Hop til indhold
Heine

fantasi/virkelighed

Recommended Posts

Nu spørger jeg måske dumt - men hvad er en 8´er????

 

sorry - den er lidt indforstået... 

 

det stammer fra en personlighedstypemodel der hedder enneagrammet...  

 

 

8eren har ligesom alle andre typer nogle svagheder - og i dette tilfælde er det at gå alt for langt uden at opdage hvor meget for langt man er gået ifht sine egne omgivelser... 

 

hvad der fx er en alm debat for os kan virke som et veritabelt verbalt overfald på rigtig mange andre ... 

hvad der er vanvittigt stressende for andre virker "mere normalt" på en 8er  - der skal virkelig meget til at presse os 

 

og så fremdeles... vores "normal" område ifht grænser ligger lidt forskubbet ifht de fleste... hvorfor vi kan fremstå meget dominerende, voldsomme, provokerende, stålsatte, stædige.... u name it...  - ikke fordi vi vil det sådan, men det er vores særlige karakteristika.. 

 

 

vores akilleshæl er, at når vi så føler os bare lidt..faktisk bare den mindste smule låste (uanset årsagen) - så har vi lyst til at bryde ud big time... vi kan meget vanskeligt håndtere andres kontrol over os - kontrollen skal være vores egen... . problemet med den vinkel er at rigtig mange af os konflikter mellem hvad der er bedst for "mig" kontra "os" på en måde hvor partneren pludselig står tilbage hvis vi vælger at følge "jeg" impulsen helt til dørs... 

 

 

og det er ikke meningen med at "bryde ud" ... for man kan slet ikke holde en 8er rigtig nede in the first place... vi er fri allerede, så når vi har lyst til at "bryde ud" - så skal vi VIRKELIG tænke over om det er det vi vil... for hvad vi ikke altid har fattet inden, er at vi faktisk slet ikke havde brug for at bryde ud/teste grænser/afprøve fantasier...  

 

vi ville faktisk bare gerne... forstås...  

 

og da Heine for mig altid har virket afbalanceret, afklaret og rolig - så ser jeg det som et scenarie hvor der virkelig skal tænkes over hvor man vil hen med de fantasier

 

hvad er pointen med at få dem udlevet??  hvad er hensigten på den lange bane... og ikke mindst - hvad er gevinsten kontra konsekvensen ? 

 

 

havde det været mig der er single og kun har katte at tænke på når alt kommer til alt - så kunne svaret måske være et andet... men det tager en 8er 20 sekunder at bryde 20 år ned med uovervejede valg.... og her tænker jeg ikke på utroskab - jeg tænker ganske enkelt på omfanget af de valg vi træffer fordi vi "fylder" på den måde vi gør 

 

og derfor er mit motto blevet noget i retning af at "et papir jeg har krøllet bliver ikke glat igen bare fordi jeg retter det ud" - med andre ord... jeg skal tænke på konsekvenserne FØR jeg tænker på gevinsten... for 8erens lod er at konsekvensen som oftest er størst 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er som talt ud af min mund - både vores gode sider og især vores dårlige .

Vi rummer alle en bipolaritet - (det eneste der er forskelligt er om vi har det i større eller mindre grad) - men selv for de hvor udsvingene er mindst har vores personlighedstype betydning - vi reagerer som typer forskelligt på udfordringer og pres.

Jasmin og jeg deler en del karakteristika i grundstammen - hvor meget vi så har af hver komponent og vores almene sindstilstand bestemmer så hvor kraftige udsving vi har, og hvordan vi reagerer i situationerne.. Du kender det sikkert fra din arbejdsplads hvor man ser forskellig reaktion på et pres.

Man kan få en lille flig af det ved at prøve den her (og få din partner til det også) - og især hvis man gerne vil forstå sine omgivelser http://www.coreprofile.com/. Det er ganske gratis og gør ikke ondt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

En 8 er:

 

Enneagram type 8 er initiativrige og kraftfulde mennesker, der er optaget af at have styr på tingene og af at tilfredsstille deres umiddelbare behov. De er meget ansvarsfulde og stiller gerne op til kamp, hvis de oplever uretfærdighed.

Det er vigtigt for Enneagram type 8 at have kontrol, for at kunne bevare deres styrke og de vil gerne være uafhængige af andre.

Ottere har mange lederevner og går gerne foran med gennemslagskraft og engagement som af og til opfattes som vrede.

De kan fylde meget i landskabet og virke dominerende, bl.a. bruger de mange kraftudtryk og billeder i deres sprog.

Ottere er også meget kærlige og beskyttende mennesker og de har en indre sårbar kærne, som de værner meget om.

Bidrager med:

Enneagram type 8 er energifyldte mennesker med et stort engagement. De påtager sig gerne lederskab og er gode til at have styr på tingene.

Trives bedst med:

Enneagram type 8 trives bedst når der sker noget aktivt. De tager gerne ansvar og går foran. Det er vigtigt for dem at de kan udtrykke sig direkte uden at skulle pakke budskaber ind.

Ressourcer:
  • Lederegenskaber
  • Tager ansvar
  • Direkte ( en skovl er en skovl)
  • Modige
Ændring ved stress:

Når type 8 er pressede og handlingslammede trækker de sig tilbage og bliver mere eftertænksomme, mens de reorganiserer deres tropper.

Ændring ved tryghed:

Når Enneagram type 8 er trygge og tillidsfulde minimeres fokus på egne behov og skifter til omsorg for andre mennesker. De bliver hjælpsomme og blidere.

Du er muligvis en Otter hvis du kan genkende følgende:

  • Det er vigtigt for dig at føle at du kontrol og styr på tingene.
  • Du undgår at vise svaghed, og kan føle foragt over for svage mennesker.
  • Vrede er en følelse som renser ud og kan bruges konstruktivt.
  • Du har fokus på sandheden og det er vigtigt for dig at markere dit standpunkt.
  • Du har en tendens til at se ekstremerne i en situation: - mennesker er enten retfærdige eller uretfærdige. Verden er sort eller hvid, intet midt imellem.
  • Du anvender en del energi på at hjælpe andre og tager gerne ansvaret.
  • Det er vigtigt for dig at tilfredsstille behov her og nu, når de opstår (mad, samtaler, sex).
  • Du er hurtig til at tage beslutninger og tager nemt styringen, hvis ingen andre gør.
  • Du lever dig let ind i stemninger og kan blive rørt til tårer, når du oplever uskyldighed.
Den personlige udviklingsvej

Enneagram type 8 s udviklingsvej går gennem at slippe fikseringen på retfærdighed og kontrol ved at udvikle kontakten til de blødere følelser og til den indre sårbare del. Otteren skal udvikle sin evne for at være 'uskyldig': At være tilstede i en hvilken som helst situation uden at påvirke det der sker, uden at kontrollere og uden at tage ansvar for situationen. Herigennem vil Otteren få kontakt til det særlige aspekt af essenstilstanden, hvor den bagvedliggende og overordnede sandhed belyser alt, hvad der sker.

Passion: Begær

Fiksering: Retfærdighed

Særlig evne: Uskyld

Essens: Sandhed

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

sorry - den er lidt indforstået... 

 

det stammer fra en personlighedstypemodel der hedder enneagrammet...  

 

 

8eren har ligesom alle andre typer nogle svagheder - og i dette tilfælde er det at gå alt for langt uden at opdage hvor meget for langt man er gået ifht sine egne omgivelser... 

 

hvad der fx er en alm debat for os kan virke som et veritabelt verbalt overfald på rigtig mange andre ... 

hvad der er vanvittigt stressende for andre virker "mere normalt" på en 8er  - der skal virkelig meget til at presse os 

 

og så fremdeles... vores "normal" område ifht grænser ligger lidt forskubbet ifht de fleste... hvorfor vi kan fremstå meget dominerende, voldsomme, provokerende, stålsatte, stædige.... u name it...  - ikke fordi vi vil det sådan, men det er vores særlige karakteristika.. 

 

 

vores akilleshæl er, at når vi så føler os bare lidt..faktisk bare den mindste smule låste (uanset årsagen) - så har vi lyst til at bryde ud big time... vi kan meget vanskeligt håndtere andres kontrol over os - kontrollen skal være vores egen... . problemet med den vinkel er at rigtig mange af os konflikter mellem hvad der er bedst for "mig" kontra "os" på en måde hvor partneren pludselig står tilbage hvis vi vælger at følge "jeg" impulsen helt til dørs... 

 

 

og det er ikke meningen med at "bryde ud" ... for man kan slet ikke holde en 8er rigtig nede in the first place... vi er fri allerede, så når vi har lyst til at "bryde ud" - så skal vi VIRKELIG tænke over om det er det vi vil... for hvad vi ikke altid har fattet inden, er at vi faktisk slet ikke havde brug for at bryde ud/teste grænser/afprøve fantasier...  

 

vi ville faktisk bare gerne... forstås...  

 

og da Heine for mig altid har virket afbalanceret, afklaret og rolig - så ser jeg det som et scenarie hvor der virkelig skal tænkes over hvor man vil hen med de fantasier

 

hvad er pointen med at få dem udlevet??  hvad er hensigten på den lange bane... og ikke mindst - hvad er gevinsten kontra konsekvensen ? 

 

 

havde det været mig der er single og kun har katte at tænke på når alt kommer til alt - så kunne svaret måske være et andet... men det tager en 8er 20 sekunder at bryde 20 år ned med uovervejede valg.... og her tænker jeg ikke på utroskab - jeg tænker ganske enkelt på omfanget af de valg vi træffer fordi vi "fylder" på den måde vi gør 

 

og derfor er mit motto blevet noget i retning af at "et papir jeg har krøllet bliver ikke glat igen bare fordi jeg retter det ud" - med andre ord... jeg skal tænke på konsekvenserne FØR jeg tænker på gevinsten... for 8erens lod er at konsekvensen som oftest er størst 

 

Takker - nu mig meget bedre forstå :D

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er fin, at være eftertænksom, rationel og velovervejende, meeeen så er livet ofte for kedeligt, der er drømme og fantasier som man ikke "tør"

at springe ud i, en dag sidder man på plejehjemmet og kigger tilbage på livet, og tænker hvad var de fedeste, mest grænseoverskridende oplevelser jeg har oplevet... tja der var så mange ting som jeg ikke turde at springe ud i....og jeg taler ikke kun om sex.

 

Qua denne trådstart, fornemmer jeg en vis "misundelse"/ beundring / fascination over dem som tør udleve fantasier :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

En 8 er:

 

Enneagram type 8 er initiativrige og kraftfulde mennesker, der er optaget af at have styr på tingene og af at tilfredsstille deres umiddelbare behov. De er meget ansvarsfulde og stiller gerne op til kamp, hvis de oplever uretfærdighed.

Det er vigtigt for Enneagram type 8 at have kontrol, for at kunne bevare deres styrke og de vil gerne være uafhængige af andre.

Ottere har mange lederevner og går gerne foran med gennemslagskraft og engagement som af og til opfattes som vrede.

De kan fylde meget i landskabet og virke dominerende, bl.a. bruger de mange kraftudtryk og billeder i deres sprog.

Ottere er også meget kærlige og beskyttende mennesker og de har en indre sårbar kærne, som de værner meget om.

Bidrager med:

Enneagram type 8 er energifyldte mennesker med et stort engagement. De påtager sig gerne lederskab og er gode til at have styr på tingene.

Trives bedst med:

Enneagram type 8 trives bedst når der sker noget aktivt. De tager gerne ansvar og går foran. Det er vigtigt for dem at de kan udtrykke sig direkte uden at skulle pakke budskaber ind.

Ressourcer:
  • Lederegenskaber
  • Tager ansvar
  • Direkte ( en skovl er en skovl)
  • Modige
Ændring ved stress:

Når type 8 er pressede og handlingslammede trækker de sig tilbage og bliver mere eftertænksomme, mens de reorganiserer deres tropper.

Ændring ved tryghed:

Når Enneagram type 8 er trygge og tillidsfulde minimeres fokus på egne behov og skifter til omsorg for andre mennesker. De bliver hjælpsomme og blidere.

Du er muligvis en Otter hvis du kan genkende følgende:

  • Det er vigtigt for dig at føle at du kontrol og styr på tingene.
  • Du undgår at vise svaghed, og kan føle foragt over for svage mennesker.
  • Vrede er en følelse som renser ud og kan bruges konstruktivt.
  • Du har fokus på sandheden og det er vigtigt for dig at markere dit standpunkt.
  • Du har en tendens til at se ekstremerne i en situation: - mennesker er enten retfærdige eller uretfærdige. Verden er sort eller hvid, intet midt imellem.
  • Du anvender en del energi på at hjælpe andre og tager gerne ansvaret.
  • Det er vigtigt for dig at tilfredsstille behov her og nu, når de opstår (mad, samtaler, sex).
  • Du er hurtig til at tage beslutninger og tager nemt styringen, hvis ingen andre gør.
  • Du lever dig let ind i stemninger og kan blive rørt til tårer, når du oplever uskyldighed.
Den personlige udviklingsvej

Enneagram type 8 s udviklingsvej går gennem at slippe fikseringen på retfærdighed og kontrol ved at udvikle kontakten til de blødere følelser og til den indre sårbare del. Otteren skal udvikle sin evne for at være 'uskyldig': At være tilstede i en hvilken som helst situation uden at påvirke det der sker, uden at kontrollere og uden at tage ansvar for situationen. Herigennem vil Otteren få kontakt til det særlige aspekt af essenstilstanden, hvor den bagvedliggende og overordnede sandhed belyser alt, hvad der sker.

Passion: Begær

Fiksering: Retfærdighed

Særlig evne: Uskyld

Essens: Sandhed

Kære Bobb

 

Hvor er det godt du bragte "Forståelsesrammen" for en 8ér - havde da godt hørt om Enneagram, men aldrig lavet denne test, og det er absolut ikke fordi jeg er bange for psykologiske test - dem har jeg da lavet nogle stykker af de sidste 10 år, man bliver jo lidt klogere på sig selv hver gang :-P - de forskellige test er jo opbygget med henblik på belysning af et eller flere personkarakter, - jeg synes at erindre at der på verdensplan er 70 - 80 forskellige med hver sit formål.

 

For det du skriver ovenstående er jo mig selv - tak - Bobb - fordi du bragte dette indlæg.

 

Når jeg læser det og samtidig ser mit liv i et review - så har jeg jo faktisk været ekstrem: - egen virksomhed + samtidig funktionær ansat med flere hundrede mennesker "under mine vinger" og ansvarlig for forvaltning af månedlige to ciffrede millionbeløb + samtidig et fedt swingerliv med x kone + næsten altid arbejdsuger på 60 - 70 timer ( min kære x kone dog kun ekstrem i sex og swingerliv).

 

Men hele dette og specielt de mange arbejdstimer knækkede mig totalt, og jeg pådrog mig 2 alvorlige sygdomme (psyke og krop sagde STOP), kun min ekstreme : - Det er vigtigt for Enneagram type 8 at have kontrol, for at kunne bevare deres styrke og de vil gerne være uafhængige af andre.

 

Fik mig til at overleve de 4 år i helvedes forgård, ved at indse at det danske sygehusvæsen ikke er en skid bevendt og jeg selv anvendte ca. 150.000,- kr på anden lægelig helbredelse.

 

I dag er jeg et helt andet menneske - har meget mere ro i  min psyke - og har det dejligt= "Nyder livet"

 

En årelang coach i form af en cand. psyk. har også givet mig en "blød" udgave af 8éren - for 8ér er jeg gudskelov satme stadig - det står ikke til ændring :-P  :-P :-P  

 

Et eksempel på min sex - ekstrem i nutid, - efter rask igen : ca. 3/4 år med en x- kæreste der var hardcore GB-pige - fedt så fik jeg prøvet det ;)  :P  ;)  :P 

 

Tak - Bobb - jeg vil lave en copy af dit indlæg og gemme i et word-dokument - så jeg af og til kan læse igen ;) ;)  

 

 

Mange hilsner

 

Nyder livet

Redigeret af Nyder livet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kære nyder Livet

 

Du skal investere i bogen "enneagrammets visdom" - det er mere end bare et kort overview... hvis du er 8er ligesom Heine og jeg vil det være den fedste læsning og største aha oplevelse i dette år(ti) :) 

 

http://www.saxo.com/dk/enneagrammets-visdom_don-richard-riso_haeftet_9788799040308?gclid=CjwKEAjw8_idBRCExfC15My3owwSJACSDX_W_W6uYF3ndOv7R-TxHuZR7AKNbPXGHsFr6CNc4ftmUhoCjz_w_wcB

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

.. men det tager en 8er 20 sekunder at bryde 20 år ned med uovervejede valg.... 

 

 

 

Så er jeg i hvert fald ikke en 8er. Jeg har arbejdet i 2,5 år nu på at fuldstændigt bryde ned hvad jeg har bygget op de seneste 30 år .... og har endnu ikke lykkets helt.

 

Men et spørgsmål till alle jer 8ere: Hvad fanden gør i herinde? Har i ikke en masse beslut at fatte og handlinger at bruger jeres kraft i???

 

B

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men et spørgsmål till alle jer 8ere: Hvad fanden gør i herinde? Har i ikke en masse beslut at fatte og handlinger at bruger jeres kraft i???

 

udelukker det ene det andet  ?  hvem siger at vi ikke gør begge dele *gg*  

Del dette indlæg


Link til indlæg

altså det værste der kan ske ved at tage den lille test (det tager et kvarters tid) er at du trækker på skuldrene bagefter...

 

http://www.coreprofile.com/

 

men det mest sandsynlige er at du kan genkende en del af dine træk i den - og er man så samtidig nysgerrig - så åbner dig sig en verden der gør der lidt klogere på dig selv (og dine styrker/svagheder) men også - og det er især vigtigt - på hvordan du virker på dine omgivelser -

 

og især hvorfor de fjolser ikke altid ser tingene ligesom dig :)

 

Bananas - EG er lidt en ventil - når man sidder med en opgave og tumler kan 10 minutters EG gøre underværker 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er generelt ikke begejstret for den slags test.
I tidens løb har jeg deltaget i flere personlighedstests og intelligenstests; i reglen sad jeg efterfølgende med et: "Nåh, det var da ikk' så ring' endda, jeg er jo ret go'" :). Det giver naturligvis en øjeblikkelig selvtillid og selvtilfredshed - især, hvis man kan holde det op imod "de andre", som måske har fået knap så gode resultater  :mrgreen:  Næsten ligesom da "gamle dages" folkeskolekarakterbøger blev delt ud i klasserummet. Så kunne man enten prale eller dukke nakken :???:

Med personlighedstests er det lidt som med horoskoper: Man kan næste altid få dem til at passe bare lidt på én selv, om ikke andet så med brug af lidt: hug-en-hæl-og-klip-en-tå.
Tests er et hurtigt "fix" for et problem, når man ikke har tid eller mulighed for noget bedre. Jeg nægter bestemt ikke at man da nok kan få en indikator på, "hvor man er i  verden", men man kan ikke for alvor sætte mennesker på formel. Vi er så meget mere, end hvad der kan rummes i et testskema.

/Brutus

"Jeg er glad for at jeg er en beta" ---- eller noget!   :grin: :grin:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Brutus - de ting du beskriver der er ikke mulige med enneagrammet - så er det i givet fald brugt forkert... 

 

og der er ikke noget i enneagrammet der er bedre end andet.. alle typerne er statistisk set nogenlunde ligeligt fordelt på mænd og kvinder og der er lige mange af hver grundtype... 

 

der er ingen gode eller dårlige svar eller noget der er rigtigt eller forkert....  det er bare ...  hverken mere eller mindre

 

 

hvis man går i dybden med enneagrammet rummer det som udgangspunkt 54  forskellige grundlæggende typer du kan arbejde med fordelt på 9 hovedtyper... og den test der tager kun højde for de 9 grundlæggende... og er derfor naturligvis ikke 100% fyldestgørende.... hvis modellen skal ramme 100 % præcist - så skal den som minimum have gang i de 2 variationer af hver grundtype samt første 3deling af begge variationer som beskriver måden de interagerer socialt... 

 

igen - intet er mere rigtigt eller forkert... men af alle de modeller jeg har arbejdet med de sidste 6 snart 7 år - der er der ikke en eneste model jeg har set ramme mere præcist og mere uddybende end enneagrammet... så jeg er for denne models vedkommende megeet uenig i dit udsagn

 

og man må aldrig bruge enneagrammet til at vurdere intelligens - det har absolut intet med det at gøre...   man kan sige at nogle typer af intelligens er overrepræsenteret hos nogle af hovedtyperne - men ikke mere end det...  det vil være at strække sandheden for langt

Del dette indlæg


Link til indlæg

hustruen har rent faktisk  været PA hos en af de store emneagram-forfattere.. og arbejder selv i dag med det på endog meget proff.plan - så jeg kan kun bekræfte havd du siger - der er ikke noget der er bedre end andet - det er ikke noget der er forkert - og der er ikke noget der er rigtigt - men der er en pokkers god forklaring på vores adfærdsmønstre  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Og dermed er vi tilbage til det oprindelige spørgsmål: Hvorfor vi ikke lever ud alt mærkeligt der dukker op i hovedet?
Din hustru har været PA til en av enneagramforfatterne; hun er sandsynligt smart, intelligent, smuk, dejlig, kærlig og sexet. Dit liv er  bygget op omkring det i har sammen. Hun er præget af dig, og du af hende.
Hvorfor du ikke tar til Hamburg og har analsex med to brunetter??? Well, måske fordi det ikke er værd det?  Sandsynligt er det ikke en gang interessant i forhold til hvad du har.
 
Just do it, er et motto der skal tages med salt og spinat. Nogen gang må man blive voksen nok at indse at man ikke kan kigge bag verdens alle hjørn. På trods af Facebook og Twitter, vil der ske ting man ikke når at deltage i. Tough shit and live with it!
 
Og så lærer man at livet fungerer alligevel.
Selv om man er en 8er.
 
B
Redigeret af Bananas

Del dette indlæg


Link til indlæg

Test man selv tager, ender i lige så høj grad med en beskrivelse af hvordan du ser der selv, end hvem di i virkeligheden er.

I min verden kan vi mennesker aldrig se på os selv 100 % objektivt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Test man selv tager, ender i lige så høj grad med en beskrivelse af hvordan du ser der selv, end hvem di i virkeligheden er.

I min verden kan vi mennesker aldrig se på os selv 100 % objektivt.

det er da også det mest rigtige ifht personlighed... det handler jo netop om hvordan man definerer sig selv :)

man kan forveksle sig mellem forskellige typer alt efter hvilket punkter man til dagligt lægger vægt på, kultur, opvækst ect... og der kan ske fejl hvis man er i særlig gode eller dårlige perioder i sit liv...

men når alt kommer til alt - så vil man være en grundlæggende type... og den kan man kun selv finde... andre kan måske give en vurdering der kan ramme mere eller mindre præcist

men en personlighedstest er subjektiv - den kan ikke være objektiv :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

det er da også det mest rigtige ifht personlighed... det handler jo netop om hvordan man definerer sig selv :)

man kan forveksle sig mellem forskellige typer alt efter hvilket punkter man til dagligt lægger vægt på, kultur, opvækst ect... og der kan ske fejl hvis man er i særlig gode eller dårlige perioder i sit liv...

men når alt kommer til alt - så vil man være en grundlæggende type... og den kan man kun selv finde... andre kan måske give en vurdering der kan ramme mere eller mindre præcist

men en personlighedstest er subjektiv - den kan ikke være objektiv :)

 

Der er ikke noget med at der kan ske fejl. Den person du var sidste år, behøver bestemt ikke være den person du er idag.

 

Vi som menesker ændre os fra dag til dag, fra tid til anden. 

 

Jeg synes bestemt at de kan være sjove og tag, men man skal passe på med at ligge for meget vægt i den. Eller sagt på en anden måde, bruge dem som undskyldning for ens handlinger.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er ikke noget med at der kan ske fejl. Den person du var sidste år, behøver bestemt ikke være den person du er idag.

 

Vi som menesker ændre os fra dag til dag, fra tid til anden. 

 

Jeg synes bestemt at de kan være sjove og tag, men man skal passe på med at ligge for meget vægt i den. Eller sagt på en anden måde, bruge dem som undskyldning for ens handlinger.

ok - forkert valg af ord... man kan tro man er en forkert type af forskellige årsager... og ja vi ændrer os - men ikke grundtype :)

men du har ret - man må aldrig nogensinde bruge dem som undskyldning for sine handlinger - det er på ingen måde validt for de negerer ikke det frie valg

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har prøvet at være på en arbejdsplads der brugte enneagrammet og det fungerede faktisk ret godt (er en 9er :-))

Men jeg syntes så også bare rent personligt at enneagrammet lidt kan ses som glorificeret stjernetegn, det ikke bygget på nogle kliniske psykolog test og det har rod i numerologi og mystisisme. Med sådanne test vil man altid kunne finde ting der "bare passer perfekt" på den du er, men som egentlig bare er generelle statements. Hvem søger ikke sandhed eller kærlighed f.eks?

 

Som P. T Barnum sagde "we've got something for everyone" - http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...