Hop til indhold

Selvtest hos egen læge

Featured Replies

Skrevet

Kære Alle <3

Da der pt er en del røre i andedammen herinde ift. kønssygdomme, så vil jeg informere om i at kan selvteste hos egen læge. Det kræver ikke normal tidsbestilling (man ringer bare op samme dag normalt) og det tager 5 minutter at lave testen, på toilettet hos lægen. Det er en simpel test som du kan forvente svar på efter 2-4 hverdage.

Og så forsvandt bekymringen og vi slipper for at sygdommene bliver endnu mere udbredt :) OG jeres læge har selvfølgelig tavshedspligt!! Benyt muligheden og lad os nu passe på hinanden ❤️ 

god aften til jer alle :wub:

Kys fra Miley 

Skrevet

Og hvis man endelig ikke stoler helt på sin landsbylæge så er selvtests ikke dyrere end, at det kan betale sig for at undgå komplikationerne.

Alle regioner har en Venerea-klinik, hvor man også anonymt kan trække et nummer og få taget en test - den kan man også få svar på meget hurtigt.

Som @Miley4pleasure siger: pas på hinanden! :D

Skrevet
Miley4pleasure skrev, for 56 minutter siden:

Det er en simpel test som du kan forvente svar på efter 2-4 hverdage.

Hvilke sygdomme tester den for? :) 

Skrevet
Liv skrev, for 5 minutter siden:

Klamydia og gonorre. 

Skrevet

Som jeg har forstået det, så er der ikke tale om en selvtest, men bare, at man afgiver en urinprøve eller podning på toilettet hos lægen, uden at have kontakt med lægen, men kun sekretæren, der så sendes til et laboratorie med henblik på at detektere for chlamydia eller gonokker.

Men ordningen virker da smidig. Hvis man har symptomer og man får er negativt svar, bør man dog rette henvendelse til lægen for at få foretaget yderligere analyser, navnlig for mycoplasma genitalium.

Skrevet
ErnstOle skrev, for 24 minutter siden:

man afgiver en urinprøve eller podning på toilettet hos lægen, uden at have kontakt med lægen, men kun sekretæren, der så sendes til et laboratorie…

Det er sgu meget smidigt, at man kan sende en sekretær til et laboratorium, og så får man svar på det hele… 

(undskyld, jeg finder selv ud)

Skrevet

Man kan købe selvtest der kan teste op til 5 forskellige sygdomme 

svar i løbet af 10-15 min 

Skrevet
Miley4pleasure skrev, for 4 timer siden:

Da der pt er en del røre i andedammen herinde ift. kønssygdomme

Jeg har været lidt fraværende herinde de sidste par uger. Er der nogen, der kan linke til tråde, der omhandler dette?

Pft

Skrevet
ErnstOle skrev, for 4 timer siden:

Som jeg har forstået det, så er der ikke tale om en selvtest, men bare, at man afgiver en urinprøve eller podning på toilettet hos lægen, uden at have kontakt med lægen, men kun sekretæren, der så sendes til et laboratorie med henblik på at detektere for chlamydia eller gonokker.

Jeg døjer med lidt irriteret hud i de nedre regioner, som minder om de ting man kan rage til sig uden i den farlige verden. Der har aldrig været gevinst, men ud fra better safe than sorry filosofien, så smutter jeg til tider forbi lægebiksen. Så jeg kan bekræfte, at det er helt ukompliceret - bare et plastkrus med på toilettet, så klarer sekretæren resten. (Jeg hælder nu også mest til den antagelse, at de kun sender indholdet i kruset til laboratoriet, og så beholder sekretæren på sin pind.) Man skal så bagerst i køen igen for at aflevere sit krus, men der er jo ingen der ved hvorfor man står der og stritter med sit gule saftevand. Så der er bestemt ingen grund til ikke at komme afsted, og efter et par dage kan man så med ro i sindet begive sig ud på nye eventyr.

hrolandj skrev, for 4 timer siden:

Og hvis man endelig ikke stoler helt på sin landsbylæge så er selvtests ikke dyrere end, at det kan betale sig for at undgå komplikationerne.

Alle regioner har en Venerea-klinik, hvor man også anonymt kan trække et nummer og få taget en test - den kan man også få svar på meget hurtigt.

Som @Miley4pleasure siger: pas på hinanden! :D

Engang var jeg heller ikke så meget for lægebesøget, og mente at selvtests måtte være guds gave til folket. Vil man teste grundigt, så kan det være svært at finde alle tests lige nede på hjørnet. Man må kigge lidt længere væk, og så støder man på servicemindede firmaer, som har set lyset i kun at kunne levere i ens postkasse. Jeg oplevede også, at en pakke bestilt som DHL forsendelse til pakkeshop i stedet blev sendt som brev. Når konen så har nøgle til postkassen, så kræver det lidt nu og her kreativ opfindsomhed.

Så er det altså noget lettere at smutte forbi sin læge, det vil da være mega dumt ikke at passe på hinanden.

Skrevet
Liv skrev, for 13 timer siden:

Hvordan får man svaret - det må helst ikke være på sundhed.dk -  hvis man har en partner der arbejder i sundhedssektoren som har adgang til det 

Skrevet
Stangen skrev, for 34 minutter siden:

Hvordan får man svaret - det må helst ikke være på sundhed.dk -  hvis man har en partner der arbejder i sundhedssektoren som har adgang til det 

Din partner må ALDRIG slå dit CPR. nr.  op, bare fordi hun kan og har lyst til det. En patient/borger skal altid selv oplyse sit CPR. nr. Det er direkte fyringsgrundlag og kan blive politianmeldt, hvis der søges på et CPR. nr. uden samtykke. 

Skrevet

det er jeg med på, men det hjælper ikke rigtigt noget hvis det sker - så er det sgu ligemeget om det kan politianmeldes ^_^

Det er også hvis der nu er andre undersøgelser eller test resultater som man gerne vil kigge på sammen.

så jeg søger at finde en måde at teste på hvor man kan få resultatet på anden vis, og som samtidig er accepteret som valide her i miljøet 

Skrevet
Stangen skrev, for 10 timer siden:

jeg søger at finde en måde at teste på hvor man kan få resultatet på anden vis, og som samtidig er accepteret som valide her i miljøet 

Så må du en tur på Bispebjerg eller et tilsvarende sted, hvis du ikke er fra Sjælland

Skrevet
Liv skrev, for 51 minutter siden:

Så må du en tur på Bispebjerg eller et tilsvarende sted, hvis du ikke er fra Sjælland

Jeg tænker, at uanset hvor man bliver testet , så kommer svarene ind på ens journal ❤️

så skal man prøve med de der hjemmetest som man kan bestille på nettet evt.

Skrevet
Miley4pleasure skrev, for 8 minutter siden:

Jeg tænker, at uanset hvor man bliver testet , så kommer svarene ind på ens journal ❤️

På Bispebjerg kan du godt blive undersøgt anonymt, men dog ikke behandlet.

https://www.bispebjerghospital.dk/afdelinger-og-klinikker/dermato-venerologisk-afdeling/klinik-for-koenssygdomme/om-klinikken/Sider/klinik-for-koenssygedomme.aspx

Screenshot_2023-07-16-23-25-51-82_cbf47468f7ecfbd8ebcc46bf9cc626da.jpg

Redigeret af AB455

Skrevet

Ja har godt set det, men betyder det så at testresultatet ikke kommer tilbage stå på sundhed.dk - det er lidt uklart for mig? 

Skrevet
Stangen skrev, for 3 minutter siden:

Ja har godt set det, men betyder det så at testresultatet ikke kommer tilbage stå på sundhed.dk - det er lidt uklart for mig? 

Det betyder at du godt kan blive undersøgt anonymt , men skulle der være behov for medicinsk behandling (positiv test) kan du ikke få medicinen anonymt. Går jeg ud fra :) ring derud og spørg 

Skrevet
Stangen skrev, for 10 minutter siden:

Testsvaret kobles til din anonyme profil, ikke til dig. Derfor ses svaret heller ikke på sundhed.dk

Den anonyme profil oprettes med eget fiktivt cpr-nummer.

Redigeret af Den_glade_amatør
Tilføjelse

• 1 month later...
Skrevet
ErnstOle skrev, den 15.7.2023 at 20:25:

Har du et link til noget officiel information omkring denne ordning? Min egen læge skriver ikke noget om dette på sin hjemmeside. Tilbydes det kun hos visse læger / i visse kommuner?

Det lyder smart. Jeg synes nemlig tit, at det er meget besværligt at blive testet. Min egen læge i Kbh har flere måneders ventetid på en tid, og når jeg har anvendt diverse hospitaler, oplever jeg ofte at skulle sidde og vente i flere timer på at komme til. Det her lyder noget nemmere. 

Gangbang skrev, den 15.7.2023 at 22:46:

Man kan købe selvtest der kan teste op til 5 forskellige sygdomme 

svar i løbet af 10-15 min 

Hvor kan man købe dem henne?

Redigeret af Emptyman

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.