Hop til indhold

Tyskland går mod sexkøbsforbud - følger Danmark efter?

Featured Replies

Skrevet
LilleSkutt skrev, den 8.11.2023 at 11:05:

(…)

Grunden til min pessimisme er at køb af sex sandsynligvis bliver kriminaliseret i Tyskland efter det næste Bundestagsvalg i 2025. Debatten i Tyskland har kørt for fuld blus et par år og nu har CDU/CDS meldt ud at man ønsker at indføre den "nordiske model" og kriminalisere køb af sex:

https://www.welt.de/politik/deutschland/article248384930/Sexkaufverbot-Unionsfraktion-fuer-Verbot-von-Bordellen-und-Kriminalisierung-von-Freiern.html

(…)

Først og fremmest tak for et interessant indlæg. Det er, som du siger, helt korrekt, at CDU/CSU nu ønsker at gå ind for et fuldstændigt forbud af prostitution, hvor det vel og mærke både er bagmænd men også købere af sex, der kan straffes. På den måde kan det minde lidt om den model man netop f.eks. har i Sverige. 

For god ordens skyld linker jeg lige til partiets udtalelse her:

https://www.cducsu.de/themen/prostitution-menschenunwuerdige-zustaende-beseitigen

Tyskland har længe stukket ud på området for købesex, da deres lovgivning har været særligt liberal og f.eks. bordeller er tilladt ligesom at andre aktører derfor også kan tjene penge lovligt på pigers salg af sex. Jeg tror, det tyske argument i høj grad har været at en fuldstændig legalisering af købesex har været det mest rigtige i forhold til pigernes rettigheder, da det på den måde kunne mindske f.eks. trafficking når det foregik mere “åbent”. Nu skriver CDU/CSU i deres udtalelse som jeg har linket til følgende:

“Kein Beruf wie jeder andere
Dass „Prostituierte“ ein Beruf sei wie jeder andere, dass die meisten Sexarbeiterinnen ein selbstbestimmtes Leben führten, über eigene Wohnung und Konto verfügten, dass sie sozialversichert seien – all dies ist Studien zufolge eindeutig widerlegt. “

Altså at undersøgelser skulle vise at dette ikke er korrekt – altså at denne meget liberale form for prostitution ikke gavner pigerne. Jeg skal lige understrege, at jeg ikke taler tysk – har mere træning i det franske – så der sikkert er nogen, der kan lave en endnu bedre oversættelse.

LilleSkutt skrev, den 8.11.2023 at 11:05:

Jeg tror desværre at køb af sex bliver forbudt i Danmark fra ca 2027-2028. Og det er fordi jeg tror at det som nu sker i Tyskland også vil ske i Danmark indenfor et par år.

(…)

Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du lige skriver at det skulle blive forbudt i Danmark fra 2027-2028. Hvorfor ikke i morgen – hvorfor ikke om 30 år?

Jeg vil sige det sådan her. Først og fremmest skal man tænke på, at det langt fra er sikkert at CDU/CSU’s visioner bliver ført ud, da de halter i meningsmålinger før næste valg i 2025 – jeg vil dog ikke gå for meget ind i dette så det ikke ender i en rendyrket politisk diskussion. Derudover må man formentlig forstå, at den danske lovgivning allerede er en form for “kompromis”. Den er langt fra ligeså liberal som i Tyskland, da det i Danmark er forbudt at tjene penge på pigers salg af sex, men heller ikke et fuldstændigt forbud. Man kunne derfor spørge om nødvendigheden af et forbud? Det afhænger jo formentlig også af, hvem der sikker på regeringsmagten, hvor bl.a. Socialdemokratiet nu er – igen jeg vil ikke gå for meget ind i dette så det ikke ender i en ren politisk diskussion.

Jeg tror i høj grad, at argumentet går på, at det er bedre at holde købesex lovligt, da det derved kan sikre pigerne bedre vilkår i stedet for hvis det foregår fuldstændig i det skjulte – om end det selvfølgelig ikke udelukker at f.eks. trafficking kan finde sted. Nu nævner du at det kan ende med at nabolandene Sverige, Norge og Tyskland alle har et forbud. Men tænk på at f.eks. Storbritannien eller Italien har stort set samme lovgivning som os. Jeg er selv fortaler for “den danske model”, når det kommer til prostitution :)

Redigeret af TheLion

Skrevet
Jacn1989 skrev, den 8.11.2023 at 11:12:

Jeg bliver ved med at købe Til helvede med det forbud. Problemet bliver bare at Pigerne får dårlige arbejdsvilkår. men det er typisk akademiker der kan finde på noget så dumt.

Nu er er der jo ikke et forbud endnu, og det er ikke noget regeringen her i landet har foreslået heller – i hvert fald ikke endnu. Sommetider opstår debatten selvfølgelig. Samtidig er det heller ikke sikkert, at der nogensinde kommer et forbud. Jeg er enig i, at man med et forbud netop kan risikere at pigerne så får dårligere arbejdsvilkår. Jeg er dog ikke sikker på, at det nødvendigvis lige er akademikerne, der ville argumentere for et forbud. Det er nok snarere et spørgsmål om politisk overbevisning, da man ud fra undersøgelser godt ville kunne argumentere både for og imod et forbud? :)

Redigeret af TheLion
Tilføjelse mm.

Skrevet
  • Author
Rejsenetværk skrev, for 11 timer siden:

Har SIO i dag en offentlig talsperson?
Eller en der vil gå offentligt ud, hvis det igen bliver nødvendigt at nogen gør det på vegne af SIO?

Hende som gjorde det sidst, da jorden virkelig brændte under røven på os allesammen var fuldstændig fabelagtig!
Og hun var klasser bedre altid end modparten, i offentlige debatter om kriminalisering af købesex.

Sofie Brandvarm ville være helt perfekt til opgaven. Hun er allerede "ude af skabet", veltalende og gør sig meget godt i medierne. :)

Jeg læste på Wikipedia at hun har været med til at stifte noget der hedder "Sexbranchen Danmark":

https://da.wikipedia.org/wiki/Sofie_Brandvarm_(dokumentar)

Jeg tror det er meget vigtigt at de danske sexarbejderne har en talesperson der står frem uden mask el lign. Det manglede vi virkelig i Sverige i 90'erne når den svenske lovgivning blev udarbejdet.

Skrevet
  • Author
TheLion skrev, for 1 time siden:

Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du lige skriver at det skulle blive forbudt i Danmark fra 2027-2028. Hvorfor ikke i morgen – hvorfor ikke om 30 år?

Det afhænger nok meget udviklingen i Tyskland. Jeg tror ikke på et forbud i Danmark før det er på plads i Tyskland. Jeg tror man skal holde øje med SPDs partikongres i december. Hvis også SPD som parti melder klart ud til fordel for bordelforbud og en kundekriminalisering så er det pludselig ca 45% av forbundsdagen (efter meningsmålingerne) som står bag den "nordiske model".

Jeg følger ikke tysk politik så nøje, men en koalition med både CDU/CSU og SPD er måske ikke helt usandsynlig efter 2025?

Det man måske kan håbe på er at Tyskland til sidst lander i et kompromis hvor lovgivningen bliver yderligere strammet op mht. rufferi, menneskehandel etc, men at det grundlæggende princippet at staten ikke skal blande sig i hvorfor voksne og samtykkende mennesker har sex stadig står fast.

Hvis Tyskland ændrer holdning 180 grader tror jeg desværre vi vil se en hurtig dominoeffekt i resten af Europa.

Skrevet
LilleSkutt skrev, for 57 minutter siden:

Sofie Brandvarm ville være helt perfekt til opgaven. Hun er allerede "ude af skabet", veltalende og gør sig meget godt i medierne. :)

Jeg læste på Wikipedia at hun har været med til at stifte noget der hedder "Sexbranchen Danmark":

https://da.wikipedia.org/wiki/Sofie_Brandvarm_(dokumentar)

Jeg tror det er meget vigtigt at de danske sexarbejderne har en talesperson der står frem uden mask el lign. Det manglede vi virkelig i Sverige i 90'erne når den svenske lovgivning blev udarbejdet.

Ja, sammen med Elvira Friis - men det er desværre gået ret meget i stå. 

Skrevet
LilleSkutt skrev, for 1 time siden:

(…)

Jeg følger ikke tysk politik så nøje, men en koalition med både CDU/CSU og SPD er måske ikke helt usandsynlig efter 2025?

(…)

Det virker da som om, at du er meget godt sat ind i det – også med AfD i kulissen. Jeg kan også se, at meningsmålinger for CDU/CSU er begyndt at gå bedre for dem, så deres holdningsændring til prostitution meget vel kan blive relevant, så lige på det punkt er du da næsten bedre sat ind i det end mig. Igen nu skal dette netop ikke blive en ren politisk diskussion, så jeg vil ikke gå mere ind i det. @Rejsenetværk argumenterer også med, at det kan få for store konsekvenser for det tyske samfund, hvis man afskaffer erhvervet helt i Tyskland, der trådte i kraft tilbage i starten af 2002 og der derfor er opstået et så stort erhverv nu at det vil blive svært at stoppe.

LilleSkutt skrev, for 1 time siden:

(…)

Hvis Tyskland ændrer holdning 180 grader tror jeg desværre vi vil se en hurtig dominoeffekt i resten af Europa.

Hvorfor tror du det? Tyskland har netop en meget liberal politik på området, der skiller sig ud fra mange lande. Det er f.eks. netop tilladt i Storbritannien og Italien på samme måde som i Danmark. Glem heller ikke Holland, der har lignede meget liberale regler som i Tyskland.

Nu hvor diskussionen også er om et forbud synes jeg også, at det er værd at tage med, at nogen medlemmer her på sitet og sommetider nogen debattører på samme måde som med cannabis også har diskuteret at frigøre prostitutionen herhjemme ligesom i f.eks. Holland eller Tyskland. For mig at se er det netop at gå for langt, da jeg tænker, at der er for mange faldgruber i det – der vil måske lidt for nemt være nogen, der kan tjene penge på andres salg af sex og evt. udnytte dem. Men jeg synes diskussionen er spændende :)

Redigeret af TheLion
Korrektur mm.

Skrevet

Jeg tror at vi kan se sådan på det!
At de lande der har en tilsvarende lovgivning, som den vi har i Danmark omkring rufferi mv.
De har nemmere ved at kunne vælge at gå begge veje, både en yderligere liberalisering sådan som loven blev det i Tyskland i 2002
Og en skærpelse sådan som vi har set det ske i Sverige, Norge og Frankrig.

Af den grund at forbuddet mod rufferi har bevirket at branchen lever sit eget liv, i en gråzone afkoblet det øvrige legale økonomiske kredsløb i samfundsøkonomien.
Hvilket gør at branchen har svært ved at kunne opnå nogle naturlige allierede, udenfor branchens eget lukkede rum.

I Danmark vil det lokale erhversliv og lokal politikere stille sig selv spørgsmålet, på hvilken en måde bidrager bordeller mfl til at skabe omsætning og arbejdspladser i vores nærområde.
Og hvilken en interesse skulle vi derfor have i at bakke branchen op i, at det ikke skal gøres kriminelt at købe sex.

Der er derfor i Danmark i modsætning til i Tyskland, ingen investorer i den lidt tungere ende der har aktiver bundet i branchen.
Som vil kunne miste værdi hvis det gøres kriminelt at købe sex.

Og hotelejere, konferencecentre, restauranter og den bredere oplevelsesøkonomi i Tyskland.
Er godt klar over at det kan koste både omsætning og arbejdspladser i helt andre led af værdikæden, hvis alle de kunder forsvinder som i første omgang kommer for at gå FKK klub etc.

Alle disse interessenter håber og tror jeg på, at branchen vil kunne opnå støtte fra.
Offentligt eller i kulissen, hvis det trækker op til at gøre det kriminelt at købe sex.

Der er folkevalgte der simpelthen ikke kan tåle at miste deres støtte, hvis de vil opnå valg eller genvalg.
Og de skal nok lytte hvis nogle henvender sig, hvis tæer de ikke har lyst til at træde på.

En anden vinkel vi kan håbe på at der i stedet kan komme fokus på, det er den faktor at der kan begås kriminalitet indenfor alle i øvrigt legale erhverv.
Hvidvask, moms karruseller, konkursryttere etc uden at man af den grund vil forbyde brugtbilforhandlere, hoteller og håndværk osv.

Sådant forekommer også i Tyskland, som at kriminelle altid vil tilpasse deres aktiviteter enhver lovændring.
Skærpelser eller lempelser, fantasien kender ingen grænser når det kommer til kriminalitet.
Og jeg tror på at den bedst bekæmpes indenfor rammerne af legalisering, fremfor kriminalisering.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet
  • Author
TheLion skrev, for 3 timer siden:

Hvorfor tror du det? Tyskland har netop en meget liberal politik på området, der skiller sig ud fra mange lande. Det er f.eks. netop tilladt i Storbritannien og Italien på samme måde som i Danmark. Glem heller ikke Holland, der har lignede meget liberale regler som i Tyskland.

Det er rigtigt. Men hvis det meget liberale Tyskland så at sige "smider håndklædet i ringen" og i stedet tilslutter sig til den nordiske/repressive tilgang til prostitution er jeg overbevist om at det får virkninger også udenfor de tyske grænser. Hvad sker fx hvis EU-sværvægteren Tyskland om kun et par år argumenterer for et EU-omfattende sexkøbsforbud?

Rigtigt mange tyske mænd er jo også blevet vant til at få lysten stillet hos en sexarbejdere i de mange lovlige tyske bordeller. Hvor vil de søge hen, hvis de over en nat bliver kriminaliseret? Nogle er selvfølgelig ligeglade med loven, men andre vil (ligesom mange svenskere og nordmænd i dag) nok hellere besøge en sexarbejdere i et land hvor det stadig er lovligt. Sydtyskere vil måske søge hen mod Tjekkiet og Østrig. Og nordtyskere måske mod Holland, Polen og Danmark.

Et ikke usandsynligt scenario "alt andet lige" er nok at antallet sexarbejdere i det sydlige Jylland øger kraftigt ved en tysk lovændring. Vil danske politiker bare gnide sine hænder og glæde sig til øget turisme og at Danmark er blevet til Nordeuropas sexparadis? Jeg er lidt i tvivl om det... 

Skrevet

Jeg er enig med Lille Skutt i at når små lande som Sverige og Norge, har kunnet formå et stort land som Frankrig til at kopiere deres model for at gøre det kriminelt at købe sex.

Så er det helt afgørende for hvilken en lovgivning der kommer til at gælde i EU, om Tyskland vælger at undlade gøre det kriminelt at købe sex eller om de vælger at gøre det kriminelt at købe sex.
Gør Tyskland det sidste vil små landes bolværk mod udviklingen, så som Holland og Danmark vælte som domino brikker.
Og løbet vil være kørt på EU niveau.

Men som jeg ser det så står Tyskland ikke alene med en åbenlys interesse, i at opretholde en liberal lovgivning på området.
De har sammenfaldende interesser med Spanien, der også har kæmpe klubber på grænsen til Frankrig.
Som Spanien har profiteret stort af siden at Frankrig gjorde det kriminelt at Købe sex.

Venstrefløjen og feminist ekstremister har været en hårs bredde fra at lykkes med en fransk model i Spanien også.
Men de tabte på målstregen.

Østrig profiterer også på store klubber på grænsen til Italien, der har en tilsvarende gråzonelovgivning som den danske.
Og alligevel valfarter Italienerne til Østrig, som vi danskere tager til Tyskland.

Som jeg ser det så har vi nu et kronologisk forløb over en årrække, hvor der i dag består et grundlag for at sammenligne konsekvenserne af 2 modsatrettede veje at gå lovgivningsmæssigt.

Vi er forbi det stadie hvor begge fløje kan argumentere ud fra antagelser om, hvad konsekvenserne vil være fremadrettet.
Nu kan vi se tilbage på hvilke effekter det har haft i de lande, der har valgt hver sin vej i håndteringen af prostitution.

Som jeg ser det, så har Frankrig og Sverige i dag 2 valgmuligheder!

1.
Et at kapitulere til fakta i en erkendelse af at de selv har fejlet!

2.
Eller som i sin tid kommunistlederen Walter Ulbricht.
Der i et forsvar for egen ideologiske fallit byggede Berlin Muren, for at holde på egne borgere der stemte med fødderne over til friheden i vest!

Tyskland står ikke alene

Frankrig og Sverige har reelt ingen anden mulighed for at få Tyskland til slå følge med dem, end at de kan arbejde for det indenfor EU systemet.
Her har Tyskland interesser tilfælles med andre større EU lande, der gør at de bør kunne få opbakning til at modstå presset både internt i Tyskland.
Og eksternt i EU hvor der er lande der oplever, at prostitution kan skabe jobs og økonomisk aktivitet.
Udenfor en lukket boble, som i lande med en lovgivning som i Danmark mfl lande.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet
LilleSkutt skrev, for 3 timer siden:

Hvad sker fx hvis EU-sværvægteren Tyskland om kun et par år argumenterer for et EU-omfattende sexkøbsforbud?

Godt spørgsmål.
Det ser - jfr  mit link - ud til at det har været forsøgt på 'eet eller andet niveau' af EU-parlamentet, men at et oplæg til et decideret EU direktiv om kriminalisering af købere er fjernet igen - det ligger dog stadig som en kraftig anbefaling.
Hvis jeg forstår artiklen rigtigt.

Det ville være super fint hvis der var nogen - f. eks. fra SIO - der kunne holde øje med hvad der sker på det politiske plan - både i EU og herhjemme.
Nogen der virkelig véd hvordan systemerne fungerer, og hvor man kan finde relevante oplysninger - hvordan man navigerer i lovgivningsstof.
For os almindelige dødelige er artiklerne ikke helt nemme at læse, og heller ikke nemme at finde.

Ikke fordi nogen kan gøre så forfærdelig meget - men det kan være rart at vide hvor vi står, og hvornår det for alvor strammer til ...

Jeg forstår  faktisk godt at Tyskland og Spanien er gået i panik.
Så det der beskrives i oplægget, kommer ikke bag på mig.
Liberaliseringerne i f. eks. Tyskland var muligvis en god idé da de blev indført, men det løber nemt løbsk i en verden hvor der er så mange åbne grænser.
Jeg ville sige det på den måde, at hvis det bare havde været for f. eks. Tyskland alene, så tror jeg det kunne have fungeret.

Rejsenetværk skrev, for 1 time siden:

Venstrefløjen og feminist ekstremister har været en hårs bredde fra at lykkes med en fransk model i Spanien også.
Men de tabte på målstregen.

Hvordan det? (evt. et link)
Jeg er nysgerrig, fordi jeg lige læste om den lovgivning der var / er på vej i Spanien, og det så virkelig voldsomt ud ... ?

Tror egentlig den danske praksis på området fungerer ret godt .. sammenlignet med begge de to 'yderpunkter'

Generelt, så har forbudstilhængerne det problem, at flere store menneskerettighedsorganisationer er modstandere af et forbud.
Det skrives igen og igen, at der er kraftigt belæg for, at forbud skader kvinderne.

Redigeret af sneræven

Skrevet
SweettieDK skrev, den 8.11.2023 at 21:18:

Well, I see that is not good. 
I honestly do not think the Danish police would have the resources to act like that. They can’t even keep drugs off the street or keep the trafic situation safe. Lots off people do shit that are not allowed. Our laws are a joke, the punishment to. I really do not know what they do, or get paid to do. 
I once had a break in. And thought they would at least come dust for finger prints and so on. So that they could Connect it if the thieves where in the system or ever got in the system. But no no. They send me a file number for insurence and that was it. 

If you think the situation is bad in Denmark, then you don´t want to know how it is in Sweden! It´s 100 times worse here, we have shooting and killing, bombs go off, all on a daily basis, gang related drugdealers who fight war, they even put guns in the hands of children here to comit murder for them! Denmark have real law against this! Sweden do not have that! Prison in Sweden is over full, there is no more room for them, they are bulding new one´s as fast as they can here.....     :shock:

Skrevet
sneræven skrev, for 19 minutter siden:

Hvordan det? (evt. et link)
Jeg er nysgerrig, fordi jeg lige læste om den lovgivning der var / er på vej i Spanien, og det så virkelig voldsomt ud ... ?

Tror egentlig den danske praksis på området fungerer ret godt .. sammenlignet med begge de to 'yderpunkter'

Generelt, så har forbudstilhængerne det problem, at flere store menneskerettighedsorganisationer er modstandere af et forbud.
Det skrives igen og igen, at der er kraftigt belæg for, at forbud skader kvinderne.

Altså forum fungerer mystisk :(

Hvis jeg er begyndt at skrive kladde i skrivefeltet og fortryder til fordel for Notepad.
Så er det komplet umuligt at kopiere det man var i gang med at skrive, for at redde det til Notepad.

Irriterende at man ikke bare kan svitse frem og tilbage uden problemer.

Men brug Notepad, for ellers er der for brede linjeskift på EG :(

---------------------------------

Ok hvis jeg skal finde referencer skal jeg til at grave efter det igen.
I min research til en potentiel klubtur til Spanien, stødte jeg på flere referencer til hardcore forbuds intentioner hos venstrefløjen og feminister.
Som på trods af et politisk magtskifte til venstre, ikke blev realiseret fuldt ud.

Pt har det ført til nogle ret hårde regler for annoncering og markedsføring, som har ført til særdeles kreative betoninger i annoncer uden at noget forbudt nævnes.

Der skulle også være stor forskel mellem delstater og regioner, hvor lovgivningen ikke er ens over hele Spanien.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 15 minutter siden:

Pt har det ført til nogle ret hårde regler for annoncering og markedsføring, som har ført til særdeles kreative betoninger i annoncer uden at noget forbudt nævnes.

Nå OK ... 
Jeg var bare nysgerrig, fordi det for mig så ud som om en virkelig hård lovgivning var på vej gennem parlamentet i 2022 ... 
Med støtte fra et pænt stort flertal i parlamentet, og med henblik på et forbud fra Januar 23 .. 
Men det er som om det er forduftet lidt ... 
Og jeg undrede mig over hvad der rent teknisk er sket - om det er en forsinkelse på grund af procedurerne i det spanske parlament .. 
Eller om der er andre grunde ... 

Min nysgerrighed skyldes egentlig mest at der er interessant - eller spændende, om man vil - at følge lidt med i hvad der sker på området ... 
Jeg har ikke selv planer om at rejse til Spanien ... ;) 

Redigeret af sneræven

Skrevet
LilleSkutt skrev, for 7 timer siden:

Det er rigtigt. Men hvis det meget liberale Tyskland så at sige "smider håndklædet i ringen" og i stedet tilslutter sig til den nordiske/repressive tilgang til prostitution er jeg overbevist om at det får virkninger også udenfor de tyske grænser. Hvad sker fx hvis EU-sværvægteren Tyskland om kun et par år argumenterer for et EU-omfattende sexkøbsforbud?

(…)

Tak for dit svar. Jeg tror som sagt ikke nødvendigvis, at Tyskland ender med at gøre det af de grunde jeg tidligere har anført, selvom det netop ligner at det nok bliver CDU/CSU’s politik. Eller rettere måske er det – de har i hvert fald vedtaget et positionspapir om det nu, men du nævner noget med et landsmøde i december?

Som jeg har nævnt er der mange andre lande, der har en anden lovgivning så selv hvis Tyskland skulle gøre det er der netop fortsat en del der taler imod. Tyskland er dog et stort EU-land og der kan være pres på området fra EU som med så meget andet. Det irriterer mig for øvrigt lidt, at man kalder det “den nordiske model”, når det kommer til det forbud mod prostitution der er i Norge og Sverige. For f.eks. Danmark og Finland har jo andre regler. Man skal også huske at f.eks. Danmark og Sverige værdipolitisk står meget forskellige steder såsom f.eks. når det kommer til prostitution.

Rejsenetværk skrev, for 9 timer siden:

(…)

Der er derfor i Danmark i modsætning til i Tyskland, ingen investorer i den lidt tungere ende der har aktiver bundet i branchen.
Som vil kunne miste værdi hvis det gøres kriminelt at købe sex.

(…)

Jeg er ikke uenig her. I hvert fald må man antage, at der ikke er det. Jeg tror dog, at det danske argument for lovgivningen på området, hvor prostitution er lovligt men f.eks. ikke bordeller, mere skal findes i hvordan trafficking begrænses mest muligt og pigerne sikres de bedste vilkår mere end i et økonomisk spørgsmål.

Man kan f.eks. læse følgende artikel, hvor det argumenteres for at det man kunne kalde “den danske model” faktisk passer bedre på pigerne end den såkaldt “nordiske model”. Her nævner en undersøgelse fra London School of Economics bl.a. at det kan skabe splid mellem f.eks. ordensmagten/politiet og pigerne. Derudover nævnes mere risikable arbejdsforhold:

https://cne.news/article/2521-nordic-prostitution-model-harms-sex-workers

Men nu må vi se hvad der sker. Pludselig taler folk om en yderligere liberalisering. Og så taler de pludseligt om et forbud :)

* For god ordens skyld var det for øvrigt selvfølgelig det franske sprog jeg refererede til at jeg havde mere træning i i min tidligere kommentar.

Redigeret af TheLion
Korrektur mm.

Skrevet
  • Author
TheLion skrev, for 10 timer siden:

Tak for dit svar. Jeg tror som sagt ikke nødvendigvis, at Tyskland ender med at gøre det af de grunde jeg tidligere har anført, selvom det netop ligner at det nok bliver CDU/CSU’s politik. Eller rettere måske er det – de har i hvert fald vedtaget et positionspapir om det nu, men du nævner noget med et landsmøde i december?

Det er SPD som har landsmøde 8-10 december. Og der er rigtig mange stemmer også i det tyske socialdemokrati som går ind for et sexkøbsforbud. Men partiet er splittet. Derfor synes jeg det er intressant at følge om også SPD på nogen måde ændrer officielt standpunkt.

Skrevet
SweettieDK skrev, den 8.11.2023 at 13:19:

De kan aldrig stoppe det heller ikke med et evt forbud. Flere vil blot smide en massagebriks op og få det til at se ud som om de kun sælger massage hvad 2 voksne individer så får lyst til bagefter kan ingen styre. Det eneste de vil opnå er endnu mere skattesnyd. Da den officielle takst, hvis man ser på godkendte sports massører mm. ikke er nær det nogen piger tager i timen. Så man kommer ikke til at kunne være ærlig om hele sin indtægt og de går glip af en masse skatte kroner. Så go for it Danmark.

En hel anden ting det har aldrig været ulovligt at have mange sexpartnere, at dem man “dater” så har gaver med, kan de jo heller ikke kontrollere. Det vil altid findes en vej. Og gentager de vil kun snyde sig selv ved et forbud hvor ingen kan være ærlige om hvad de laver. Så kan de ikke tjekke indtægten. 

Går glip af en masse skatteindtægter siger du - Bob Bob Bob siger jeg. Jeg vil påstå noget, ligesom din påstand, at hvis bare 10% af indtægterne på lagenerne bliver skatteoplysninger, tror jeg endda er for højt. 

Skrevet

Man kan vel sidestille ønsket om at prostituere sig med alle andre seksuelle minoriteters rettigheder: Ligesom nogle har lyst til andre mænd, ladyboys, kvinder til andre kvinder, nogle vil gå i kvinde- eller mandetøj, nogle har lyst til at dominere, blive domineret og få/give lidt smæk osv. - ligeledes bør det også være et ret at stille sig op på et gadehjørne og tilbyde sig for penge - nogle kvinder/mænd/ladyboys mv. får virkelig et kick ud af det og gør det ikke bare for penge, men pengene kan også være en del af totaloplevelsen både som køber og sælger - hvorfor vil politikerne ikke kæmpe for sexkøber og sælgeres rettigheder til denne lyst?

Skrevet
Jernsvinet skrev, for 15 timer siden:

ligeledes bør det også være et ret at stille sig op på et gadehjørne og tilbyde sig for penge - nogle kvinder/mænd/ladyboys mv. får virkelig et kick ud af det og gør det ikke bare for penge,

Det er lidt det samme med de piger, der gerne vil have et mere åbent sexliv.
De er også en del i klemme i samfundets normer, og for nogle af dem kan nogle klinikvagter være een af mulighederne.

Een af de rigtig forbistrede ting ved sexkøbsloven i Sverige i 1999 var, at den med eet slag fuldstændig polariserede debatterne.
Den man kan kalde "strammerne" i de fleste lande har lige siden været fuldstændig stålsat på sexkøbsforbud, og det har presset de mere liberale over i kravet om fuld legalisering.
Så de to 'fløje' kan ikke samarbejde om at prøve sig frem med forskellige løsningsmodeller, der ligger 'et sted midt imellem'.

Rejsenetværk skrev, den 9.11.2023 at 22:48:

hardcore forbuds intentioner hos venstrefløjen og feminister.

Ooh - jeg tror så osse de kristen-konservative spiller en ganske betydelig rolle ... ;)

Skrevet

De værste i Sverige den gang, var faktiskt højrefløjen. Jeg husker den moderate (konservativ) justitsministeren den gang, som syntes at alle forsendelser till mistænkte sexkøbere skulle sendes ud i lilla kuverter så at alle - familien, brevbæreren og naboerne - skulle forstå hvad det var man var mistænkt for.

Jag har ikke nogen anelse om hvad Tyskland vil gøre - eller EU - men jeg tænker at lige i øjeblikket så er sexkøb ikke særligt cool. Vi ved jo alle at mange kvinder - og børn - udnyttes i prostitution verden over, og det spilder også over her oppe. Det er svært at argumentere imod. Især som sexkøbere heller ikke er en homogen gruppe - der findes masser af idioter som ikke har noget imod at udnytte kvinder. At vi alle ikke er sådanne, forsvinder i tågen.

Jeg har længe troet at det bliver svært for Danmark at stå imod, men på den anden side: er det nogen som skal gøre det, så er det vel Danmark. I er jo så forbandet stivsindede derovre, og ingen skal komme og sige hvad i skal gøre. Er det nogen som prøver, så går i imod, kun for at...

Den der mentale indstilling i har om at i skal gøre på jeres måde, og ingen andens, er noget jeg - og mange svenskere - har uhyre svært for. Men som vi også på en eller anden måde elsker. Vi elsker at hade jer, og hader at vi elsker jer. Er det ikke det som konstituerer ægte kærlighed?

På den anden side har jo også i rammets af at dagens politikere ikke har så mange andre visioner end at få - eller beholde - magten. Uanset hvad det koster. Visioner og ægte - i hjertet grundede - meninger, er blevet mangelvare også hos jer. Og då kan hvad som helst ske.

Skrevet
Bananas skrev, for 11 timer siden:

På den anden side har jo også i rammets af at dagens politikere ikke har så mange andre visioner end at få - eller beholde - magten. Uanset hvad det koster. Visioner og ægte - i hjertet grundede - meninger, er blevet mangelvare også hos jer. Og då kan hvad som helst ske.

Det er præcis her at den største risiko består, og det helt uanset hvilken fløj der er tale om!

Jo større en magtbærende position du har, som i koalition med andre ligestillede sammen ønsker at bevare magten
Som er dybt afhængig af marginale fløjes sidste stemmer, for at kunne opnå og bevare et nødvendigt flertal.

Des mere er førstnævnte villig til at udvise principløs pragmatisme, alene for at bevare magten.

Og des bedre mulighed får marginale men principfaste fløje, som aldrig ellers kommer i nærheden af at kunne opnå magten.
For at kunne opnå flertal for synspunkter, som aldrig ville blive imødekommet.

Var det ikke for den vægt deres sidste yderligt liggende stemmer har.

Forskellen på de 2 positioner, og det uanset hvilken fløj vi taler om når det kommer til de magtbærende positioner.

Det er at magt har højere prioritet end holdninger!
Og når magten trues bliver de til kræmmere, der gerne skylder deres holdninger ud i toilettet for at kunne beholde magten.

Helt anderledes er det for de  marginaliserede fløje, for de er ikke hverken kræmmere eller levebrøds politikere!

De er ægte holdnings mennesker, for hvem troen står over alt andet!
Også deres egne muligheder for at bevare taburetter, indkomst og privilegier.

Faren er derfor at løbet bliver så tæt i forhandlinger om alt andet end købesex, at kræmmerne vil tilbyde ideologerne næsten hvad som helst.
For også at få deres stemmer.

Her risikerer et forbud mod at købe sex at blive betragtet som en lavthængende frugt, der kan tilbydes som en luns til de marginale troende for også at få deres stemmer.

Sker det, så er løbet kørt for os og vi bliver jaget vildt!
Udskammet og forfulgt som vi ser det ske i Sverige.

Derfor er det så vigtigt at få skabt nyt liv i SIO!

For sidst hvor faren var størst, der fik de faktisk foretræde hos magt mennesker.
Og sidst det skete blev de hørt, og sidst det skete undgik vi svenske tilstande - takket være SIO!

Der er brug for SIO igen!

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet

Vores største håb kan måske bestå i, hvis der findes mandlige politikere i magtbærende positioner.
Uanset hvilken en fløj de befinder sig på.
Der af de samme personlige grunde som vi har til at ønske os, at det ikke bliver gjort kriminelt at købe sex.
Ikke ønsker at stemme for at det bliver kriminelt at købe sex.

Altså at de har den samme adfærd som vi har, og at de derfor som vi ejheller ønsker at de vil kunne straffes for deres adfærd.

Hvis det er tilfældet, så kan vi måske forestille os at det hjalp med til at vi sidst hvor faren bestod?
Undgik at det blev gjort kriminelt at købe sex i Danmark.

Imidlertid må hverken indicier eller eventuel af nogen faktuel viden herom, hverken direkte eller indirekte bruges mod dem.
For at søge vores agenda fremmet!

Aldrig!

For de her mennesker, hvis de findes?
Må og skal kunne stole på at de kan leve med, og at de kan bevare deres personlige hemmelighed uden at den nogensinde kommer til andres kendskab.
Om så de må gå i graven med deres hemmelighed, uden at nogen andre kender den!

Her tror jeg at en forskel på Danmark og Sverige, kan komme os til gode?

Det at danskere i magtpositioner måske ikke har den samme frygt for at viden.
Selv hos dem af modsat overbevisning end de selv, vil blive brugt mod dem for at presse dem til at stemme mod deres egen overbevisning.

Noget som jeg tænker kan have spillet ind i Sverige, da der opnåedes et flertal for at gøre det kriminelt at købe sex.

Der er jo en giftig atmosfære i Sverige med en retorik.
Der går på at hvis ikke du er med os, så er du imod os.

Og trodser du os, så kommer du til at betale prisen  for det.

Der er et forfærdeligt klima i den offentlige opinion i Sverige, inkvisition, heksejagt, udskamning og straf.

Som jeg tror på, ikke vil gøre sig gældende på tilsvarende vis i Danmark!
Den dag alle der stemmer skal vise om de stemmer nej eller ja, til at gøre det kriminelt at købe sex.

Her tror jeg ikke at vi skal undervurdere værdien af de uformelle fælleskaber, som består på tværs af partier og meningsforskelle i Folketinget.

Sociale ølklubber og andre fælleskaber.
Hvor man lader politik være politik, deler passioner man er fælles om.

Alt det der foregår i kulissen og ikke i rampelyset.
Det er i virkeligheden her, vi kan nære det største håb om at det ikke bliver gjort kriminelt at købe sex i Danmark!

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Skrevet

Foreløbigt er Straffelovsrådet imod et forbud. Det synes jeg er værd at holde fast i.

Skrevet
henlan skrev, for 48 minutter siden:

Foreløbigt er Straffelovsrådet imod et forbud. Det synes jeg er værd at holde fast i.

Det ville også være en dødssejler at vedtage en lov, som ikke kan håndhæves. 

Skrevet
Aarhuselsker skrev, 1 time siden:

Det ville også være en dødssejler at vedtage en lov, som ikke kan håndhæves. 

Måske som moralsk signal eller af principielle årsager, hvis man, som i Sverige, mener, at prostitution er et udtryk for ulighed f.eks. Egentligt synes jeg, et forbud ville være i modstrid med samtykkelovgivningen

Straffelovsrådets betænkning.

Skrevet
henlan skrev, for 19 minutter siden:

Måske som moralsk signal eller af principielle årsager

Det duer ikke. 
Det nedbryder samfundets lovlydighed hvis ordensmagten ikke håndhæver lovgivningen. Det er bla derfor mange politikere vil lovliggøre hash. 

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.