Hop til indhold

Bivirkningerne ved den totale seksuelle frihed

Featured Replies

Skrevet

Eva Selsing skrev idag en klumme om den omtalte Cornell-sag, hvor syv unge mænd var sammen med en beruset kvinde. Hendes pointe var ikke blot at diskutere det juridiske samtykke, men at påpege et dybere, forkvaklet syn på sex blandt unge, hvor den seksuelle frigørelse har fjernet samtlige moralske og relationelle pejlemærker.

”At have sex med mennesker, man ikke kender godt, et fremmed sted, og tilmed flere ad gangen, er ikke at passe på sig selv. Og kommer de deltagende mænd nogensinde til at opleve opbyggelig, forpligtende kærlighed til en kvinde, når de har udvist et så forkvaklet syn på et andet menneske? Det er der desværre ikke nogen, der tør sige længere.”

Jeg faldt over den her passage og den satte gang i nogle tanker. Ikke fordi jeg føler et behov for at blive moraliseret over for, men fordi den rammer ned i nogle ret ubehagelige mekanismer, når jeg kigger på de miljøer, jeg selv har bevæget mig i: hvad enten det er sexfester eller det mere kommercielle marked.

Vi har det med at gøre samtykke til den enevældige målestok for alt. Var alle indforståede? Tjek. Blev grænserne overholdt? Tjek. Så er det moralske fripas givet. Men Selsings pointe prikker til en blind vinkel: At noget sagtens kan være 100% frivilligt, lovligt og gensidigt, og alligevel slide på ens evne til reelt at knytte sig til andre mennesker over tid.

Når man gentagne gange fjerner al relationel tyngde, følelsesmæssig risiko og sociale spilleregler fra sex, opnår man en enorm frihed. Men man bevæger sig også ind i et ret koldt og fladt terræn. Når jeg kigger på mine egne valg, må jeg bare være ærlig og spørge: Gør det noget ved ens syn på andre — og på en selv — når intimitet konsekvent bliver reduceret til en isoleret, transaktionel affære?

Det handler hverken om at græde ud, spille offer eller udskamme nogen som helst. Det er bare et spørgsmål om at have en grundlæggende ærlighed omkring de rum, man vælger at færdes i. Hvis man bilder sig ind, at den slags oplevelser preller fuldstændig af uden at sætte et aftryk, snyder man vist først og fremmest sig selv.

Link til artiklen: https://www.bt.dk/debat/eva-selsing-om-cornell-sagen-problemet-er-ikke-en-voldtaegtskultur

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.