Hop til indhold

Hvad mon der sker?

Featured Replies

Skrevet

Hvad mon der sker nu???

accepterer lærene stilletiende de nye vilkår? hvis ja, hvad har det så at sige? er fagforeningen så død? man har jo alligevel ikke noget at skulle have sagt :?

hvis nej? hvad vil de så gøre? begynde at strejke? kan de overhovedet det, når det er regeringsindgreb?

historisk er det i hvert fald meget " spændende" hvad der sker lige pt

Skrevet

De kan jo altid strejke, men så er det overenskomststridigt, og så bliver de idømt en kæmpebod, så de skal betale af i endnu flere år.

Nej, du kan da godt sige, at der reelt ikke er nogen fagforening mere. Socialdemokraterne og resten af regeringen har jo tydeligvis besluttet sig for at knuse den, og så er der jo ikke meget at stille op - slet ikke når resten af befolkningen bare ser passivt til.

Skrevet

Mon ikke lærerne selv kan se at de har fået en god aftale. Men man skulle nok være startet med at forhandle om at beskære deres sommerferie - så havde de været mere forhandlingsvillige!

Skrevet

Fagforeningen og "den danske model" er ihvertfald død, når det kommer til offentligt ansatte.

Det er jo helt tydeligt, at regeringen har taget KL´s parti (men de har jo også selv mere eller mindre dikteret KL´s linje). Resultatet har været givet på forhånd, da KL har repræsenteret regeringensaas dagsorden, og det i sidste ende er regeringen der bestemmer udafaldet. Det er jo også derfor KL ikke har været synderligt interesserede i et kompromis, og har stået stejlt - da var sikre på at få "deres" vilje i sidste ende.

Det der står tilbage er så en masse lærere, som føler sig kanøflet, og har udsigt til ringere arbejdsvilkår. Jeg kan ikke forestille mig at de strejker... det bliver syg dyrtt for dem, og de får alligevel ikke deres vilje.

Til gengæld vil der være mange, som vil overveje deres arbejdsliv, og måske søge andre steder hen. Det vil helt naturligt være de "bedste"/mest ressourcestærke lærere som vil have nemmest ved at finde andre græsgange, mens de "svage"/ gamle lærere (som ikke har prøvet andet i 30 år) vil have svært ved at få et nyt job i disse tider.

Hvem har så vundet på dén manøvre??? folkeskolen?? eleverne?? samfundet?? Jeg tvivler

Jeg synes det er en vildt mærkelig linje, fra en regering, som gang på gang kæfter op om at at uddannelse er vores vigtigste ressource som samfund, og folkeskolen er grundstenen i vores uddannelsessystem.

Og NEJ - jeg er ikke lærer, og uden at tage parti mht til om KL eller Bondo har ret i deres "standpunkt", kan jeg blot konstatere at lærerne er blevet røvrendt, og disse overenskomst-forhandlinger har aldrig været reele forhandlinger.

Skrevet
Mon ikke lærerne selv kan se at de har fået en god aftale. Men man skulle nok være startet med at forhandle om at beskære deres sommerferie - så havde de været mere forhandlingsvillige!
Nu er det sådan, at lærere ikke har mere ferie end andre. Sommerferien består således af både ferie OG afspadsering.
Skrevet

Hahaha... dét der er bare så typisk et udsagn fra folk der ikke aner en dyt om hvad de udtaler sig om.

Tror du i ramme alvor at lærerne har 7 ugers sommerferie + vinterferie + efterårsferie??? :roll:

jeg kan til stadighed undres over i hvor høj grad folk vil udstille deres uvidenhed :shock:

Skrevet

Er nu også ret sikker på, at samtlige 50.000 lærere, ser dette som en kraftig forringelse af deres arbejdsvilkår.

Men omvendt kan jeg også se nødvendigheden af manøvren! Hvis heldagsskolen skal indføres, er man nød til, at få styr på lærerne først.

Alle disse ekstra timer som eleverne skal have, skal jo finanseres..... kommunerne har ikke en krone til det :!: så enten snakker vi nogle drastiske besparelser andre steder eller dyrere dagsinstitutioner, grundskyldspromille eller kommuneskat. Og ellers..... ja så er der den løsning, som de lige har gennemtrumfet.

Man kan så sætte spørgsmålstegn ved, om heldagsskolen er en fordel? efter min overbevisning er det en fordel.

Ikke for de børn, der har forældre der hjælper med lektier og som får lavet de fleste af alle deres lektier...... men for dem som ikke har, de når ikke deres potentiale. (og de børn der er med mister ikke noget)

men det det rører mig mest, er faktisk ikke lærernes arbejdssituation..... men måden det hele er håndteret på. Man har været pisse ligeglad med befolkningen (lærerne) Man har meldt ud fra start, at jeres strejkekasse løber tom på et tidspunkt og det venter vi på..... vi har ingen ønsker om at forhandle, det er os der har magten.

Det minder bare alt for meget om told og skat :?

Skrevet

Det jeg har bidt mig rigtig meget mærke i er at begrebet helhedsskolen er blevet lavet om til heldagsskolen hvilket på ingen måde har været idéen.

Men ellers så tror jeg ikke der sker så meget andet end at nogle nok vil genoverveje deres fremtid hvilket jeg udmærket kan forstå. Jeg tror de fleste føler sig mere taget bagfra end jeg i min branche nogen sinde ville gøre efter en travl vagt. :lol:

Der har aldrig været en forhandling. Det hele var politisk vedtaget på forhånd. Længere er den ikke.

Skrevet

Jeg tror de fleste føler sig mere taget bagfra end jeg i min branche nogen sinde ville gøre efter en travl vagt. :lol:
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: Lad os spørge Bondo :lol::lol:

Der har aldrig været en forhandling. Det hele var politisk vedtaget på forhånd. Længere er den ikke.
Nej, det er kort og præcist det, der er sket. Det mest utrolige er dog, at det er en S-ledet regering, der har smadret "den danske model".
Skrevet

tror nu ikke vi vil se en lærerflugt, for hvor skal de søge hen? deres uddannelse kAn jo ikke bruges til så meget andet+ det er faktisk meget svært for nyuddannede lærere at få job.

Så på den måde, har regeringen fat i den lange ende.

Er spændt på om det stopper her, eller er startskuddet til en masse ændringer? f.eks at offentlige ansatte ikke skal have betalt pause... eller som mange andre Europæiske lande, at man ganske enkelt sætter offentlig ansatte ned i løn.

Regeringen har i hvert fald vist, at de er meget handlekraftige, og ikke umiddelbart skyer nogen midler :? og forhandlinger og andre ting vi førhen har taget som en selvfølge.... ja nu må vi se

Skrevet

tror nu ikke vi vil se en lærerflugt, for hvor skal de søge hen? deres uddannelse kAn jo ikke bruges til så meget andet
Det har du faktisk ikke helt ret i.

Læreruddannelsen er velanskrevet ude omkring, og lærere kan via deres brede uddannelse bruges til mange ting. Der var endda engang, hvor næsten hele DR bestod af lærere – Jørgen Clevin var en af dem.

Du har derimod helt ret i, at det er svært at få arbejde som nyuddannet lærer. Men i hvilken branche er det efterhånden ikke det? Selv Djøfferne har problemer. Det er første gang siden Frode Fredegods dage.

Skrevet

Lidt forkert formulering beklager..... de har muligheder for at søge andre steder hen. Ligesom f.eks sygeplejersker kan blive undervisere osv. Men 50.000 lærere kan ikke bare lige sådan søge væk, og dem der evt vil søge væk, er der så rigelig erstatning for blandt de unge.

Så tror ikke det vil blive noget problem ;)

Skrevet

Fagforeningen og "den danske model" er ihvertfald død, når det kommer til offentligt ansatte.

Det er jo helt tydeligt, at regeringen har taget KL´s parti (men de har jo også selv mere eller mindre dikteret KL´s linje). Resultatet har været givet på forhånd, da KL har repræsenteret regeringensaas dagsorden, og det i sidste ende er regeringen der bestemmer udafaldet. Det er jo også derfor KL ikke har været synderligt interesserede i et kompromis, og har stået stejlt - da var sikre på at få "deres" vilje i sidste ende.

Det der står tilbage er så en masse lærere, som føler sig kanøflet, og har udsigt til ringere arbejdsvilkår. Jeg kan ikke forestille mig at de strejker... det bliver syg dyrtt for dem, og de får alligevel ikke deres vilje.

Til gengæld vil der være mange, som vil overveje deres arbejdsliv, og måske søge andre steder hen. Det vil helt naturligt være de "bedste"/mest ressourcestærke lærere som vil have nemmest ved at finde andre græsgange, mens de "svage"/ gamle lærere (som ikke har prøvet andet i 30 år) vil have svært ved at få et nyt job i disse tider.

Hvem har så vundet på dén manøvre??? folkeskolen?? eleverne?? samfundet?? Jeg tvivler

Jeg synes det er en vildt mærkelig linje, fra en regering, som gang på gang kæfter op om at at uddannelse er vores vigtigste ressource som samfund, og folkeskolen er grundstenen i vores uddannelsessystem.

Og NEJ - jeg er ikke lærer, og uden at tage parti mht til om KL eller Bondo har ret i deres "standpunkt", kan jeg blot konstatere at lærerne er blevet røvrendt, og disse overenskomst-forhandlinger har aldrig været reele forhandlinger.

Det er jo ikke en ny situation. Jeg husker ikke hvornår den første såkaldte "Helhedsløsning" blev vedtaget i Folketinget, for at stoppe en strejke. Noget siger mig at det var Jens Otte Kragh som klarede det, han trådte tilbage den 3. oktober 1972, men det kan også være at det var flere år før Jens Otto Kragh kom til.

Socialdemokratiet har jo i efterhånden mange generationer været mere "hvad er godt for samfundet" orienteret, end egentlige forkæmpere for arbejderklassen.

Hvilket man bl a fik understreget, da den omtalte "Helhedsløsning blev vedtaget.

OK, nu har jeg så lige tjekket på Wikipedia. Deres bud på virkeligheden er, at det var Jens Otto Kragh som gennemførte "Henhedsløsningen i 1963, det var den gang ansatte kunne hoppe fra arbejdsplads til arbejdsplads, der var fuld beskæftigelse. Det var i øvrigt d e t faktum, som fik et slagteri på Sjælland til at hive de første Tyrkiske fremmedarbejdere op til DK fra Anatol provinsen. Men det er jo en hel anden historie. :lol:

http://da.wikipedia.org/wiki/Helhedsl%C3%B8sningen_%281963%29

Skrevet

Det har du faktisk ikke helt ret i.

Læreruddannelsen er velanskrevet ude omkring, og lærere kan via deres brede uddannelse bruges til mange ting. Der var endda engang, hvor næsten hele DR bestod af lærere – Jørgen Clevin var en af dem.

Du har derimod helt ret i, at det er svært at få arbejde som nyuddannet lærer. Men i hvilken branche er det efterhånden ikke det? Selv Djøfferne har problemer. Det er første gang siden Frode Fredegods dage.

kom lige til at tænke på din bemærkning idag, fordi jeg så noget med Gustav og Linse... Der var engang lærere, kunne bruges i tv. Men ikke idag, hvis du udviser nogen form for intelligens, kan du godt glemme alt om, at gøre dig i tv verdenen :)

Skrevet

Nu har det åbenbart også ramt praktisende læger. Som regionerne ikke vil skrive ny samarbejdsaftale med. Tyder på en Større omvæltning i den offentlige sektor

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.