Hop til indhold

Mænd kommer også i overgangsalder

Featured Replies

Skrevet

Mænd kan også komme i overgangsalder og få påvirket både sexlyst og livskvalitet af at komme i overgangsalder.

Læs, hvis du kan denne abonnements artikel på Berglinske.dk

Eller søg andre referencer på emnet.

Det bliver kaldt panikalder og midtlivskrise. Men tidligere overlæge har en anden forklaring: »Det er meget underbelyst, at mænd også går igennem den her periode«
Tidligere ledende overlæge og professor Svend Lindenberg møder ofte mænd, der er i overgangsalderen uden at vide det. Det skyldes en biologisk proces i kroppen, men som mand kan man selv påvirke den, lyder opråbet nu fra den tidligere overlæge.
https://www.berlingske.dk/samfund/det-bliver-kaldt-panikalder-og-midtlivskrise-men-tidligere-overlaege-har 

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet

Det er lidt fjollet at kalde det "overgangsalder", fordi kvinder oplever et skift fra før til efter, det gør mænd ikke. Mænd glider bare langsomt ned ad en rutsjebane, og det stopper ikke. Så der er ikke noget klart før/efter for mænd, det går bare støt ned ad bakke for os.

Man kan lytte til et afsnit af denne podcast, hvor Svend Lindenberg bliver interviewet om emnet: https://www.carlsbergfondet.dk/da/Nyheder/Formidling/24-Sporgsmaal-til-professoren/2020-efteraar#q11

Skrevet

Det laves så mange undersøgelser om alt muligt og umuligt... Når man er godt og vel midtvejs, og man har levet længer end, man har igen, er det mange ting der kommer op til overfladen... Fysisk skal man tænke sig om. Psykisk er på toppen (måske bedre end nogensinde tidligere;-) fordi man er meget mere afklaret, og har rigtig meget erfaring at trække på;-) Så man kommer ikke så langt ud/ned, som tidligere i livet. Sexlysten er fin og mangler aldrig, har ikke så stort et behov for hastighed/kvantum længere -er mere til slow/kvalitet.

Har haft stress issues i mange år -Så nu må det være andres tur... -Sagde han selv om han godt ved, han hænger på det for good!

Påskønner at vågne hver dag, og føler sig frisk og rask (Livskvalitet) det er de små ting der samlet set gør den store forskel;-) Om det er en periode/fase i ens liv -hvad kan man bruge det til -det er ens forbandede pligt, at få det bedste ud af det, før det er for sent! Det går så stærkt pludselig er det dig, der sidder der, og ikke kan en skid -andet end at se på andre lever deres liv, og tænke på, hvad du selv har haft for et liv;-)

Skrevet
Møffe skrev, Lige nu:

Så man kommer ikke så langt ud/ned, som tidligere i livet. Sexlysten er fin

Du skriver "man", men det virker til at du taler ud fra din egen erfaring. Langt fra alle er så heldige, som du er. Så bare fordi "undersøgelser om alt muligt" ikke er interessante for dig, kan de jo godt være det for andre.

Møffe skrev, for 2 minutter siden:

Om det er en periode/fase i ens liv -hvad kan man bruge det til

Der er mange ting en mand kan gøre for at påvirke det. Du har det fint, og så er jeg helt enig: Man skal ikke stresse sig selv med at prøve at "optimere" sit liv - det får de færreste det bedre af (stakkels Emil Thorup og de svage sjæle, der inspireres af den slags idioti). Men andre har det mindre godt, og så kan små eller større ændringer gøre livet meget bedre.

Skrevet
Bebop skrev, for 1 time siden:

Det er lidt fjollet at kalde det "overgangsalder"

Helt enig med dig. Men måske en ligestillingsting :lol:

Midtvejskrise og panikalder er jo en del mere negativ ladet. 

Skrevet
Bebop skrev, for 3 timer siden:

Du skriver "man", men det virker til at du taler ud fra din egen erfaring. Langt fra alle er så heldige, som du er. Så bare fordi "undersøgelser om alt muligt" ikke er interessante for dig, kan de jo godt være det for andre.

Der er mange ting en mand kan gøre for at påvirke det. Du har det fint, og så er jeg helt enig: Man skal ikke stresse sig selv med at prøve at "optimere" sit liv - det får de færreste det bedre af (stakkels Emil Thorup og de svage sjæle, der inspireres af den slags idioti). Men andre har det mindre godt, og så kan små eller større ændringer gøre livet meget bedre.

Emnet er interessant nok for mig da;-) Jeg ser ikke mig selv som heldig før du nævner det -og hvis jeg er kan jeg godt se, man måske kan læse det jeg skev -som jeg "hovere" og det var altså ikke meningen. Jeg skrev "man" fordi mange af min jævnalderende har jo samme lange erfaring, og vil da gerne minde dem om den store fordel det er -hvis de ikke har opdaget det;-) intentionen lidt en "peptalk" -læse endnu en undersøgelse er jo fint nok -at handle på det er bedre... -går det ned af bakke på en front, ændre man retning/flytter fokus på det man forsat kan;-)

(Ps. kan ikke læse artiklen)

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.