Hop til indhold

Vedrørende advarsler, rapportering og pointberegninger

Featured Replies

Skrevet

Hej alle sammen.

For det første har jeg ingen advarsler, ingen point og ingen rapporter imod mig.

Jeg har fulgt dette forum i mange år, men jeg har ikke kunnet finde en fuldstændig forklaring på dette emne i retningslinjerne og reglerne.Derfor håber jeg, at moderaterne eller dem med omfattende erfaring i forummet vil forklare nogle af spørgsmålene i detaljer, så alle kan få gavn af dem.

Jeg vil give nogle eksempler her, og jeg mener slet ikke nogen specifik person.

1.  Hvis jeg er en ny bruger og skriver en anmeldelse, men titlen ikke er korrekt, ved jeg, at jeg får en advarsel, men hvad er tidsgrænsen for advarslen, eller forbliver den for evigt?

2.  Hvis jeg skriver en 100 % korrekt anmeldelse, og nogen anmelder mig, blot fordi de mener, at anmeldelsen er unøjagtig, får jeg så et advarselspoint, eller hvad gør moderatorer i dette tilfælde?

3.   Hvis jeg kommer væk fra emnet, får jeg så et point, og hvor lang tid tager det for pointen at forsvinde, eller vil det forblive for evigt?

4.  Hvor mange point og advarsler kræves der for at komme i karantæne? Og hvor lang tid tager det at vende tilbage til forummet, når man er i karantæne?

5.  Når moderatorer flytter et emne fra et sted til et andet, får I så nogen advarsler eller point for dette?

Kort sagt, baseret på disse eksempler, forbliver punkterne og advarslerne for evigt, eller forsvinder de med tiden?

Jeg håber, at administratorerne vil tage dette med åbent sind. Tak til alle.

Skrevet

Tak for dit interessante oplæg, @Tribal chief. vi havde engang en FAQ. kunne være man skulle genoplive den. Det er en tanke. Men nu til dine spørgsmål

Der er ingen systematik. Når noget er logget, så er det logget. Ingen advarseler udløber på noget tidspunkt.

Ingen får advarsler blot fordi der er sendt en rapport. Vi får skam engang imellem rapporter, hvor vi enten ikke kan gennemskue hvad anmelder mener er galt eller anmelder mener at noget er galt, men det er det så ikke. Der bliver taget stilling til alle rapporter. 

Hvis vi får en rapport på at du "kommer væk fra emnet", så tager vi selvfølgelig også stilling til den afsporing. Hold dig til det indlæg, som trådstarter har skrevet. - medmindre det altså er hyggesnak-rummet du skriver i.

Systemet er sat op til følgende.

• 3 points = 14 dage
  • 4 points = 1 måned
  • 5 points = 3 måneder
  • 6 points = ½ år.
  • 7 points = permanent ban.

Der bliver dog altid foretaget en vurdering af typen af beskeder der er sendt. Jeg har eksempelvis set brugere, der fik 3 point ved første advarsel fordi det var et groft personangreb. Jeg har haft brugere, der var på kanten, hvor jeg bare lod det flyve fordi han selv var blevet angrebet med et personangreb og så svarede hårdt igen. Det er ikke sort/hvidt og kan ikke sættes i kasser og rammer, desværre. Det er en subjektiv størrelse at moderere nogle gange, selvom vi gør det så objektivt som muligt.

Jeg har faktisk meget få gange delt advarsler ud, fordi jeg skulle flytte emner. Men det er kun hvis jeg ofte skal flytte emne fra brugere flere gange, hvor eg har sendt brugere en vejledning i, hvor forskellige ting skal ligge og de ikke lytter. For et par måneder siden, gav jeg et 0-points advarsel,  fordi jeg havde lagt mærke til at han altid lagde sine indlæg forkert. Så fik han 1 point da han fortsatte, så fik han endnu et point. Så skrev jeg en PM, så lagde han igen noget forkert. Så fik han et ban, da han var uden for pædagogisk rækkevidde. Men nej. Man får ikke advarsler for at vi bruger tid på at flytte emner.

Som jeg skrev i indledningen, så bliver advarsler stående altid. Men det er helt fint, for ingen får permanent ban blot på grund af antallet af advarsler. Det er blot en track record som vi kigger i når vi skal tage stilling til brugerens erfaring vs. advarsler.

Se også denne besked: om hvad advarsler betyder

Tak for dine spørgsmål. Jeg vil overveje at genoplive den gamle FAQ-tråd.

Redigeret af Stapler

Skrevet
  • Author
Stapler skrev, for 45 minutter siden:

Der er ingen systematik. Når noget er logget, så er det logget. Ingen advarseler udløber på noget tidspunkt.

Tak for dit svar, men jeg har et forslag her, og du har ret til at afvise det eller til at overveje det.

Alle ved, at nogle af advarslerne og punkterne er noget frustrerende.Men hvorfor ikke overveje at fastsætte en tidsplan for at reducere advarsler eller antallet af punkter?

Du ved udmærket godt, at mange brugere klager over dette. Hvis nogen for eksempel samler tre strafpoint, og efter en periode, f.eks. seks måneder, nøje overholder retningslinjerne og reglerne og opfører sig korrekt, og ét point fjernes, vil de kun have to point tilbage. Med tiden vil alle point og advarsler gradvist forsvinde. Dette ville glæde brugeren meget og hjælpe dem med at undgå at begå overtrædelser. Bare et forslag.

Skrevet

Blandt andet fordi det er et ekstra lag af administration på toppen.  .... og hvis jeg har givet en advarsel for personangreb for 6 år siden, så skal den slettes så du igen har ret til personangreb? Det er jeg ikke sikker på giver mening.

... og ja. Jeg ved "udmærket godt" at folk vil have gamle point slettet. Det har været diskuteret og afvist før. Og det ved du sikkert også godt.  :smile:

Det vil ikke hjælpe med at undgå overtrædelser. Tværtimod.  Det vil blot give rum til at folk kan begå de samme overtrædelser igen, når deres tidligere advarsel er udløbet. :-)

Skrevet

Tillægsspørgsmål.

jeg kendte ikke til jeres strafudmåling og har et spørgsmål om dette.

jeg spurgte om det for længe siden, og der var svaret at der blev set på over hvor længe man havde fået tidligere strafpoint.

vil det så sige at hvis jeg får kvajet mig 1 gang mere, så bliver jeg straffet for noget jeg i princippet gjorde for 2 år siden? 
dette er set ud fra mig egen profil.

og tvinger i så ikke bare brugere til at oprette en ny profil hvis eller når vedkommende har optjent point over årenes løb?

Redigeret af frisk fyr

Skrevet

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit første spørgsmål,  @frisk fyr Men tidligere advarsler tages med i betragtning løbende.

Til dit andet spørgsmål:" nej".

Hvis du er permanent bannet, så forstår de fleste sikkert at de ikke er velkomne.  Men det er teoretisk,  da det er utroligt få personer,  der får permanent ban.

Skrevet

Du skrev til mig i et tidligere opslag at det altid er en vuderingssag om karantæne og om hvad der skal til for at den træder i kraft. I denne tråd er det fra 3 point, der giver karantæne, og hvis man har strafpoint for en F.eks. en afsporing for 2 år siden, så kan den være årsag til hvis man kommer til at træde ved siden af at man kommer i karantæne.

og med risikoen for at få 4. Point og en måneds karantæne, så kan man nulstille sig selv ved at oprette en ny konto, hvilket sikkert flere allerede har gjort.

Eller også vil så i det gøre at folk ikke tør skrive en anmeldelse, eller kommentere et opslag.

kan godt være der er mange der mener jeg kører den langt ud, men jeg syntes bare at retningslinierne er lidt vage på det område.

Skrevet

Præcis som jeg sagde og jeg har ikke noget nyt at tilføje til de samme spørgsmål. 

frisk fyr skrev, for 4 timer siden:

Du skrev til mig i et tidligere opslag at det altid er en vuderingssag om karantæne og om hvad der skal til for at den træder i kraft.

Redigeret af Stapler

Skrevet
  • Author
Stapler skrev, for 8 timer siden:

Det vil ikke hjælpe med at undgå overtrædelser. Tværtimod.  Det vil blot give rum til at folk kan begå de samme overtrædelser igen, når deres tidligere advarsel er udløbet. 

Hr. Stapler, rolig venligst lidt og tag en dyb indånding.
Jeg nævnte ikke spørgsmålet om personlige angreb, og jeg er fuldstændig imod dem 100%. Jeg er enig med dig i det punkt; tværtimod takker jeg dig for din stærke holdning til dette emne. Enhver, der gør det, fortjener straf, når man tager i betragtning, hvem der startede problemet. Men det, jeg mente med at slette et punkt eller en advarsel, var at gå off topic eller bruge en forkert titel.I sidste ende er det op til dig. Du ved, hvordan man administrerer forummet godt, og hvad der er bedst for det. Det var bare et forslag, som jeg fortalte dig før. Hvad mig angår, overholder jeg fuldt ud retningslinjerne og reglerne.
Jeg vil gerne takke dig mange gange for denne gode diskussion

Skrevet
Stapler skrev, for 6 timer siden:

Præcis som jeg sagde og jeg har ikke noget nyt at tilføje til de samme spørgsmål. 

Men du skriver jo 3 advarsler gir karantæne i dennetråd. Vil det sige jeg ryger ud hvis jeg træder forkert 1 gang mere, eller er det en vurdering.

jeg hører du siger 2 forskellige ting og er lidt forvirret over det.

Skrevet
  • Author
frisk fyr skrev, for 13 minutter siden:

jeg hører du siger 2 forskellige ting og er lidt forvirret over det.

Hej min ven, jeg forventer ikke, at du bliver udelukket for altid, nej, men du vil gå i karantæne i 14 dage, som forklaret her.

3 points = 14 dage

4 points = 1 måned

5 points = 3 måneder

6 points = ½ år.

7 points = permanent ban.

Skrevet

Som jeg forstår @Stapler, så er jeg én advarsel fra 14 dages karantæne og fem fra at ryge ud, da jeg i 2025 fik en advarsel i marts og én i juni, så selvom jeg følger reglerne de næste to år uden noget, så vil jeg stadigvæk være være én advarsel fra 14 dages karantæne og fem fra at ryge ud. Men hvis jeg laver en ny profil, så får jeg ryddet tavlen. Hvilket betyder at loyale brugere herinde faktisk har en ulempe i forhold til dem der ikke går op i deres omdømme herinde.    

Redigeret af ½angel

Skrevet

Tak for dit bidrage, @½angel.

Der bliver altid foretaget en individuel vurdering. Nu nævner du selv "loyale brugere". Jeg ser hvad du skriver. Du er et kendt og produktivt navn og dine tråde og advarsler givet et billede af, hvem du er. Det er ikke "ren pointtælling". Points er blot en guide. Der er folk der støjer, der intet bidrager og så er der dem, der tydeligt i deres bidrag er hjælpsom og venlig - som dig selv.  Se nu for eksempel dit sidste indlæg, hvor du i en hjælpsom attitude viser reel bekymring. Det er netop det som vi alle ( og tydeligt også dig) ønsker herinde og det vil vi altid tænke over.

Vi kan godt se forskel på en person med mange point, der bare ønsker at genere andre og de brugere med mange point, der hjælper de andre.

Det er fuldstændigt rigtigt at der er brugere, der ikke forstår at de ikke er velkomne. Vi er mange der kender Lion, der igen igen opretter nye profiler. Han forstår ikke at han ikke er velkommen og mange brugere og mods bruger meget tid på hans støjsenderi. Men de fleste der bliver smidt ud tror jeg godt er kloge nok til at forstå at de ikke er velkomne. Smutter der nogle igennem? Måske. Det gør ikke så ondt på mig. Hvis vi eller andre identificerer dem som tidligere bannede brugere, så må vi bare sende dem ud igen, hvis vi ikke identificerer dem er det nok fordi de har lært lektien med den nye bruger.

Så jeg tror ikke at sådan en som dig, som jeg vil betragte som en loyal bruger, har en ulempe. Fordi når jeg kigger på det du bidrager med, så har du faktisk en fordel, fremfor dem der er ligeglad med deres omdømme.   

½angel skrev, 1 time siden:

Hvilket betyder at loyale brugere herinde faktisk har en ulempe i forhold til dem der ikke går op i deres omdømme herinde.

Redigeret af Stapler

Skrevet

Jeg fik for ikke så længe siden en 3 points advarsel. Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor jeg fik den, da altid at jeg skriver i en god tone - men så må det være fordi jeg ikke helt forstår reglerne eller at der ikke skal så meget til før det giver en advarsel, men føler at man måske lige burde løfte fingeren først, specielt hvis man er ny herinde, ellers ender det med, at man ikke tør skrive noget og det er vel heller ikke meningen tænker jeg.

Skrevet

Det kan jeg ikke forstå, @Henry11. Det eneste jeg har stående på dig er 1 point jeg sendte til dig i sidste måned. der fulgte en tydelig forklaring med. Du bliver nødt til at uddybe det du skriver.

Henry11 skrev, for 6 timer siden:

Jeg fik for ikke så længe siden en 3 points advarsel. Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor jeg fik den...

Til nedenstående, så må du lige genlæse tråden her, da vi allerede har diskuteret det.

Henry11 skrev, for 6 timer siden:

...man måske lige burde løfte fingeren først, specielt hvis man er ny herinde, ellers ender det med, at man ikke tør skrive noget og det er vel heller ikke meningen tænker jeg.

Redigeret af Stapler

Skrevet
Stapler skrev, den 10.3.2026 at 04:13:

Det kan jeg ikke forstå, @Henry11. Det eneste jeg har stående på dig er 1 point jeg sendte til dig i sidste måned. der fulgte en tydelig forklaring med. Du bliver nødt til at uddybe det du skriver.

Til nedenstående, så må du lige genlæse tråden her, da vi allerede har diskuteret det.

Du kan have ret. En advarelse for ikke og skrive om geografi er måske lige i overkanten synes jeg. Man kan glemme det eller er ny som du siger 

Skrevet

Er allerede diskuteret i anden tråd, @danpa! Som jeg sagde før. Ingen grund til gentagelser.

danpa skrev, for 4 timer siden:

Du kan have ret. En advarelse for ikke og skrive om geografi er måske lige i overkanten synes jeg. Man kan glemme det eller er ny som du siger 

• 2 weeks later...
Skrevet
Stapler skrev, den 4.3.2026 at 05:25:

Som jeg skrev i indledningen, så bliver advarsler stående altid. Men det er helt fint, for ingen får permanent ban blot på grund af antallet af advarsler. Det er blot en track record som vi kigger i når vi skal tage stilling til brugerens erfaring vs. advarsler.

Bare for at skære det ud i pap for min forståelse.
Så man kan havde fået 7 eller 8 point og stadig være velkommen hvis pointene er givet for småforseelser gennem en længere årrække?

Skrevet

Læs tråden igen og hvad jeg skrev den 4. marts.

Hr Lille Niels skrev, for 13 minutter siden:

Bare for at skære det ud i pap for min forståelse.

• Stapler locked this tråd
Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.