekt for et folk der altid har ønsket at se nationen spejle sin storhed i billedet af egen magtfulde position i verden.

 

Tyskland trådte på Frankrig med krigsskade erstatninger efter krigen i 1870, Frankrig gjorde det samme med Tyskland efter sejren i 1914.

 

Derfor valgte USA efter 2 verdenskrig at hjælpe Europa og Tyskland på fode igen med Marshall-hjælpen, belært af historien.

 

Historien har vist os hvad det bragte os, og jeg er bange for at vi har forsømt at hjælpe Rusland til en status i verden vi og de kan leve med mens Rusland var svagest?

 

Rusland er nu militært stærkt, langt fra endnu bragt økonomisk i knæ, men på vej mod social uro og indre ustabilitet.

 

Kan Putin bringes til fald, og hvis ja kan vi i vesten så hjælpe et nyt styre med at Rusland ikke ender som under Jeltsin?

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er vel et spørgsmål om gradbøjning af definitionen på autoritært styre eller diktatur.

 

Diktatur i ordets rendyrkede betydning mener jeg ikke Putin repræsenterer, men demokrati som vi forstår ordet er der afgjort ej heller tale om.

 

Jeg anerkender imidlertid at samfund på vejen til demokrati, kan have et udgangspunkt i historien, strukturelt og økonomisk, der gør at udviklingen frem mod demokrati som vi forstår det, nødvendigvis må ske etapevis indtil der er tilvejebragt forudsætningerne for et parlamentarisk demokrati som vi kender det.

 

For eksempel mener jeg afgjort at vi skulle have tildelt og delt magten med egnede kræfter i Irak og Afghanistan i 5 - 10 år før der kunne blive tale om folkevalgte ledere, men der skulle have være indført ytringsfrihed, sikkerhed og tryghed fri for straf og repressalier, men uden stemmeret i 5 - 10 år.

 

Tankevækkende at der var ro og fred under Tito i årtier, men få år efter hans død brød demokratiet sammen og vi fik års tragisk borgerkrig i stedet - måske det under trykket fra historisk frigivne etniske spændinger havde været bedre med en overgangperiode støttet af vesten, i stedet fik vi krigen.

 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er vel et spørgsmål om gradbøjning af definitionen på autoritært styre eller diktatur.

 

Måske.

 

Men ægte demokrati har russerne nu aldrig haft.

Fra midt i 1500-tallet op til 1917 havde de et enevældigt, feudalt system. Så tog kommunisterne magten og indførte et narrespil om demokrati.

 

Den gamle priviligerede adel blev blot erstattet af "Partiet", hvis ca. 20 mio. medlemmer kom til at nyde allehånde forrettigheder på bekostning af det arbejdende folk, som de hævdede at repræsentere.

 

På papiret var der frie valg, men man kunne kun stemme på et parti og kun vælge imellem to af partiets kandidater. Politisk pluralisme var der således ikke tale om.

Derudover var de fleste valg indirekte.

 

Da kommunismen brød sammen, opstod der er vacuum.

Jeltsin tog magten, men var ingen stærk mand. Vodka og fremmede damenumser undergravede efter 1991 hans autoritet. Den svære overgang fra planøkonomi til markedsøkonomi, der bragte mange i socialt og økonomisk frit fald, svækkede ham også.

Ikke desto mindre er Jeltsins regeringstid nok den periode i russisk historie, der et tættest på det, vi forstår ved demokrati.

 

Navnlig den svære overgang fra planøkonomi til markedsøkonomi, Ruslands tab af supermagtsstatus, oligarkernes grippeagtige adfærd og utrygge tider i almindelighed gav rum for ønsket om "en stærk mand".

Ganske som i Berlusconis Italien. Uden nogen sammenligning i øvrigt.

 

Som I Berlusconis Italien bliver medierne i Rusland stærkt styret at "staten".

Alene dette forhold gør russisk demokrati lidt laset, og episoder som Pussy Riots (?) skæbne gør det mere end tvivlsomt, at man kan forbinde Putin med ægte demokrati.

 

Han er en hvid zar, der blot fører zartidens politiske tradition videre.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Russerne kan kun holde sammen på foretagendet ved at være i konstant konflikt med omverdenen. Sådan har det altid været. Det er den del af deres DNA, så at sige. Den snes dejlige år efter Sovjetunionens sammenbrud, hvor de havde mere brug for os som investorer end som fjender - den er slut nu. Det er jo bare ærgerligt.

Måske man burde overveje at flytte Forsvarets fokus bort fra den udsigtsløse aktivistiske interventionspolitik i muslimske lande, over til NATOs østlige medlemsstater, f.eks. i Baltikum. Hvor befolkningen, der har prøvet at være kontrolleret af Rusland, i dag er parat til at gøre absolut ALT for at undgå, at de kommer under åget igen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

 

Men ægte demokrati har russerne nu aldrig haft.

 

Som I Berlusconis Italien bliver medierne i Rusland stærkt styret at "staten".

Alene dette forhold gør russisk demokrati lidt laset, og episoder som Pussy Riots (?) skæbne gør det mere end tvivlsomt, at man kan forbinde Putin med ægte demokrati.

 

Han er en hvid zar, der blot fører zartidens politiske tradition videre.

 

Rusland er langt fra at være ægte demokrati. 

Jeg vil også påpege at homoeksuelle eller andre seksuelle minoriteter bliver forfulgt og forhindret i at udøve deres seksualitet. Senest har vi set den stærkt omstridte "homolov", som forbyder "homoseksuel propaganda" i offentligheden. Og hvordan harmonerer de mystiske mord, som blev begået på systemkritikere som "Anna Politkovskaya" og "Litvinenko" (tilbage i 2006) med ægte demokrati? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Demokrati er en meget vanskelig størrelse at mestre. Vi ser det i Rusland, vi ser det i mellemøsten.

Heldigvis har vi haft lang tid til at lære det.

Putin har udtalt at det værste der er hændt de sidste ethundrede år er Sovjetunionens opløsning, så vi må formode at han har en lille Stalin i maven.

Han er jo på vej tilbage, Tjetenien, Georgien og Ukraine er skræmmende eksempler.

Et stort problem er at en stor del af rustningsindustrien og sortehavsflåden er i Ukraine, det sidste problem har han løst.

Ud over sanktionerne er Rusland ramt af oliepriserne. Olie og gas er Ruslands største eksportvare. De har egentligt ikke så meget andet at eksportere.

På grund af Putins fremfærd er mange bange for at inverstere i Rusland, det svier også til økonomien.

Russerne har i mange år haft mindreværdskompleks over for vesten, de har ikke kunnet følge med teknologisk, alt for mange resurser er gået til millitæret.

Russerne har stadig mindreværdskompleks, derfor har machoklovnen i bar overkrop succses i Rusland.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tror det ender med Putin føler sig tvunget til at vise handlekraft, desvære nok med militæret. Han kan ikke lade vesten lukke Rusland af og stadig bevare magten.

Del dette indlæg


Link til indlæg

vi har set rusland spille med muskler over for ukraine, det kunne man godt forstille sig var begyndelsen til noget støre de går og pusler med, en tanke kunne være at de fik de muslimske lande vesten er i krig mod fik dem over på deres side og hvem er det så der er på "skideren", og så er 3 verdens krig jo lige om hjørnet,  ja blåt en tanke.

 

Hvis det er at rusland ikke har demokrati hvorfor er vi så ikke i krig mod dem som vi er mod de muslimske lande for at få dem omvent ??      Ja det er jo nok for at vi har en støre export til dem og ikke kan undvære den.

 

Der er mange fattige folk i rusland og jeg tror at de har behov for en markant leder for at de kan over leve, hvis det hele bliver dyrt derover vil mange af dem dø af sult og det vil en stærk leder ikke lade ske.

 

Tror vi skal acepter at ruslan er bag ud på nogle områder men at det er best sådan, det er jo sikkert også noget i lille danmark som ikke er så godt som vi tror.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...