Hop til indhold
Heine

alt for meget fornærmethed på EG :)

Recommended Posts

trækker du (også) fornærmethedskortet lige ofte nok på EG ?

 

Her er noget så sjældent og garanteret utopisk som en opfordring til fred og fordragelighed. Og ja - det starter med DIG !

 

Ingen kan sikkert huske hvorfor ZZ og YY kom i totterne på hinanden (og vi er iøvrigt sikkert allesammen gedigent ligeglade), men det ødelægger altså læseoplevelserne her på verdens bedste EG, når stort set alle debatter udarter til ufrugtbare mundhuggerier.

 

En ting var så, hvis det var de enkelte (to-tre) kombattanter, men hver side har sit Pavlovske reaktionsmønster, der så sikkert som  Amen i kirken udmønter sig i indlæg der bakker op og uddeler likes. Udover at man får flere muller så er der ikke meget vundet ved at slæbe brænde ind og dermed bære ved til bålet. Ikke mindst fordi det giver den tilsvarende uundgåelige reaktioner fra likes-tællerne, for hvem det åbenbart kan være et problem hvis egne skriblerier ikke får MINDST lige så mange "sympatitilkendegivelser"

 

"Jeg har da ret til at forsvare mig når jeg bliver angrebet" er altid forklaringen når man er blevet udsat for en krænkelse af hidtil usete dimensioner (som man ofte eller ens proselytter) er de eneste der kan se.  Det ville være formålstjenstlig hvis vi alle sammen fremkaldte den indre Jeppe K ved de lejligheder og sagde som her :  

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det lyder som en rigtig god ide, men uanset hvad ,vil det være hårdt arb. og op ad bakke , da vi jo nok er en del, der er lysår fra hinanden ,menneskeligt og ikke mindst opfattelses og betragtnings mæssigt , men super Initiativ  :cool:   lad os gøre et grundigt forsøg  :-P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Disse opfordringer er nu ikke så Sjældne endda. Har set dem flere gange kamofleret på hver sin måde. Ja har endda selv opfordret nogle gange :-)

 

Positive tilkendegivelser hvis man er heldig..... men rækker kun ganske kort, så er man i Våbenhuset igen. Og til hvilken grund?

 

Bølgerne går lidt op og ned. Nogengange sidder man bare og venter på de farer i totterne på hinanden og smadrer debatten. Man ved det kommer!! Hvis man er heldig kan Debatten nå til side 2 eller 3 inden det går galt :???: Efterfølgende ser man kun folks Skænderier om ligegyldigheder.... der er ikke kommet nogen essens af Debatten og mange ved knap, hvad den handlede om.

 

Jeg opretter ikke alverden Debatter længere

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er de dér "indlæg, der bakker op og uddeler likes" vel ikke bare, fordi man siger sin mening? :wink:

 

Ellers er der vel ikke andet at gøre end at ignorere de tråde (jeg mener ikke sætte folk på "ignorer", men bare undlade at læse trådene), som man ikke bryder sig om.

 

For nogen er det svært ikke at ytre sig, hvis man ser en debat, hvor der er nogen, der skriver noget, man ikke er enig i - lidt lissom hvis man sidder i vennes lag irl, og der sker det samme. Eller er vi ude i, at vi skal udvikle en helt ny (mande?)kultur, hvor man bare læser og tier? :)

 

Lidt lissom "den tavse mand"-typen?

 

Det er altid svært at udvikle en ny kultur og tager mindst enogtyve dage, inden den er udviklet helt færdig... ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sympatisk oplæg, Heine. Effekten af det tvivler jeg måske lidt på, men man kan jo altid blive positivt overrasket. :)

 

Her på det seneste har nogle af debatterne her på EG mindet mig lidt om The Jerry Springer show. Et broget personsgalleri på hver sin side af nogle hårdt optrukne fronter, med en forholdsvis høj underholdningsværdi til følge - nogen gange. Andre gange har det bare været for meget, men på den anden side er man heller ikke tvunget til at læse med.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jamen, så går jeg mod strømmen igen.
 
Her findes også et andet fænomen, som bl.a. du repræsenterer Heine. Det at altid opmærksomme andres fornærmelse (din benævnelse) og som i sidste tråd, kalde dem (os) for retshaveriske hystader og forsmåede egon. I min optik er det ofte overlegent og nedladende, men du mener åbenbarligt at du beroliger stemningen med at kalde folk retshaveriske hystader.
 
I den pågældende tråd kan jeg i øvrigt ikke se nogen som lever op til dine bemærkninger, kun nogle som ikke er helt 100 procent på linie med trådstart. Jamen, er vi ikke 100 procent ens så er altså fåtallet per definition retshaveriske? Helt ærligt så er dit indlæg i tråden det absolut uden sammenligning mest aggressive og nedladene.
 
Jeg synes her findes en berøringsangst for debat herinde, en ængstelse for at ikke være ens og at alt måske ikke altid er hygge.
Jeg har sagt det mange gange, og siger det igen: det er slet ikke farligt at debattere, og heller ikke at ikke være ens.
 
B

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hey med jer alle.

 

Vi kan vel alle, blive enige om, at det er iorden at være uenige. Men det handler vel om, hvordan den uenighed kommer frem i lyset. Når man er saglig i sin argumentation i både ord og skrift. Kommer der som oftest. En god debat ud af det. Og i den sidste ende, kan man måske endda være heldig og lærer noget nyt.  Men når der kommer person fnidder ind i det ja så går bølgerne højt.

 

Ha en god torsdag allesammen.

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har sagt det mange gange, og siger det igen: det er slet ikke farligt at debattere, og heller ikke at ikke være ens.

B

Som svensker finner vi det mycket naturligt att debatten är fri och att åsikter bryts mot varandra.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Som svensker finner vi det mycket naturligt att debatten är fri och att åsikter bryts mot varandra.

 

Ved godt det måske ikke er din skyld, men meget pudsigt at netop dén kommentar kommer fra Sverige. Mange andre lande måske, men Sverige som har censureret Dan Park?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, det er sagen med Dan Park et glimrende eksempel på..... Nå nej, røg han ikke i spjældet fordi han havde lavet noget kunst man ikke kunne li'? ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, det er sagen med Dan Park et glimrende eksempel på..... Nå nej, røg han ikke i spjældet fordi han havde lavet noget kunst man ikke kunne li'? :wink:

 

Jo, man kunne ikke li' kunsten. Men man ville ikke tage debatten ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu var min kommentar skämtsamt menad, och om jag hade skrivit på dator hade jag kunnat tillfoga en smiley.

 

Men Dan Park är annars ett gott exempel på hur något som sker i Sverige kan missuppfattas. Dan Park är en Anders Breivik-beundrande rasist, och en av de bilder som han fällts för visar upp en svart familjefar (som bor i Malmö) som slav. Om Dan Park hade försökt visa upp motsvarande bild i ett offentligt sammanhang som i ett konstgalleri i Storbritannien eller USA (med brittiska respektive amerikanska svarta), så hade han också dömts för förtal. I USA hade han dessutom riskerat lynchning. Även i Danmark finns det för övrigt många debattörer som inser att han  provocerar för provokationens egen skull. Vilken debatt ska man så ta? Om rätten att vara rasist? Rätten att visa upp en svart familjefar som slav? Att vara föraktfull mot etniska minoriteter? Yttrandefriheten och demokratin har också sina gränser i Danmark.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Personfnidderfnadder og personangreb i debatterne er vist aldrig særlig kønt. Om det kan vi vist alle blive enige om. :)

Men hvad betegnelsen på fornærmethed er sådan helt præcist, er der derimod nok ikke helt enighed om...

Er det fornærmethed at være utilfreds med en anderledes ordlyd i en annonce?

Er det fornærmethed at vise mangel på forståelse for denne selv samme utilfredshed over en anderledes ordlyd i en annonce?

Er det fornærmethed at tage afstand fra usober kritik eller vulgære beskrivelser i anmeldelser?

Er det fornærmethed at tage afstand til ekstremt rosende anmeldelser?

Er det fornærmethed at kalde andre brugere for hvide riddere og diverse?

Er det fornærmethed at kalde andre brugere for kyniske og flade eksistenser uden dybde?

Er det fornærmethed, når man ikke forstår, at nogle brugere kun køber sex for sexen's skyld?

Er det fornærmethed, når man ikke forstår, at nogle brugere køber sex for andet end kun sexen?

Er det fornærmethed, at der findes brugere, der er fælles om en hel del holdninger til en hel del ting?

Er det fornærmethed, når brugere ikke er enige?

Eller hvornår kan ting, holdninger, emner, indlæg, likes, grupper, what ever, betegnes som fornærmethed?

Hilsen Spørgejørgen! :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu var min kommentar skämtsamt menad, och om jag hade skrivit på dator hade jag kunnat tillfoga en smiley.

 

Men Dan Park är annars ett gott exempel på hur något som sker i Sverige kan missuppfattas. Dan Park är en Anders Breivik-beundrande rasist, och en av de bilder som han fällts för visar upp en svart familjefar (som bor i Malmö) som slav. Om Dan Park hade försökt visa upp motsvarande bild i ett offentligt sammanhang som i ett konstgalleri i Storbritannien eller USA (med brittiska respektive amerikanska svarta), så hade han också dömts för förtal. I USA hade han dessutom riskerat lynchning. Även i Danmark finns det för övrigt många debattörer som inser att han  provocerar för provokationens egen skull. Vilken debatt ska man så ta? Om rätten att vara rasist? Rätten att visa upp en svart familjefar som slav? Att vara föraktfull mot etniska minoriteter? Yttrandefriheten och demokratin har också sina gränser i Danmark.

 

Dan Park siger selv, at han ikke er racist - men blot en misforstået kunstner, der forsøger at skabe debat. Hvorvidt han er racist, det kan jeg ikke vurdere på baggrund af hans kunst. Jeg synes at der er tale om dårlig kunst  - men man kan ikke komme uden om at han formår at provokere the establishment og skabe debat.... og det er vel kunstens fineste opgave?

 

Jeg bryder mig ikke om budskabet i Dan Parks billeder eller DF's skingre tone når debatten drejer sig om flygtninge og indvandrere. Jeg mener imidlertid at det er vigtigt, at både DF og Dan Park får lov til at komme til orde. Når de så er kommet til orde, så må udfordre dem på deres holdninger - og derigennem udstille hvor usammenhængende og vanvittig deres holdninger/kunst er . Mogens Camre har senest (ufrivilligt) udstillet hvor snævertsynet og småracistiskeracistiske nogle DF'ere er. At manden ikke er blevet ekskluderet fra partiet siger ikke så lidt.

 

Kan det tænkes at det faktum at de etablerede partier i Sverige helt afviser at debattere flygtning/indvandrer politik har ført til at man I sverige har langt flere yderligtgående og voldelige højreorienterede grupperinger?

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Kan det tænkes at det faktum at de etablerede partier i Sverige helt afviser at debattere flygtning/indvandrer politik har ført til at man I sverige har langt flere yderligtgående og voldelige højreorienterede grupperinger?

 

Det kan tænkes.

 

Vedrørende Park så drejer det sig ikke så meget om at provokere, men mere om at teste grænser og et unaturligt behov for opmærksomhed. Well, han har fundet grænsen, og opdaget at man ikke kan gøre hvad som helst og skjule det gennem at kalde sig kunstner.

 

Hvis nogen ville gennemføre et kunstneriskt projekt og filme sig selv sammen med en GP på en bordel, så ville vedrørende måske få mulighed at udstille sit værk i et galleri, men alligevel blive dømt for sexkøb.

 

B

Del dette indlæg


Link til indlæg

Med held har jeg brugt denne taktik hvis jeg har besluttet mig for at deltage i en debat. 

 

1. hvad vil jeg opnå med at deltage i debatten ?? 

 

2. oplever jeg at man gå efter personen og ikke bolden så igen hvad vil jeg opnå med at deltage i debatten 

 

3. kan jeg ikke lade være med at skive og går man efter personen og er der gået pigeskole-frikvater i den. Så sender jeg indlæget på en mail til mig selv læse den næsten morgen, kan det stadig postes uden at jeg får røde øer og har det bestået punkt 1 og 2 så poster jeg mit indlæg. 

 

4 er det gået helt galt og er jeg med i pigeskole-frikaveret sender jeg mailen til mit politiske filter som så spør hvad jeg opnå og sletter den :-) 

 

husk at skive og tænke om andre som du selv ville skrives og tales om 

 

Helene 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Med held har jeg brugt denne taktik hvis jeg har besluttet mig for at deltage i en debat.

1. hvad vil jeg opnå med at deltage i debatten ??

2. oplever jeg at man gå efter personen og ikke bolden så igen hvad vil jeg opnå med at deltage i debatten

3. kan jeg ikke lade være med at skive og går man efter personen og er der gået pigeskole-frikvater i den. Så sender jeg indlæget på en mail til mig selv læse den næsten morgen, kan det stadig postes uden at jeg får røde øer og har det bestået punkt 1 og 2 så poster jeg mit indlæg.

4 er det gået helt galt og er jeg med i pigeskole-frikaveret sender jeg mailen til mit politiske filter som så spør hvad jeg opnå og sletter den :-)

husk at skive og tænke om andre som du selv ville skrives og tales om

Helene

Gode tips og afgjort fornuftige. Men det må kræve en engels tålmodighed. Desværre er der, i hvert fald for undertegnede, et temperament i Anders And klassen, der skal tøjles.

Jeg synes det er fint at folk har og viser temperament. Jeg synes også det er fint at man ikke finder sig i hvad som helst og giver svar på tiltale!

Jeg bryder mig dog ikke om når nogen går decideret efter manden/kvinden fremfor bolden og noget jeg virkelig hader er når folk finder gamle tråde frem som "bevismateriale". Helt ærligt, get a life!

Der kan være løbet meget vand under broen og man har jo standpunkter indtil man tager et nyt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...