Hop til indhold

Hvad dækker “farkrop” over?

Featured Replies

Skrevet

Ja oprigtigt ment hvad for en type udseende skal man forvente når en mand bruger det udtryk?

Ølmave og det stik modsatte 6-pack, kender vi vil alle. Så kan I være buttede og andre udtryk på lige for med kvinder.

Jeg går langt hen af vejen ind for ligestilling, men at omsætte udtrykket morkrop til en mandlig udgave, er nok lige at strække den.

Der er helt naturlige ting der sker med kvindekroppen under graviditet der gør vi ender med morkroppe. Hvor endda kvinder som er blevet mødre på andre måder, bonusmor, har adopteret etc., ikke kan undskylde sig med morkrop.

Det handler jo ikke bare om nu har jeg ikke tiden til at passe på mig selv og lader kroppen gå i forfald. Det handler om min hud har været udvidet og selv med vægttab. Bliver alt sjældent helt som før.

Nå men hvorfor prøver I at overtage det udtryk. Og hvad mener I med det. Har I også hængepatter og løst maveskind? 🤣

Skrevet

Ja, mange mænd har hængepatter og løst maveskind. Vægttab kan give overstående.

En mand med farkrop, er en mand, som hviler i sig selv og den krop han har, og ikke har behov for at ændre den. Men typisk lidt kraftig, ikke overdrevet.

Skrevet
SweettieDK skrev, for 31 minutter siden:

Ja oprigtigt ment hvad for en type udseende skal man forvente når en mand bruger det udtryk?

Ølmave og det stik modsatte 6-pack, kender vi vil alle. Så kan I være buttede og andre udtryk på lige for med kvinder.

Jeg går langt hen af vejen ind for ligestilling, men at omsætte udtrykket morkrop til en mandlig udgave, er nok lige at strække den.

Der er helt naturlige ting der sker med kvindekroppen under graviditet der gør vi ender med morkroppe. Hvor endda kvinder som er blevet mødre på andre måder, bonusmor, har adopteret etc., ikke kan undskylde sig med morkrop.

Det handler jo ikke bare om nu har jeg ikke tiden til at passe på mig selv og lader kroppen gå i forfald. Det handler om min hud har været udvidet og selv med vægttab. Bliver alt sjældent helt som før.

Nå men hvorfor prøver I at overtage det udtryk. Og hvad mener I med det. Har I også hængepatter og løst maveskind? 🤣

Fit krop: markerede skuldre, flad mave, synlige muskler.
Dadbod: stadig maskulin/voksen kropsform, men med blød mave og mindre definition.
Overvægtig: mere generel fedtophobning, hvor maven ofte dominerer kropsformen.
Skinny-fat: slankere arme/bryst/skuldre, men blød mave uden ret meget muskelmasse.

Den bedste helt korte præcise definition: Dadbod = moderat overvægt/blødhed + noget voksen mandefylde/muskelmasse + ingen tydelig muskeldefinition.

og kommer nok mest fra omkring 2015 "dadbod"

Skrevet
  • Author
akata21 skrev, for 9 minutter siden:

Dadbod: stadig maskulin/voksen kropsform, men med blød mave og mindre definition.

Ok tak for denne og andre definitioner, men undrer mig stadig at i “stjæler” et begreb der har et helt biologisk fysisk årsag bag sig.

At “blød mandig krop” kunne bruges.

Stor blød bamse, er en lidt større udgave af samme.

Redigeret af SweettieDK

Skrevet
SweettieDK skrev, for 56 minutter siden:

Ok tak for denne og andre definitioner, men undrer mig stadig at i “stjæler” et begreb der har et helt biologisk fysisk årsag bag sig.

At “blød mandig krop” kunne bruges.

Stor blød bamse, er en lidt større udgave af samme.

trend for USA som især kommer fra social media. har altid selv brugt udtrukket erotisk buttet! :D

Skrevet

Det er da ingen der "stjæler" noget fra nogen -kvinder forsætter da bare med "morkrop" "Farkrop" er da en helt almindeligt beskrivelse af en mand/far der har lidt sul på kroppe -som der jo kan komme i ægteskabet/lidt for meget sofa igennem årene... Udtrykket "Farkrop" er ikke nyt;-)

Skrevet

Her er nok lidt af forklaringen på farkroppen :

En farkrop (ofte omtalt som dad bod) er en uformel betegnelse for en mandekrop, der ikke er decideret muskel- eller toptrænet, men bærer præg af en lille blød mave (en "delle") og en mindre fast krop. Det er en krop, der udstråler sundhed, men med plads til nydelse.

Hvorfor kommer den?
Farkroppen opstår typisk af en kombination af biologiske og livsstilsmæssige årsager:

• Lavere testosteron: Når mænd bliver ældre og eventuelt stifter familie, falder testosteronniveauet i kroppen langsommere, hvilket gør det lettere at tage på (særligt omkring maven) og sværere at opretholde en markant muskelmasse. [1]

• Livsstil og prioriteringer: Småbørnsforældre har ofte mindre tid til fitness og intens træning i en travl hverdag. [1]

• Mad og hygge: Livet med familie og børn inkluderer ofte mere hygge med mad og drikke (fx øl, chips og søde sager), hvilket skaber et lille kalorieoverskud over tid.

Skrevet
SweettieDK skrev, for 36 minutter siden:

SweettieDK skrev, for 4 timer siden:

Jeg er ret sikker på, at farkrop er en fordanskning af dad bod, som er et udtryk, som stammer fra et essay, som en ung, amerikansk kvinde skrev, fordi hun syntes det var en sexet kropstype - det gik så gik viralt og fik en masse omtale, fordi det var anderledes end den sædvanlige veltrænede krop som idealet. Så jeg tænker ikke, der er tale om at der er nogen (mænd), der prøver at overtage noget fra kvinder, eller at der er en intention fra nogen om at stjæle noget. Udtrykket kommer fra et kvindeligt blik på mandekroppen, ikke fra en mandlig agenda. .

Skrevet
  • Author
kitesurfer2 skrev, for 44 minutter siden:

det gik så gik viralt og fik en masse omtale

Ok er gået helt forbi min radar. Men nu er EG så også mit primære online sociale kontaktpunkt.

Så det bare i et indlæg for et par dage siden.

Og undrede mig, har så overvejet om jeg gad spørge. Når man samtidig af og til skal læse “Gad vide hvor mange børn hun har født for at se sådan ud… o.lign.” Så tænkte jeg bare hvad er jeres undskyldning.

Skrevet
SweettieDK skrev, for 2 timer siden:

Nej kan jeg godt se på andre svar. Jeg har så først bemærket det her for nylig. Men læser så heller ikke alt herinde.

-det bruges alle steder ude i samfundet...ggg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.