Hop til indhold
Gungner

ØV skat!

Recommended Posts

Har i flere år arbejdet i Norge og betalt skat der. I fjor kom der en pause i udbuddet af af arbejde hos min norske arbejdsgiver, så jeg blev permittert i nogle måneder og måtte på arbejdsløshedsunderstøttelese ikke sjovt; men ikke så slemt som i Danmark.

Jeg er nu i arbejde igen , alt er godt.

En dag dumper der et brev ind fra skatteetaten i Norge, næsten 30.000 tilbage i skat, hurra.

Hvad skal pengene så bruges til? Jeg planlægger en god tur til Harmony i Hamborg.

Så dumper der et brev ind fra Skat.dk. De penge jeg ikke skulle skatte af i Norge "understøttelesen" var skattepligtige i Danmark. ØV- ØV!

Hvad man tjener på karrusellerne mister man på gyngerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så dumper der et brev ind fra Skat.dk. De penge jeg ikke skulle skatte af i Norge "understøttelesen" var skattepligtige i Danmark. ØV- ØV!

Hvad man tjener på karrusellerne mister man på gyngerne.

Jeg kender naturligvis ikke noget til dine skatte forhold, men har du haft en revisor ind over?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg kender naturligvis ikke noget til dine skatte forhold, men har du haft en revisor ind over?

En times revisorbistand kan måske være givet godt ud her.

Hvis du er skatte tilhørende i Norge, burde du jo også modtage understøttelse fra NAV. (og betale skat her)

Men så er der jo noget med, at hvis 25% af din indtægt i et skatte år kommer fra DK, så skal du betale dansk skat af alle dine indtægter.

Forvent ikke at de danske skattemyndigheder, kan være dig behjælpelig. Det er mit indtryk, at de ikke selv forstår reglerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Om man er skattepligtig til det ene eller andet land, har intet med indtægtens størrelse, men derimod om hvor arbejdet udføres og/eller hvor man opholder sig/har bopæl (som var spørgsmålet med Helle Thornings mand)

I tilfældet med arbejdsløshedsunderstøttelse, så formoder jeg, at personen (Gunger) opholder sig/har bopæl i Danmark.

Arbejdsindtægt skal som udgangspunkt beskattes i optjeningslandet. Man da indtægten ikke er optjent ved arbejde, skal indtægten beskatte i opholds/bopælslandet, dvs. i Danmark.

At det forholder sig således i forhold til Norge, skyldes at Danmark og Norge har indgået en såkaldt dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO), som angiver hvorledes beskatningen ved "grænsegængere" skal ske.

Ved lande som ikke har en DBO med DK, skal man være yderst varsom, idet man kan risikere mere end 100% beskatning, fordi man både kan komme til at betale skat i optjeningslandet og i Danmark, og derved kommer man reelt til at skulle tage penge op af egen lomme for at modtage en indtægt.

DBO'erne for de lande som Danmark har indgået aftale med, kan findes her: http://www.skm.dk/love/internationalt/dobbeltbeskatningsoverenskomster/

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der ingen fejl i beregningerne. Beløbet er først blevet beskattet i Norge; men skal reelt beskattes i Danmark.

Derfor har jeg fået penge tilbage fra Norge og må betale i Danmark.

Det var mere det at min tur til Harmony røg der er surt.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...