Hop til indhold

Hvordan er nytårsaften i Århus?

Featured Replies

Skrevet

Årsagen til mit spørgsmål kommer på EG (meget bevidst i hyggesnak hvor ordet er frit) er et min søn ikke skal unødigt bekymre sig. Og at vi er så varieret en flok herinde, at der nok kan komme relevante svar. 

Men som overskriften siger hvordan er Nytårsaften i Århus. Sådan ret specifikt, hvor vildt går det for sig. Har aldrig selv været i en storby nytårsaften. Men hvis det er hen af det kaos man ser på tv fra Kbh så skal jeg nok tænke mig om en extra gang. (I min optik alt for mange, alt for berusede mennesker med fyrværkeri på alt for lidt plads. Når uret tæller ned til års skiftet ses ofte fyrværkeri flyve hen af jorden mellem benene på mængden)

Er der natteravne på gaden. Go patruljering med politi….

Baggrund min 17 år gamle søn og hans “kammerat” vil gerne være i Århus omkring midnat for at se fyrværkeri. Oprindeligt skulle jeg med som chauffør og “bodyguard”. (Deres eget oprindelige ønske)

Nu skal de måske afsted alene. 
Nogen tænker nok allerede hallo Århusianske unger render da rundt. Jo, men nok i større flok. De kender byen. Og kan hurtigt smutte hjem. 

Mere baggrund. Kammeraten har en eks i Århus. Som godt kan være lidt uden for pædagogisk rækkevidde, selv i ædru tilstand. At rende i ham kunne hurtigt udvikle sig til en situation der kræver en ansvarlig voksen.

Hvorfor svar fra en varieret flok. Jo tænker her uundgåeligt må være folk fra LGBT+ miljøet. Hvordan er “status på accept” oplever I meget hatecrime. Er det sådan  2 mindreårige knægte som eks holdt i hånd, må 100% forvente at  blive chikaneret, råbt af etc. eller de skal være ekstremt uheldige lige at møde de forkerte. 

Håber nogen kan bidrage med lidt info. Så jeg kan tage en velovervejet beslutning. Kammeratens forældre kan ikke bidrage til valget, han er fra Tyskland så de kender endnu mindre til sikkerhed/risiko end jeg og helt basalt har man jo ansvaret, når man har andres børn/unge under sit tag. 

Redigeret af SweettieDK

Skrevet

Godmorgen

Jeg har aldrig holdt nytår i Århus, men har været i byen der på mange andre "store dage". 

Århus er stor og det kommer helt sikkert an på hvor man befinder sig, men har aldrig følt mig følt mig usikker i midtbyen omkring åen. Til gengæld ville jeg nok - særligt hvis jeg var LGBT+ - holde mig langt fra ghettoerne efter mørkets frembrud.

Jeg kender flere fra LGBT+ miljøet der jævnligt går i byen i Århus.

Skrevet

Det afhænger, som nævnt, nok af, hvor i Aarhus de tænker at fejre nytåret. 

Jeg ville i deres tilfælde særligt holde mig fra boligområder med mange indbyggere fra MENAPT-landene. For det første, fordi de står for størstedelen af hadforbrydelser mod personer fra LGBT+, og for det andet, fordi en del af dem ofte har en meget uhensigtsmæssig måde at bruge af fyrværkeri på. Derudober bliver størstedelen af hadforbrydelser også begået på offentligt tilgængelige steder.

Derudover så er stor alkoholindtagelse og brug af fyrværkeri ofte også en dårlig kombination, hvilket afholder mig selv fra at gå på gaden kl 00 (i København).

Hvis festen skal fejres i Aarhus, så vil jeg i dit tilfælde nok finde en "LBGT+-beværtning" eller lignende som arrangerer en nytårsfest, da man må antage at der så vil være tænkt på sikkerheden og miljøet vil være sikkert. Jeg kender intet til LBGT+miljøet i Aarhus, men der må være andre brugere herinde som evt. kunne bistå med dette.

Skrevet

Hold jer fra havnen ! :shock:

koldt vand og fulde mennesker er en virkelig dårlig kombi…

Jeg går ikke meget i byen men har ikke indtryk af at det skulle være specielt farligt men ville nok også holde mig væk fra getto områderne med muslimer der godt kan have et anstrengt forhold til homoseksuelle 

Skrevet
  • Author

Tak for svar både her og i PB.

Men stof til eftertanke helt sikkert. 

En beværtning er ikke en mulighed da min søn kun er 17. Kammeraten er 19 og dermed også kørekort. Så de ville blot køre ind omkring midnat kigge og køre hjem igen. 
Men min mavefornemmelse var helt korrekt virkelig dårlig ide. 
Selv hvis de holder sig ude af ghettoerne. Er det ikke sikkert folk fra ghettoerne bliver “hjemme”. Og danskere kan også have mere problematisk adfærd med alkohol i blodet. 

Redigeret af SweettieDK

Skrevet

Dejligt at se en ansvarlig Momse <3

Det første jeg tænker er - at nu skal du jo heller ikke pakke ham ind i vat - selvom jeg sagtens kan forstå dilemmaet.

Det næste er - hvis du ikke kan holde ham hjemme - at han selvfølgelig skal være der hvor der er flest mennesker.

Jeg har et par gange været inde på Rådhuspladsen i København nytårsaften - og her mødte jeg stort set kun fulde - men meget kærlige mennesker.

Er der ikke nogen i LBGT+ miljøet som de kan følges med - så de ikke skal rende rundt alene?

Og så igen - en Mors mavefornemmelse skal man bestemt ikke underkende!

Skrevet
  • Author
Needy skrev, for 6 timer siden:

Det første jeg tænker er - at nu skal du jo heller ikke pakke ham ind i vat - selvom jeg sagtens kan forstå dilemmaet.

Det er jo altid det der lige er balancen. Han har ikke sin mors hårde sind. Og ret ny i sin sexualitet så lige så meget mentalt, som fysisk jeg er urolig. Ret nemt at holde dem hjemme ganske enkelt, “I må ikke låne min bil i aften”. Vi bor et sted uden offentlig transport. :D

At jeg så i så fald er verdens dummeste og ondeste mor må jeg leve med. 

Redigeret af SweettieDK

Skrevet

Jeg vil sige, at du behøver ikke være voldsomt bekymret, udover det en mor selvfølgelig altid er B) 
Hvis de bare tager ind til midtbyen omkring banegården, åen og domkirken, så sker der sandsynligvis ikke noget, der er masser af mennesker og langt de fleste er altså meget tolerante i Aarhus, jeg kender flere jyder er flyttet til Aarhus netop af den grund. Men hvis du ikke selv har mulighed for at tage med, så er jeg sikker på at du godt kan finde en der kan tage med, så du kan have ro i maven imens.   

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.