Hop til indhold
Rejsenetværk

Sådan kan din virksomhed også bedrages på nettet:-(

Recommended Posts

Dette er en abonnements artikel, men jeg kan opsummere på at det handler om misbrug af tredje person til svindel køb på nettet!

"Bent Thomsen var sikker på, at det var kriminelt at misbruge ens navn og virksomhed, og derfor meldte han også det til politiet. 

Men det er det ikke. Misbrug af en virksomheds oplysninger og cvr-nr. er ikke kriminaliseret i straffeloven, oplyser NSK. Det er årsagen til, at Bent Thomsens sag er blevet henlagt. 

For halvandet år siden blev det kriminelt at misbruge en persons identitet, også kaldet identitetstyveri. Men ikke når en virksomhed misbruges. 

»Det burde være ulovligt, for de bruger min identitet og underskriver mails med mit navn, hvor jeg står som direktør,« siger Bent Thomsen. 

Svindlen har stået på i halvanden måned. På den tid har Bent Thomsen modtaget fakturaer fra 23 virksomheder. 

Jeg regner ordrerne sammen. Der er forsøgt svindlet for ca. 495.000 kr. i Bent Thomsens navn. 

Og der er sikkert flere fakturaer på vej."

Hvem er det, der svindler i Bent Thomsens navn?
Virksomheder har modtaget ordre på Toms snebolde, kompressor, græstrimmer og en elpisker fra Bent Thomsen. Problemet er bare, at det ikke er ham, der har bestilt det. En journalist på Jyllands-Posten undersøger sagen.
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE16652172/hvem-er-det-der-svindler-i-bent-thomsens-navn/ 

Det her er skræmmende!

"Så heldig var AJ Produkter ikke. Firmaet har leveret tre ordrer på Fabriksvej, før den blev opmærksom på svindlen. 48.000 kr. er mistet. Det er ikke meldt til politiet. Begrundelsen er, at beløbet ikke er stort nok til, at det kan svare sig at anmelde det. "

Svindlerne har udset sig en adresse i et industrikvarter hvor en lejer har et lager, som han selv kun besøger ugentligt.
Men som svindlerne får leveret deres varer til, og når at afhente dem gang på gang.

Pas på derude, det er sygt hvis du som virksomhed kan miste ti tusindvis af kr og det ikke kan betale sig at anmelde det til politiet.

Og du ikke selv kan anmelde misbrug af dit eget navn, når du ikke har lidt et økonomisk tab på at dit navn bliver misbrugt til køb i dit navn.
Hvor det kun er sælger der lider et tab på misbruget.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
SweettieDK skrev, for 3 minutter siden:

Hmm det lyder lidt mystisk. For at regningen kan gå til virksomheden. Skal svindler da kunne oplyse mere end cvr nr. Ofte skal betalingsoplysninger, kreditkort etc. da oplyses før ordrer overhovedet godkendes. 

Jeg vil umiddelbart tro, at svindlerne måske har kontaktet hans firma og udgivet sig for, at ville købe noget og på den måde fået fat i hvad de skulle bruge, af betalings oplysninger.
Der kan måske også være de betalings oplysninger, som de skulle på brug på på firmaets hjemmeside hvis altså hans firma har en hjemmeside.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Anders2023 skrev, for 11 minutter siden:

Jeg vil umiddelbart tro, at svindlerne måske har kontaktet hans firma og udgivet sig for, at ville købe noget og på den måde fået fat i hvad de skulle bruge, af betalings oplysninger.
Der kan måske også være de betalings oplysninger, som de skulle på brug på på firmaets hjemmeside hvis altså hans firma har en hjemmeside.

Jo men der er jo stadig mega sikkerhed med mit id osv. jeg begriber ikke det kan lade sig gøre. Og de oplysninger man finder på hjemmesider er til at betale til firmaet. Ikke fra firmaet til andre, købe produkter til firmaet som svindler henter på adressen. 
Men uanset burde det være ulovligt og intet beløb for lille. 

Redigeret af SweettieDK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Syntes sælgerne bærer noget af skylden, de er for hurtige til at  godkende en handel og afsende.

I den virksomhed jeg er ansat i , har nogen udefra vist hvilke ting vi normalt bruger, og hvilke leverandøre vi køber hos

De har så været hos leverandøre og bestilt ting, og sagt i sender bare regning til det firma, leverandøren har bare spurgt efter navn på ham der har bestilt , han kan jo næsten kalde sig Anders And.

Del dette indlæg


Link til indlæg
SweettieDK skrev, for 25 minutter siden:

Jo men der er jo stadig mega sikkerhed med mit id osv. jeg begriber ikke det kan lade sig gøre. Og de oplysninger man finder på hjemmesider er til at betale til firmaet. Ikke fra firmaet til andre, købe produkter til firmaet som svindler henter på adressen. 
Men uanset burde det være ulovligt og intet beløb for lille. 

Ja sikkerheden er heldigvis god her i Danmark - jeg tænkte, at en firma konto både bestod, af indbetaling og udbetaling.
Men ja jeg har nok taget fejl her.

FULDSTÆNDIG enig med dig i, at det her svineri burde være ulovligt!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Anders2023 skrev, for 22 minutter siden:

Ja sikkerheden er heldigvis god her i Danmark - jeg tænkte, at en firma konto både bestod, af indbetaling og udbetaling.
Men ja jeg har nok taget fejl her.

FULDSTÆNDIG enig med dig i, at det her svineri burde være ulovligt!

Nej du er ikke helt fejl på den kontoen kan bruges til begge dele. Men jeg forstår bare ikke det er muligt uden diverse godkendelser. Jeg kan ikke engang flytte penge fra en konto til en anden uden at skulle mit id godkende. 
Så må indrømme jeg tænker insider job. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
SweettieDK skrev, 1 time siden:

Hmm det lyder lidt mystisk. For at regningen kan gå til virksomheden. Skal svindler da kunne oplyse mere end cvr nr. Ofte skal betalingsoplysninger, kreditkort etc. da oplyses før ordrer overhovedet godkendes. 

Der er rigtig mange firmaer der modtager ordre, sender varen og mailer en faktura. De forlanger altså ikke betaling forud. Nogle firmaer ønsker et cvr nummer, hvilket jo er let at finde. Køber opgiver CVR nummerets adresse og mail som faktura adresse, og  et lagerhotel eller lignende, som varemodtagelse adresse. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
SweettieDK skrev, for 38 minutter siden:

Nej du er ikke helt fejl på den kontoen kan bruges til begge dele. Men jeg forstår bare ikke det er muligt uden diverse godkendelser. Jeg kan ikke engang flytte penge fra en konto til en anden uden at skulle mit id godkende. 
Så må indrømme jeg tænker insider job. 

Det er nok sendt med en faktura så hvor "kunden/firmaet" har x antal dage til, at betale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 38 minutter siden:

Der er rigtig mange firmaer der modtager ordre, sender varen og mailer en faktura. De forlanger altså ikke betaling forud. Nogle firmaer ønsker et cvr nummer, hvilket jo er let at finde. Køber opgiver CVR nummerets adresse og mail som faktura adresse, og  et lagerhotel eller lignende, som varemodtagelse adresse. 

Ok. Men så har det jo ikke så meget med internet scam at gøre. Pengene er ikke taget fra firmaet endnu. Også må de jo afvise fakturaen. Og det firma der er købt fra må så principelt være dem der har ladet sig scamme. Der må jo indføres bedre sikkerhed for at man beviser hvem man er inden en ordre accepteres. 
Og der er flere måder denne sags politimæssigt bør efterforskes. Enten som scam af det ene eller andet firma. Eller ganske simpelt tyveri fra adressen. Pakkerne bliver jo stjålet. Så enten må det accepteres at firmaet ikke kender ril ordren og ikke skal betale. Modsat skal de, selv om det er fusk acceptere og betale ordren, er deres varer blevet stjålet. Så kriminel handling uanset hvordan det vendes og drejes. 

Redigeret af SweettieDK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
SweettieDK skrev, for 12 minutter siden:

Ok. Men så har det jo ikke så meget med internet scam at gøre. Pengene er ikke taget fra firmaet endnu. Også må de jo afvise fakturaen. Og det firma der er købt fra må så principelt være dem der har ladet sig scamme. Der må jo indføres bedre sikkerhed for at man beviser hvem man er inden en ordre accepteres. 
Og der er flere måder denne sags politimæssigt bør efterforskes. Enten som scam af det ene eller andet firma. Eller ganske simpelt tyveri fra adressen. Pakkerne bliver jo stjålet. Så enten må det accepteres at firmaet ikke kender ril ordren og ikke skal betale. Modsat skal de, selv om det er fusk acceptere og betale ordren, er deres varer blevet stjålet. Så kriminel handling uanset hvordan det vendes og drejes. 

Der er heller ikke tale om internet scam. 
En mand udgiver sig for at være Bent Thomsen. Han mailer eller ringer til et firma, og bestiller nogle varer. 
Han opgiver et CVR og den tilhørende adresse, og beder om at få fakturaen sendt dertil, og opgiver en anden adresse som leveringsadresse. 
Sælger sender varere og mailer fakturaen. Der er normalt 8 til 30 dages kredit tid på en B2B faktura, så der går en månedstid eller mere, før sælger opdager der er ugler i mosen, og der er svindleren over alle bjerge - med de leverede varer. 
For Bent er det ligegyldigt idet han ikke kan hænges op på fakturaerne, men det kan give ham et dårligt ry og også en dårlig kredit rating, fordi nogle sælgere når at melde ham som dårlig betaler, før det går op for dem at de er blevet svindlet. Og så glemmer de at få slettet deres anmeldelse hos kredit oplysnings selskaberne. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
SweettieDK skrev, 1 time siden:

Hmm overskriften på debatten?

Du har en pointe der, ja overskriften er vel egentlig misvisende?

Ok svindlen er vel ikke nødvendigvis foregået på nettet, men de informationer der er brugt til bedraget er søgbare på nettet.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
SweettieDK skrev, 1 time siden:

Hmm overskriften på debatten?

Hvis du læser første indlæg fremgår der ikke noget om internettet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...