Guest bogholderen Skrevet 20. August, 2014 Jeg vil ihvertfald gerne have en væsentlig skattenedsættelse, da jeg har mange udgifter. Det burde afspejles i skatten, hvis man ikke er fedtet og bidrager til at hjulene kører rundt derude, fremfor at sidde og pure sammen. Formueskat giver langt mere mening end indkomstsskat. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8098 Skrevet 20. August, 2014 Man glemmer ofte en ting når man sammenligner med andre lande, Danmark har en MEGET høj arbejdsfrekvens, da vi har rigtig mange kvinder på arbejdsmarkedet. Grunden til at vi kan have det er at vi har et velfungerende "support system" der tager sig af børnepasning, ældrepleje, sygepasning osv.. Det system skal selvfølgelig betales og det bliver det af skatten. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13991 Skrevet 20. August, 2014 Jeg vil ihvertfald gerne have en væsentlig skattenedsættelse, da jeg har mange udgifter. Det burde afspejles i skatten, hvis man ikke er fedtet og bidrager til at hjulene kører rundt derude, fremfor at sidde og pure sammen. Formueskat giver langt mere mening end indkomstsskat. De som har store formuer vil sjældent mærke at have en mindre formue til rådighed eller være nødt til at gå ned i velstand af den grund. Desuden vil pengene bare blive delt ud på de fattige og i løbet af nulkomma5 være tilbage i de riges lommer - så egentlig burde de rige sige ja tak til at betale formueskat 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9743 Skrevet 20. August, 2014 (edited) @Bogholder Hvorfor har du mange udgifter, og kunne du reducere de udgifter du har? Personligt kunne jeg sagtens opretholde de udgifter jeg har, uden at have fået de skattelettelser jeg har fået de senere år. Hvis ikke jeg kunne, ville det snarere have skyldtes en levevis i de yngre år, som jeg havde forsømt at rette op på siden hen, end den højere eller lavere skat jeg hele tiden har skullet betale. Nu tog jeg mig så heldigvis sammen inden det var for sent for mig, samtidig undgik jeg at sociale begivenheder hindrede mig i at betale regningen for fortidens synder. I dag er jeg relativt betragtet godt stillet, og det er min agt skræmt af fortiden, fremadrettet at forsøge på at holde mine udgifter så lave som forsvarligt muligt, samtidig med at jeg ville kunne leve af en understøttelse. Min pointe er at det mere handler om hvordan man forvalter sin økonomi over hele livet, hvor godt man kan klare de forpligtelser man påtager sig, end det beror på den skat man på noget tidspunkt har skullet betale i Danmark. Personligt så jeg hellere et pragmatisk kompromis mellem lavere skat til gengæld for lavere løn, og så en fortsættende løntilbageholdenhed. Vi har til nu uden at forfalde til den tyske ulykke med working poor, indhentet en betragtelig del af den tabte lønkonkurrence de seneste ca 15 år. Lad gerne løntilbageholdenhed resultere i beskedne fald i reallønnen, til fordel for et mere konkurrencedygtigt erhversliv, en øget eksport og flere i beskæftigelse der kan træde i stedet for den øgning i det hjemlige forbrug der tales så meget om, at der er behov for. Jeg er selvfølgelig medlem af en LO fagforening, men jeg havde gerne set at de 2 magre overenskomster efter finanskrisen var blevet videreført i den tredje, men det kunne vel ikke forsvares overfor medlemmerne. Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 20. August, 2014 af Rejsenetvaerk 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 20. August, 2014 Rejse, Jeg er enig et stykke hen ad vejen, men jeg tror ikke at en nedgang i real-lønnen er nødvendigt, hvis bare skatte trykket lempes. Bear, Tjah, joh. Den kan jo også vendes. Mange (uanset om kvinder eller mænd) er på arbejdsmarkedet fordi vores høje skattetryk gør at der skal 2 indkomster til at leve i Danmark for en familie, uanset om den ene i virkeligheden hellere ville gå hjemme og passe børn osv...... Men det har formynderstaten jo bestemt skal gøres af det offentlige, for skatte ydernes penge..... Og DET er forfærdeligt i mine øjne. Skatte trykket gør i virkeligheden at vi har for lav en levestandard OG er et af Europa's mindst fri samfund i praksis, selvom teoretisk ER vi frie. TVR Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest bogholderen Skrevet 21. August, 2014 (edited) Rejsenetværk, Jamen selvfølgelig kunne jeg gøre noget, og selvfølgelig skal jeg gøre noget. Min gæld kan tilskrives dyre vaner, og det er vist meget almindeligt. Min pointe er bare, at jeg ikke synes ikke det er systemets opgave at belønne pengepuren. Der findes mennesker, der lever på en sten og har forholdt os alle sammen penge de kunne have brugt til et mere fornuftigt forbrug, der skaffer arbejdspladser. Jeg vil ikke som Enhedslisten konfiskere deres penge, men eftersom vores politiske system handler meget om at motivere til dette og hint, synes jeg ikke de skal belønnes for det. Da de netop går så meget op i pengepuren, så kunne en formueskat minde dem om, at få lidt mere glæde af deres penge . De meget rige tror jeg som Jernsvinet også vil få noget ud af det. Redigeret 21. August, 2014 af bogholderen 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 21. August, 2014 Rejsenetværk, Jamen selvfølgelig kunne jeg gøre noget, og selvfølgelig skal jeg gøre noget. Min gæld kan tilskrives dyre vaner, og det er vist meget almindeligt. Min pointe er bare, at jeg ikke synes ikke det er systemets opgave at belønne pengepuren. Der findes mennesker, der lever på en sten og har forholdt os alle sammen penge de kunne have brugt til et mere fornuftigt forbrug, der skaffer arbejdspladser. Jeg vil ikke som Enhedslisten konfiskere deres penge, men eftersom vores politiske system handler meget om at motivere til dette og hint, synes jeg ikke de skal belønnes for det. Da de netop går så meget op i pengepuren, så kunne en formueskat minde dem om, at få lidt mere glæde af deres penge . De meget rige tror jeg som Jernsvinet også vil få noget ud af det. Hvis nu formuen består af erhvervsaktiver i form af fabriksbygninger, produktionsanlæg, varelager og tilgodehavender hos kunder og ikke på en bankbog. Ville det så ændre din opfattelse, eller skal vedkommende bare optage et lån så formueskatten kan betales? På den måde virker formueskatten hæmmende på væksten i min optik. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8098 Skrevet 21. August, 2014 Bear, Tjah, joh. Den kan jo også vendes. Mange (uanset om kvinder eller mænd) er på arbejdsmarkedet fordi vores høje skattetryk gør at der skal 2 indkomster til at leve i Danmark for en familie, uanset om den ene i virkeligheden hellere ville gå hjemme og passe børn osv...... Men det har formynderstaten jo bestemt skal gøres af det offentlige, for skatte ydernes penge..... Og DET er forfærdeligt i mine øjne. Skatte trykket gør i virkeligheden at vi har for lav en levestandard OG er et af Europa's mindst fri samfund i praksis, selvom teoretisk ER vi frie. TVR Det er et spørgsmål om produktivitet, vi ville ikke være i stand til at opretholde et så højt velfærdsniveau hvis ikke at vi var så produktive som samfund bla. fordi vi har en stor del af befolkningen på arbejdsmarkedet. Og der er vel i princippet ikke noget der forbyder den ene part i at gå hjemme og passe børnene, besparelsen ved ikke at skulle betale institutionspladserne, kan vel dække en del af tabet ved den manglende indtægt. Får man iøvrigt stadig støtte for at passe sine børn istedet for at sende dem i institution? Men bortset fra det, så er det min fornemmelse at tiden hvor den ene part var tilfreds med at være "hjemmegående" er passé i Danmark, jeg ved at jeg ville gå i frø hvis jeg skulle gøre det, og det samme gælder min kone. Kvinderne kom på arbejdsmarkedet i 60'erne og 70'erne, og du har ganske ret i sammenhængen, det var også deromkring at en indtægt blev for lidt til at forsørge en familie på det niveau som man gerne ville. Det som det høje skattetryk og det højesociale sikkerheds niveau gør i Danmark er at det sikrer et relativt lige samfund, hvor der ikke er al for stor forskel på rig og fattig. Lur mig om ikke det er en af de væsentligste årsager til at danskerne ustandseligt bonger ud som et af verdens lykkeligste folk. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13991 Skrevet 21. August, 2014 Hvis nu formuen består af erhvervsaktiver i form af fabriksbygninger, produktionsanlæg, varelager og tilgodehavender hos kunder og ikke på en bankbog. Ville det så ændre din opfattelse, eller skal vedkommende bare optage et lån så formueskatten kan betales? På den måde virker formueskatten hæmmende på væksten i min optik. Hvis man kigger sig lidt omkring, kan man godt se forfaldne fabrikbygninger, varelagre, der står og bliver for gamle, grunde, der ligger ubebyggede og ubenyttede hen, produktionsanlæg, der ruster sammen osv. - ofte fordi ejerne har så mange værdier og aktiver rundt omkring at de ikke har styr på, hvor meget de har eller gider gøre noget ud af dem, fordi de sådan set har mere til dagen og vejen end de selv kan nå at formøble eller gemme til børnebørnene. Ligeledes kan der være igangværende produktionsanlæg mv. rundt omkring, som måske bare giver et middelmådigt overskud, fordi ejeren har andre mere profitable forretninger og derfor ikke ønsker eller gider produktudvikle. Blev disse aktiver sat til salg til attraktive priser, kunne det muliggøre at andre med mere initiativ men mindre kapital, fik mulighed for at sætte gang i noget produktion og produktudvikling - derfor er formueskatten ikke hæmmende på væksten - snarere tværtimod. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
asspassion 292 Skrevet 21. August, 2014 Skat er Statgaranteret tyveri. Politikkere baserer deres luksusliv på simpel tyveri fra den "almindelige" befolkning. De privilegier som politikerne har, finanseres igennem danskernes blåøjede naivitet som tror på, at de får noget for pengene. Skat og afgifter er en straf for den hård arbejde dansker. Politikkernes held er, at vi dansker er så godtroende og fredelige. Er der koruption i Danmark, - JA. De sager som kommer/- er (opstår) med tiden bliver gjort, så kompliceret og så indviklet af jura, at vi dumme danskere ikke har en skid forstand på hvad der op og ned i en sag. Man bruger millioner på undersøgelser, for at gavne "vennerne" (jurister, embedsmænd, konsulent firmaer etc.) Snablen sænkes ned i statkassen fra disse banditter hvorefter de stjæler af kassen, alt imens vi dumme danskere knokler røven ud af vores hullede bukser, for at fylde kassen op. Har du dine venner de rigtige steder kan du rejse på første klasse livet igennem, - vi andre "slaver" skal bare holde vores kæft og betale vores skat. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg