Hop til indhold
Guest Smuk Enlig Mor

Er du et godt menneske..?

Recommended Posts

Guest Smuk Enlig Mor

Når du betragter dig selv udefra, ser du så et godt menneske..?

Gør du dig i næstekærlighed, møder du dine medmennesker i øjenhøjde, eller er dét overhovedet kriterier for, om man ER et godt menneske...?

Hvilke egenskaber er et godt menneske i besiddelse af, og har du selv disse egenskaber...?

... Min egen definition af et godt menneske er, at vedkommende er uselvisk, selvopofrende og empatisk... Alle egenskaber som jeg selv mener at besidde - dog uden at være et overmenneske... :)

Men alt det der, imo, gør mig til et godt menneske, starter altid med mit hjerte... Det er stort, og kan rumme de fleste og faktisk også det meste....

Jeg lever, for det meste, efter at være i overensstemmelse med mit hjerte, således at mine hensigter, når jeg møder mine medmennesker, er gode og rene...

Så ja, jeg mener afgjort, at jeg på bundlinien er et godt menneske... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Når man er uselvisk, skal man bare passe på ikke at blive underdanig. Ellers gælder det vel kun om at VISE hensyn til andre, og ikke sætte jeg'et i centrum. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Potatohead

Tak for et fint emne.

Nu er det der gør et godt menneske også dets modsætning, at man vedkender sig de mørke sider, at alle besidder disse, og ikke nedgør dem. Det er jo en vis dualisme forbundet med det at være det gode, det er at du er klar over det onde, ikke bare i andre mennesker men i dig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg ser også mig selv som et godt menneske.

Hvorfor? Fordi jeg er god mod mennesker og dyr generelt. Jeg forsøger at være venlig og imødekommende mod alle jeg møder i mit liv.

Jeg forsøger at gøre mit arbejde efter bedste evne og så samvittighedfuldt som muligt.

Jeg er ikke vegetar eller masochist. Så jeg går ikke af vejen for en god bøf, og bider en hund mig har jeg ingen kvaler med at få den aflivet.

Slår nogen på mig eller mine venner beder jeg dem stoppe, gør de ikke det er jeg ikke bange for en slåskamp. Jeg har aldrig i mit liv startet en kamp, men har dog endt et par stykker.

-Så jeg er ingen helgen.

Men jer er altså en good guy :)

Redigeret af T-Boner

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Spock

Den er svær - i bund og grund er jeg vel den der er dårligst til at bedømme mig selv. Men jeg kan udtale mig om mine holdninger og de valg jeg synes er vigtige.

Jeg prøver at møde mennesker hvor de er. Prøver at behandle andre som jeg gerne vil behandles selv, Respekterer forskelligheder og andres mening. Jeg værner om dem der er vigtige for mig. Baserer mange beslutninger på en ikke uvæsentlige grad af empati. Gør mig umage i alt hvad jeg foretager mig, både i mine personlige og professionelle relationer.

I mine øjne er det værdier der objektivt set skaber grundlag for at jeg er et godt menneske. Om det lykkes for mig, kan jeg som sagt kun gisne om, det må andre bedømme. Meeeen noget overmenneske er jeg vist heller ikke :)

Spock

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest thaihaj

Jeg tror at man hver dag skal gøre sit bedste for at blive et bedre menneske. Det er aldrig en proces der bør stoppe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Potatohead

Det at ville være det gode menneske er dog vigtigere end at være det gode menneske.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hey SEM. Din lurendrejer  :-P  :-P

Det gode menneske (altså mig) :-P  har dyder og laster. Dyder, jeg ser jeg har er af. Karaktertræk. Det er, ærlighed, omsorg, et godt menneskesyn og retfærdighedsans.

Jeg mener nu, at jeg er et godt menneske udfra. God opdragelse er netop det, jeg mener er alfa og omega for mig, det har jeg fået. (så takker min skønne mor og far for det de har givet mig) I verden udspringer af. Jeg mener, at det gode menneske ligger i mennesket det, skal blot udvikles stadig mere. Og jeg lære noget nyt hverdag. Også om mig selv og andre.

årsagerne til det onde finder man ikke i menneskets naturlige anlæg. Vil jeg nu postulere. Det ondes årsag er alene, at naturen ikke er bragt ind under regler. I mennesket ligger kun det gode.

Lao Tzu – den store kinesiske filosof og tænker har og er ofte citeret for at have sagt, at enhver rejse begynder med det første skridt.

Men jeg dykker mere ned i den oprindelige kinesiske tekst, og jeg oplevede (min egen mening om dette), at det, han rent faktisk sagde var, enhver rejse starter under dine fødder. Der er en verden til forskel. For det, dette betyder, er, at rejsen starter med at komme til stede lige dér, hvor du er lige nu. Og jeg er der hvor jeg synes det, er spændende. At møde nye mennesker der hvor de er. Så det op til dem hvor meget de vil give tilbage til mig.

Se når det sker, at to mennesker, ser ens på mange ting, kan det gode menneske begynde. Jeg har stor respekt for, den gave jeg har fået. Og har bestemt ikke tænkt mig, at misbruge den.

Har jeg fejl/laster, ja hvem kan sige de ikke, har det? Men se når jeg spejler mig i andre mennesker, ser jeg det også, og kan ændre mig. Til et endnu bedre meneske.

KK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Potatohead

Hvem kan kende dag uden nat? og den der vedkender sig dagen uden at kende natten hvad er denne? jeg vil sige jeg er god i sammenhænge, ikke i mig selv. Jeg besidder ikke det gode, det gode kan være i mig og når det er det glædes jeg. Jeg kan desværre ikke henvise men vil pointere at om det gode kun ses når man er enig om det gode, så er det uden værdig, jeg hylder lignelsen ikke ligningen, elsk din fjende også, enhver kan elske sin ligesindede, det gør dig ikke til det gode menneske.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvem kan kende dag uden nat? og den der vedkender sig dagen uden at kende natten hvad er denne? jeg vil sige jeg er god i sammenhænge, ikke i mig selv. Jeg besidder ikke det gode, det gode kan være i mig og når det er det glædes jeg. Jeg kan desværre ikke henvise men vil pointere at om det gode kun ses når man er enig om det gode, så er det uden værdig, jeg hylder lignelsen ikke ligningen, elsk din fjende også, enhver kan elske sin ligesindede, det gør dig ikke til det gode menneske.

Hold nu op med at sniffe det kartoffelvand.... :geek:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, - - - - måske det kunne pindes lidt ud :!:

Det kan det måske også.

Når jeg svarede så kortfattet, er det, fordi spørgsmålet er så omfattende, som det er. Mange filosoffer ville - og har også - skrevet tommetykke bøger om dette.

Spørgsmålet har beskæftiget folk lige fra antikken over renæssancens humanister og op til vor tid.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Potatohead

Men det er ikke så interessant som hvad du mener gør et godt menneske BX, jeg havde håbet på et svar fra frit fra det dunkende hjerte og uden al for mange citater.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kære SEM

Når du betragter dig selv udefra, ser du så et godt menneske..? - næ ved gud da ikke ;) - noget større fjols skal man da lede længe efter.

Da ikke altid, og det skal man heller ikke være, for ellers ender man som en underdanig tøffelhelt og dørmåtte hvor alle kan tørre deres beskidte sko; men ellers så:

- Mit hjerte banker for samfundets svageste - børnene - dyrene - de syge - de svageste

- Var i 3 år livlinje, værge og hjælper for et meget sygt menneske - min telefon er åben for dig 25 timer i døgnet - tit havde jeg et andet menneskets liv i mine hænder - det sled mig næsten op indv, - jeg gør det aldrig mere - har ikke mere at gi.

- jeg kender betydningen og virkningen af ordene tak og undskyld.

og så nogle få af mine mange dårlige sider:

- jeg elsker Istedgade - for dens rå, uforfalskede sandhed - og husker enhver "horehule"

- jeg har været en fandens "grisebasse" med min pik - og er det stadig

- jeg knepper uden gummi

- jeg er pt single - og har ingen skrupler med at bolle med gifte kvinder - foretrækker gifte kvinder :P - deres lykkelige mænd går jo på bordel.

- jeg besøger ligeså gerne Club 18 som Nationalmuseet

- jeg har været selvstændig, og min holdning til alle offentlige instanser, - i skal ikke tro i er noget, for i er ikke noget.

- jeg udnyttede lovgivningen fuldt ud - og ved hjælp af "Forvaltningsloven" - kørte dem rundt - jeg har tid nok - og de har penge nok

- jeg er ingeniør, men lavede alligevel en fandens regnefejl - og reddede mig selv med en kæmpe løgn overfor en offentlig instans.

- jeg er ateist - og går alligevel i kirke Juleaften

- jeg går ofte også i den kirke "Hvor man ringer sammen med knæene" :P

- jeg giver ligeså gerne en drink til en sort gadepige som en drink til mine pigevenner.

Så helt enkelt er jeg et usselt menneske :twisted: 

Mange hilsner

Nyder livet

Redigeret af Nyder livet

Del dette indlæg

Link til indlæg

Når du betragter dig selv udefra, ser du så et godt menneske..?

Gør du dig i næstekærlighed, møder du dine medmennesker i øjenhøjde, eller er dét overhovedet kriterier for, om man ER et godt menneske...?

Hvilke egenskaber er et godt menneske i besiddelse af, og har du selv disse egenskaber...?

... Min egen definition af et godt menneske er, at vedkommende er uselvisk, selvopofrende og empatisk... Alle egenskaber som jeg selv mener at besidde - dog uden at være et overmenneske... :)

Men alt det der, imo, gør mig til et godt menneske, starter altid med mit hjerte... Det er stort, og kan rumme de fleste og faktisk også det meste....

Jeg lever, for det meste, efter at være i overensstemmelse med mit hjerte, således at mine hensigter, når jeg møder mine medmennesker, er gode og rene...

Så ja, jeg mener afgjort, at jeg på bundlinien er et godt menneske... ;)

Ja, jeg mener at jeg er et godt menneske. Man har vel en del gange gange stået med en ung pige på et mørkt, ubefærdet sted, en skummel baggård eller en mørk opgang, hvor hun pludselig vendte sig om mod én og usagt har spurgt, hvad man havde gang i. Og så sætter man sit mest neutrale og uskyldige blik på, og lader som ingen ting. At tilfredsstille mig mod en piges ønske, ligger mig så fjernt som noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg

njaaa... ikke efter de kriterier du stiller op der på den måde du stiller dem op

for hvis det at være et godt menneske defineres udfra hvad man er for andre i højere grad end hvad man er for sig selv - så har jeg for det første nok svært ved at svare for det andet - så mener jeg slet ikke det er kriterier der afgør om man er et godt menneske

ud fra dit oplæg - så nej... 

men hvis vi ser på det ifht at blive til noget, at være noget (for mig selv først og derefter for andre) at kunne noget, at indeholde noget, at udrette noget.... så ja - så er jeg faktisk et super godt menneske :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Med fare for at lyde som en pladderromantikker,

mener jeg at et godt menneske er en som rummer alt,forstår alt, tilgiver alt...

Jeg er der langtfra selv endnu, men arbejder på det 24/7/365.

Grundlæggende er vi alle født nøgne, og uden evnen til at fordømme, og når jeg griber mig selv i at dømme/fordømme andre, eller møder andre der er fordømmende, bliver jeg ked af det.

Redigeret af Luxuria

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Potatohead

jeg er helt med på at skulle kunne værdsætte selvet før man kan værdsætte andre, fordi modsætningen ikke er mulig. Men Jasmin, er man god når man starter med at være god mod selvet. Er der ikke for mange motiver vedrørende selvopretholdelse. Er en eneboer god.

Del dette indlæg

Link til indlæg

jeg er helt med på at skulle kunne værdsætte selvet før man kan værdsætte andre, fordi modsætningen ikke er mulig. Men Jasmin, er man god når man starter med at være god mod selvet. Er der ikke for mange motiver vedrørende selvopretholdelse. Er en eneboer god.

hvis du spørger mig.. ja... for i bund og grund er du den eneste der kender din hensigt.. og den eneste der ikke misforstår dine handlinger... 

hver gang du gør noget for dig selv gør du definitorisk noget godt... det er absolut ikke tilfældet med andre... 

med andre er der uendelig mange faktorer på spil der kan influere om du er/opfattes som et godt menneske.. 

dine hensigter kan være rene som ny sne - men hvis du er en klaphat til at handle fornuftigt bliver du ikke opfattet som "god" uanset din velvilje

dine hensigter kan være elendige for andre med henblik på at få det bedre selv...  dvs du skader andre for at højne din selvfølelse... det er i hvert fald ikke godt selv om din hensigt er god for dig selv

og endeligt - hvad er modtagers forudsætning for at forstå de du gerne vil give/formidle/berige med...  du bliver jo kun god i teorien hvis modtageren ikke er.. modtagelig... for det du vil give/kan rumme ect .. 

pludselig - så afhænger det at være et godt menneske 100% af hvordan man bliver opfattet.. af andre  og det synes jeg definitorisk er noget vrøvl

altså er du nødt til at pille andre ud af ligningen i første omgang for at definere hvad god er... dvs - er du god mod dig selv og gør dig selv godt på egne vegne og ikke på andres bekostning... jamen så er du faktisk fantastisk

så derfor... ud fra den betragtning synes jeg at jeg er ret nice....  om ANDRE synes jeg er et godt menneske... det må andre jo svare på :)

men i virkeligheden som oplægget er skrevet - så bliver vi bedt om at svare på andres vegne hvorvidt vi tror de opfatter os som gode mennesker og vi derfor kan stå inde for at være det.. 

det er lidt mere end jeg personligt kan lide at stå inde for - så jeg vil hellere svare nej indtil jeg har spurgt andre hvad de mener

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Potatohead

Der er mange faktorer i spil, med livsopretholdelse mener jeg instinkter som man ikke kan definere som andet end neutrale. Fortæl mig en hensigt der ikke er selvisk. Livsretopholdende, forfængelig, hvilke i deres pr definition ikke er gode, nødvendige jo men ikke som betegnede gode. Spiser jeg er jeg i live, elsker jeg formere jeg mig, sover jeg, så vågner jeg udhvilet. det er nok problemet med denne diskussion, hvad er det gode, du, Jasmin mener det er selvopretholdelse, hvor i mod, i min tvivlen jeg vil skyde på det modsatte, altså at man ofrer sig for en. Der er mange motiver for at holde sig selv i live, for at tilfredsstille sig selv, for anseelse ikke fra andre men i en forfængelig henseende. I tiden er det gode ofte blevet sammenlignet med det fuldkomne. Hvorledes forholder du dig til det, selv synes jeg det er fint da jeg mener intet og ingen indeholder udelukkende godt eller skidt. Men at mennesket er komplekst og, jo skal erkende det selvvalgte liv, hvor netop de træffende valg definerer dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg

hvis vi alle var gode mennesker, burde der ikke være penge imellem os

jeg stemmer for at GP'ere sætter priserne efter kundernes indkomst, så det er dyrt for nogen og billigere for andre

jeg vil nemlig også gerne prøve de søde GP'ere i den ende jeg ikke har råd til ( altså ikke den ende )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg synes faktisk, at det er langt mere interessant og lærerigt, at sammenligne ens  selvsyn med omgivelserne opfattelse af en. For mit vedkommende har jeg lært, at der ikke findes en "sandhed" men næsten ligeså mange som der er mennesker.

Ja, selvfølgelig slikker jeg mig om munden og bliver glad, når nogen siger noget pænt om mig, mon ikke alle gør det og tænker "Ja, det er helt rigtigt, det synes jeg egentligt også selv".

Men.......... hvordan reagere vi så, hvis en pludseligt beskriver en med ord som: Arrogant, bedrevidende, manipulerende, overfladisk, egoistisk, dominerende og lignende knap så positivt ladede ord ?  Jeg vil være tilbøjelig til at mene, at de fleste vil sige "Nej, sådan er jeg slet ikke" og ellers argumentere som en i h...... for at overbevise modparten om, at man er som ens selvsyn.

Det er svært, og det er det bestemt også for mig, men det er faktisk her, man kan lære noget nyttigt om sig selv, når man opdager at man opfattes ganske forskelligt af eksempelvis familie, børn, kæreste, venner, bekendte, folk der har et sporarisk kendskab til en, og ikke uvæsentligt den sidste gruppe, som man møder som fremmed.

Jeg har flere gange haft fornøjelsen af at modtage anonyme bedømmelser af mine præstationer i undervisnings sammenhæng. Og ja, nogle af de kedelige ord som jeg nævne tidligere blev brugt af enkelte. I første omgang slog jeg det nok bare hen, og tænkte sikke et par idioter, resten kan jo sagtens se, at jeg er ved hvad jeg taler om osv osv.

Jeg har lært og accepteret, at jeg opfattes forskelligt, og derved også accepteret, at der ikke findes en, men mange sandheder. Hvis det således er vigtigt for en, at andre beskriver en med ord, man selv holder af, så må man jo typisk arbejde lidt med sin attetude, kropssprog, formuleringer, stemmeføring osv osv. (hvis man mener de er forkert på den)  snarere end blot at forholde sig til dem gruppe, hvor der er rimelig overensstemmelse imellem ens selvopfattelse og deres beskrivelser.

Ja, jeg synes selv at jeg er et vidunderligt menneske. Det synes min mor også. Jeg kan såmænd også hurtigt finde nogle mennesker lidt ude i periferien som synes, at jeg er selvglad, bedrevidende, egoistisk og et rimeligt arrogant røvhul. Er der så nogen pointe ? Måske, og det handler vel i høj grad om, hvorledes man forholder sig til de sandheder, man ikke bryder sig om, og hvorledes man i øvrigt forholder sig til kritik.

For mit eget vedkommende kender jeg såmænd godt alle mine dårlige sider, og jeg ved også at det som nogen beskriver som en dårlig side, beskriver andre som en styrke. I bund og grund tror jeg, at  det i langt højere grad handler om, at være tilfreds med sig og have et godt selvværd, end at jagte en masse smukke idealer, som man når alt kommer til alt, måske ikke kan opfylde.  

Så korrigeret, jeg er nok et godt menneske i nogen sammenhænge, og middelmådigt menneske i andre sammenhænge, og...... måske egentligt bare et gennemsnitsmenneske.  Det er mit indtryk eller håb, at de fleste  kan enes om, at jeg fremstår som et glad og tilfreds menneske, uden alt for tung baggage - og det er sådant set egentligt også godt nok for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det interessante er at stort set alle opfatter sig selv som et godt menneske. Det er uhyre sjældent at jeg hører mennesker udtale sig negativt om sig selv, men ofte om andre.

Er der en situation hvor der er uenighed, er det ALTID den anden part som er en idiot, interessant nok aldrig den som fortæller dig historien, og jeg er temmelig sikker på at den anden part har en anden udlægning af begivenhederne, hvori den første part fremstår som en idiot.

Generelt opfatter ALLE mennesker sig selv som gode mennesker, på trods af vold, krige, død, krimalitet, etc........ Der er noget som ikke stemmer ;-) .......

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...