Hop til indhold
Midtj

Forbud, moral og adfærd.

Recommended Posts

Nu har vi jo diskuteret forbud mod sexkøb i rigtig mange tråde efterhånden. Så nu kunne det være interessant at høre, hvordan i tror en eventuelt forbud vil påvirke jeres adfærd. Er der nogle af jer, som mener man er forpligtiget til at overholde en tilfældig lov, som er vedtaget i en på mange måder tåbelig forsamling akademiker på Christiansborg. Eller er i ligesom jeg en dårlig undersort/samfundsborger, som shopper rundt i lovjunglen, i en forsøg på at finde nogle love, der er værd at efterleve.

 

Personlig er jeg lovbryder minimum en time i døgnet. Og det bare ved, at jeg udøver det samme harmløse adfærd, som jeg har gjort hele mit liv. Mit daglige trummerum er som end bare blevet gjort ulovlig på et tidspungt, hvor nogle politiker havde behov for at vise lidt initiativ og handlekraft.

 

Er der nogle af jer, som har fantasi til at forestille jer, at politiet har overskud og resurser, til at jage fredsommelige liderbukse. Når de jo knap har tid til at tage sig af indbrud og andre af deres kerneydelser.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Forbuddet i Sverige og Norge har, så vidt jeg forstår konsensus på området, reduceret omfanget af prostitution i de to lande med noget i nærheden af 25%.

 

Så forbuddene har tilsyneladende haft en effekt, selv om den ikke er overvældende...

 

Men jeg tror nu et sådant forbud vil være meget let at omgå, og det bliver det da også lystigt i både Norge og Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Når der tales forbud, tænker jeg altid på spiritus forbuddet i USA og Grønland, samt det stærkt regulerede marked i vore broderlande.

 

Hæ, hvor det hjalp med de forbud.

 

I USA voksede der sig en stor, stærk lyssky undergrund op, med farlig hjemmebrændt, ulovligt smuglergods, og hemmelige natklubber (som vist var meget sjovere at besøge end de førhen lovlige med sprutbeviling).

I Grønland steg omfanget af smugleri kraftigt, og drikkekulturen blev ødelagt for altid.

I vore broderlande? Ja det ses jo dagligt hvad den kraftige regulering har ført til. Prøv at stå ved færgerne på den danske side ;)

 

Forbud duer ikke, simpelthed fordi folk ikke vil reguleres. På mange har det faktisk den modsatte virkning, er mit postulat.

 

Rygeforbudet virker nogenlunde. Det skyldes efter min overbevisning at det er lykkedes at få budskabet om det sundhedsskadelige igennem, og nok også det er kommet til at fremstå ulækkert og stimulans afhængigt at ryge. Det er jo at vise sin afhængighed offentligt. Spiritus indtagelse derimod, fremstår oftest som noget vi hygger os med i fællesskab.

 

 

Om omfanget af prostitution i Norge og Sverige er faldet med 25%, tror jeg ikke på. Alle der har siddet og lavet statistikker som andre skal bruge som argumentation for dette og hint, ved hvordan man skal skære kagen. At have sex er nu engang et medfødt behov, og det kan man sgu ikke regulere.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Forbud har ofte den modsatte effekt af hensigten. Århuselskeren nævner to forhold, der belyser det: Forbuddet i USA og på Grønland.

 

Førstnævnte resulterede næsten i et kriminelt parallelsamfund, og sidstnævnte sted har jeg oplevet under forbuddet, der egentlig kun var en rationering med et rationeringsmærkestystem.

 

Virkningen af det sidste var, at det totale alkoholforbrug på Grønland steg, for det fik folk, der ellers ikke nød alkohol, til enten at købe det for ikke at føle sig "snydt" for noget, eller til at sælge rationeringsmærkerne til alkoholnydende bekendte.

 

Jeg tror heller ikke på, at købesex er reduceret med 25% i Norge. Der er nok snarere tale om, at prostitutionen er rykket indendørs og således er blevet mere usynlig, og branchen har vel altid været præget af store mørketal?

 

Hvis forbuddet kommer herhjemme?

Så skal man vist bare i tide finde sig en fast pige eller tre, som man kan kommunikere med via private kanaler, og mon ikke det vil resultere i et opsving i P/D-konceptet?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Nu har vi jo diskuteret forbud mod sexkøb i rigtig mange tråde efterhånden. Så nu kunne det være interessant at høre, hvordan i tror en eventuelt forbud vil påvirke jeres adfærd. Er der nogle af jer, som mener man er forpligtiget til at overholde en tilfældig lov, som er vedtaget i en på mange måder tåbelig forsamling akademiker på Christiansborg. Eller er i ligesom jeg en dårlig undersort/samfundsborger, som shopper rundt i lovjunglen, i en forsøg på at finde nogle love, der er værd at efterleve.

 

 

 

For mit vedkommende vil jeg nu ikke betragte det som en tilfældig lov. Jeg ville bestemt forholde mig til hvilke konsekvenser det kunne få, at bryde loven.

 

Jeg har ligeledes fantasi nok til at forestille mig at markedet dels vil blive forandret og dels at det vil forandre sig i en skidt retning, så et forbud er nok en skidt idé.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Procentsatser är som nämnts svåra att fastställa, men jag är övertygad om att omfattningen är avsevärt mindre på Island, i Norge och Sverige - samt i många andra länder där prostitution är förbjudet. Samtidigt kanske det ska tilläggas att det vanliga straffet för köpsex i Norge och Sverige är böter.

 

För att besvara Midj fråga så kan jag själv dock inte tänka mig att köpa sex i Sverige, i alla fall inte så länge det är tillåtet att köpa sex i Danmark och Köpenhamn finns på 30 minuters reseavstånd. Jag vet inte hur det hade varit om jag bott längre ifrån Danmark - eller hur jag reagerar om Danmark en dag inför förbud.

 

Det är för övrigt intressant att studera hur Legatum i sin senaste rankning värderar frihet (som en av flera parametrar) utifrån faktorerna ekonomisk frihet, valfrihet samt tolerans. Den sammantagna förteckningen över "personlig frihet" placerar Nya Zealand främst, Norge på andra plats, Sverige på sjätte plats och Danmark på nionde (och USA, land of the free på 21 plats). Märkligt nog är en av de faktorer som inte inbegripits den fria tillgången till köpsex. :wink:

 

Vad det gäller det samlade värdet, prosperity, välstånd, hamnar Norge på första plats, Danmark på fjärde och Sverige på sjätte plats. Vi tillhör tillsammans de kanske 3-4 procent av världens befolkning som har det allra bäst. 

Redigeret af Pjotr

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg ville blive påvirket af et forbud, simpelthen fordi jeg har for meget at miste hvis jeg skulle blive "knaldet" af politiet med deraf følgende eksponering mm.

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg ville være komplet ligeglad :) jeg er ikke i en position hvor det ville betyde at mit liv led overlast i en grad det ikke kunne bære

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

 Eller er i ligesom jeg en dårlig undersort/samfundsborger, som shopper rundt i lovjunglen, i en forsøg på at finde nogle love, der er værd at efterleve.

 

Personlig er jeg lovbryder minimum en time i døgnet. Og det bare ved, at jeg udøver det samme harmløse adfærd, som jeg har gjort hele mit liv. Mit daglige trummerum er som end bare blevet gjort ulovlig på et tidspungt, hvor nogle politiker havde behov for at vise lidt initiativ og handlekraft.

 

 

 

Altså rent principielt har jeg det som dig. Minimum en gang om dagen bryder jeg imod nogen love. Ikke noget alvorligt, gu'bevare, men alligevel. Personligt tror jeg det drejer sig om mit behov af at føle at jeg er voksen nok at bestemme over mig selv. Og at mine normer duer godt til mig, uanset hvad andre synes.

 

Jeg elsker øvrigt dit udtryk: "shoppe rundt i lovjunglen, en forsøg på at finde nogle love der er værd at efterleve".   :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Jeg er mest til klubberne i Tyskland, men her kan da også komme forbud :-) dog ikke så sandsynligt da det er den store turistattraktion hvor Amerikanere, Japanere og Europæere valfarter til.

Hvis et forbud kom vil det afhænge af bødens str eller fængselsstraf. Er bøden op til 10.000 så herreste gud. Fængsel er ikke så skide godt :-) blive hængt ud i Tyskland vil være underordnet

Samme er gældende i DK. Udover hvis man bliver hængt ud ved navn vil legene også stoppe.

Jeg kan så være så heldig kun 1 af Landende bliver ramt, så vælger jeg bare det andet :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...