Hop til indhold
Hunting for beaver

Hvad er snart rimeligt,,,

Recommended Posts

Jeg må indrømme at jeg med årene, er gået noget i baglås, i forhold til gavegivning... Der er kommet for mange uskrevne regler, synes jeg.

Der er regler for beløbsstørrelser, der er regler for fællesgaver og der er regler for alt muligt andet... Det, blot at "give en gave" - er efterhånden blevet lidt svært...

Det, der pisser mig mest af, er, når man har sendt en indbydelse ud til noget fødselsdagsfestivitas, og svaret er: "Send ønskeliste"... 

Jeg et blot lidt i vildredning omkring gavegivning...Sorry!

Del dette indlæg

Link til indlæg
MickeyM skrev, for 7 timer siden:

Jeg må indrømme at jeg med årene, er gået noget i baglås, i forhold til gavegivning... Der er kommet for mange uskrevne regler, synes jeg.

Der er regler for beløbsstørrelser, der er regler for fællesgaver og der er regler for alt muligt andet... Det, blot at "give en gave" - er efterhånden blevet lidt svært...

Det, der pisser mig mest af, er, når man har sendt en indbydelse ud til noget fødselsdagsfestivitas, og svaret er: "Send ønskeliste"... 

Jeg et blot lidt i vildredning omkring gavegivning...Sorry!

Jeg er umiddelbart meget enig her, dog

1. hvis man ikke oplyser en gaveliste så risikerer man jo bare at få de obligatoriske 3 par sokker

2. hvis man køber en gave personlig eller ej, så risikerer man at den bliver byttet nærmest omgående bagefter, så for ligesom at forebygge dette, men hele glæden ved en anderledes og personlig gave går jo lidt af fløjten så

3. ved "send ønskeliste" kunne man jo bare skrive "find på noget personligt selv", dog med fare for de berømte 3 par sokker underdrenge oma.

Da jeg oprettede denne tråd her så var det lige så meget for at oplyse og gå imod de normale principper og folks forventninger om at vi da bare gør som vi plejer, ( især min egen familie's ;) ) og derved går for mig det personlige noget fra hele glæde ved at give og modtage en given gave. Jeg synes at det er vigtigt at skelne her at der er forskel på familier 

Jeg er fx. også stor modstander af kun at give kontanter da det for mig er meget upersonligt, men hvis det vitterligt ønske så kan man jo bruge evigheder og nok så meget tid på at finde den perfekte gave da den jo alligevel bare bliver ombyttet til kontanter...

De regler som du  her nævner MickeyM synes jeg er et langt større problem i familie regi, end ved fx. venner, men igen hvis man ikke siger fra og bare følger de andre og strømmen så bliver der jo aldrig lavet om på noget tværtimod :)

Redigeret af Hunting for beaver

Del dette indlæg

Link til indlæg

Vi var i øvrigt til konfirmation forleden dag,, og guess what ønskelisten havde KUN en rubrik PENGE

vi var 30 gæster og vedkommende fik 50 .000 kr.  måske lige i overkanten ikke at jeg er misundelig men kan det ikke på en eller anden måde ødelægge et ungt barns forhold til penge og hvordan man tjener dem ?

ja nu skrev jeg et ungt barn meningen med at blive konfirmeret er vel netop at man træder ind i de voksnes rækker og fra den ene dag til den anden så skulle blive voksen, det er jeg lodret uenig i,  det er børn de er slet ikke voksne i den alder de har nærmest ingen livserfaring og det også helt fint :)

de fleste unge på den alder sejler rundt i en uvirkelig Verden, bla. igennem div. sociale medier. De har det stramt med at adlyde ordrer fra forældrene og henne i skolen kan de næsten ikke vente til frikvateret hvor de skal over og fylde deres maver med junkfood, smøger, redbull og meget andet underligt og dette allerede langt før middagstid...siger ikke at det gælder ALLE de unge mennesker men vi voksne har vel også lov til at bruge vores øjne istedet for at kigge væk eller den anden vej. Med den fart der er på i dagens Danmark så er det jo desværre ikke alle som kan klare dette ræs og må desværre bukke under, det synes jeg er rigtig synd og ærgerligt og  ville ønske at disse unge mennesker kunne få den nødvendige hjælp enten via familien som burde opfange de faresignaler, skolen, anden familie venner oma.

til sidst bare lige for at sammenligne så da jeg blev konfirmeret for over 30 år siden fik jeg alletiders anlæg og en cykel,, og 1200 kr mener jeg, men var rigtig glad og tilfreds, så tilfreds at jeg skulle prøve at ryge en cigar og blev mega dårlig , ha ha ha 

*er dog godt klar over at der jo er sket en hel del på disse 30 år, og man jo slet ikke kan sammenligne tiderne dengang og så nutiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Misjo1

Sådan lige omkring konfirmation, synes jeg det er ok at ønske penge, de ting de unge ønsker er ofte kostbare, og flere pengegaver kan give til en gamer pc, en ny Iphone, som er for dyre at ønske som enkeltgaver..

Men, min gode ven mr @Hunting for beaver, men en personlig gave laver man selvfølgelig lidt forarbejde, og sikre sig at gaven virkelig er en der falder i god smag.

Jeg havde en ven der virkelig godt komme lide god vin, men købte det aldrig, fordi han fandt vin til over 200 flasken for dyrt, ham købte jeg så en Amarone excellence til 1200,00 DK

Det ligge vel 8-10 tilbage, men han snakker stadig om denne fantastiske vin, så det synes jeg var alle pengene værd at give ham.

Det med at sætte et statment synes jeg ikke om, der er i min verden lige som at sige "min er større en din" artigt, så hellere tage konflikten og få renset luften.  

Jeg fik 800,00 kr som jeg tog til sverige og købte en grundig spolebåndoptager for (det var billigere i sverige dengang for 50 år siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Konfirmationer er stukket helt af her i landet, i takt med at vi bliver mindre og mindre religiøse, bliver festerne hvor vi i princippet erklærer os for religiøse større og større. Det er efterhånden nærmest minibryllupper, med afhentning i veteranbil ved kirken, enorme fester og gigantiske gaver. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Bear skrev, for 14 minutter siden:

Konfirmationer er stukket helt af her i landet, i takt med at vi bliver mindre og mindre religiøse, bliver festerne hvor vi i princippet erklærer os for religiøse større og større. Det er efterhånden nærmest minibryllupper, med afhentning i veteranbil ved kirken, enorme fester og gigantiske gaver. 

Du har ret. Men gaverne ér jo nødt til at være gigantiske. Enhver teenager har jo i forvejen både laptop og iPhone og naturligvis abonnement til telefonen. Det der kunne have været oplagte - og store - gaver, får de jo alligevel "uden for sæson". Hvis der skal gives noget ekstraordinært, nytter det jo ikke det "bare" er i 8.000-kroners-klassen, det får de jo alligevel..... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 42 minutter siden:

Du har ret. Men gaverne ér jo nødt til at være gigantiske. Enhver teenager har jo i forvejen både laptop og iPhone og naturligvis abonnement til telefonen. Det der kunne have været oplagte - og store - gaver, får de jo alligevel "uden for sæson". Hvis der skal gives noget ekstraordinært, nytter det jo ikke det "bare" er i 8.000-kroners-klassen, det får de jo alligevel..... 

Ja, vi har nogle snot forkælede unger ;) .....................

Men derudover så er de gigantiske konfirmationer nok i virkeligheden ikke så meget for børnenes skyld som for at dække forældrenes behov for at signalere rigdom og overskud. ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Misjo1 skrev, for 7 timer siden:

Jeg havde en ven der virkelig godt komme lide god vin, men købte det aldrig, fordi han fandt vin til over 200 flasken for dyrt, ham købte jeg så en Amarone excellence til 1200,00 DK

ok fedt vidste da ikke at dig og @Sebmus vore kære ven dansemusen går så langt tilbage, han har siden åbenbart fået inspiration fra dig hans mentor og har hele kælderen fyldt op med gode Amarone vine,,:D

en lidt dyr hobby som på visse områder minder om andre hobbby'er som vi er nogle "få" som dyrker herinde, fra tid til anden,,,;)B):ph34r:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bear skrev, for 38 minutter siden:

Ja, vi har nogle snot forkælede unger ;) ...

ja enig, dog husk på at vores børn bliver et produkt af os selv,,, just saying

udover hvad de nu bliver inspireret til af venner, familien, skolen ja i det hele taget det miljø de nu befinder sig i så bliver de typisk et produkt af deres egne forældre, uden at starte en større diskussion så er ordet curling nok ikke opfundet kun for sjov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Hunting for beaver skrev, for 2 timer siden:

ok fedt vidste da ikke at dig og @Sebmus vore kære ven dansemusen går så langt tilbage, han har siden åbenbart fået inspiration fra dig hans mentor og har hele kælderen fyldt op med gode Amarone vine,,:D

en lidt dyr hobby som på visse områder minder om andre hobbby'er som vi er nogle "få" som dyrker herinde, fra tid til anden,,,;)B):ph34r:

Hello @Hunting for beaver det er ikke kun Amarone i min kælder, men kan finde også andre dyrt vin som Tokai ;), men som du ved jeg er ikke vild med vin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Sebmus skrev, for 2 timer siden:

Hello @Hunting for beaver det er ikke kun Amarone i min kælder, men kan finde også andre dyrt vin som Tokai ;), men som du ved jeg er ikke vild med vin

næhhh du er vel mere interesseret i kvinder din landevejsrøver :D:rolleyes:B)

fedt at have så fed en vinsamling og så synes man at det sprøjt smager af rævepis :ph34r:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis det er til en sammenskudsgave, og man deler et beløb man er blevet enige om, så deler man lige op pr voksen.

Sådan at et par betaler 500 kr hver, og den enlige betaler 500 kr for sig.

Alt andet er i min optik urimeligt.

Børnene kommer gratis med på navnekortet.

Jeg kommer fra et landligt miljø, hvor store familie fester var normen, og det har jeg helt meldt mig ud af som voksen.

Jeg inviterer ikke, og jeg ønsker ikke at blive inviteret..

Jeg vil ikke spare op i måneder eller år til en stor fest, og vil ikke bruge penge på det, særligt ikke på familien.

Har holdt enkelte mindre sammenkomster for nære venner, når jeg har fyldt rundt, men ellers så holder vi ikke fester for hinanden.

Vi går hellere ud dyrt, og betaler hver for sig, uden anden anledning end at vi har lyst sammen, et par gode venner.

Vi er 3 brødre der i årtier ikke har givet hinanden gaver, og sådan foretrækker jeg det.

Jeg har givet til mor, og til mine brødres børn til jul, og ikke andet.

Når man betaler hver for sig, og ikke skylder for sidste gang, fordi det er ens tur til en fest til 30 mennesker, så har man råd 15 - 20 gange om året hver for sig.

I stedet for disse kæmpe fester, og dette gaveræs som koster en formue for mennesker som Hunting og jeg.

Jeg har meldt mig ud af det, og jeg vil ikke være med.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Hunting for beaver skrev, for 18 timer siden:

ja enig, dog husk på at vores børn bliver et produkt af os selv,,, just saying

Hunting for beaver skrev, for 18 timer siden:

udover hvad de nu bliver inspireret til af venner, familien, skolen ja i det hele taget det miljø de nu befinder sig i så bliver de typisk et produkt af deres egne forældre, uden at starte en større diskussion så er ordet curling nok ikke opfundet kun for sjov.

Præcis, derfor "blinkesmiley" ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 12 timer siden:

Hvis det er til en sammenskudsgave, og man deler et beløb man er blevet enige om, så deler man lige op pr voksen.

Sådan at et par betaler 500 kr hver, og den enlige betaler 500 kr for sig.

Alt andet er i min optik urimeligt.

Børnene kommer gratis med på navnekortet.

Jeg kommer fra et landligt miljø, hvor store familie fester var normen, og det har jeg helt meldt mig ud af som voksen.

Jeg inviterer ikke, og jeg ønsker ikke at blive inviteret..

Jeg vil ikke spare op i måneder eller år til en stor fest, og vil ikke bruge penge på det, særligt ikke på familien.

Har holdt enkelte mindre sammenkomster for nære venner, når jeg har fyldt rundt, men ellers så holder vi ikke fester for hinanden.

Vi går hellere ud dyrt, og betaler hver for sig, uden anden anledning end at vi har lyst sammen, et par gode venner.

Vi er 3 brødre der i årtier ikke har givet hinanden gaver, og sådan foretrækker jeg det.

Jeg har givet til mor, og til mine brødres børn til jul, og ikke andet.

Når man betaler hver for sig, og ikke skylder for sidste gang, fordi det er ens tur til en fest til 30 mennesker, så har man råd 15 - 20 gange om året hver for sig.

I stedet for disse kæmpe fester, og dette gaveræs som koster en formue for mennesker som Hunting og jeg.

Jeg har meldt mig ud af det, og jeg vil ikke være med.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Jeg kan godt følge dig et stykke af vejen, især det med gaverne. Jeg holder stadig store fester i de sædvanlige anledninger, sølvbryllup, runde fødselsdage osv.. , men jeg er holdt op med at ønske mig gaver, jeg har stort set hvad jeg skal bruge af jordisk gods, og hvad jeg mangler køber jeg, så jeg beder folk om at donere penge til læger uden grænser i stedet. Så kommer det nogle mennesker til gode som afgjort IKKE har hvad de skal bruge, og jeg får en rar fornemmelse i maven ;) . 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Tja bæverjæger, i dit sted ville jeg gøre hvad jeg ville have det bedst med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 11 timer siden:

Tja bæverjæger, i dit sted ville jeg gøre hvad jeg ville have det bedst med.

Det har jeg faktisk også tænkt mig nu Alko, også selvom det måske for visse personer ikke er politisk korrekt ;)

Pas på dig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Personligt ville jeg gøre op med mig selv hvad jeg gerne ville give gave for. Er det 500,- så fint....og så ville jeg melde det ud til de andre at du har i sinde at give for 500,- kr. til gave. Hvis de synes det er for lidt til fællesgaven, så kom med din egen.

personligt gør jeg altid op led mig selv hvad jeg synes jeg vil give Og giver jeg sammen med andre så gør det mig ikke noget hvis de giver mindre eller mere. I vennekreds og familie er vi ret afklaret med at vi har forskelligt til rådighed på forskellige tidspunkter i livet og når jeg har lidt mere, så er jeg kun glad for at give lidt større andel og da jeg var yngre og studerende, der gav jeg lidt mindre andel........ 

jeg har aldrig været god til milimeter-demokrati hvad angår gaver og størrelsen på disse, ligesom jeg sagtens ville kunne give 2 nevøer (børn) gaver for forskellig værdi til jul, da der for mig handler om at give dem noget de virkelig ønsker sig og det er su dt at lære at gaver gives og modtages med hjertet, ikke med en lommeregner for at se hvor meget man har fået for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Tja da er af oldebørnene skulle have en my cykel var der vi flere der slog os sammen en

meldte ud at de ville give 50 kroner, bi meldte ud at der blev delt ligeligt pr familie, det endte med at jeg og barnets far delte regningen, så kunne de andre købe deres gave, men at deltage i en gave til et par tusinde med 50 kr - ville jeg sgu ikke stå model til. Vi havde aligevel en god fødselsdag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
Hunting for beaver skrev, for 2 timer siden:

Nærringssår,,, :D

Altså de andre,, amen for helvede da en skaldet 50 'er :ph34r:

Kan man sku ikke få meget cykel for ikke engang slangen UDEN luft ;)

Næ det var nu mere det, at andre ikke skal ride på min ryg, jeg kunne såmænd have betalt cyklen selv. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg gav gerne en tusse, bare for at lukke røven på min familie og undgå al den ballade der evt ville opstå hvis jeg ikke gjorde. Det er konflikten simpelthen ikke værd.

Men jeg er også mærkelig hvad penge angår. Jeg har det fx bedre ved at betale kr. 1.000.- til en fartbøde end kr. 580.- for en parkeringsbøde.   

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker
underdog40 skrev, for 8 minutter siden:

fartbøde

Det er ikke en bøde, det er forlystelses afgift :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nannas Hjørne skrev, den 7.7.2020 at 19:27:

Hvis du virkelig ville forfølge den, tænker jeg, at du skal spørge om I ikke skal regne gaveprisen ud pr voksne person, så det ikke nødvendigvis er dig, der skal betale mindre, men de andre som skal betale mere. Jeg synes ikke helt den holder at sammenligne dig med en familie på 6 og måle i hvad de spiser, men du kan jo måle pr. voksen persons indkomst. I min familie har sammenskud altid heddet pr. voksen, og så kommer børns navne gratis på kortet. 

Eller bare sige: "Hey, siden jeg ikke er en familie på 6 betaler jeg altså lige 500 i stedet, håber det er i orden" 

Jeg er enig med Nanna - Det mest rimelige er at regne det ud pr voksen vil jeg mene. 

Hvis ikke de andre er med på det, ville jeg i dette tilfælde medbringe egen gave.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Anyways,, 

Kom til fest fik afleveret gaven som blev rost til skyerne, den var også meget personlig, OG vi har nu i familien aftalt at fremadrettet så giver HVER voksen det samme beløb, børn går fri 

Kommer man fx. Alene så betales KUN for en voksen, altså kun rimeligt at betale for dem som "møder" op, og vi holder fast i denne nye form og giver hverken mere eller mindre 

Tusinde tak for jeres rigtig fine svar her i denne tråd, ikke at jeg ligefrem har vist den til familien, mere brugt stikord fra denne

Fortsat god varm sommer :)

Venligst Hunter 

Bear reagerede på dette

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...