Hop til indhold
GMC62

" Hvilken film er din favorit " ?

Recommended Posts

Jeg må med skam melde, at jeg holder en hel dag inden døre. Jeg har været ude i varmen, den sidste uges tid, og er mættet af varme og sved ;-)

 

Så lidt inspireret af Smuk Enlig Mor, kaster jeg dette emne på bordet, og kommer selvfølgelig med mine egne favoritter.

 

Lige nu har jeg fundet en af mine klassikere frem, og ser den nu for ca. 10 gang, og synes stadig den holder.

 

Filmen hedder " Diva ", er fransk, instrueret af Jean-Jacques Beineix ( Betty Blue ).

 

Lad jer ikke afskrække af at den er fransk, meget lyrisk, og meget anderledes.

 

Plottet er et af de bedste, og efter min mening kun overgået af Stieg Larsson i hans bøger om Millennium / Lisbeth Salander.

 

Plottet kort fortalt;

 

Ungt postbud som elsker opera, optager lydfil ( Spolebåndoptager ) med kvindelig kunstner, som ikke ønsker sit musik udgivet på plade ( Vi er tilbage i 1981 )

 

Skumle " gangstere " fra Østen finder ud af dette. Samtidig er en fransk korrupt kriminal-kommisær blevet optaget på bånd, hvor han afslører sin involvering i

 

omfattende kriminalitet. Disse 2 bånd bliver blandet sammen, og så går jagten i Paris efter disse 2 bånd.

 

Fantastiske fortælling, både visuelt og lydmæssigt.

 

Men ellers kommer min liste her;

 

1. Godfather 1

2. Diva

3. Mænd der hader kvinder / Pigen der legede med ilden / Luftkastellet som blev sprængt

4. De andres liv ( Stasi i Østtyskland )

5. Godfather 2

 

Så hvis I alligevel sidder og venter på torden / skybrud, og ikke har andet at lave, så byd ind ;-)

 

Ellers må I alle have en dejlig, sikkert lummer dag, og på trods af varmen, nyde vores sommer ;-)

 

GMC ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Dejligt at være kilde til inspiration.. :)

 

Min til dato bedste film er "La pianiste" af Michael Haneke...

 

Den fantastiske og smukke Isabelle Huppert spiller hovedrollen, og gør det sublimt..!

 

Smuk fransk film der emmer af perverst begær og dyb klassisk musik - bl.a. Bach, Schubert og Schumann som jeg har nævnt under en anden tråd "Klassisk Musik"... :)

Redigeret af Smuk Enlig Mor

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hmm, Woody Allens film kan jeg altid se, uanset hvilket humør jeg er i. Måske er min yndlings Woody film Manhattan.. :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Glimrende tråd, så er der mulighed for at blive inspireret :smile:

 

Jeg er glad for film der ikke er helt så mainstream, den russiske, The Island http://en.wikipedia.org/wiki/The_Island_(2006_film)

 

Så jeg for nylig og den gjorde ret stort indtryk, en film om religion, skyld og tilgivelse, anbefalelsesværdig. 

 

Jeg vil også anbefale den græske Dogtooth, som handler om isolering og om hvor meget magt familier har, er man interreseret i psykologi er den ekstra anbefalelsesværdig, meget skræmmende og absurd film, virkelig god :smile:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dogtooth_(film)

 

Ellers så er der den klassiske Apocalypse Now, som vel er et must see, en mand rejser ind i sin egen sindsyge - http://en.wikipedia.org/wiki/Apocalypse_Now

 

 

 

 

Redigeret af Degodevartaget

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er nemlig også det jeg var ude efter ;-)

 

Den nye indfaldsvinkel til film, jeg måske aldrig ville komme i nærheden af ?

 

Jeg er nok blevet lidt " sat " i valget af film, hjulpet af familie og venner, som måske har samme smag ;-)

 

Så tak for tips ;-)

 

GMC

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Glimrende tråd, så er der mulighed for at blive inspireret :smile:

 

Jeg er glad for film der ikke er helt så mainstream, den russiske, The Island http://en.wikipedia.org/wiki/The_Island_(2006_film)

 

Så jeg for nylig og den gjorde ret stort indtryk, en film om religion, skyld og tilgivelse, anbefalelsesværdig. 

 

Jeg vil også anbefale den græske Dogtooth, som handler om isolering og om hvor meget magt familier har, er man interreseret i psykologi er den ekstra anbefalelsesværdig, meget skræmmende og absurd film, virkelig god :smile:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dogtooth_(film)

 

Ellers så er der den klassiske Apocalypse Now, som vel er et must see, en mand rejser ind i sin egen sindsyge - http://en.wikipedia.org/wiki/Apocalypse_Now

Tak for inspiration:)

 

De to sidste du nævner, MÅ jeg have fingrene i..! :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du har fuldstændigt ret ;-)

 

Livet er sgu for kort, til ikke at genopfinde / genfinde ting !

 

Jeg er Greco-Fil, så din henvisning til Dogtooth er bare suveræn ;-)

 

Ta Leme, file Mou ;-)

 

Og selvfølgelig også tak til SEM for henvisningen til "La pianiste", den havde jeg glemt !

 

Men husker den nemlig for din beskrivelse;

 

" Perverst begær og dyb klassisk musik "

 

Speciel kombi som kun kan sætte tanker i gang ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dandy,

 

jeg har det lidt svært med Woody Allen ;-)

 

Måske er det bare min morale, hvor han stryger med sin adoptiv-datter ?

 

Eller måske mere den meget koleriske, neurotiske mand som præsenterer sit eget liv ?

 

Men giv mig endelig modspil, og lad mig blive klogere ;-)

 

GMC

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Sisse

Jeg har flere ynglings. Men vil ikke sætte de op efter hvilken jeg bedst kan lide. For det svinger efter mit humør..

Mine ynglings som jeg nok altid vil have i min samling er

Det 5 element

Elskeren

De andres liv

Livet er smukt

Stege grønne tomater

Farven lilla

Leon

Charlie og chokolade fabrikken

Hmm. Det er vist dem jeg lige kan komme på

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er vild med Europæiske undergrundsfilm - alligevel er min top6 præget af Hollywood-film

 

1. Blade Runner

2. Heat

3. True Romance.

4. The usual suspects

5. The Unforgiven

6. 12 monkeys

 

... ellers er der film som Tornatores "Cinema Paradiso", Von Triers "Europa", Kusturicas "Underground"... jeg ser dog ikke ret meget film længere.

Redigeret af Montezi

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har en stor adspredelse i min filmsamling, men har også stor sympati for mainstream-genren.

Film, som har gjort mit liv mere komplet, er:

Heat

Terminator 2

Aliens

The usual Suspects

True Romance (den SKAL ses)

Godfather 2

Drive

...kun sikker blive ved meget længe, men men...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tusind tak for disse input ;-)

 

Når jeg ser jeres listing, så kommer der minder / smil frem, og film løber hen ad min indre spole og jeg har nu lavet en liste med film jeg skal

have fat i / søge på ;-)

 

Fantastisk at man har en nevø som kan skaffe ALT på nettet, helt lovligt ;-)

 

Glæder mig ;-)

 

GMC

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har en stor adspredelse i min filmsamling, men har også stor sympati for mainstream-genren.

Film, som har gjort mit liv mere komplet, er:

Heat

Terminator 2

Aliens

The usual Suspects

True Romance (den SKAL ses)

Godfather 2

Drive

...kun sikker blive ved meget længe, men men...

 

WOUW!!! 3 af de samme film som min Top6 :o

 

Ja, True Romance er et must see - en meget overset film, instrueret i Tony Scott og løst baseret på et manuskript af Q. Tarantino. Suveræne dialoger og læg dertil en veritabel stjerneparade af store og mindre roller besat at stjerneskuespillere.

 

Filmen indeholder flere af mine favorit scener - men scenen mellem Christopher Walken og Dennis Hopper

.... og scenen mellem Christian Slater og Gary Oldman skal fremhæves
(guldet starter ved 4.00) ...  dialogerne er af en anden verden - og Tarantino´s aftryk er gennemsyrende.

 

En film jeg har set over 100 gange

Del dette indlæg


Link til indlæg

I den lette genre er det 'Blues Brothers' - Ved ikke hvor mange gange jeg har set den  :lol:

 

'A Clockwork Orange'

 

Har søgt, og søger stadig efter en film  af Franco Brusati 'Brød og Chokolade'

 

Ville gerne genfinde en film fra '70'erne om en engelsk ? pige med psykiske problemer, graffimalede /knuste havenisser, mener hun fik elektro-chok til sidst, filmen slutter med citatet 'Any questions' mens pigen sidder foran et auditorium stirrende ud i luften, og professoren har luftet sine synspunkter . .  Nogen der kender den? har lovet at prøve at finde den . . . . :wink: 

Redigeret af an2n

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aros

Mine bedste film:

 

The Game (overset fed thriller med dybde)

 

Redigeret af Aros

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har to film som jeg altid tænker på som værende super gode:

Crash og Hotel Rwanda.

Ellers er jeg med på de allerede nævnte film som Heat, usual suspect, 12 monkeys, the game.

Filmen Seven husker jeg også som en film der gjorde stort indtryk, men på en eller anden måde fandt jeg den for markaber for min smag. Tror aldrig jeg har forladt en biograf så målløs.

Med andre ord, så elsker jeg en god thriller.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Sisse

af ældre film i den groteske afdeling - men som helt klart er et kig værd kan jeg anbefale det store ædegilde.

fransk film fra 70erne der i bund og grund handler om en flok middelaldrende mænd der beslutter sig for at begå kollgetivt selvmord ved at æde og horre sig ihjel..

12 monkeys og seven er helt klart også gode film. samt fight club

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

I den lette genre er det 'Blues Brothers' - Ved ikke hvor mange gange jeg har set den  :lol:

 

'A Clockwork Orange'

 

Har søgt, og søger stadig efter en film  af Franco Brusati 'Brød og Chokolade'

 

Ville gerne genfinde en film fra '70'erne om en engelsk ? pige med psykiske problemer, graffimalede /knuste havenisser, mener hun fik elektro-chok til sidst, filmen slutter med citatet 'Any questions' mens pigen sidder foran et auditorium stirrende ud i luften, og professoren har luftet sine synspunkter . .  Nogen der kender den? har lovet at prøve at finde den . . . . :wink: 

 

 

Jeg vil tro at den film du efterlyser er Family Life fra 1971

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Family_Life_(1971_British_film)

 

 

http://www.imdb.com/title/tt0068569/?ref_=fn_al_tt_1

Redigeret af Michelangelo

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kieslowski - kærligheden,

Bunuel - Belle de Jour,  

Eastwood - Miliion Dollar Baby ,

Jean-Pierre jeunet - Amalie,

Bryan Singer - The usual suspects

Kurosawa - Schichin no samurai

 

 

Redigeret af Heine

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

... Glemte helt "L'historie d'O" / "O's historie".. Findes også med dansk og engelsk lydspor... :)

 

Virkelig betagende film der handler om den smukke og uskyldige "O", der forelsker sig grænseløst i den mystiske og fortryllende René...

 

Filmen handler om dominans og underkastelse, og ikke meget er overladt til fantasien... ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...