Hop til indhold
Onslow

Pasfornyelse

Recommended Posts

Var lige på Borgerservice, fordi mit pas løb ud i går, heldigvis nåede jeg da at få hentet en ration frikadellevin i Tyskmandsland i tirsdags.

For at komme begge veje over grænsen besøgte jeg det lokale kvik test center og blev rodet rundt i næsen med negativt resultat til følge.

Men nu melder sig spørgsmålet.:
Ved prøven får vatpinden selvfølgelig også min DNA, ligger den nu og roder i et centralt register?

På borgerservice blev mine fingeraftryk også scannet, ligger de nu også i registeret.

Det er så populært at ytre, at hvis du ikke har begået noget kriminelt, har du intet at frygte, men i tider, hvor grænsen for, hvad der er kriminelt, skrider i antidemokratisk retning i et skræmmende tempo, kan man jo ler frygte, at de data bliver misbrugt af myndighederne i en halvkriminel forbindelse.

Er der seriøst nogen, der tror på, at der er vandtætte skodder mellem de forskellige registre, eller kan man forvente alvorlige ubehageligheder efter pigebesøg, når den slags på et tidspunkt bliver forbudt af mere eller mindre obscure årsager?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest kenderen

Det frygtlige begreb "almenvellet" kan betyde at overvågning og kontrol med data kan blive accepteret... og når det først indsamles og behandles er der ingen vej tilbage. Jeg deler helt dine tanker.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tror i skal købe nogle flere sølvpapirs hatte, sy pengene ind i madressen og melde jer ud af nemid også. Og pas nu på med vaccinen med google chips i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Onslow skrev, for 48 minutter siden:

For at komme begge veje over grænsen besøgte jeg det lokale kvik test center og blev rodet rundt i næsen med negativt resultat til følge.

Men nu melder sig spørgsmålet.:
Ved prøven får vatpinden selvfølgelig også min DNA, ligger den nu og roder i et centralt register?

Nej, da prøven ved quick-testene kasseres efter svar (modsat ved PCR). Endvidere foretages der ikke en DNA-ekstraktion, og den buffer vatpinden sættes ned i er heller ikke en DNA-ekstraktionsbuffer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 2 timer siden:

Ved prøven får vatpinden selvfølgelig også min DNA, ligger den nu og roder i et centralt register?

På borgerservice blev mine fingeraftryk også scannet, ligger de nu også i registeret.

Mht DNA, helt simpelt svar er nej. 

Mht fingeraftryk er svaret Ja. 
Dette er ikke onde registreringsbegejstrede Danmark som er herre over, men internationale pasregler, i vores område reguleret af EU. 
Uden biometrisk information - i EU kun fingeraftryk og digitalt foto indtil videre - er nye pas ikke gyldige. Og en pas-myndighed i et land du rejser ind i har adgang til det, således at de kan scanne dine fingeraftryk og holde op mod chippen i passet. 

Andre lande er gået noget videre. Eks har min kone lige fornyet sit thailandske pas. Det indeholder nu også irisscanning. Og det kommer sikkert også til EU snart. 

Formålet er at sikre pas bedre mod misbrug, eksempelvis (fra borger.dk): Terrorisme, menneskehandel, menneskesmugling, ulovlig indvandring, anden grænseoverskridende kriminalitet, identitetstyveri. 

Så hvis du ikke vil registreres, undlad bare at forny dit pas. Så kan du naturlig ikke rejse til udlandet. Men der er sikkert masser af Morten Korch bondegårde og selvbindere på markerne at beundre i gode gamle Danmark. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest kenderen
autobahn skrev, 1 time siden:

Mht DNA, helt simpelt svar er nej. 

Mht fingeraftryk er svaret Ja. 
Dette er ikke onde registreringsbegejstrede Danmark som er herre over, men internationale pasregler, i vores område reguleret af EU. 
Uden biometrisk information - i EU kun fingeraftryk og digitalt foto indtil videre - er nye pas ikke gyldige. Og en pas-myndighed i et land du rejser ind i har adgang til det, således at de kan scanne dine fingeraftryk og holde op mod chippen i passet. 

Andre lande er gået noget videre. Eks har min kone lige fornyet sit thailandske pas. Det indeholder nu også irisscanning. Og det kommer sikkert også til EU snart. 

Formålet er at sikre pas bedre mod misbrug, eksempelvis (fra borger.dk): Terrorisme, menneskehandel, menneskesmugling, ulovlig indvandring, anden grænseoverskridende kriminalitet, identitetstyveri. 

Så hvis du ikke vil registreres, undlad bare at forny dit pas. Så kan du naturlig ikke rejse til udlandet. Men der er sikkert masser af Morten Korch bondegårde og selvbindere på markerne at beundre i gode gamle Danmark. 

fint at forsøge en latterliggørelse af dem der ikke synes om overvågningstanken i "fælles bedste"  irisscanning osv kommer selfølgelig til at udrydde menneskehandel og anden griminalided ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tænk på hvad der sker helt lavpraktisk i situationen du bliver tjekket på tværs af registre. Du skal have vækket nok interesse til at betjenten gider at tjekke dig. Enten har han set sig rigtig sur på dig, eller også har chefen været forbi og bedt om et dybere tjek. Alle tjek logges sikkert, og både betjente og hospitalspersonale har fået ørerne i maskinen fordi de har stukket næsen et sted hen hvor den ikke skulle have været...

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Onslow Jeg kan sagtens følge dine tanker og du har muligvis ret.

Fingeraftryk opbevares helt sikkert..

DNA - Hmm, burde de ikke men hvem ved??

Jeg er ekstremt tilbageholdende med, hvad jeg lader mig registrere med. Jeg har heller ikke noget at skjule, men føler ubehag ved, at "nogen" kan følge min færd via GPS, Se hvad jeg surfer efter på min computer og høre hvad jeg siger i stuen via smart TV...

Resultat er, at jeg ikke installerer Apps på telefonen, frasiger opdatering hertil, ikke bruger data på telefonen, ligesom jeg har sat min browser på computeren op til, at slette cookies, o.s.v. 

Jeg ved ganske udmærket, at det ikke skjuler min færd, men jeg ønsker ikke at blive bombarderet med reklamer samt at diverse Djøffer kan sidde og granske i, "hvor jeg har været og hvem jeg har mødt". Jeg bryder mig slet ikke om, at lyde fra min stue skal deles med 3. person, uden jeg ved, hvem vedkommende er!!

Nogle vil sige at jeg er paranoid, hvilket de gerne må, bare jeg har fred til, at følge mine linjer.

NEJ, skodderne er slet ikke vandtætte, de er pivåbne og informationer deles / stjæles på kryds og tværs, så længe der er nogen der er villige til, at betale herfor!

@Onslow vi er dybt enige, det er noget lort, at vi afleverer data overalt :wacko:

 

Redigeret af Randers_Borger

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så vidt jeg husker, har man fået lov til (lovgivningsmæssigt) at gemme test fra PCR test i en ikke tidsbestemt eller tidsafgrænset periode. Vistnok med det formål at have data på Covid-19 

Har altså ikke gidet Google det, men er faktisk 99,9% sikker på det forholder sig således. Om så DNA data efterfølgende bekvemt forsvinder over i en samlet national database, som måske politi og måske PET har/får adgang til på sigt. Ja det kan vi jo kun gisne om. Men dem som ikke laver “gris og andre ulovligheder” har jo intet at frygte for det, vil i hvert fald tilhængere påstå. Og det uværligt vel også være en stor hjælp i forbindelse med opklaringen af tinge forbrydelser i fremtiden, hvis et sådan register bliver tilgængelig for efterforskere i politiet og evt PET. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Bicycle Repairman
Onslow skrev, for 7 timer siden:

Var lige på Borgerservice, fordi mit pas løb ud i går, heldigvis nåede jeg da at få hentet en ration frikadellevin i Tyskmandsland i tirsdags.

For at komme begge veje over grænsen besøgte jeg det lokale kvik test center og blev rodet rundt i næsen med negativt resultat til følge.

Men nu melder sig spørgsmålet.:
Ved prøven får vatpinden selvfølgelig også min DNA, ligger den nu og roder i et centralt register?

På borgerservice blev mine fingeraftryk også scannet, ligger de nu også i registeret.

Det er så populært at ytre, at hvis du ikke har begået noget kriminelt, har du intet at frygte, men i tider, hvor grænsen for, hvad der er kriminelt, skrider i antidemokratisk retning i et skræmmende tempo, kan man jo ler frygte, at de data bliver misbrugt af myndighederne i en halvkriminel forbindelse.

Er der seriøst nogen, der tror på, at der er vandtætte skodder mellem de forskellige registre, eller kan man forvente alvorlige ubehageligheder efter pigebesøg, når den slags på et tidspunkt bliver forbudt af mere eller mindre obscure årsager?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-07-20-kaempe-broeler-over-5-mio-danske-cpr-numre-leveret-til-kinesisk-firma-ved-en-fejl

Du har absolut intet at frygte, som man så i 2016, endda leveret på to brændte cd'ere.

Kæmpe brøler: Over 5 mio danske CPR-numre leveret til kinesisk firma ved en fejl

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
autobahn skrev, for 17 timer siden:

Så hvis du ikke vil registreres, undlad bare at forny dit pas. Så kan du naturlig ikke rejse til udlandet. Men der er sikkert masser af Morten Korch bondegårde og selvbindere på markerne at beundre i gode gamle Danmark. 

Man kan vel stadig rejse til Sverige og Norge ude pas? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Arne Jensen skrev, 1 time siden:

Man kan vel stadig rejse til Sverige og Norge ude pas? 

I normale tider kan man rejse inden for hele Schengen pasunionen uden. 
Men ikke i for nuværende. 
Og mon ikke, at diverse periodiske undtagelser vil være mere normale fremover, det er der da noget som tyder på, ift. det politiske klima i Europa. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er relativt dyrt at fornye sit pas ( for 10 år), hvis man ikke bruger det så meget men i Tyskland/England koster det også at få fornyet sit pas.

76 pund i England. Omkring 660 kr.

81 Euro i Tyskland.  Omkring 610 kr.

I Danmark: 628 kr.

Del dette indlæg


Link til indlæg
autobahn skrev, den ‎26‎-‎03‎-‎2021 at 12:42:

I normale tider kan man rejse inden for hele Schengen pasunionen uden. 

Er du sikker på det? 

Jeg mener at imellem Schengen landene er græsserne åbne men man ska stadig have pas med.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Arne Jensen skrev, for 39 minutter siden:

Er du sikker på det? 

Jeg mener at imellem Schengen landene er græsserne åbne men man ska stadig have pas med.

Som dansker er det en god ide at have pas med. I princippet skal man bare have et nationalt ID kort med, men eftersom Danmark ikke har et sådant, er det godt at medbringe sit pas. Kørekortet udgør det ikke, men vil tit accepteres alligevel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, den 25.3.2021 at 15:34:

Var lige på Borgerservice, fordi mit pas løb ud i går, heldigvis nåede jeg da at få hentet en ration frikadellevin i Tyskmandsland i tirsdags.

For at komme begge veje over grænsen besøgte jeg det lokale kvik test center og blev rodet rundt i næsen med negativt resultat til følge.

Men nu melder sig spørgsmålet.:
Ved prøven får vatpinden selvfølgelig også min DNA, ligger den nu og roder i et centralt register?

På borgerservice blev mine fingeraftryk også scannet, ligger de nu også i registeret.

Det er så populært at ytre, at hvis du ikke har begået noget kriminelt, har du intet at frygte, men i tider, hvor grænsen for, hvad der er kriminelt, skrider i antidemokratisk retning i et skræmmende tempo, kan man jo ler frygte, at de data bliver misbrugt af myndighederne i en halvkriminel forbindelse.

Er der seriøst nogen, der tror på, at der er vandtætte skodder mellem de forskellige registre, eller kan man forvente alvorlige ubehageligheder efter pigebesøg, når den slags på et tidspunkt bliver forbudt af mere eller mindre obscure årsager?

Forstår ikke. Jeg ringede i eftermiddags til Syd- og Sønderjyllands Politi, og de oplyste, at man skal i karantæne i 4 dage når man kommer hjem - og man får en bøde på 3.500 kr., hvis man ikke overholder den.

Redigeret af Aben04

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, den 27.3.2021 at 15:11:

Som dansker er det en god ide at have pas med. I princippet skal man bare have et nationalt ID kort med, men eftersom Danmark ikke har et sådant, er det godt at medbringe sit pas. Kørekortet udgør det ikke, men vil tit accepteres alligevel.

I normale tider, hvor der ikke opretholdes midlertidig pas-pligt på visse grænser inden for Schengen:  Her er der forskel på hvad man kan gøre og hvad man skal gøre for evt. at kunne legitimere sig. 

Kan gøre:
Hvis man rejser med privat transport er pas ikke nødvendigt inden for Schengen. Der er jo ikke paskontrol. 
Skulle man blive bedt om legitimation af en national myndighed i visse situationer vil man ofte kunne bruge eks. et digitalt kørekort, men som dansker er man formelt ikke på helt sikker grund.

Hvis man rejser med fly, tog osv.: Her er det op til hvert enkelt selskab hvorvidt man beder om at se pas (eller for andre lande, ID-kort) eller ej. Eks., nogle flyselskaber gør det obligatorisk for rejser inden for Schengen, andre gør det aldrig. Da der jo ikke er paskontrol ved ankomst, er risikoen for at skulle få afvist indrejse for passagerer nærmest ikke-eksisterende. 

Skal gøre:
Hvis man vil man vil være formelt på den sikre side: Pas, eller et af den alenlange række af undtagelser (ILO, midlertidige dokumenter, erstatninger for pas osv.). 
Derimod vil stort set alle andre EU-borgere også kunne bruge deres nationale ID-kort. Dette skal stå på hvert enkelt andet lands liste over accepterede nationale ID-kort. 

Rejser inden for den nordiske pasunion, Danmark, Norge, Sverige og Finland:
Her er hverken pas eller nationalt ID-kort nødvendigt. Men man skal stadig kunne sandsynliggøre sin identitet. Hertil er eks. et kørekort formelt fuldt ud accepteret. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tja66 skrev, for 2 timer siden:

Det digitale kørekort gælder kun i Danmark: Om løsningen (digst.dk)

 

Inden for den nordiske pasunion, jeg formulerede mig forkert. Jeg mente ikke digitalt kørekort/App, men blot et EU standardkørekort (som er digitalt registeret).

Men da EU-landene stadig accepterer de gamle danske papirkørekort, er det nok sandsynligt, at de fire nordiske lande i pasunionen også vil acceptere det som sandsynliggørelse af identitet. 

  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Havnebumsen

https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/tyskland-pas-og-visum/

Som jeg læser det skal du have Pas med til Tyskand.

De tyske myndigheder har oplyst, at følgende regler gælder for danskeres ind- og udrejse af Tyskland:

  • Visumfri
  • Passet skal være gyldigt under hele opholdet
  • Forlængede pas anerkendes for ind- og udrejse
  • Midlertidige (provisoriske) pas anerkendes for ind- og udrejse
  • EU-nødpas anerkendes

Opdateret den 5. august 2019

 

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_da.htm

Schengenlandene kan have nationale krav. Kravene i Sverige og Spanien er ikke ens. Men som udgangspunkt gør du klogt i at have dit pas med så du kan identificere dig

 

 

Selv om du ikke behøver pas til grænsekontrol inden for Schengenområdet , anbefales det stadig , at du tager dit pas eller id-kort med dig, så du kan bekræfte din identitet, hvis det bliver nødvendigt (f.eks. hvis du stoppes af politiet, skal om bord i et fly osv.) Schengenlandene kan vedtage nationale regler om, at du skal have eller medbringe papirer og dokumenter, når du opholder dig på deres område.

Kørekort samt post-, bank- eller skattekort kan ikke bruges som gyldige rejsedokumenter eller legitimation.

 

Redigeret af Havnebumsen

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Plaskeren og @autobahn

Jeg har nøje overvejet, om jeg skulle besvare jeres uforskammetheder og har besluttet mig for at gøre det, selv om indholdet ikke kan undgå at få et politisk tilsnit.

Nuvel, hvis ledelsen ikke kan acceptere det, må jeg jo tage min straf, selv om I 2 har fået lov til at komme med grove personangreb.

Begrebet sølvpapirshat indikerer jo, at I mener, at jeg lider af paranoia, ikke?

Se, jeg vil i al ordentlighed bede jer om at spørge Vivian Anita Alexandru om, hvordan hun oplevede det, da ordensmagten en søndag stod i hendes lejlighed, arresterede hende og beslaglagde hendes telefon og computer for at have bragt et billede, som har været bragt i samtlige landets aviser, på fjolsbog!

Vivian er sigtet for at dele billede af Mette Frederiksen-dukke, men det er ikke ulovligt, siger to jura-eksperter | Indland | DR

Nuvel, sigtelsen er frafaldet, men monstro I 2 ikke gerne ville være fri for at blive udsat for den slags politistatsmetoder?

Og det er jo kun det seneste eksempel, prøv at spørge Steen Raaschou og Jeppe Juhl, hvordan det er en tidlig morgen at blive arresteret af bevæbnet politi, lagt i håndjern, kørt på stationen og få beslaglagt al elektronisk udstyr for at linke til en side, som linker til videoen af de 2 myrdede piger i Marokko.
Førstnævnte fik først sit udstyr tilbage efter næsten 2 år og i ødelagt tilstand, en retsstat værdigt, ikke?

Eller Kim Møller og Uwe Max Jensen, som vist også er blevet sigtet for at bringe bileder af terrorofre, henholdsvis den myrdede præst og den ligeledes myrdede kvinde, begge i Frankrig.

"Hændelser", der indikerer et fatalt skred i retssikkerheden, specielt hvis man ikke støtter holdningerne på bjerget.

Jeg ser frem til jeres besvarelser, gerne holdt i en god tone uden personangreb!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Havnebumsen

En Prostitueret bliver myrdet eller bortført. Politiet dukker op på din adresse og slæber dig med, da dit dna/fingeraftryk er fundet på stedet. Konen er ikke voldsom begejstret.

Eller du deltager i en demonstration eller andet som du ikke synes alle behøver at vide. 

Du kan foretage dig mange ting, som ikke nødvendigvis er ulovlige, men andre ikke behøver at kende til

 

Pånær hvis du aldrig gør noget forkert og aldrig gør noget andre ikke behøver at kende til, så er denne registrering da et problem.

Redigeret af Havnebumsen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 2 timer siden:

 

Du har ikke svaret på dette:
Forstår ikke. Jeg ringede i eftermiddags til Syd- og Sønderjyllands Politi, og de oplyste, at man skal i karantæne i 4 dage når man kommer hjem - og man får en bøde på 3.500 kr., hvis man ikke overholder den.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...