Guest DygtigMaler Skrevet 19. Marts, 2020 Hej Ved godt der lige har været en tråd om Aktier. Jeg har en god ven som har handlet aktier i mange år og har et rigtig fornuftigt afkast af det og han spurgte mig forleden om jeg kunne være interreseret i at komme med på aktie vognen når nu aktierne styrt dykker pt så vil der være et godt tid at komme ind. Han vil sagtens kunne råde mig til hvilke aktier jeg skulle kigge efter, men syntes også det kunne være sjovt vi kunne sparre sammen om ville aktier jeg skulle invitere i . Han foreslog en 2-3 aktier med lang løbetid som ikke var så risiko fyldt, så der måske kunne være lidt til pensionen om 15-18 år . Jeg får jo ingen renter af mine penge i banken . Jeg havde forestillet mig at insistere ca 250.000 kr er det for meget eller lidt ? Nogen som vil gi lidt sparring eller hvor jeg kunne kigge henne, har altid haft lyst til det med aktier, men er aldrig rigtig kommet igang pga manglende viden På forhånd tak.. ps havde noget Norsk i tankerne pga den norske krone er faldet en del eller noget medicin, pga alt det med corona og virus, fodboldhold og lign ville jeg ikke turde at investere i. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8100 Skrevet 19. Marts, 2020 DygtigMaler skrev, for 1 minut siden: Hej Ved godt der lige har været en tråd om Aktier. Jeg har en god ven som har handlet aktier i mange år og har et rigtig fornuftigt afkast af det og han spurgte mig forleden om jeg kunne være interreseret i at komme med på aktie vognen når nu aktierne styrt dykker pt så vil der være et godt tid at komme ind. Han vil sagtens kunne råde mig til hvilke aktier jeg skulle kigge efter, men syntes også det kunne være sjovt vi kunne sparre sammen om ville aktier jeg skulle invitere i . Han foreslog en 2-3 aktier med lang løbetid som ikke var så risiko fyldt, så der måske kunne være lidt til pensionen om 15-18 år . Jeg får jo ingen renter af mine penge i banken . Jeg havde forestillet mig at insistere ca 250.000 kr er det for meget eller lidt ? Nogen som vil gi lidt sparring eller hvor jeg kunne kigge henne, har altid haft lyst til det med aktier, men er aldrig rigtig kommet igang pga manglende viden På forhånd tak.. ps havde noget Norsk i tankerne pga den norske krone er faldet en del eller noget medicin, pga alt det med corona og virus, fodboldhold og lign ville jeg ikke turde at investere i. Jeg kan godt forstå hvad du tænker, jeg har haft de samme tanker, men mit temmelig ringe virtuelle afkast i de aktiespil jeg har deltaget i har vist mig at jeg ikke på nogen måde er den store børshaj. Mit bud vil nok være at bruge nogle af de investeringsforeninger eller lign.. der investerer bredt. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 19. Marts, 2020 250.000kr er i hvert fald en god sjat penge. Det vigtigste er, at du gør op med dig selv, at du kan undvære de penge, hvis det går galt. Det gør det sandsynligvis ikke, hvis du er langsigtet investor, men risikoen er der. Jeg ville dog være forsigtig med at gå ind i aktiemarkedet pt, hvis du er helt grøn. Der er en reel fare for, at dine aktier vil dykke, da markedet er meget volatilt, og der kræver det altså is i maven. Når det så er sagt, så sidder jeg selv og venter på, at Danske Bank når langt nok ned, og så køber jeg op, fordi den aktie er jeg næsten 100% sikker på vil vende tilbage til fordums styrke, givet tid nok. Der er nogle grupper på Facebook, der måske var noget - eksempelvis Proinvestors Aktiesnak og deres hjemmeside https://www.proinvestor.com/ Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Anders2 175 Skrevet 19. Marts, 2020 Jeg tror tidspunktet er ok godt nu og jeg er så småt gået igang med st købe ind igen her i løbet sf ugen. måske kommer de endnu længere ned end de er nu. Men de har fået et godt tryg allerede så det giver nok fornuftigt afkast over de næste år at gå ind nu tænker jeg Jeg ville klart købe mere end 2-3 stykkers. Det er Alt for lille spredning. du kan Overveje at sætte dem i en investeringsforening hvis det er mvh Anders 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest DygtigMaler Skrevet 19. Marts, 2020 Gæst skrev, for 8 minutter siden: 250.000kr er i hvert fald en god sjat penge. Det vigtigste er, at du gør op med dig selv, at du kan undvære de penge, hvis det går galt. Det gør det sandsynligvis ikke, hvis du er langsigtet investor, men risikoen er der. Jeg ville dog være forsigtig med at gå ind i aktiemarkedet pt, hvis du er helt grøn. Der er en reel fare for, at dine aktier vil dykke, da markedet er meget volatilt, og der kræver det altså is i maven. Når det så er sagt, så sidder jeg selv og venter på, at Danske Bank når langt nok ned, og så køber jeg op, fordi den aktie er jeg næsten 100% sikker på vil vende tilbage til fordums styrke, givet tid nok. Der er nogle grupper på Facebook, der måske var noget - eksempelvis Proinvestors Aktiesnak og deres hjemmeside https://www.proinvestor.com/ Tak Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest DygtigMaler Skrevet 19. Marts, 2020 Anders2 skrev, for 4 minutter siden: Jeg tror tidspunktet er ok godt nu og jeg er så småt gået igang med st købe ind igen her i løbet sf ugen. måske kommer de endnu længere ned end de er nu. Men de har fået et godt tryg allerede så det giver nok fornuftigt afkast over de næste år at gå ind nu tænker jeg Jeg ville klart købe mere end 2-3 stykkers. Det er Alt for lille spredning. du kan Overveje at sætte dem i en investeringsforening hvis det er mvh Anders Tak Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Anders2 175 Skrevet 19. Marts, 2020 (edited) DygtigMaler skrev, for 9 minutter siden: Tak fejl - kom til at skrive noget ironisk først her til din tak undskyld - det var ment til en anden tråd med en der ville gå til gp idag jeg ville helt sikkert holde mig Til idex fonde hvis jeg var dig . Det er meget svært st slå markedet held og Lykke med det hele mvh Anders Redigeret 19. Marts, 2020 af Anders2 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Mrlightgrey Skrevet 19. Marts, 2020 Om man kan leva med en eventuell ”bumpy road” skulle jag också satsa på Danske, med en direktavkastningen på 7,9% i dagens börskurs Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Loser Skrevet 19. Marts, 2020 DygtigMaler skrev, for 20 minutter siden: Han foreslog en 2-3 aktier med lang løbetid som ikke var så risiko fyldt, så der måske kunne være lidt til pensionen om 15-18 år . Lang løbetid??? Er det ikke et udtryk det hænger sammen med obligationer og ikke aktier? Jeg tænker at en aktie sælger man vel bare når man vil. Eller hvordan hænger det sammen? Det lyder som et hyggeligt projekt. Jeg gad godt have pengene og indsigten til at hoppe på den vogn, men begge dele mangler. Held og lykke med det. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gentle Mind 67 Skrevet 19. Marts, 2020 Hej Dygtig Maler.. Jeg investere selv mange penge i aktier og andet.. Og tiden er mere end perfekt til at investere i.. Da alt er i bund.. og dårligt kan komme længere ned end nu. ( 10 - 30 % Under ) Hvis det ikke lige havde været fordi det er herinde, og du måske vil sige at du har fået rådet på Eroguide . .Må jeg desværre springe over Men se efter små private invest firmaer.. så som små finans teams. . ( google ) og få omkostninger oplyst i første række . . de er oftest meget billigere i omkostninger. Banken flår dig hvis du har overskud. Dernæst se efter Medical.. og plast som producere vare til Medical / hospital... bio aktier er lidt ude lige nu, men kommer igen 250.000 kan lige nu . . kan sikkert give dig 325.000 - 350.000 på 12 md. Men jo... alt er i høj risiko lige nu... Ingen ved hvordan verden ser ud om 12 md. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest DygtigMaler Skrevet 19. Marts, 2020 Loser skrev, for 12 minutter siden: Lang løbetid??? Er det ikke et udtryk det hænger sammen med obligationer og ikke aktier? Jeg tænker at en aktie sælger man vel bare når man vil. Eller hvordan hænger det sammen? Det lyder som et hyggeligt projekt. Jeg gad godt have pengene og indsigten til at hoppe på den vogn, men begge dele mangler. Held og lykke med det. Tak, man kan vel bare lade lade aktier stå langsigtet, det går op og ned, men man ka jo købe nogle mindre risikofyldte en andre, selvom der ingen garantier er. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest DygtigMaler Skrevet 19. Marts, 2020 Gentle Mind skrev, for 3 minutter siden: Hej Dygtig Maler.. Jeg investere selv mange penge i aktier og andet.. Og tiden er mere end perfekt til at investere i.. Da alt er i bund.. og dårligt kan komme længere ned end nu. ( 10 - 30 % Under ) Hvis det ikke lige havde været fordi det er herinde, og du måske vil sige at du har fået rådet på Eroguide . .Må jeg desværre springe over Men se efter små private invest firmaer.. så som små finans teams. . ( google ) og få omkostninger oplyst i første række . . de er oftest meget billigere i omkostninger. Banken flår dig hvis du har overskud. Dernæst se efter Medical.. og plast som producere vare til Medical / hospital... bio aktier er lidt ude lige nu, men kommer igen 250.000 kan lige nu . . kan sikkert give dig 325.000 - 350.000 på 12 md. Men jo... alt er i høj risiko lige nu... Ingen ved hvordan verden ser ud om 12 md. Tak, er super diskret, du må gerne sende mig en pb hvis du skulle få lyst da jeg kan høre du ved hvad du taler om, er meget seriøs om dette. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25049 Skrevet 19. Marts, 2020 Loser skrev, for 9 minutter siden: Lang løbetid??? Er det ikke et udtryk det hænger sammen med obligationer og ikke aktier? Jeg tænker at en aktie sælger man vel bare når man vil. Eller hvordan hænger det sammen? Det lyder som et hyggeligt projekt. Jeg gad godt have pengene og indsigten til at hoppe på den vogn, men begge dele mangler. Held og lykke med det. Nej, man kan også tale om løbetid i forbindelse med aktier – her bruger man dog oftere termen "horisont". Der ligger i det, hvor mange år du vil lade investeringen løbe. Hvis du f.eks véd, at du skal bruge pengene på et huskøb om tre år, skal du sætte dig ind i, hvad anbefalingerne er for netop den aktie, du har kig på. Dem finder du i papirets CI-dokument (centralt investordokument) eller "faktablad". En kortsigtet horisont er gerne 3 år, mens en lidt længere er 5-10 år. Har man således 15-18 år til pensionen, er det en rigtig god horisont, der endda kan klare en aktienedtur og komme op igen i tidsrummet. Når man nærmer sig pensionen, kan man rebe sejlene ved at skifte over til mere sikre papirer. Jeg ville nok overveje en investeringsforening, hvis du er usikker, gerne passive fonde. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest DygtigMaler Skrevet 19. Marts, 2020 Borende X skrev, for 12 minutter siden: Nej, man kan også tale om løbetid i forbindelse med aktier – her bruger man dog oftere termen "horisont". Der ligger i det, hvor mange år du vil lade investeringen løbe. Hvis du f.eks véd, at du skal bruge pengene på et huskøb om tre år, skal du sætte dig ind i, hvad anbefalingerne er for netop den aktie, du har kig på. Dem finder du i papirets CI-dokument (centralt investordokument) eller "faktablad". En kortsigtet horisont er gerne 3 år, mens en lidt længere er 5-10 år. Har man således 15-18 år til pensionen, er det en rigtig god horisont, der endda kan klare en aktienedtur og komme op igen i tidsrummet. Når man nærmer sig pensionen, kan man rebe sejlene ved at skifte over til mere sikre papirer. Jeg ville nok overveje en investeringsforening, hvis du er usikker, gerne passive fonde. Jeg er 50 nu og har 250.000 kr som jeg ikke kommer til at mangle, så syntes du ku være sjovt at invistere lidt til min pension, hvis jeg lever til den tid. Men helt dejligt at snakke med jer uden at diskotere alt muligt fnidder, for der er jo rigtig mange søde mennesker herinde samt fornuftige også Jeg starter med at ringe til bank og bestille et aktie depot. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25049 Skrevet 19. Marts, 2020 (edited) DygtigMaler skrev, 1 time siden: .... Jeg starter med at ringe til bank og bestille et aktie depot. Det er en rigtig god idé. En dårlig idé er det derimod at lade banken handle for dig eller lade dig lokke til at investere i dens puljer. Bankrådgiveren er nemlig mere en sælger end en nøgtern rådgiver. Denne vej er alt for dyr, og du kan selv gøre det billigere over nettet, bare du får fondskoden for papiret. Problemet her er, at banken beregner sig en klækkelig provision for at foretage handelen – gør du det selv, kan det ofte klares for under 100 kr. Lader du dig lokke til at investere i bankens puljer, koster det også knaster. Dine penge investerer banken nemlig i underliggende puljer, og alle skal – sjovt nok – have provision! Da jeg opdagede dette, havde jeg i sin tid selv god hjælp i en uafhængig rådgiver. Herefter sparede jeg årligt tusinder af kr. i gebyrer og provisioner. Jeg kan her anbefale https://uvildige.dk/forside , hvor jeg en gang imellem fik skåret mine investeringer til og måske lagt kursen lidt om. Aftal et møde og lad en rådgiver gennemgå din økonomi. Han vil også give dig gode råd og nogle fondskoder, så du kan komme i gang selv. Et første møde koster vel 4-5.000, men de penge er givet godt ud, synes jeg. Redigeret 19. Marts, 2020 af Borende X 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 19. Marts, 2020 (edited) Får vi også en tråd til tom lommeuld for begyndere? http://www.ddci.dk/forbrugslaan-tom-bankkonto/tommelomme/ Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 19. Marts, 2020 af Rejsenetværk 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9652 Skrevet 19. Marts, 2020 Nu er der to der har nævnt passive fonde/ETF'er, så jeg vil gerne melde mig som nummer tre: Det er det sikreste og mest meningsfulde på så lang sigt, som du har - især når du ikke rigtigt har forstand på det. En passiv fond/etf kan du læse om på nettet. Find nogle stykker som har lave omkostninger. https://www.shareholders.dk/guide/103031/oversigt-over-passive-investeringsfonde 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 19. Marts, 2020 Nu har jeg ikke invester bare frie midler, men blot en pæn buffer til dårligere tider, af begrænset varighed Min pensionsopsparing ligger hos, og foretages kompetent af PensionDanmark. Med 13 år til jeg kan gå på pension, er jeg personligt ikke bekymret. Og er det bedste for den gennemsnitlige lønmodtager, eller mindre selvstændige i grunden ikke at overlade ens investeringer, langsigtet til institutionelle investorer? Personligt gør jeg det ikke gerne hos A/S banker eller andre pensionsforvaltere, der skal skaffe et afkast til deres aktionærer, men holder mig nonprofit til min arbejdsmarkedspension: Corona får afkastet til at falde https://www.pension.dk/medlem/services/artikler/corona/ Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bebop 9652 Skrevet 19. Marts, 2020 Rejsenetværk skrev, for 15 minutter siden: Og er det bedste for den gennemsnitlige lønmodtager, eller mindre selvstændige i grunden ikke at overlade ens investeringer, langsigtet til institutionelle investorer? Det kan sjældent konkurrere af to grunde: Se mit link, flertallet af aktive porteføljer underperformer markedet, hvorimod passive følger markedet. Selv hvis en aktivt forvaltet portefølje slår markedet, så risikerer merafkastet at blive dyrekøbt, fordi omkostningen er grotesk meget større ved aktiv forvaltning. Man får derfor ikke engang en gevinst ud af det i en del af de tilfælde, hvor den aktive forvalter er dygtig/heldig. Når der er sagt så er det en anden historie med deciderede pensionsopsparinger, som fx arbejdsmarkedpensioner, som ofte har en livsvarig ydelse og forsikringer tilknyttet, men til gengæld er bundet til pensionsalderen. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 19. Marts, 2020 Mrlightgrey skrev, for 6 timer siden: Om man kan leva med en eventuell ”bumpy road” skulle jag också satsa på Danske, med en direktavkastningen på 7,9% i dagens börskurs Danske bank skal man holde sig langt langt væk fra, afkastet på 7.9% er ud fra de nuværende forventninger men det vil se meget anderledes ud efter en række nedjusteringer som jeg forventer kommer. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 19. Marts, 2020 (edited) @DygtigMaler Jeg har solgt alle mine aktier i starten af marts og der går lang tid før jeg vil overveje at sætte mine penge der igen. I sær dig som nybegynder vil jeg råde dig til at holde nallerne væk i usikre tider, jeg tror personligt finanskrisen vil blegne i forhold til hvor vi ender med det her. Du skal især se på USA, hvad sker der her når (ikke hvis) millioner mister deres arbejde og dermed indtægt. Hvordan skal de betale deres afdrag på huset? Det er normalt i USA at leve fra løncheck til løncheck der er ingen buffer. Det vil medføre milliardtab for deres banker og så har vi balladen, risikoen er høj. Indien og Bangladesh som producerer alt vores tøj er ved at catche op på virussen, jeg frygter fabrikkerne kommer det at ligge øde. Så er der intet nyt tøj i butikkerne, men det er måske godt det samme for der er ingen kunder alligevel, alle vil passe på det de har, forbruget vil nærmest helt holde op (det er allerede sket). Det er nærmest ingen grænser for hvor galt det kan gå, et krak som i 1929 er ikke helt usandsynligt, ikke fordi jeg siger det kommer men det ligger latent i kortene. Den lave oliepris er også en kæmpe udfordring, det er slet ikke godt selvom man er glad ved at kunne tanke billig benzin. Som du nok kan forstå så ville jeg ikke gå i markedet nu, risikoen er simpelthen for stor. Det vigtigste råd man kan give er at du skal passe på din formue, det er bedre at gå glip at lidt gevinst end at miste en god bid af kagen. Hvor længe har din ven investeret? 5år-10år så har han ikke den fornødne erfaring til at give råd for han har kun oplevet bullmarked, det vi ser ind i er noget ganske andet. Nu har du fået min helt ærlige mening og tager jeg fejl er det ikke første gang og heller ikke sidste. Valget er dit. Redigeret 19. Marts, 2020 af pacer Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 19. Marts, 2020 Det er selvfølgelig også den mulighed at en behandling hurtigt finder vej og udrydder virusset i en fart. Men selvom den findes vil distribution være en stor opgave, især i den mindre udviklede del af verden. Pas på. https://nyheder24.dk/sundhed/beviserne-styrkes-kuren-mod-corona-er-allerede-tilgaengelig?fbclid=IwAR2LSZU1Z3vwVZS0Bwv3Vf_YxoklWubL-eRbD1TaDQwqB7APFdYxCTq0clY Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest DygtigMaler Skrevet 20. Marts, 2020 pacer skrev, for 6 timer siden: @DygtigMaler Jeg har solgt alle mine aktier i starten af marts og der går lang tid før jeg vil overveje at sætte mine penge der igen. I sær dig som nybegynder vil jeg råde dig til at holde nallerne væk i usikre tider, jeg tror personligt finanskrisen vil blegne i forhold til hvor vi ender med det her. Du skal især se på USA, hvad sker der her når (ikke hvis) millioner mister deres arbejde og dermed indtægt. Hvordan skal de betale deres afdrag på huset? Det er normalt i USA at leve fra løncheck til løncheck der er ingen buffer. Det vil medføre milliardtab for deres banker og så har vi balladen, risikoen er høj. Indien og Bangladesh som producerer alt vores tøj er ved at catche op på virussen, jeg frygter fabrikkerne kommer det at ligge øde. Så er der intet nyt tøj i butikkerne, men det er måske godt det samme for der er ingen kunder alligevel, alle vil passe på det de har, forbruget vil nærmest helt holde op (det er allerede sket). Det er nærmest ingen grænser for hvor galt det kan gå, et krak som i 1929 er ikke helt usandsynligt, ikke fordi jeg siger det kommer men det ligger latent i kortene. Den lave oliepris er også en kæmpe udfordring, det er slet ikke godt selvom man er glad ved at kunne tanke billig benzin. Som du nok kan forstå så ville jeg ikke gå i markedet nu, risikoen er simpelthen for stor. Det vigtigste råd man kan give er at du skal passe på din formue, det er bedre at gå glip at lidt gevinst end at miste en god bid af kagen. Hvor længe har din ven investeret? 5år-10år så har han ikke den fornødne erfaring til at give råd for han har kun oplevet bullmarked, det vi ser ind i er noget ganske andet. Nu har du fået min helt ærlige mening og tager jeg fejl er det ikke første gang og heller ikke sidste. Valget er dit. tak, vil ta dit råd til mig, min ven er 45 år og har investeret aktier i ca 19-20 år og tjent mange penge gennem årene, men også oplyst mig at det går op og ned, feks har han tabt et par hundrede tusind i corona tiden, men har is i maven og siger at det nok skal vende igen, så han er ik gået i panik. men tar alle jeres råd til mig da jeg ikke ved nok pt om aktier, har blot midler til at købe for. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25049 Skrevet 20. Marts, 2020 (edited) pacer skrev, for 8 timer siden: Det er nærmest ingen grænser for hvor galt det kan gå, et krak som i 1929 er ikke helt usandsynligt, ikke fordi jeg siger det kommer men det ligger latent i kortene .... Som du nok kan forstå så ville jeg ikke gå i markedet nu, risikoen er simpelthen for stor. Det vigtigste råd man kan give er at du skal passe på din formue, det er bedre at gå glip at lidt gevinst end at miste en god bid af kagen. Jeg synes, du ser lidt for sort på tingene. Hvis man ikke skulle (overveje at) gå ind på markedet nu eller eventuelt om nogle uger, ved jeg ikke, hvornår man ellers skulle. Jeg købte lige efter finanskrisen blandt meget andet godt et parti verdensaktier til kurs 71 og solgte det igen her lige før jul. Selvom denne aktie i den sidste måned er raslet ned, ligger den endnu her til morgen på kurs 129. Så der er stadig et stykke vej ned til, hvor jeg decideret ville være begyndt at tabe penge på den. Jeg vil da også hellere springe på markedet, når en optur er begyndt, end være med til at skabe samme optur, men det er bare pokkers vanskeligt at se, hvornår lav- eller vendepunktet indtræder. I investeringsverdenen er den mest brugte sætning nok "havde jeg dog bare ....". Det sidste har du helt og aldeles ret i. Jeg fik solgt næsten alle mine papirer lige før årsskiftet. Jeg gik således glip af de sidste fede kursstigninger inden vendepunktet 19. februar, men til gengæld slap jeg ud af markedet med alt det hidtil vundne i behold. Det er nemlig langt fra altid, det er klogt liiiiige at ville have den sidste 100-kroneseddel med. Hvis den dygtige maler kun havde en horisont på 2-3 år, ville jeg også mane til (endnu) større forsigtighed, men med en ditto på 15-18 år, burde der være rum til både op- og nedture – samt de løbende afkast ikke at forglemme. Den almindelige erfaring viser nemlig, at det er på de lange horisonter, gevinsterne ligger, og mine egne 10-12 år på markedet modsiger ikke denne. Og hvad er alternativet egentligt? En kvart mille til en bankrente på 0,05%? Er man tilmed i Jyske Bank skal man endog snart til at betale 0,75% for næsten hele sit indestående. Det vil således blive mere attraktivt at hæve beløbet og lægge det under madrassen. Redigeret 20. Marts, 2020 af Borende X 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 20. Marts, 2020 Borende X skrev, for 55 minutter siden: Jeg synes, du ser lidt for sort på tingene. Hvis man ikke skulle (overveje at) gå ind på markedet nu eller eventuelt om nogle uger, ved jeg ikke, hvornår man ellers skulle. Jeg købte lige efter finanskrisen blandt meget andet godt et parti verdensaktier til kurs 71 og solgte det igen her lige før jul. Selvom denne aktie i den sidste måned er raslet ned, ligger den endnu her til morgen på kurs 129. Så der er stadig et stykke vej ned til, hvor jeg decideret ville være begyndt at tabe penge på den. Jeg vil da også hellere springe på markedet, når en optur er begyndt, end være med til at skabe samme optur, men det er bare pokkers vanskeligt at se, hvornår lav- eller vendepunktet indtræder. I investeringsverdenen er den mest brugte sætning nok "havde jeg dog bare ....". Det sidste har du helt og aldeles ret i. Jeg fik solgt næsten alle mine papirer lige før årsskiftet. Jeg gik således glip af de sidste fede kursstigninger inden vendepunktet 19. februar, men til gengæld slap jeg ud af markedet med alt det hidtil vundne i behold. Det er nemlig langt fra altid, det er klogt liiiiige at ville have den sidste 100-kroneseddel med. Hvis den dygtige maler kun havde en horisont på 2-3 år, ville jeg også mane til (endnu) større forsigtighed, men med en ditto på 15-18 år, burde der være rum til både op- og nedture – samt de løbende afkast ikke at forglemme. Den almindelige erfaring viser nemlig, at det er på de lange horisonter, gevinsterne ligger, og mine egne 10-12 år på markedet modsiger ikke denne. Og hvad er alternativet egentligt? En kvart mille til en bankrente på 0,05%? Er man tilmed i Jyske Bank skal man endog snart til at betale 0,75% for næsten hele sit indestående. Det vil således blive mere attraktivt at hæve beløbet og lægge det under madrassen. Ja jeg ser sort på tingene det er der ingen tvivl om. Det er jo rigtig at markedet altid kommer sig over tid, det gør det også her. Men hvis vi skal gennem en byge af konkurser kan man ikke vide sig sikker ret mange steder og som nybegynder er det nok ekstra svært at gennemskue. Man kan vælge indexfonde men det lyder ikke til det er sådan noget dygtigmaler sigter efter. De -0.75 % kan vise sig at være en god investering. Alle lamper blinker når både aktier og ældelmetal falder samtidigt med renten stiger. Jeg ville vente til signalerne er mere tydelige for en optur og så køre en ret stram Stop loose strategi. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg