Hop til indhold
Rejsenetværk

New Nordic prostitutionspolitik?

Recommended Posts

New Nordic prostitutionspolitik?

En ny bog om nordisk prostitutionspolitik falder på alle måder på et tørt sted. Og burde være pligtlæsning for de danske lovgivere

http://www.information.dk/503147

Kan købes her:

Ashgate

http://www.ashgate.com/isbn/9781409444268

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg

Link til indlæg

Så den bliver nok næppe godnatlitteratur på ret mange politikernatborde. Og her i huset vil Hausfrauen nok også undre sig :)

Informations omtale af den - tyder dog på at det er gennemarbejdet og vidensbaseret. Og konklusionen synes at være at den svenske model endnu ikke kan påvise store landvindinger. Ulempen ved den konklusion er så nok bare at svenskerne vil sige at Denver det lange seje træk (hvad vi jo godt ved det ikke er)

Interessant er deres ret bemærkelsesværdige konklusion om at den svenske/norske model er et brud på den generelle udvikling i opfattelse af kriminalitet.

Måske man alligevel skulle forsøge at tiltuske sig et eksemplar ??

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, faldt også over den... det har altid undret mig, at evidens spiller så lille en rolle i prostitutiondebatten... men det er nok bare den verden vi lever i. Viden og fakta er ligegyldige, når det handler om politik, spin og debat. Og så skide med om man skader dem, man påstår man vil beskytte, bare man får ret...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg undrer mig over hvorfor ligestilling spiller så lille en rolle i prostituionsdebatten. Hvorfor er det ok at mænd sælger sex, men nedværdigende når kvinder gør det?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg undrer mig over hvorfor ligestilling spiller så lille en rolle i prostituionsdebatten. Hvorfor er det ok at mænd sælger sex, men nedværdigende når kvinder gør det?

Ja, du har helt ret, det giver ingen mening.

Men det er ikke et 'problem' der er isoleret til prostitutionsdebatten. Hvorfor en en kvinde der dyrker meget sex 'billig', mens en mand der dyrker meget sex bare er sej? Hvorfor skal unge kvinder 'passe på', mens unge fyre bare skal fyre den af og løbe hornene af sig? Det er ældgamle seksuelle fordomme, som præger enhver seksuel debat den dag i dag... 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Svaret er at det handler om følelser. Men jeg mener ikke man kan basere lovgivning om prostitution på følelser, de skal baseres på facts.

Forresten er der nogen der ved noget om, om det også er forbudt for mænd at sælge sex i Norge og Sverige?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Svaret er at det handler om følelser. Men jeg mener ikke man kan basere lovgivning om prostitution på følelser, de skal baseres på facts.

Forresten er der nogen der ved noget om, om det også er forbudt for mænd at sælge sex i Norge og Sverige?

Det er ikke forbudt for nogen at sælge sex. Men det er forbudt for både mænd og kvinder og alle andre at købe noget som kan definieres som sexuell ydelse.

B

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Det er ikke forbudt for nogen at sælge sex. Men det er forbudt for både mænd og kvinder og alle andre at købe noget som kan definieres som sexuell ydelse.

B

Hvilket jo er en feministisk genistreg som man sikkert kun kan finde i Sverige (og Norge). Men er det mindre diskriminerende end at straffe sælger, som man jo også gør i mange andre lande?

Del dette indlæg

Link til indlæg

Altså, det er jo ikke mig der har stiftet loven, så jeg kan absolut ikke agere dens advokat. Men jeg tænker mig at man mener at pigerne er havnet i situationen at de mere eller mindre er tvinget til at sælge sex imod sin inderste vilje. Så skal de ikke straffes. Mænd derimod, mener man, udnytter disse allerede undertrykte mennesker, og skal derfor straffes.

Selvfølgelig er det også moral det drejer sig om. Jeg hørte en af personerne bag loven sige en gang at: "Loven er en signal om at vi ikke kan lide prostitution i Sverige". Godt nok, hvis man ikke kan det. Men siden tilføjede hun:

"Det er en signal til unge mennesker at sex er noget der foregår imellem to mennesker der elsker hinanden. Det er sådan vi ser på sex i Sverige".

Og der knækkede filmen helt for mig. Jeg ventede og ventede på at journalisten skulle sige noget, men der kom ikke noget!!!???

Så Gud bevare de mennesker der har sex i Sverige, hvis de kun gør det af liderlighed og ikke af kærlighed. Eller om de er mer end to i briksen.

Men mest af alt er det en politisk kommunikation det drejer sig om. Og man har lykkets med det mærkelige at bruge retssystemet som kommunikation af ønskede normer. Ikke det modsatte, der ellers er en retstradition. Først kommer normerne, og bliver tilstrækkeligt stærke for at omfatte de aller fleste i samfundet, siden kommer loven.

At som i det her tilfælde gå først med loven, og siden vente på at normen kommer ifat, måtte være helt unikt.

B

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...