Guest Chris Cornell Skrevet 9. Februar, 2022 Så ser det gudskelov ud til at gerningsmændene bag Mia Skadhauge Stevns forsvinden er fundet og anholdt. De sigtes for drab, der har en straframme på 12 år - og mon ikke der kommer en prøveløsladelse inden da. Er det en passende straf for med fuldt overlæg at tage et andet menneskes liv? Personligt tænker jeg mindst den dobbelte straf - måske ovenikøbet reel livstidsdom. At begå et overlagt og kynisk mord kan ikke undskyldes eller bortforklares. I så fald skal man aldrig ud i civilsamfundet igen. Hvad tænker I er en fair straf for en sådan forbrydse? Del dette indlæg Link til indlæg
MrLovaLova 1177 Skrevet 9. Februar, 2022 Så er det frem med høtyvene og faklerne på justits boardet hva? 2 Del dette indlæg Link til indlæg
dhnmdst 2608 Skrevet 9. Februar, 2022 Chris Cornell skrev, for 9 minutter siden: Så ser det gudskelov ud til at gerningsmændene bag Mia Skadhauge Stevns forsvinden er fundet og anholdt. De sigtes for drab, der har en straframme på 12 år - og mon ikke der kommer en prøveløsladelse inden da. Er det en passende straf for med fuldt overlæg at tage et andet menneskes liv? Personligt tænker jeg mindst den dobbelte straf - måske ovenikøbet reel livstidsdom. At begå et overlagt og kynisk mord kan ikke undskyldes eller bortforklares. I så fald skal man aldrig ud i civilsamfundet igen. Hvad tænker I er en fair straf for en sådan forbrydse? Enig i livstid Del dette indlæg Link til indlæg
LongJohn 226 Skrevet 9. Februar, 2022 (edited) 1. Uskyldig indtil dømt - fundamentalt (også i en SoMe tid) Først skal der kortlægges hvad der er sket, inden der springes til snak om straf og retfærdighed 2. Man jager et bæst, men fanger et menneske 3. Der er ingen bevis for en præventiv virkning ved meget længere straf ved f.eks. mord/vold 4. Er 12 år i fængsel retfærdigt? Er 18 år? Er 30? Har vi, som samfund, fået mere retfærdighed ud af f.eks. Palle Sørensen mere end 16 år bag tremmer? Forstår der er pres på og "vi må gøre noget" men husk på vi pt intet ved. Redigeret 9. Februar, 2022 af LongJohn 7 Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Landsbytossen Skrevet 9. Februar, 2022 1. De er ikke dømt endnu. 2. Livstid, som i livstid (indtil man dør), er den eneste rigtige straf, når jeg ikke går ind for henrettelse. Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Chris Cornell Skrevet 9. Februar, 2022 MrLovaLova skrev, for 31 minutter siden: Så er det frem med høtyvene og faklerne på justits boardet hva? Næ, tanken er en helt sober debat om retspraksis og om, hvilken strafferammer vi bør have i Danmark. Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 14181 Skrevet 9. Februar, 2022 Chris Cornell skrev, for 30 minutter siden: Så ser det gudskelov ud til at gerningsmændene bag Mia Skadhauge Stevns forsvinden er fundet og anholdt. De sigtes for drab, der har en straframme på 12 år - og mon ikke der kommer en prøveløsladelse inden da. Er det en passende straf for med fuldt overlæg at tage et andet menneskes liv? Personligt tænker jeg mindst den dobbelte straf - måske ovenikøbet reel livstidsdom. At begå et overlagt og kynisk mord kan ikke undskyldes eller bortforklares. I så fald skal man aldrig ud i civilsamfundet igen. Hvad tænker I er en fair straf for en sådan forbrydse? Man er jo nødt til at klarlægge omstændighederne, hvad har de gjort ved pigen (evt. kan hun stadig være i live), om de anholdte evt. har mere på bogen, samarbejder de med politiet, suppleret med metalundersøgelser mv. - der kan være mange forhold, der skal tages i betragtning - jeg synes det er alt for tidligt at begynde at snakke om dobbelt straf og det der er værre - den værste straf folk kan få: er at skulle tænke over, hvad de har gjort og gennemleve det igen og igen, hvis de har den mindste gran af samvittighed - og det har de fleste et eller andet sted. Del dette indlæg Link til indlæg
Elprebsi 1961 Skrevet 9. Februar, 2022 Spændende at se hvor lang tid der går, før der går politik i den… Del dette indlæg Link til indlæg
Krebs 188 Skrevet 9. Februar, 2022 Chris Cornell skrev, for 2 minutter siden: Næ, tanken er en helt sober debat om retspraksis og om, hvilken strafferammer vi bør have i Danmark. Det er jo svært med udgangspunkt i denne sag hvor der pt ikke foreligger noget konkret bortset fra at de mistænkte er sigtet. Chris Cornell skrev, for 43 minutter siden: At begå et overlagt og kynisk mord Ved du med sikkerhed dette er sket? Og at de mistænkte er skyldige? 1 Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Chris Cornell Skrevet 9. Februar, 2022 LongJohn skrev, for 24 minutter siden: 1. Uskyldig indtil dømt - fundamentalt (også i en SoMe tid) Først skal der kortlægges hvad der er sket, inden der springes til snak om straf og retfærdighed 2. Man jager et bæst, men fanger et menneske 3. Der er ingen bevis for en præventiv virkning ved meget længere straf ved f.eks. mord/vold 4. Er 12 år i fængsel retfærdigt? Er 18 år? Er 30? Har vi, som samfund, fået mere retfærdighed ud af f.eks. Palle Sørensen mere end 16 år bag tremmer? Forstår der er pres på og "vi må gøre noget" men husk på vi pt intet ved. Med den logik kan man jo nøjes med en bøde for drab. Nu er jeg helt enig i at det der i det pågældende tilfælde ikke er dømt nogen skyldige. Men dømmes den/de skyldige i denne - eller en tilsvarende sag som Emilie Meng - så mener jeg sagtens at man kan drøfte om en reel straf på 8-10 år er det vi ønsker som samfund. Jeg synes det er kæmpe forskel på et drab begået i affekt og et planlagt drab med fx berigelse eller sex for øje. Sidstnævnte er for mig så grov en forbrydelse at man reelt bør miste sin frihed resten af livet. Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Chris Cornell Skrevet 9. Februar, 2022 Krebs skrev, for 1 minut siden: Det er jo svært med udgangspunkt i denne sag hvor der pt ikke foreligger noget konkret bortset fra at de mistænkte er sigtet. Ved du med sikkerhed dette er sket? Og at de mistænkte er skyldige? Jeg er enig i at de to personer ikke er dømt skyldige og derved pt. er uskyldige. Med det hændelsesforløb der kendes, så må de stå ganske klart at hun er dræbt (ellers sigter man ikke for drab) og at det er sket efter at hun stiger ind i en fremmed bil. Så en strafferamme for forbrydelsen, synes jeg nu sagtens man kan diskutere. Ellers tag Emilie Meng i stedet - de minder desværre alt for meget om hinanden de to sager. Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Søren A Skrevet 9. Februar, 2022 (edited) Chris Cornell skrev, for 58 minutter siden: De sigtes for drab, der har en straframme på 12 år - og mon ikke der kommer en prøveløsladelse inden da. Så vidt jeg husker, så er strafferammen for drab altså livstid med mulighed for prøveløsladelse efter 12 år. Redigeret 9. Februar, 2022 af Søren A Del dette indlæg Link til indlæg
Krebs 188 Skrevet 9. Februar, 2022 Chris Cornell skrev, for 2 minutter siden: Med det hændelsesforløb der kendes, så må de stå ganske klart at hun er dræbt (ellers sigter man ikke for drab) og at det er sket efter at hun stiger ind i en fremmed bil. Nej, det er ikke klart. Politiet leder stadigt efter hende og håber at finde hende i live - selvom håbet svinder. Hvis hun ikke er i live, ved vi ikke om hun er blevet dræbt eller hvis hun er, under hvilke omstændigheder. Det er ikke sikkert der er tale om et planlagt og kynisk drab. Skal vi nu ikke lade politi og domstole gøre deres arbejde? 2 1 Del dette indlæg Link til indlæg
LongJohn 226 Skrevet 9. Februar, 2022 (edited) Chris Cornell skrev, for 51 minutter siden: Med den logik kan man jo nøjes med en bøde for drab. Nu er jeg helt enig i at det der i det pågældende tilfælde ikke er dømt nogen skyldige. Men dømmes den/de skyldige i denne - eller en tilsvarende sag som Emilie Meng - så mener jeg sagtens at man kan drøfte om en reel straf på 8-10 år er det vi ønsker som samfund. Jeg synes det er kæmpe forskel på et drab begået i affekt og et planlagt drab med fx berigelse eller sex for øje. Sidstnævnte er for mig så grov en forbrydelse at man reelt bør miste sin frihed resten af livet. Hvordan mit indlæg kan blive tolket som et argument for bøde for drab, understreger kun min pointe: at følelserne løber af med et ellers rational sind. Der er mange "hvis" for at nå den på forhånd indtaget konklusion: at de to mænd politiet nu har sigtet har siddet og gennemtænkt det hele nøje - og ikke bare eet med to drab (hvordan de - med så gennemtænkt en plan - kan blive opsporet efter 2 dage med bilen indtakt er en gåde) Man kunne snildt forstille sig at hun er kørt med og blevet sat af, hvorefter noget helt andet er sket.. faktum er at vi ikke ved noget og at begynde prikke til "manglende retfærdighed" uden klarhed over sagen ikke hører hjemme i en retsstat. Man jagter et bæst, men fanger et menneske. Lad os nu lade politiet og domstolene gøre deres arbejde. Redigeret 9. Februar, 2022 af LongJohn Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 14181 Skrevet 9. Februar, 2022 LongJohn skrev, for 57 minutter siden: Man kunne snildt forstille sig at hun er kørt med og blevet sat af, hvorefter noget helt andet er sket.. En lignende historie kom Peder Madsen også med - men den holdt ikke vand 1 Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Oralkaj Skrevet 9. Februar, 2022 LongJohn skrev, for 2 timer siden: 1. Uskyldig indtil dømt - fundamentalt (også i en SoMe tid) Først skal der kortlægges hvad der er sket, inden der springes til snak om straf og retfærdighed 2. Man jager et bæst, men fanger et menneske 3. Der er ingen bevis for en præventiv virkning ved meget længere straf ved f.eks. mord/vold 4. Er 12 år i fængsel retfærdigt? Er 18 år? Er 30? Har vi, som samfund, fået mere retfærdighed ud af f.eks. Palle Sørensen mere end 16 år bag tremmer? Forstår der er pres på og "vi må gøre noget" men husk på vi pt intet ved. PKT. 3: Det er bevist MANGE gange, Så længe de sidder inde går ofrene fri. Del dette indlæg Link til indlæg
mystx 109 Skrevet 9. Februar, 2022 Oralkaj skrev, for 3 minutter siden: PKT. 3: Det er bevist MANGE gange, Så længe de sidder inde går ofrene fri. Mon ikke præventiv i dette tilfælde betyder at det ikke afskrækker forbryderen i i første omgang at begå forbrydelsen. 1 Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Oralkaj Skrevet 9. Februar, 2022 mystx skrev, for 9 minutter siden: Mon ikke præventiv i dette tilfælde betyder at det ikke afskrækker forbryderen i i første omgang at begå forbrydelsen. Da de fleste er gengangere, gælder det vel også eventuelle efterfølgende kriminalitet Del dette indlæg Link til indlæg
mystx 109 Skrevet 10. Februar, 2022 Oralkaj skrev, for 1 minut siden: Da de fleste er gengangere For drab? Det tvivler jeg på. 1 Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Oralkaj Skrevet 10. Februar, 2022 (edited) mystx skrev, for 1 minut siden: For drab? Det tvivler jeg på. Mange er; men der nævntes jo tillige vold ..............i øvrigt mener jeg at tager man helt overlagt et liv skal man ikke have flere chancer Redigeret 10. Februar, 2022 af Oralkaj Del dette indlæg Link til indlæg
Liverpool 894 Skrevet 10. Februar, 2022 Chris Cornell skrev, for 6 timer siden: Så ser det gudskelov ud til at gerningsmændene bag Mia Skadhauge Stevns forsvinden er fundet og anholdt. De sigtes for drab, der har en straframme på 12 år - og mon ikke der kommer en prøveløsladelse inden da. Er det en passende straf for med fuldt overlæg at tage et andet menneskes liv? Personligt tænker jeg mindst den dobbelte straf - måske ovenikøbet reel livstidsdom. At begå et overlagt og kynisk mord kan ikke undskyldes eller bortforklares. I så fald skal man aldrig ud i civilsamfundet igen. Hvad tænker I er en fair straf for en sådan forbrydse? Spørg Jønke. Han har 2 gange nuppet et andet menneskes liv med fuld overlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Bødlen Skrevet 10. Februar, 2022 Tja nu skal der efterforskes helt færdigt - jeg er ubetinget tilhænger af livstid som i hele livet ved skyld der er uden tvivl er bevist - der er igen formildene omstændigheder ved at begå et drab, ingen kender sagen, heller ikke jeg, men jeg spekulerer om det er en voldtægt der er “gået galt” for et par stofpåvirkede mænd. Her syntes jeg at livstid også må være sanktionen. Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8102 Skrevet 10. Februar, 2022 Chris Cornell skrev, for 16 timer siden: Så ser det gudskelov ud til at gerningsmændene bag Mia Skadhauge Stevns forsvinden er fundet og anholdt. De sigtes for drab, der har en straframme på 12 år - og mon ikke der kommer en prøveløsladelse inden da. Er det en passende straf for med fuldt overlæg at tage et andet menneskes liv? Personligt tænker jeg mindst den dobbelte straf - måske ovenikøbet reel livstidsdom. At begå et overlagt og kynisk mord kan ikke undskyldes eller bortforklares. I så fald skal man aldrig ud i civilsamfundet igen. Hvad tænker I er en fair straf for en sådan forbrydse? Jeg tænker at det er aaaaalt for tidligt at forholde sig til, for det første er de indtil videre kun sigtet, for det andet ved vi ikke en gang endnu om hun er død (selvom jeg frygter det) og for det tredie aner ingen hvad der er sket i tilfælde af at de har slået hende ihjel. Det er simpelthen useriøst at fastsætte en rimelig straf, når man ikke har fået fremlagt hele sagen. 1 1 Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Bødlen Skrevet 10. Februar, 2022 Der er I en nærliggende skov fundet ligdele der formodentligt er Mias jordiske rester. Eddermame sørgeligt en smuk ung kvinde med livet foarn sig. Tragisk at forældre skal begrave deres børn… Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Chris Cornell Skrevet 10. Februar, 2022 Bødlen skrev, for 19 minutter siden: Der er I en nærliggende skov fundet ligdele der formodentligt er Mias jordiske rester. Eddermame sørgeligt en smuk ung kvinde med livet foarn sig. Tragisk at forældre skal begrave deres børn… Det er så ubegribeligt at nogen kan udføre sådan en handling. RIP Del dette indlæg Link til indlæg