Hop til indhold

Så er de ude med riven igen

Featured Replies

Skrevet

Så er købsex-forbuds-tilhængerne ude med riven igen...

http://politiken.dk/indland/ECE1994550/1-af-7-maend-ok-til-sexkoeb-af-handlede-kvinder/

De laver en undersøgelse, som giver nogle dybt mærkelige svar.... det lugter i den grad af bestilt arbejde! Og deres definition af "handlet" kvinde, dækker sikkert også over de kvinder der frivilligt vælger at tage til DK for at sælge sex for hurtigt at kunne afdrage på en gæld i deres hjemland.

Så nu skal vi alle være glade for, at Manu "Så-ren" kan bevilge en masse af vores surt optjente skatteyder-penge til en kampagne (drevet af købesex-modstandere) som skal fortælle mænd hvor forfærdeligt det er at købe sex.

Suk!

PS. Undersøgelsen kan læses her: http://miliki.dk/fileadmin/ligestilling/PDF/Menneskehandel/Ramboell_-_Kortlaegning_af_prostitutionsefterspoergslen.pdf

Skrevet
  • Author

Df ville køre en køb danske kampagne :D

men vil fast holde af de danske kvinder kan være med til mindske problemet med handle kvinder...

Det sjove er, at undersøgelse viser at størstedelen (ca. 60%) allerede køber dansk.

men minister siger også han ikke vil forbyde købe af sex

Mon ikke den udtagelse kun holder frem til næste valg.

Nu har jeg lige skimmet undersøgelsen, og er kommet frem at en af de grundlæggende præmisser for undersøgelsen af mændene er, at mændene ikke kan forestille sig at de har købt sex af en handlet kvinde.

Men det jo en lidt underlig præmis, når tidligere undersøgelser har vist, at reelt handlede kvinder kun udgør promiller af det samlede marked for købesex.

Skrevet

Efter at have læst de første 30 sider, med en pokkers masse tal, og overordnede konklusioner, er der sådant set intet, jeg bliver overrasket over. Det er så heller ikke mit indtryk, at den virkelighed der forsøges gengivet er så stærk overdrevet, at analysen er ubrugelig.

Jeg hæfter mig ved, at mænd generelt synes det er ok at købe sex. Jeg hæfter mig ligeledes ved, at grænsen for sex køb går ved handlede kvinder (for langt størsteparten)

Jeg mener ligeledes, at det er rigtigt spottet, at har man haft en ok oplevelse med en udenlandsk kvinde, så vil største parten, af kunderne føle og mene, at det er fuldstændigt utænkeligt, at kvinden kunne være handlet eller sælger seksuelle oplevelser af bevæggrunde der ikke ligefrem afspejler ægte glæde og lyst ved "erhvervet. I praksis betyder det jo så blot, at det faktisk kan være svært, at få øje på nogle faresignaler. Så sober oplysning og kampagne, er i udgangspunktet helt ok med mig.

At en lille gruppe mænd er fuldstændig ligeglad, kan vel heller ikke komme som en overraskelse. Personligt synes det det er en smule positivt, at vist nok 50% foretrækker danske kvinder. Jeg havde faktisk fået den opfattelse at de stod mere grelt til. Jeg mener ikke det giver meget mening, at vi alle taler om, at forholdene skal forbedres for "branchen" hvis virkeligheden afspejler at "branchen" hovedsageligt består af udenlandske kvinder på turist visum.

Jeg synes nu også, at gengivelsen af mænds bevæggrunde for at købeseksuelle oplevelser gengives tilpas mangfoldigt, således at de fleste burde kunne genkende noget af sig selv.

Alt i alt har jeg intet imod, at analysen danner baggrund for en kampagne imod handlede kvinder. Jeg er ligeledes godt tilfreds med, at man ikke bare gennemfører et totalt forbud, men vælger at gå oplysningens vej.

Selvom jeg klart er tilhænger af at "erhvervet" juridisk skal gøres lovligt, med samme rettigheder og forpligtelser som det øvrige erhvervsliv, er jeg ikke mere blåøjet end, at jeg godt er klar over, at "erhvervet" også trænger til en udrensning, således at de åbenlyse kedelige sider og elementer" kan fjernes eller gøres mere besværligt en tidligere. Det burde være i alles interesse.

Nu læser og tolker man selvfølgelig forskelligt, og jeg vil da ikke udelukke, at jeg overordnet ser den politiske udvikling med lidt for positive øjne.

Skrevet
  • Author

Jeg hæfter mig ved, at mænd generelt synes det er ok at købe sex. Jeg hæfter mig ligeledes ved, at grænsen for sex køb går ved handlede kvinder (for langt størsteparten)

Undersøgelsen siger, at stort set alle købere af sex ikke vil købe sex af handlede kvinder.

Men alligevel fremfører ligestillingsministeren, at den primære årsag til at der skal føres en kampagne, er at undersøgelsen viser at ca. 15% synes at det er ok at købe sex af handlede kvinder.

Og hvordan hænger det så sammen??

I undersøgelsen har man eksperimenteret med to forskellige spørgeskemaer, hvori det ene havde følgende fiktive historie som indledning:

Ivanna er 28 år og har, siden hun var 24 år, solgt sex i Danmark. Hun har tidligere solgt sex på gaden, men arbejder i dag på en massageklinik med en telefondame og vagt. I sit hjemland har Ivanna en søn på 5 år, som hun var nødt til at forlade for at kunne forsørge, og som hun sender penge hjem til hver måned. Ivanna blev lovet et job som rengøringsassistent af de mænd, der arrangerede hendes tur til Danmark. Men da hun kom til København, fandt hun i stedet ud af, at hun var blevet solgt til bagmænd, som hun skulle afdrage en stor gæld til. Ivanna kan ikke søge et almindeligt job, da hun opholder sig illegalt i Danmark. Hun tør derfor heller ikke kontakte politiet, hvis ikke hun bliver behandlet ordentligt, fordi hun så vil blive udvist. Ivanna drømmer om, at hun en dag kan vende hjem og få et almindeligt job – og måske en uddannelse.

Og ud fra forskellen i besvarelserne i de to versioner af spørgeskemaet, er man kommet frem til, at ca. 15% synes det er ok at købe sex af handlede kvinder.

Men det grundliggende problem er, at undersøgelsen overhovedet ikke forholder sig til hvorledes man definerer "handlede kvinder".

Og er ovenstående fiktive historie overhovedet repræsentativ for virkeligheden?

Skrevet

For god ordens skyld vil nævne, at jeg blot kommenteret på undersøgelsen, samt at jeg efter de første 30 sider ikke faldt ned af stolen.

Jeg har ikke forholdt mig til ministerens argumenter for at igangsætte en kampagne. Jeg er heller ikke bekendt med indholdet af den påtænkte kampagne.

Jeg er sådant set ganske enig i, at man ikke har forholdt sig til at definere begrebet "handlede kvinder" endtydigt. Jeg mener nu heller ikke at deres forsøg på en entydig def. af prostitution holder.

Der kan købes og sælges ganske mange varianter af seksuelle oplevelser der falder udenfor deres def. at prostitution, uden at man får det indtryk at de så er friholdt.

Hvis man så skal tage den med den manglende definition og i øvrigt altid vage definitioner af prostitution, finder jeg det faktisk relevant at man også forholder sig til spørgsmålet "I en debat omkring frivillighed, hvordan vil man så vægte begrebet fattigdom eller uoverskuelige økonomiske problemer". Personligt finder det svært, at argumentere for 100% frivillighed og lyst, hvis en person vælger at rejse om på den anden side og jordkloden, for sælge seksuelle oplevelser med det primære formål, at forsøge sig selv, sin familie måske krydret med at slippe ud af en uoverskuelig gæld, specielt hvis jeg ikke kan få øje på nogle alternativer. Jeg bliver sådant set heller ikke overbevist omkring frivillighed og lyst, hvis det viser sig at kvinden tilbyder sex 24/7, og iøvrigt ikke har noget liv, under sit ophold i landet.

Lang snak ud af en tangent, men det ændre sådant set ikke ved, at helt overordnet synes jeg det er helt ok, at man taler om forskellige former for salgs af seksuelle ydelser, samt at man gerne via kampagne vil opnå, at køberne tænker sig lidt om i deres valg.

Det er jo også svært at bevise, om 15% af køberne er ligeglade med om kvinden er handlet eller om hun reelt gør det af nød og mangel af alternativer. Faktum er nok, at nogen købere uden at sætte tal på, godt kunne trænge til at vende blikket lidt ind af. Om det så virker ? Det ved jeg såmænd ikke, men hellere en politisk linie, hvor man satser på holdningsbearbejdning end forbud.

Skrevet
  • Author

For god ordens skyld vil nævne, at jeg blot kommenteret på undersøgelsen, samt at jeg efter de første 30 sider ikke faldt ned af stolen.

Jeg har ikke forholdt mig til ministerens argumenter for at igangsætte en kampagne. Jeg er heller ikke bekendt med indholdet af den påtænkte kampagne.

Ok, jeg forholdt mig til hvorledes konklusionerne af rapporten blev brugt.

Personligt finder det svært, at argumentere for 100% frivillighed og lyst

Enig, men 100% frivillighed og lyst er vel ikke ensbetydende med tvang og handel af personer.

Lang snak ud af en tangent, men det ændre sådant set ikke ved, at helt overordnet synes jeg det er helt ok, at man taler om forskellige former for salgs af seksuelle ydelser, samt at man gerne via kampagne vil opnå, at køberne tænker sig lidt om i deres valg.

Også enig.

Faktum er nok, at nogen købere uden at sætte tal på, godt kunne trænge til at vende blikket lidt ind af.

Der er sikkert nogle personer der kunne trænge til det, men undersøgelsen viser, at stort set alle tager afstand fra handlede kvinder. Så faktum er, at antallet af mænd der køber sex og som ikke tager afstand overfor handlede kvinder, formentligt er ganske få - vi snakker nok under 100 personer. Og set i forhold til den samlede mængde af mænd der køber sex på 250.000 til 300.000, er det ufatteligt lidt.

Om det så virker ? Det ved jeg såmænd ikke, men hellere en politisk linie, hvor man satser på holdningsbearbejdning end forbud.

En kampagne der skal virke på så få personer, har med stor sandsynlighed ingen effekt.

I mine øjne er det spild af skatte-penge.

De skulle hellere bruge pengene på at forbedre forholdene for/tilbudene til narkomaner og gadeprostituerede.

Skrevet

Men alligevel fremfører ligestillingsministeren, at den primære årsag til at der skal føres en kampagne, er at undersøgelsen viser at ca. 15% synes at det er ok at købe sex af handlede kvinder.

Jeg har kun læst overskrifterne på denne sag, men i en avis havde de konkluderet at hvis man ikke havde svaret ned til at det var ok, så havde man svaret ja. Problemet er bare at der er ligeså mange som ikke har taget stilling, som der har svaret at det er ok. Hvis man ikke har taget stilling, kan man ikke antages at have svaret hverken ja eller nej.

Jeg ved ikke helt om de 15% er fremkommet på samme måde.

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.