Hop til indhold
gog

TRÆLS

Recommended Posts

Betydninger

 
forbundet med ubehag, irritation, besvær, anstrengelse, ensformighed el.lign. SPROGBRUG især Jylland
Eksempler lidt trælsk-ikon.gif
   
Der er mange, der synes, at det er et træls stykke arbejde at smøre madpakker FynsAA84Fyns Amts Avis (avis), 1984.
   
   
Det er vel nok træls med den hund, at den altid skal gø
 
_________________________________________________________________________________________
 
Hej alle jer der skriver/læser med herinde på EG :) 
Hvor svært kan det være?
Man har en mening, man skriver om den, andre svarer med deres mening ;) så burde det jo være ude af verden?
Men åbenbart ikke her på EG, nogle bliver ved, de vil have ret, og bliver ved :cry: 
Det ender i gentagelse efter gentagelse, fra alle, det syntes jeg er TRÆLS :wink: 
Er i enige, eller uenige, eneste betingelse for at deltage er,
at i må kun svare, JA, eller NEJ
 
gog (med småt)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Måske, lille gog.

 

Bortset fra det synes jeg, at "træls" er et godt og anvendeligt ord – selvom det er jysk :!:

Jeg bilder mig ind, at det er afledt af "træl", som er vikingetidens betegnelse for "slave", så når et arbejde er "træls", er det altså rent slavearbejde.

Eller måske bare enerverende og ensformigt?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bondemandens definition på det jyske ord "træls":
"Træls" er når man sidder, og malker sin ko og koen så begynder at sparke med benet. Så rejser man sig, op, og binder benet fast til en stolpe. Så sætter man sig ned, og malker videre, men så begynder koen at sparke med det andet ben. Man rejser sig op, og binder det andet ben fast til en stolpe. Så sætter man sig ned, og malker videre, men så begynder koen at vifte med halen. Så rejser man sig op, og binder halen fast på ryggen af koen. Så sætter man sig ned, og malker videre, men i det samme skal man tisse.
Så rejser man sig op, går om bag ved koen, og begynder at hive bukserne ned. I det samme kommer konen, og nabokonen, der har været til kaffe, ind i stalden...
DET ER TRÆLS!

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det er da træls I ikke kan holde jer til det der bliver spurgt om...

 

Og hvad bliver der spurgt om? Det er dét, jeg ikke forstår.

Se, det er træls.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg stillede et spørgsmål ;)

Ønskede bare et enkelt svar ;) , ja eller nej ?

Og hvad fik jeg, af svar? Nogle forstod det jeg bad om, et enkelt svar :)

De andre, ja det er dem, der er med til at jeg syntes, at nogle tråde herinde bliver TRÆLS ;)

PS Jeg skriver gog (med småt), ikke gog (med lille) :)

Det er vel det man kalder læs, og forstå? ;)

 

gog (med småt), og ikke med "lille :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg stillede et spørgsmål ;)

Ønskede bare et enkelt svar ;) , ja eller nej ?

Og hvad fik jeg, af svar? Nogle forstod det jeg bad om, et enkelt svar :)

De andre, ja det er dem, der er med til at jeg syntes, at nogle tråde herinde bliver TRÆLS ;)

PS Jeg skriver gog (med småt), ikke gog (med lille) :)

Det er vel det man kalder læs, og forstå? ;)

 

gog (med småt), og ikke med "lille :)

 

Så hvad var spørgsmålet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
PS Jeg skriver gog (med småt), ikke gog (med lille) :)

 

Det hedder da et lille begyndelsesbogstav og ikke et småt begyndelsesbogstav!

Navne skriver man nemlig normalt med stort begyndelsesbogstav.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det hedder da et lille begyndelsesbogstav og ikke et småt begyndelsesbogstav!

Navne skriver man nemlig normalt med stort begyndelsesbogstav.

 

bx, Nu focuserer du igen på sproglige detaljer. :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Lad os antage at gog er en forkortelse af feks for-, mellem- og efternavn, så er gog skrevet med småt.

Små er pluralis af lille, og småt er en bøjning af små.

Dansk Sprognævn har udgivet et skriv om anvendelsen af store og små bogstaver og har en overskrift "Stort eller småt"

Og tilsvarende her:

http://www.syntaksis.dk/syntaksikon/opslagsord/q-r-s-t/titler-med-stort-eller-smaat/

Titler - med stort eller småt?

Stillingsbetegnelser

Skrives med lille, fx korrespondent, regnskabschef, marketingassistent.

Akademiske titler

Skrives med lille, fx cand.mag, dr.phil, professor.

Titler på bøger, film, musikalbum, malerier og lignende

Stort begyndelsesbogstav i første ord. Derudover er det valgfrit, om mere betydningsfulde ord skal skrives med stort eller småt. Bindeord (konjunktioner), forholdsord (præpositioner), kendeord (artikler) og andre småord er ikke betydningsfulde. Fx:

"Michael Laudrups tænder" eller "Michael Laudrups Tænder" (Maise Njor og Camilla Stockmann)

"På kanten af livet" eller "På Kanten af Livet" (Flemming Flyvholm)

Men at man begynder denne form for flueknepperi i det hele taget tangerer et forsøg på at sabotere en andens tråd, vil jeg mene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Træl er når man kører på motorvejen i sin gamle 2CV, som lige kan komme op på 80 km/t, og der kommer en flok HA'er på deres Harley'er og man giver et venligt dyt for at hilse, og hornet så sætter sig fast!

Del dette indlæg


Link til indlæg

ja !

Betydninger

 
forbundet med ubehag, irritation, besvær, anstrengelse, ensformighed el.lign. SPROGBRUG især Jylland
Eksempler lidt trælsk-ikon.gif
   
Der er mange, der synes, at det er et træls stykke arbejde at smøre madpakker FynsAA84Fyns Amts Avis (avis), 1984.
   
   
Det er vel nok træls med den hund, at den altid skal gø
 
_________________________________________________________________________________________
 
Hej alle jer der skriver/læser med herinde på EG :) 
Hvor svært kan det være?
Man har en mening, man skriver om den, andre svarer med deres mening ;) så burde det jo være ude af verden?
Men åbenbart ikke her på EG, nogle bliver ved, de vil have ret, og bliver ved :cry: 
Det ender i gentagelse efter gentagelse, fra alle, det syntes jeg er TRÆLS :wink: 
Er i enige, eller uenige, eneste betingelse for at deltage er,
at i må kun svare, JA, eller NEJ
 
gog (med småt)

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bondemandens definition på det jyske ord "træls":

"Træls" er når man sidder, og malker sin ko og koen så begynder at sparke med benet. Så rejser man sig, op, og binder benet fast til en stolpe. Så sætter man sig ned, og malker videre, men så begynder koen at sparke med det andet ben. Man rejser sig op, og binder det andet ben fast til en stolpe. Så sætter man sig ned, og malker videre, men så begynder koen at vifte med halen. Så rejser man sig op, og binder halen fast på ryggen af koen. Så sætter man sig ned, og malker videre, men i det samme skal man tisse.

Så rejser man sig op, går om bag ved koen, og begynder at hive bukserne ned. I det samme kommer konen, og nabokonen, der har været til kaffe, ind i stalden...

DET ER TRÆLS!

 

En mere moderne version er: At holde i et lyskryds bag en flok rockere og så kortslutter tudehornet, det er træls.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lad os antage at gog er en forkortelse af feks for-, mellem- og efternavn, så er gog skrevet med småt.

Små er pluralis af lille, og småt er en bøjning af små.

Dansk Sprognævn har udgivet et skriv om anvendelsen af store og små bogstaver og har en overskrift "Stort eller småt"

Og tilsvarende her:

http://www.syntaksis.dk/syntaksikon/opslagsord/q-r-s-t/titler-med-stort-eller-smaat/

Titler - med stort eller småt?

Stillingsbetegnelser

Skrives med lille, fx korrespondent, regnskabschef, marketingassistent.

Akademiske titler

Skrives med lille, fx cand.mag, dr.phil, professor.

Titler på bøger, film, musikalbum, malerier og lignende

Stort begyndelsesbogstav i første ord. Derudover er det valgfrit, om mere betydningsfulde ord skal skrives med stort eller småt. Bindeord (konjunktioner), forholdsord (præpositioner), kendeord (artikler) og andre småord er ikke betydningsfulde. Fx:

"Michael Laudrups tænder" eller "Michael Laudrups Tænder" (Maise Njor og Camilla Stockmann)

"På kanten af livet" eller "På Kanten af Livet" (Flemming Flyvholm)

Men at man begynder denne form for flueknepperi i det hele taget tangerer et forsøg på at sabotere en andens tråd, vil jeg mene.

Nu da et spørgsmål endnu engang er blevet afsporet, så lad os dog bare fortsætte :wink:

gog er en forkortelse for, good old gammelnok, altså ikke et navn, så derfor med småt, undskyld lille :wink:

betydningen af det kan man jo så selv tænke over, jeg er stolt over det :)

Hvorfor? jo jeg bruger et tilnavn, altså ikke et navn, jeg har fået, ved at være/vise mig offentligt,

en annerkendelse som den person jeg er :)

Ikke en person der gemmer sig bag et navn man ikke ville bruge det offentligt, som sidder 24/7 og bare skal finde

noget man er utilfreds med, flueknepperi osv

Få jer et liv, og acceptere, at ikke alle er så "kloge" som jer :wink:

 

PS :grin:  Fik det ud af denne tråd som jeg regnede med :wink: ?

Har du et eller andet på hjertet, som du syntes er TRÆLS, ja så skal du ikke skrive det på den side, eller i det forum,

hvor du syntes at emner bliver afsporet, af de TRÆLSE :)

Og hermed menes jo ikke EG :D  :D :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  

 

gog (med småt) :wink:

 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu da et spørgsmål endnu engang er blevet afsporet, så lad os dog bare fortsætte :wink:

gog er en forkortelse for, good old gammelnok

 

 

Hej gog,

 

Hvorfor bruge en forkortelse, når Good Old Gammelnok er meget bedre - det ville måske få folk til at synes, du i det mindste havde lidt humor, fremfor altid at være så TRÆLS  :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej gog,

 

Hvorfor bruge en forkortelse, når Good Old Gammelnok er meget bedre - det ville måske få folk til at synes, du i det mindste havde lidt humor, fremfor altid at være så TRÆLS  :)

Det er måske nok fordi når vi har løbet 10 km, har de ikke luft nok til at sige good old gammelnok, så er gog nemmere :eek:

Du kunne jo prøve at løbe 10 km, og se hvordan din luft var :eek:

Dette foregår inden for en time, jeg snakker til dig, retter på dig, og du skal svare mig :smile:

 

Hvad tror du så er nemmest at sige ;)

DEFOR ;)

Redigeret af gog

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...