Hop til indhold
Nille

Stegt flæsk er kåret til Danmarks officielle nationalret

Recommended Posts

Gæst

En skandale at det ikke er noget ordentlig mad som flæskesteg med brun sovs, rødkål og kartofler eller stegt rødspætte.

 

Men hvad kan man forvente med en socialakrobat ved roret, så skal det da blive noget underlødigt plebejer mad! :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes Fisse skal være Nationalret #1 - men det er måske mere noget man(d) *slubrer* i sig ?

 

:smile:

Der er ca. 50% af befolkningen der gerne vil have denne ret, er jeg sikker på (måske flere, der er jo også piger der bedst kan lide en god skålfuld hjemmelavet Fisse)....

 

Redigeret af SuperFucker

Del dette indlæg


Link til indlæg

En skandale at det ikke er noget ordentlig mad som flæskesteg med brun sovs, rødkål og kartofler eller stegt rødspætte.

 

Men hvad kan man forvente med en socialakrobat ved roret, så skal det da blive noget underlødigt plebejer mad! :D

Blev de retter som du nævner, ikke stemt ud i de indledende runder?

Det kan du vel ikke bebrejde Dan Jørgensen for?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den passer fint til mig :) Jeg har næsten altid et stykke flæsk til at ligge i køleskabet, så når der lige skal laves et hurtigt varmt måltid, ryger der lige et par stykker flæsk på panden :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Var kravet at det skulle være ældre retter?

Jeg har fået stegt flæsk 10 gange i hele mit liv tror jeg, og det er nok højt sat.

 

Det kommer vel an på, hvad man forstår ved "nationalret". Er det den, som de fleste kan lide? Er det den, folk forbinder bedst med det danske køkken? Eller er det ........

 

Selv synes jeg, at det da en dejlig ret.

Den var meget brugt i 50'erne som fattigmandsspise, men efter mange år ude i kulden er den faktisk kommet til ære og værdighed igen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Min favorit ville være hakkebøf med bløde løg af friskhakket oksesmåkød fra den gode slagter - tilbehør nye kartofler, brun sovs, surt a la syltet asie, rødbede el. agurkesalat og så et par spejlæg på toppen :-P

 

Så bliver det ikke meget bedre og til en helt fornuftig pris, lige som det er nemt at lave for køkken-mongolerne.. :wink:

Her er en Classic pilsner øl fra Tuborg tilstrækkeligt eller en hverdags rødvin lavet på Cabernet Sauvignon eller Malbec (pga. den brune sovs nødvendigt med en ikke for let vin).

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg eeeeeeeeeeeeeelsker Stegt flæsk med persillesovs..... flæsken bruges til at skovle sovsen ind med og kartoflerne - dem må de godt lade  blive i gryden for min skyld.... 

 

sådan 16-20 stykker flæsk, let saltede og så med fingrene så jeg kan få godt med sovs til hver bid... - så er jeg da i himlen :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Flæsken bruges til at skovle sovsen ind med og kartoflerne - dem må de godt lade  blive i gryden for min skyld.... 

 

Mums jaa, -det er bare en klassiker at bruge flæsken som en ske til sovsen, stegt flæsk kan bare ikke spises med kniv og gaffel....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mums jaa, -det er bare en klassiker at bruge flæsken som en ske til sovsen, stegt flæsk kan bare ikke spises med kniv og gaffel....

 

Nej, man skal bevæbne sig med en køkkenrulle eller to, inden man går i gang.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg deler jeres positive synspunkter vedr. vores nyudnævnte nationalret, jeg synes bare i overser sovsen - persillesovsen - der skal være så meget persille i at det minder om stuvet spinat :idea: .

Og ikke noget med at sidde og vente på næste ombæring flæsk, det skal stå parat på bordet så man bare kan lange til - at det der ventetid sidder man jo bare og bliver mæt i  :evil:

 

Venligst

Spunsen/Bundstokken :geek:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men men men !! - at bruge 1,2 mill på en sådan undersøgelse... http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/eksperter-om-stegt-flaesk-ikke-meget-godt-at-sige/5314114

Tja, i min optik kan de squ bruges bedre...  :twisted:

 

Enig med BX mht nationalret - behøver jo ik være ens favoritret, men en som "kendetegner" DK (hov hov - her læses ikke røde pølser :D  :D  :D )

 

Dressmann

Redigeret af Dressmann

Del dette indlæg


Link til indlæg

. . . og det skal være tilberedt af brystflæsket . . . Det gi'r den mest sprøde udgave . . .  :P  :P  :P  :P  :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Til ære for det "stegt flæsk elskende folk" vil jeg oplyse, at nogle unge mennesker fra Jylland har startet en hjemmeside op om "Stegt Flæsk Med Persille Sovs", hvor man bl.a. kan læse anmeldelser af restauranter, der serverer nationalretten inkl. pris og karaktergivning. Hjemmesiden hedder SFMPS.dk (regn selv ud hvorfor!):

 

http://www.sfmps.dk/anmeldelser.aspx

 

Jeg har valgt at linke til sitets anmeldelser af restauranter, hvor man kan se, at 2 københavnske restauranter er blevet anmeldt og hver har fået 4½ ud af de 6 maximale grisebasser.

 

Vil man opleve en restaurant, hvor der serveres Stegt Flæsk med Persille Sovs i en kvalitet, der bliver bedømt til 6 ud af 6 grisebasser, så skal man til Den lille Kro i Århus:

http://www.sfmps.dk/anmeldelser/den-lille-kro,-aarhus.aspx

 

Vh./TH :-P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest fynbomanden

Den version der ser ud til at have vundet DM-titlen er IKKE den rigtige version. Den version, der burde være vinderen er den man spiste hvor jeg kom fra i mine unge (og noget lettere) dage.

For mig er rigtig stegt flæsk med persillesovs den version, hvor man som den naturligste ting i verden har PANERET med æg og rasp.

Det der med tørstegning er vist noget sundhedsfanatikere må have fundet på  :eek:

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

For mig er rigtig stegt flæsk med persillesovs den version, hvor man som den naturligste ting i verden har PANERET med æg og rasp.

Det der med tørstegning er vist noget sundhedsfanatikere må have fundet på  :eek:

 

Jamen så har jeg aldrig spist den rigtige version, hvor kan den spises henne ?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den version der ser ud til at have vundet DM-titlen er IKKE den rigtige version. Den version, der burde være vinderen er den man spiste hvor jeg kom fra i mine unge (og noget lettere) dage.

For mig er rigtig stegt flæsk med persillesovs den version, hvor man som den naturligste ting i verden har PANERET med æg og rasp.

Det der med tørstegning er vist noget sundhedsfanatikere må have fundet på  :eek:

Så starter flueknepperiet  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

 

Det du nævner er paneret flæsk, som ikke må forveksles med 'rigtig' stegt flæsk . . .

 

Det er 2  v i d t  forskellige retter . . .  ;)  ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Den version der ser ud til at have vundet DM-titlen er IKKE den rigtige version. Den version, der burde være vinderen er den man spiste hvor jeg kom fra i mine unge (og noget lettere) dage.

For mig er rigtig stegt flæsk med persillesovs den version, hvor man som den naturligste ting i verden har PANERET med æg og rasp.

Det der med tørstegning er vist noget sundhedsfanatikere må have fundet på :eek:[/quote

Hele min barndom boede jeg på Fyn er fin. MEN. paneret flæsk?? Det tangerer blasfemi ;)

Nå det skal da prøves

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest fynbomanden

Opskriften på Stegt flæsk med panering: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=28671 - HUSK DOG, at der SKAL være Persillesovs til og ikke den der brune sovs, der er i opskriften.

 

Når I først har smagt dét, så vil I være enige med mig i, at det er den rigtige version :P  :wub:  :P  :wub:  , og undskyld, hvis der skulle være tale om Blasfemi eller flueknepperi  :(

Redigeret af fynbomanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...