Bebop 9785 Skrevet 8. December, 2025 Der er gang i en sexsygdom, der normalt ikke får så meget omtale. Desværre er det en resistent variant, hvor den eneste behandling vi har kan være værre end sygdommen. Derfor opfordrer SSI for tiden til at man fravælger behandling. Det har bare den konsekvens, at smitten vil brede sig mere, så vi må vente og se om de skifter mening. Symptomerne er ikke alvorlige, men de kan være meget generende, og det er måske værd for folk med fast partner at være obs på. Især fordi man let kan være symptomfri smittebærer. Man risikerer derfor at samle sygdommen op uden at opdage det og senere smitte sin partner. Så kan nogle måske have et forklaringsproblem. Smitten overføres både ved oralsex og anden sex uden kondom/slikkelap. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-12-05-ssi-advarer-laeger-efter-udbrud-af-resistent-infektion 2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweettieDK 2147 Skrevet 8. December, 2025 (edited) Ok den artikel er max forvirrende. I slutningen siger han “det er jo ikke fordi folk ikke kunne få børn, før vi opdagede MG, som altid har været der.” Artiklens overskrift er misvisende og dermed bliver tråden her på EG det også. Sygdommen er ikke ny, sygdommen i sig selv er ikke resistent. Men en stor del af befolkningen er resistent. Højst sandsynligt pga behandling med en anden medicin. Men de er ikke sikre. De er faktisk ikke sikre på ret meget. Og primært folk mellem 18-24 år. Så vi er en del der ikke nødvendigvis behøver gå i panik. Det der undrer mig er de fraråder test hvis man ikke har symptomer. Hvorfor opnå et stort mørketal. Hvordan vil de opnå den manglende viden om hvordan det påvirker symptomfrie kontra folk med symptomer uden at have et større overblik over antal smittede. Kan personligt ikke se hvad skade det gør folk ved de bærer sygdommen også kan henvende sig for behandling hvis der opstår symptomer. Det kan ingen herinde jo give svar på. Men interesant debat. Spændt på om min læge nægter at teste til næste “sikkerheds check”. Enig med TS i nogen kan få et forklaringsproblem, men det har de altid kunnet hvis de skulle indrømme, std, så partner også kunne testes og evt behandles. Og antibiotika resistens er jo i sig selv ikke et nyt fænomen, også derfor det generelt er svært at få udskrevet penicillin og mange infektioner skal forsøges bekæmpet af eget immunforsvar inden de evt slår dem ned med penicillin el.lign. Redigeret 8. December, 2025 af SweettieDK 2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9785 Skrevet 8. December, 2025 SweettieDK skrev, for 29 minutter siden: Sygdommen er ikke ny, sygdommen i sig selv er ikke resistent. Men en stor del af befolkningen er resistent. Det er en udbredt misforståelse om, hvad resistens betyder. Personer er aldrig resistente (medmindre vi taler om fakta resistens). Det er her bakterien, der er resistent. Du viderebringer den myte, at en person kan tage for meget antibiotika og så er personen i risiko pga. resistens. Men det er altså noget ammestue-sludder, som mange imidlertid tror. SweettieDK skrev, for 32 minutter siden: Det der undrer mig er de fraråder test hvis man ikke har symptomer. Hvorfor opnå et stort mørketal. Fordi behandlingen er værre end sygdommen - så vidt vi ved. Problemet er, at vi måske bliver klogere med tiden. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweettieDK 2147 Skrevet 8. December, 2025 (edited) Bebop skrev, for 40 minutter siden: Du viderebringer den myte, at en person kan tage for meget antibiotika I så fald udbreder hele artiklen selv den “myte”. “udbrud af antibiotikaresistens blandt smittede” = personerne er resistente. “Ifølge SSI hænger udviklingen blandt andet sammen med brugen af antibiotikummet azithromycin til behandling af klamydia” = Personer som har taget et bestemt antibiotika er i risiko for at være resistente og kun kunne behandles med det farlige medicin. (Og de fortsætter “Vurderingen fra SSI er, at tidligere behandling for klamydia med azithromycin øger forekomsten af resistens over for makrolider i op til tre år efter klamydiainfektionen, oplyser Jørgen Skov Jensen.”) Som jeg læser artiklen. Har du haft Clamydia indenfor de seneste 3 år og blev behandlet med azithromycin, kan du komme i problemer med at blive behandlet for MG. Er du derimod behandlet med doxycyklin, den nye anbefaling er der ikke umiddelbart et problem Bebop skrev, for 40 minutter siden: Fordi behandlingen er værre end sygdommen - så vidt vi ved. Problemet er, at vi måske bliver klogere med tiden. Den del har jeg forstået, igen for dem hvor der kun er sidste chance og farlige medicin at gøre brug af. Test behøver ikke medføre behandling. Så gentager forstår ikke problemet med at teste, så de får mere reelle tal at udarbejde viden fra og de der tester positivt kan være extra opmærksom på om de får symptomer. Hvor de stadig tilråder behandling, endda med den farlige medicin Redigeret 8. December, 2025 af SweettieDK 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
peter1042 202 Skrevet 8. December, 2025 Jeg blev også nysgerrig og prøvede at blive lidt klogere, da jeg også synes artiklen er forvirrende. Nedenfor er en opsummering af hvad jeg fandt - jeg forstår dog stadig ikke, hvorfor man fx ikke tester folk med risiko for smitte i dk og evt forsøger behandling med de mindre barske antibiotika - nogen vil vel også være mere forsigtige, hvis de ved de bærer smitte? Info: I Danmark anbefales det kun at teste for MG, hvis der er symptomer. Dette skyldes flere faktorer: For det første er mange infektioner asymptomatiske, hvilket betyder, at mange bærere ikke er klar over, at de er inficeret. For det andet er MG blevet mere modstandsdygtig over for de antibiotika, der tidligere blev brugt til behandling, især makrolider som azithromycin. Som følge heraf anvendes nu stærkere antibiotika, hvilket øger risikoen for resistens og bivirkninger. Der er en bred international enighed om, at screening af asymptomatiske personer kan føre til overbehandling, øget antibiotikaresistens og unødvendig brug af stærkere medicin. I stedet anbefales målrettet testning af personer med symptomer, høj risiko eller som har haft kontakt med smittede personer. 1 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweettieDK 2147 Skrevet 8. December, 2025 peter1042 skrev, for 5 minutter siden: Der er en bred international enighed om, at screening af asymptomatiske personer kan føre til overbehandling, øget antibiotikaresistens og unødvendig brug af stærkere medicin Ok tak. Så de må jo være bange for lægerne automatisk udskriver medicin eller patienten kræver medicin. Der kunne de jo så principielt bare lave en regel/lov (har vi alligevel så mange af ) om at der kun må udskrives medicin hvis der er symptomer. Men vi må jo se hvad der sker, er som sagt selv spændt på hvad mit lægehus gør ved næste sikkerheds testning. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest BF84 Skrevet 9. December, 2025 Jeg blev ramt af det for 3 år siden. Jeg vil ikke ønske det for min værste fjende! Det udviklede sig til CPPS og angst for mit vedkommende. Hvis folk er uvidende om hvad CPPS er, så er det at din bækkenbund (primært mænd) er konstant spændt og stram hvilket påføre smerter og diffuse smerter som næsten er til stede hele tiden. Jeg fik taget 4 test for diverse STI, før jeg til sidst sagde stop og de måtte kigge en anden vej, til sidst fik jef fortaget en urinprøve for mycoplasma som var positiv. Fik Azythromicin fordi jeg aldrig har haft klamydia eller andet. Lægerne sagde at en opfølgningsprøve var unødvendigt, hvorefter jeg sagde at det kunne de glemme alt om. Selvfølgelig skulle jeg have en prøve - var negativ 4 uger efter og 5 måneder efter fik jeg taget en podning med vatpind som også var negativ. Jeg har stadigvæk gener og angst den dag i dag, rødt penis hoved som kommer og går - ikke så kraftig urinstråle og generelt ubehag som er kommet efter et spændt bækken fordi denne fucker er så underdokumenteret. Jeg vidste mere om det end mine egne læger gjorde efter undersøgelse på udenlandske fora’s osv. Pak pikken ind, og held og Lykke…. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweettieDK 2147 Skrevet 9. December, 2025 BF84 skrev, for 2 timer siden: Pak pikken ind Det er jo klart det bedste råd og tak for din beretning. Heldigvis lader de til at være blevet lidt klogere i forhold til at give diagnosen når der er symptomer. Selvom det selvfølgelig på ingen måde er optimalt at ikke alle må testes. Og dermed et fåtal behandles. Virker ikke umiddelbart til de ser de store risici ved at lade folk gå ubehandlet rundt. De henviser jo til “sygdommen har eksisteret længe før vi opdagede det og gav den et navn.” At det ikke umiddelbart har haft de store konsekvenser. Men det er vel som alt andet. Folk må tage deres egen risiko vurdering, nogen tør flyve andre ikke. Nogen kører pænt i trafikken, nogen tager chancer og kører for stærkt, nogen slipper uskadt fra et uheld, andre får varige mén eller værre… Nogen vælger glæden ved sex uden kondom er risikoen værd. Og nogen slipper godt fra det hele livet. Andre trækker nitten. Tænker ikke kondomers formål og effekt er gået nogen forbi. Rådet fra læger mm er det samme. Brug kondom!! Om opmærksomheden på MG tipper vægten, for og imod kondom, for nogen og hvor mange bliver interessant at se. Om jeg fortsat skal tilbyde uden er ofte til overvejelse i mit hoved. Og MG er da klart noget jeg skal holde øje med. Måske SSI lige pludselig ændrer holdning, i takt med de bliver klogere på infektionen. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest BF84 Skrevet 9. December, 2025 SweettieDK skrev, 1 time siden: Det er jo klart det bedste råd og tak for din beretning. Heldigvis lader de til at være blevet lidt klogere i forhold til at give diagnosen når der er symptomer. Selvom det selvfølgelig på ingen måde er optimalt at ikke alle må testes. Og dermed et fåtal behandles. Virker ikke umiddelbart til de ser de store risici ved at lade folk gå ubehandlet rundt. De henviser jo til “sygdommen har eksisteret længe før vi opdagede det og gav den et navn.” At det ikke umiddelbart har haft de store konsekvenser. Men det er vel som alt andet. Folk må tage deres egen risiko vurdering, nogen tør flyve andre ikke. Nogen kører pænt i trafikken, nogen tager chancer og kører for stærkt, nogen slipper uskadt fra et uheld, andre får varige mén eller værre… Nogen vælger glæden ved sex uden kondom er risikoen værd. Og nogen slipper godt fra det hele livet. Andre trækker nitten. Tænker ikke kondomers formål og effekt er gået nogen forbi. Rådet fra læger mm er det samme. Brug kondom!! Om opmærksomheden på MG tipper vægten, for og imod kondom, for nogen og hvor mange bliver interessant at se. Om jeg fortsat skal tilbyde uden er ofte til overvejelse i mit hoved. Og MG er da klart noget jeg skal holde øje med. Måske SSI lige pludselig ændrer holdning, i takt med de bliver klogere på infektionen. Helt enig. Problemet med mit forløb er at det har været så invaliditeterne at selvom jeg er sammen med en GP, hvor både ved BJ og oral er med beskyttelse, så udvikler jeg symptomer med det samme grundet at jeg er angst for at have catchet noget og skal igennem det samme forløb igen. Endda så galt at jeg ikke har tiltro til kondomernesbeskyttelse. Det er så absurd ødelæggende. Det er svært at sætte sig ind i for et normalt menenske, men MG er virkelig ikke til at spøge med. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweettieDK 2147 Skrevet 9. December, 2025 (edited) BF84 skrev, for 50 minutter siden: men MG er virkelig ikke til at spøge med Dit forløb lyder bestemt ikke rart. Men ærligt og uden at være læge. Jeg TROR ( med stor fed streg under gætværk), at du har været uheldig at være en af de første. Du nåede at have sygdom med symptomer (sygdom i udbrud) i lang tid inden de fandt årsagen og du fik behandling. Det har logisk påvirket din krop og sind negativt. Jeg tror simpelthen ikke på SSI ville tage det så roligt og fraråde test (opfordre folk til at leve i lykkelig uvidenhed) hvis der var grund til panik. Jeg har googlet en del siden i går. Og den dag idag, tester de for det med det samme andre STD er udelukket. Har man Clamydia og stadig har symptomer efter endt behandling for Clamydia er det også automatisk næste skridt. Så dem med symptomer kommer hurtigere i korrekt behandling. Det er logisk nok extra uheldigt for de som er resistente og skal ha en mere risiko fyldt medicin. Selvom artiklen også påpeger. Hvis din læge havde udskriver det skal du ikke være bange for at tage det. (Temmelig modstridende) men tænker lidt de mener din læge ved jo du tager det og er opmærksom. Plus langt fra alle får bivirkninger og endnu færre de sjældne og alvorlige bivirkninger. Det er trist du panikker og får psyko somatiske symptomer hver gang. Har du fået psykolog hjælp? Men faktum er en fast partner kan jo også være smittet og symptomfri. Jeg kender ikke nogen, hvor begge parter i et fast forhold lader sig teste inden de evt begynder at have ubeskyttet sex med hinanden. Hverken hvor de sætter liden til andre præventionsmidler eller forsøger på at få børn. Det er jo det tricky ved de fleste STD. De kan være symptom fri rigtig længe. Nogen får aldrig symptomer og hvis de endelig en dag tager en test, kan de reelt ikke vide hvor længe de har haft det. (Det er jo så her nogen pga uvidenhed, automatisk bebrejder den seneste sexuelle partner). Jeg bliver af og til spurgt kan du garantere at være sygdomsfri. Nej slf kan jeg ikke det. Hvis man vælger ubeskyttet sex her det på egen risiko. Jeg kan sagtens være smittet siden sidste test. Jeg opfordrer folk til at lave et velovervejet valg inden akten går i gang, så det ikke er lysten der får lov at styre. Og hvis jeg fornemmer den mindste tvivl tilråder jeg på det kraftigste brug af kondom. Så kunden ikke panikker efter besøget. (Nogen fratager jeg simpelthen valget, så må de købe sex med eller finde en anden gp). Tænker folk bliver nødt til selv at læse artiklen evt google extra viden, fra flere kilder. Og danne deres egen vurdering af situationen med GM. Mange kan jo allerede være symptomfri smittet så det at påbegynde brug af kondom nu er for sent. Men alle må tage deres eget valg. Redigeret 9. December, 2025 af SweettieDK 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
KelsenKbh 12 Skrevet 15. December, 2025 Guest BF84 skrev, den 9.12.2025 at 10:49: Jeg blev ramt af det for 3 år siden. Jeg vil ikke ønske det for min værste fjende! Det udviklede sig til CPPS og angst for mit vedkommende. Hvis folk er uvidende om hvad CPPS er, så er det at din bækkenbund (primært mænd) er konstant spændt og stram hvilket påføre smerter og diffuse smerter som næsten er til stede hele tiden. Jeg fik taget 4 test for diverse STI, før jeg til sidst sagde stop og de måtte kigge en anden vej, til sidst fik jef fortaget en urinprøve for mycoplasma som var positiv. Fik Azythromicin fordi jeg aldrig har haft klamydia eller andet. Lægerne sagde at en opfølgningsprøve var unødvendigt, hvorefter jeg sagde at det kunne de glemme alt om. Selvfølgelig skulle jeg have en prøve - var negativ 4 uger efter og 5 måneder efter fik jeg taget en podning med vatpind som også var negativ. Jeg har stadigvæk gener og angst den dag i dag, rødt penis hoved som kommer og går - ikke så kraftig urinstråle og generelt ubehag som er kommet efter et spændt bækken fordi denne fucker er så underdokumenteret. Jeg vidste mere om det end mine egne læger gjorde efter undersøgelse på udenlandske fora’s osv. Pak pikken ind, og held og Lykke…. Jeg er helt enig med dig, er også ramt af dette og været det i 2 år, det er ikke til at komme af med og læger aner ikke nok om det, så derfor er jeg også inde i udenlandske grupper. Det er en meget alvorlig infektion pga bakterien ingen cellevæg har og er resistent og har du først fået antibiotika vil du opleve falske negative test efterfølgende, så tror stadig du har denne infektion med det du beskriver da denne infektion kræver langvarig behandling og det er alligevel ikke nok i mange tilfælde. Ærgeligt du er slettet som bruger, men hvis du læser med fra sidelinjen, så skriv gerne pb til mig. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jørgensen 784 Skrevet 15. December, 2025 Bebop skrev, den 8.12.2025 at 16:49: Smitten overføres både ved oralsex og anden sex uden kondom/slikkelap. I den refererede artikel fra TV2 synes jeg ikke, jeg kan se noget om, at sygdommen smitter oralt(?) Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
KelsenKbh 12 Skrevet 16. December, 2025 Jørgensen skrev, for 10 timer siden: I den refererede artikel fra TV2 synes jeg ikke, jeg kan se noget om, at sygdommen smitter oralt(?) Det gør den ! Man ved desværre ikke så meget om den i danmark, da man er 10-20 tilbage mht til nye udenlandske studier som siger den er meget smitsom ( også oralt ) Problemet er at der er så mange asymptotisk som bærer mycoplasma genalitium og vil smitte deres partner eller give den videre. Det kan bryde ud hos dem som er asymptotisk, hvis ens imunforsvar bliver svækket af en årsag, eller antibitokia for en anden sygdom/bakterie kan udløse det og gøre livet til et helvede for den enkelte. Den invaderer ens celler, prostata hos mænd og livmoder hos kvinder og laver en masse ravage i kroppen i det heletaget. Jeg har kæmpet med det nu i snart 2 år og kan ikke slappe af med den, på trods for jeg har været igennem gentofte urologisk, rigshospitalet samt privat urolog og som SSI skriver, så ved læger desværre ikke nok om denne bakterie som bliver en bombe under det danske sundhedssystem pga det ikke kan behandles. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hanshenrik661 3 Skrevet 16. December, 2025 KelsenKbh skrev, for 3 timer siden: Det gør den ! Man ved desværre ikke så meget om den i danmark, da man er 10-20 tilbage mht til nye udenlandske studier som siger den er meget smitsom ( også oralt ) Problemet er at der er så mange asymptotisk som bærer mycoplasma genalitium og vil smitte deres partner eller give den videre. Det kan bryde ud hos dem som er asymptotisk, hvis ens imunforsvar bliver svækket af en årsag, eller antibitokia for en anden sygdom/bakterie kan udløse det og gøre livet til et helvede for den enkelte. Den invaderer ens celler, prostata hos mænd og livmoder hos kvinder og laver en masse ravage i kroppen i det heletaget. Jeg har kæmpet med det nu i snart 2 år og kan ikke slappe af med den, på trods for jeg har været igennem gentofte urologisk, rigshospitalet samt privat urolog og som SSI skriver, så ved læger desværre ikke nok om denne bakterie som bliver en bombe under det danske sundhedssystem pga det ikke kan behandles. Det var mig der skrev længere oppe som BF. Smid en PB. Har oprettet en ny bruger 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
KelsenKbh 12 Skrevet 16. December, 2025 Hanshenrik661 skrev, for 2 timer siden: Det var mig der skrev længere oppe som BF. Smid en PB. Har oprettet en ny bruger Har sendt dig privat besked. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
KelsenKbh 12 Skrevet 17. December, 2025 Hanshenrik661 skrev, den 16.12.2025 at 11:52: Det var mig der skrev længere oppe som BF. Smid en PB. Har oprettet en ny bruger Kan du ikke læse privat beskeden ? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hanshenrik661 3 Skrevet 17. December, 2025 KelsenKbh skrev, for 35 minutter siden: Kan du ikke læse privat beskeden ? Har svaret Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hanshenrik661 3 Skrevet 17. December, 2025 Mycoplasma Genitalium og risikoen for CPPS (Kroniske bækkenbundssmerter) Jeg føler, det er afgørende at præcisere, hvorfor mange frygter Mycoplasma Genitalium (MG) mere end eksempelvis klamydia og gonoré. Hvorfor er Mycoplasma svær at behandle? Som også beskrevet af Kehlsen, er MG en bakterie uden cellevæg. Det gør den naturligt resistent over for mange gængse antibiotika og svær for immunforsvaret at bekæmpe. Mange må derfor igennem langvarige forløb med forskellige præparater, før infektionen er væk. Et stort problem er resistensudvikling: Hvis man inden for de sidste 2-3 år er blevet behandlet for klamydia med Azithromycin (som ofte er førstevalg), er der stor risiko for, at MG-infektionen er blevet resistent. I Danmark foretages der dog altid en resistensbestemmelse ved en urinprøve hos lægen. Vi ser ofte resistens hos de 20-25-årige, eller hvis man er smittet med varianter fra eksempelvis Asien, som kan være særdeles vanskelige at udrydde. Den psykosomatiske effekt: Når kroppen går i baglås Det største problem med MG er dog den enorme usikkerhed og det mentale pres, infektionen medfører. Bevidstheden om, at den er svær at bekæmpe, kan sende kroppen i totalt alarmberedskab. Hos mænd resulterer dette ofte i ukontrollerede spændinger i bækkenbunden. Hvor kvinder generelt har bedre kontrol over deres bækkenmuskulatur, reagerer mænd ofte med konstante sammentrækninger i de nedre regioner. Dette skaber smerter, der til forveksling ligner en aktiv infektion: Smerter ved urinering. Udflåd (ofte slim fra de Cowperske kirtler; lugtfrit og klart). Smerter ved anus, haleben eller lænd. Smerter ved sex og udløsning. Smerter i mave og lyske. Vedvarende rødme på glans grundet nedsat blodtilførsel fra spændingerne. Selvom infektionen for længst er slået ned, fastholdes mange i et "limbo" af angst og desperation, hvor de minutiøst overvåger deres krop for symptomer. Diagnostik og CPPS I Danmark benytter vi NAAT-tests, som er ekstremt sensitive. Selvom det anbefales at bruge morgenurin, er testene så præcise, at de ofte fanger bakterien uanset tidspunkt (jeg fik selv et positivt svar på en prøve taget sent på eftermiddagen). Man bør stole på resultatet: Har man 2-3 negative tests, er man rask. Hvis man over tid fastholder de ukontrollerede spændinger, kan man udvikle CPPS (Chronic Pelvic Pain Syndrome), også kendt som kronisk prostatitis. I ca. 90 % af de tilfælde, hvor der ikke findes en bakteriel årsag, er det netop dette, der er tale om. Patienten er fanget i et mønster, hvor hjernen har "lært" smerten at kende, selvom faren er drevet over. Vejen ud: Omprogrammering af hjernen CPPS er en reel tilstand, men den kræver en anden tilgang end antibiotika. Fordi hjernen fastholder kroppen i en forsvarsposition, skal den omprogrammeres til at forstå, at "faren er væk". Her har medicin som alfa-blokkere ofte kun en kortvarig effekt. Den langsigtede løsning findes ofte i: Fysioterapi med specialisering i mandens bækkenbund. Psykologsamtaler til at håndtere angsten og bryde den kognitive cirkel. Udstrækning, meditation og vejrtrækningsøvelser for at løsne op for muskulaturen. Risikogruppen Vi ser ofte dette mønster hos mænd med en vis risikoatfærd, som har meget på spil – fald grublerier om familie, partner og frygten for at have videregivet smitten skaber det perfekte grundlag for stressrelaterede bækkenbundssmerter. Jeg har selv oplevet at få symptomer efter kontakt med fuld beskyttelse, udelukkende grundet tankemylder og alarmberedskab. Det understreger, hvor kraftigt psyken kan påvirke fysikken. Jeg føler det som min pligt at oplyse om dette, da mange lider i stilhed. Hvis du har spørgsmål til forløbet eller øvelser, er du velkommen til at række ud. 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9785 Skrevet 21. December, 2025 (edited) SweettieDK skrev, den 8.12.2025 at 19:13: I så fald udbreder hele artiklen selv den “myte”. “udbrud af antibiotikaresistens blandt smittede” = personerne er resistente. Nej, der står, at resistensen er "blandt smittede". Det som er resistent er bakterien, og den breder sig "blandt" smittede. Men som sagt, du er ikke alene og måske misforstår journalisten også. Men der står trods alt intet om at personer er resistente - det ville være det rene vås. Resten af dit indlæg fastholder samme misforståelse, som skyldes at du læser al teksten som om du har ret og ikke overvejer om du kunne tage fejl. Der er en forklaring fra troværdig kilde her: https://www.sst.dk/vidensbase/ansvarlig-medicinering/antibiotikaresistens Jørgensen skrev, den 15.12.2025 at 21:34: den refererede artikel fra TV2 synes jeg ikke, jeg kan se noget om, at sygdommen smitter oralt(?) Kig igen, det står i artiklen, men det burde være almen viden (dvs. til at google), at det smitter den vej - det gør ingen forskel om der er tale om en resistent variant eller ej. Du kan jo søge på "oral" på siden, hvis du har travlt ... peter1042 skrev, den 8.12.2025 at 19:17: jeg forstår dog stadig ikke, hvorfor man fx ikke tester folk med risiko for smitte i dk og evt forsøger behandling med de mindre barske antibiotika Den tekst, du citerer forklarer det. "Mindre barske" giver ikke mening. Der er bredspektrede og mere smalspektrede. Hvis man bruger en smal, som passer til netop ikke-resistent mycoplasma, så fremmer man risikoen for at netop de bakterier der er resistente får lov at dominere, og så har man en patient fuld af resistente bakterier. Undlader man behandling vil de ikke-resistente bakterier ofte vinde over de resistente. Det er samme årsag til at resistente bakterier mest findes på hospitaler, hvor mange patienter er i behandling, eller i fx svinestalde, hvor alle svin får antibiotika. Redigeret 21. December, 2025 af Bebop 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
SweettieDK 2147 Skrevet 21. December, 2025 (edited) Bebop skrev, 1 time siden: måske misforstår journalisten også Ja det må han gøre Bebop skrev, 1 time siden: Men der står trods alt intet om at personer Øh jo se billede Bebop skrev, 1 time siden: at du læser al teksten som om du har ret og ikke overvejer om du kunne tage fejl. Sikke dog en antagelse. Tror du jeg brugte meget dagen og næste på at google rundt. Hvis jeg ikke ønskede korrekt viden. Jeg mener at med så vigtig viden fra SSI burde de rette journalisten. Eller selv lave bedre info på de sundhedsplatforme der findes. Men som jeg også skrev i mit ene indlæg. Folk må selv læse artiklen og andre steder og danne deres egen mening. Redigeret 21. December, 2025 af SweettieDK 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9785 Skrevet 21. December, 2025 (edited) SweettieDK skrev, for 1 time siden: Øh jo se billede Ja, okay - jeg forholdt mig til dit citat - det er det "der" betyder, hvor det ikke stod. Som sagt er der mange der misforstår det- jeg vil tro det faktisk er de fleste. Selv Google Gemini ved det: Redigeret 21. December, 2025 af Bebop Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hanshenrik661 3 Skrevet 22. December, 2025 Bebop skrev, for 17 timer siden: Ja, okay - jeg forholdt mig til dit citat - det er det "der" betyder, hvor det ikke stod. Som sagt er der mange der misforstår det- jeg vil tro det faktisk er de fleste. Selv Google Gemini ved det: Korrekt! Problemet er at MG’en (Mycoplasma Genitalium) kan være meget resistent. Specielt i den yngre aldersgruppe og hvis du indenfor de sidste 2-3 år har haft klamydia eller andet der har krævet antibiotikum i form af Azythromicin som er første valg til at bekæmpe det, hvis du tager til egen læge. Tager du på Bispebjerg, Universitetshospitalet så vil første valg være Moxifloxacin - så det er lidt som om det danske sundhedsvæsen ikke snakker helt sammen. Du vil endvidere også få testet residensbestemmelse. De kunne ikke med mig, da min prøve ikke indeholdt nok Mycoplasma DNA, så jeg kom på Azythromicin og havde en test 3-4 uger efter som var negativ (urinprøve) og en podning på sygehuset 4-5 måneder efter som også var negativ - så det har med alt sandsynlighed slået det ned. Grundet så mange får med senfølger er der ligger i baghovedet den er yderst resistent og barsk at komme af med at det fastholder folk i et limbo af frygt og dit nervesystem fastholder dig i et beredskab af fight-flight. Kan endvidere anbefale at gøre brug af Plusmedical hvis man har mulighed for dette - bliv testet direkte på apoteket udenom læger og altmuligt andet. De tester også for Mycoplasma. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg