Hop til indhold
TommyHansen

Kan I anbefale en god men overskuelig grundbog om psykologi?

Recommended Posts

Kære venner
Jeg har akut behov for at sætte mig ind i psykologiens verden.
Kan I anbefale en eller to-tre bøger, som kunne være et godt sted at starte.
Jeg er med på, at emnet er meget omfattende - og bygger på mange århundreders års forskning og videnskab - men alligevel bilder jeg mig ind, at man kan starte et sted og i løbet af et par timer få et overblik.
Dog taler jeg ikke om pixi-bøger - men noget med mere gods i end det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Emmalie

Jeg vil til hver en tid anbefale Freuds grundbog, det er sgu ret spændende læsning, desværre er hans arbejde og teorier langt fra anerkendte længere (drømmetydning og hysteriske kvinder er åbenbart ikke nok som videnskabelig kilde..) :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Du kunne prøve en bog som denne:

https://www.saxo.com/dk/introduktion-til-psykologi_thomas-koesterkim-frandsen_indbundet_9788771184815

Den er vist nogenlunde overskuelig, og på mere end pixie bogs niv.

Jeg tror dog at du nok skal indstille dig på at det tager mere end at par timer at læse den igennem, og forstå stoffet bare nogenlunde. Måske det kan klares på et par dage. Ellers er der jo altid Wikipedia artikler du kan suse igennem på et par timer. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Emmalie skrev, for 3 minutter siden:

Jeg vil til hver en tid anbefale Freuds grundbog, det er sgu ret spændende læsning, desværre er hans arbejde og teorier langt fra anerkendte længere (drømmetydning og hysteriske kvinder er åbenbart ikke nok som videnskabelig kilde..) :rolleyes:

Freudiansk psykoanalyse er uden tvivl spændende læsning. Men som du selv nævner, er mainstream psykologi særdeles kritisk indstillet overfor hans teorier i dag. Og derfor fungerer hans bøger næppe godt som indførings værker i psykologi som videnskab. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Psykoanalyse ala Freud er meget gammeldags og der er sket rigtig meget siden 1800 tallet. Tænk på hvor meget der sket inden for andre videnskabelige områder. Ikke outdated, men bare ikke fyldestgørende for det menneskelige sind. 

Der findes et utal af retninger og terapeutiske retninger inden for psykologien. Start med at købe et leksikon eller håndbog og beslut dig for en retning der tiltaler dig mest. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
TommyHansen skrev, for 36 minutter siden:

Kære venner
Jeg er med på, at emnet er meget omfattende - og bygger på mange århundreders års forskning og videnskab - men alligevel bilder jeg mig ind, at man kan starte et sted og i løbet af et par timer få et overblik.

Hej @TommyHansen

Nu skriver du ikke i, hvilket felt du vil, lære i psykologiens verden. For det er jo ikke lige til, hvad du ønsker ud fra dit skriv. 

Men, jeg har haft stor glæde af. Og Kurt Lewin, har stor indsigt i den moderne psykologi.

https://www.bog-ide.dk/produkt/136320/jesper-dammeyer-paedagogisk-psykologi-indbundet/2289350

https://www.bog-ide.dk/produkt/455301/rolf-kuschel-per-schultz-joergensen-socialpsykologi-haeftet/2274299

https://www.bog-ide.dk/produkt/472418/boje-katzenelson-klassisk-og-moderne-psykologisk-teori-bog/1775936

https://www.bog-ide.dk/produkt/133909/irene-henriette-oestrich-kort-godt-om-selvtillid-selvvaerd-haeftet/2196893

https://www.bog-ide.dk/produkt/472418/boje-katzenelson-klassisk-og-moderne-psykologisk-teori-bog/1775936

https://udforsksindet.dk/socialpsykologi-hvad-hvorfor-vigtigt/

Det er en god start. Dog vil, jeg sige det, kan være udfordrende at læse. Men mange gode perspektiver, teorier, refleksioner. Er der bestemt at hente. Og psykologi lære du desværre ikke bare på et par timers læsning. Men god læsning.

God aften derude.

KK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kejser Claudius
Emmalie skrev, for 31 minutter siden:

Du nævnte hysteriske kvinder. Hysteri nåede sit højdepunkt i den sexuelt undertrykte Victoriatid, hvor lægerne nærmest fik arbejdsskader på fingre og håndled af at give kvinderne “bækkenmassage”. Lægerne var derfor glade da mekaniske vibratorer blev opfundet i slutningen af 1800 tallet. Forhåbentlig var kvinderne også glade for den lykkelige afslutning på deres “hysteri” ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
TommyHansen skrev, for 50 minutter siden:

Kære venner

Hmm svært på det du skriver men et kvalificeret bud herfra er udviklingens veje sf Ole Schultz Larsen ellers bør du ligge på hans reitzels forlag fagbøger - den første er nem at læse og favner bredt og dækker psykologi undervisning i gymnasiet og HF - Bøger fra HR forlag er mere fagligt orienteret og “dybere” 

dbh 

Alko

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg tror godt nok, du er nødt til at forklare lidt nærmere, hvad formålet med at studere psykologi er, hvis nogen her skal give dig et kvalificeret bud: Forstå adfærdsmønstre, forstå psykiske sygdomme, at kunne tale med om emnet med en, der ved noget om det, at arbejde med egne eller andres udfordringer, blokeringer, angst, ......?  Freuds modeller er ikke særligt brugbare, men giver dog en referenceramme i forhold til det, som andre taler om. Jung er mere brugbar, men stadig "oldschool" og der er langt fra hans modeller til noget brugbart.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Til overordnet viden om psykologi og de teorier der har været gennem tiden, uden at dykke for dybt ned i en enkelt forsker, kunne disse grundbøger være ideer: 

Robert B. Ewen: An Introduction to Theories of Personality 

- gennemgang af de mest kendte/skelsættende personlighedsteorier gennem tiden og kritik af disse.

David Inglis: An Invitation to Social Theory

Michael A. Hogg & Graham M. Vaughan: Social Psychology 

- noget lignende blot med social psykologiske teorier

Matlin & Farmer: Cognition 

- specifikt om forskning i kognitiv psykologi. 

Du skal dog være ret effektiv hvis du vil læse dem på et par timer.

Redigeret af Nannas Hjørne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nannas Hjørne skrev, den 5.9.2020 at 18:03:

Til overordnet viden om psykologi og de teorier der har været gennem tiden, uden at dykke for dybt ned i en enkelt forsker, kunne disse grundbøger være ideer: 

Du skal dog være ret effektiv hvis du vil læse dem på et par timer.

Tak Nanna
Jeg vil helst nøjes med bøger på vores eget modersmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
TommyHansen skrev, for 10 timer siden:

Tak Nanna
Jeg vil helst nøjes med bøger på vores eget modersmål.

Så lidt :)

og helt forståeligt. Desværre er der bare ret mange psykologibøger som aldrig bliver oversat til dansk, og jeg når aldrig rigtigt omkring dem. Men jeg kan se at @kanonkongen anbefalede nogle fine bøger, jeg var i hvert fald selv fan af Boje-katzenelsons grundbog, og mon ikke de andre også er gode. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Prøv at søge på enneagrammet.  Let tilgængelige og genkendelige personkarakteristikker, deres motivation, indbyrdes match og stridigheder mv.
Hvis du vil den dybere teori, så er der masser af forslag ovenfor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Jeg har læst - flere gange, ennagrammets visdom, ingen seriøs emperi, ingen videnskabelig teori eller forankring og jeg fandt den rodet - den bliver brugt på coach uddannelser af mange kursusudbydere også de seriøse, men godt du kan anbefale den, men jeg opfatter den ikke som en “grundbog i psykologi” 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...