Hop til indhold
Superblue

Abonnement oplysninger i banken

Recommended Posts

Som så mange andre gange, så kiggede jeg på min netbank idag. Min bank kører med abonnements oplysninger samlet, så man kan se, hvor mange penge der ryger til Netflix osv. I dag var der dukket et ikon mere op i den menu- sugardaters... og ikke som datech, som det ellers fremgår på kontoudskriften. Jeg har bestemt ikke lyst til, at fx min bankrådgiver kan se dette- kan godt være, hun kan finde ud af det alligevel, men det behøver jo ikke være åbentlyst. 
Jeg tænker der er andre end mig, der ikke har lyst til den oplysning flyder rundt. Kunne jo også være, der bar nogle, der havde en kone, der ikke behøvede at se det...

Del dette indlæg


Link til indlæg

I min bank sættes der også et ikon (automatisk) ud for hver transaktion.  Jeg kan så se nogle sumtal for hver type Ikon.  Smart nok i udgangspunktet.  Jeg kan dog skifte/ændre ikonet for en eller flere transaktioner, og sige at fremadrettet skal nye transaktioner benytte den ny kategori

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Superblue skrev, for 25 minutter siden:

Det skal lige siges, at jeg har SPAR nord - ved ikke om andre banker køre med samme system

SPAR Nord og mange andre benytter BEC og det system du beskriver, lyder meget som det system, jeg benytter i Nykredit Bank. Som også beskrevet ovenfor, kan du ændre, hvilken kategori der benyttes for hvilke betalinger. https://www.bec.dk/#section5

Del dette indlæg


Link til indlæg
Casten skrev, for 28 minutter siden:

 

SPAR Nord og mange andre benytter BEC og det system du beskriver, lyder meget som det system, jeg benytter i Nykredit Bank. Som også beskrevet ovenfor, kan du ændre, hvilken kategori der benyttes for hvilke betalinger. https://www.bec.dk/#section5

Det er et system, der hedder Subaio. Så vidt jeg kan se, bliver det kun benyttet af Nordea, arbejdernes landsbank og SPAR nord i Danmark 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Agent0037 skrev, 1 time siden:

Jeg betaler med Mobilepay, så slipper man også for automatisk fornyelse.

Var netop hvad jeg selv ville foreslå også - ingen auto-fornyelse, og ingen mærkelige bank-kvaler - dog betaler man lidt mere for servicen, men er en glædelig pris for lidt mere sikkerhed og mindre dikkedar

Del dette indlæg


Link til indlæg
Superblue skrev, for 5 timer siden:

Som så mange andre gange, så kiggede jeg på min netbank idag. Min bank kører med abonnements oplysninger samlet, så man kan se, hvor mange penge der ryger til Netflix osv. I dag var der dukket et ikon mere op i den menu- sugardaters... og ikke som datech, som det ellers fremgår på kontoudskriften. Jeg har bestemt ikke lyst til, at fx min bankrådgiver kan se dette- kan godt være, hun kan finde ud af det alligevel, men det behøver jo ikke være åbentlyst. 
Jeg tænker der er andre end mig, der ikke har lyst til den oplysning flyder rundt. Kunne jo også være, der bar nogle, der havde en kone, der ikke behøvede at se det...

Din bankrådgiver kan ikke se de samme oplysninger, som du selv kan. Det hedder beskyttelse af privatlivet. Bankrådgiveren kan kun se, at du er betalt et beløb, men ikke til hvem/hvad.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Advokat1 skrev, for 19 timer siden:

Din bankrådgiver kan ikke se de samme oplysninger, som du selv kan. Det hedder beskyttelse af privatlivet. Bankrådgiveren kan kun se, at du er betalt et beløb, men ikke til hvem/hvad.

Jeg bruger mit Mastercard (hos re:member) til alt det min bankrådgiver ikke skal vide noget om ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ej stop da. Tror i virkelig at jeres bankmand/kvinde går og holder øje med hvad deres kunder bruger deres penge på. Altså hver bankmand har nok ca 100 privatkunder som måske svinger dankortet 3 gange om dagen på den ene eller den anden måde. I er virkelig naive hvis i tror de har tid til det. Hvis i er så paranoide burde i slet ikke være på en side som denne. Der er jo nogen der sidder og ser hvad I kigger på. Tænk på feks Google. De ved præcis hvad I har set.  Jøsses da. Herregud. 

Redigeret af Tinas mand

Del dette indlæg


Link til indlæg
Tinas mand skrev, for 1 time siden:

Ej stop da. Tror i virkelig at jeres bankmand/kvinde går og holder øje med hvad deres kunder bruger deres penge på. Altså hver bankmand har nok ca 100 privatkunder som måske svinger dankortet 3 gange om dagen på den ene eller den anden måde. I er virkelig naive hvis i tror de har tid til det. Hvis i er så paranoide burde i slet ikke være på en side som denne. Der er jo nogen der sidder og ser hvad I kigger på. Tænk på feks Google. De ved præcis hvad I har set.  Jøsses da. Herregud. 

Google og ens bankrådgiver er trods alt lidt forskellige størrelser. Selvom Google ved alt- og de sælger nogle oplysninger til kunder- så sælger de ikke, hvem du er. Hvis de gjorde, så havde vi nok set adskillige kulørte historier i aviserne om fx politikere og andre kendte. Min bankrådgiver sidder ikke og følger med på min konto normalt- så længe der står plus på kontoen og regningerne bliver betalt. Men når jeg fx vil investere i ejendom eller tage andre lån hjem. Så har bankrådgiverne det med, at kigge økonomien igennem- hvad de kan se, det ved jeg ikke. Men jeg bryder mig ikke om, at et sugardaters logo finder frem til min netbank- og jeg tænkte egentligt, at der var andre, der havde det som mig. Det kunne jo også være, der var nogle, der legede bag deres kones ryg- så skulle hun nok ikke lige se mandens netbank...

Redigeret af Superblue
Glemt ord

Del dette indlæg


Link til indlæg
Superblue skrev, for 6 timer siden:

Google og ens bankrådgiver er trods alt lidt forskellige størrelser. Selvom Google ved alt- og de sælger nogle oplysninger til kunder- så sælger de ikke, hvem du er. Hvis de gjorde, så havde vi nok set adskillige kulørte historier i aviserne om fx politikere og andre kendte. Min bankrådgiver sidder ikke og følger med på min konto normalt- så længe der står plus på kontoen og regningerne bliver betalt. Men når jeg fx vil investere i ejendom eller tage andre lån hjem. Så har bankrådgiverne det med, at kigge økonomien igennem- hvad de kan se, det ved jeg ikke. Men jeg bryder mig ikke om, at et sugardaters logo finder frem til min netbank- og jeg tænkte egentligt, at der var andre, der havde det som mig. Det kunne jo også være, der var nogle, der legede bag deres kones ryg- så skulle hun nok ikke lige se mandens netbank...

Hvis man ikke har konens accept, synes jeg ærlig talt man er et svin overfor hende. Så bør man istedet være ærlig overfor hende , så har hun et valg og kan selv bestemme om det er noget hun vil acceptere elleristedet vil lade sig skille.  Iøvrigt så er bankrådgiveren fuldstændig ligeglad med hvad du bruger dine penge på. De fleste har nogle fritidsinteresser, nogle spiller golf, andre fodbold og andre knalder sugarbabes. Det er de da ligeglad med. De kigger ikke dine kontoudtog igennem. De ser dine skattepapirer og dine regnskaber, og så ser de om du tjener penge nok til at betale lånet tilbage, alt andet er de ligeglad med.  De har ikke ressourcer til at tjekke dine kontoudtog. Iøvrigt så har jeg selv set en som er ansat i en bank på Sd, sååå

Del dette indlæg


Link til indlæg
Tinas mand skrev, for 3 timer siden:

Hvis man ikke har konens accept, synes jeg ærlig talt man er et svin overfor hende. Så bør man istedet være ærlig overfor hende , så har hun et valg og kan selv bestemme om det er noget hun vil acceptere elleristedet vil lade sig skille.

Tak for info. Din personlige mening om, hvordan mennesker, som du intet ved noget om, bør opføre sig, er sikkert velment. Men skal vi ikke overlade det til folk selv at bestemme, hvad der er bedst for dem, bare de opfører sig ordentligt. I øvrigt er jeg enig med dig i, at bankerne er helt uinteresseret i kundernes privatforbrug, så længe der ikke er uautoriserede overtræk på kontoen.   

Del dette indlæg


Link til indlæg
Casten skrev, for 22 minutter siden:

Tak for info. Din personlige mening om, hvordan mennesker, som du intet ved noget om, bør opføre sig, er sikkert velment. Men skal vi ikke overlade det til folk selv at bestemme, hvad der er bedst for dem, bare de opfører sig ordentligt. I øvrigt er jeg enig med dig i, at bankerne er helt uinteresseret i kundernes privatforbrug, så længe der ikke er uautoriserede overtræk på kontoen.   

Uanset om der er overtræk eller ej ser din bankmand ikke på dine kontoudtog. Alle har jo på et eller andet tidspunkt overtræk, men det betyderjo ikke at de glor dine kontoudtog igennem. Stop dog, det har de da slet ikke ressourcer til. Det svarer lidt til at du spørger ekspedienten nede i brugsen om hvad hendes nabos mand købte i brugsen den sidste måned. Det kan hun da på ingen måde huske, for de fleste køber jo det samme. Er der ikke noget med at hver 3. mænd har købt sex? Tænker da også at hver 3. mand har købt toiletpapir 

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Tinas mand hvad nu hvis ekspedienten kunne huske det ? Spørgsmålet er ikke en hukommelse eller om ressourcer, men om der er en risiko. Er der en risiko for at ekspedienten fra Brugsen kan huske købet, ja så er der vel en risiko !?! Jeg er fuldstændig enig med dig ( red. @Tinas mand ) i at banken og bankrådgiveren ikke har en jordisk chance - og formodentlig mulighed, i at følge med i transaktionerne, men risikoen er der.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Some1 skrev, for 1 minut siden:

@Tinas mand hvad nu hvis ekspedienten kunne huske det ? Spørgsmålet er ikke en hukommelse eller om ressourcer, men om der er en risiko. Er der en risiko for at ekspedienten fra Brugsen kan huske købet, ja så er der vel en risiko !?! Jeg er fuldstændig enig med dig ( red. @Tinas mand ) i at banken og bankrådgiveren ikke har en jordisk chance - og formodentlig mulighed, i at følge med i transaktionerne, men risikoen er der.

Risikoen er lig 0. Iøvrigt så må de ikke kommenterer på kundeforhold

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis der er en mulighed er risikoen jo ikke lige 0 !?! Lad os antage at dine dankortoplysninger blev hacket og sagen givet videre til politiet. Må de så videregive dine oplysninger ? Og hvad så hvis politisagen ender i retten, må offentligheden så være tilstedeværende i retssalen ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Some1 skrev, for 12 timer siden:

Hvis der er en mulighed er risikoen jo ikke lige 0 !?! Lad os antage at dine dankortoplysninger blev hacket og sagen givet videre til politiet. Må de så videregive dine oplysninger ? Og hvad så hvis politisagen ender i retten, må offentligheden så være tilstedeværende i retssalen ?

Altså du kan jo også blive kørt over af toget imorgen, men sandsynligheden er lig 0. Hold da op hvor er der mange paranoide mennesker herinde. Hvis I er så paranoide burde i slet ikke være på en side som denne her. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Tinas mand skrev, den 24.5.2020 at 17:02:

Hvis man ikke har konens accept, synes jeg ærlig talt man er et svin overfor hende. Så bør man istedet være ærlig overfor hende , så har hun et valg og kan selv bestemme om det er noget hun vil acceptere elleristedet vil lade sig skille.  Iøvrigt så er bankrådgiveren fuldstændig ligeglad med hvad du bruger dine penge på. De fleste har nogle fritidsinteresser, nogle spiller golf, andre fodbold og andre knalder sugarbabes. Det er de da ligeglad med. De kigger ikke dine kontoudtog igennem. De ser dine skattepapirer og dine regnskaber, og så ser de om du tjener penge nok til at betale lånet tilbage, alt andet er de ligeglad med.  De har ikke ressourcer til at tjekke dine kontoudtog. Iøvrigt så har jeg selv set en som er ansat i en bank på Sd, sååå

Det er folks eget valg mht deres forhold til kone/kæreste- jeg personligt har min sti ren, men hvad andre gør, det vil jeg ikke blande mig i. Jeg tror sådan set heller ikke bankrådgiverne sidder og kigger på, hvad jeg bruger bruger mine penge på. Men det der var problemet i første omgang, det er at bl.a. sparnord har en funktion på deres netbank, der samler alle informationer om abonnementer. Der samler banken alle informationer om fx Netflix, avisabonnementer og nu også sugardaters. Jeg ved fra tidligere samtaler med min bankrådgiver om lån til hus, at de kigger på abonnementer, når de vurdere ens økonomi. Det er der, jeg ikke har lyst til, at sugardaters dukker op. Især når man ved ved, det kan undgås- dating.dk dukker fx op som freeway. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
average joe skrev, den 22.5.2020 at 21:29:

Lol, sgu naivt at tro at banken ikke kan se lige præcis hvor pengene går til

hmm. Har du indblik? Eller antager du noget?

Der er lovgivning på området. Det er ikke sjældent at jeg hører at finansielle kunder bliver irriteret over at en rådgiver er nødt til at spørger ind til transaktioner, fordi de ike kan læse oplysninger. Kunderne TROR at banken kan se det. Men det er faktisk ikke alle typer af poster en bankrådgiver kan se, fordi de ikke MÅ se dem. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...