pacer 2728 Skrevet 19. Marts, 2020 @MickeyM Yep, de 1600 er i bedste fald. Desværre er der virkelig mange som ikke har forstået forskellen mellem influenza og COVID-19. Foråret og sommeren tror mange vil redde os, men det tyder på at det ikke forholder sig sådan. Jeg er lidt bange for at et forhøjet beredskab vil være nødvendigt de næste 6 mdr dog forhåbentligt på et lavere niveau end nu. Følgerne er helt uoverskuelige, arbejdsløshed og finanskrise som får 2008 til at ligne det rene ingenting. Lad os håbe det ikke går så galt men med tanke på USA og deres betydning for verdenshandelen er jeg ikke så frygtelig optimistisk. 1 million omkomne amerikanere er ikke usandsynlig, det er tal fra deres egen sundhedsmyndighed. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
MickeyM 1156 Skrevet 19. Marts, 2020 pacer skrev, for 14 minutter siden: Jeg er lidt bange for at et forhøjet beredskab vil være nødvendigt de næste 6 mdr dog forhåbentligt på et lavere niveau end nu. Jeg kan kun håbe at du har ret, både med de 6 måneder og niveauet. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 19. Marts, 2020 Vigtigheden af social afstandtagen er meget illustrativt beskrevet her. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 31. Marts, 2020 Corona er luftbåren, næsten som aerosoler. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
MickeyM 1156 Skrevet 31. Marts, 2020 Den nuværende corona-virus er IKKE luftbåren!! 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Le Male 173 Skrevet 1. April, 2020 (edited) pacer skrev, for 2 timer siden: Corona er luftbåren, næsten som aerosoler. Nej, corona er IKKE luftbåren. Det som mange forveksler med luftbåren, er at smitten kan spredes ved hosten, nysen og spytten. Man siger normalt at man er sikker ved 2 meters afstand, men de aller mindste dråber fra f.eks. Et host eller nys, kan godt bevæge sig ud omkring 3 1/2 meter før de falder til jorden. Det gør dog ikke virus til luftbåren. Primær smittevej er fortsat kontaktsmitte, både direkte og indirekte. Redigeret 1. April, 2020 af Le Male Tastefejl 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
MickeyM 1156 Skrevet 1. April, 2020 (edited) @Le Male Hvad tænker du om mutationer? Redigeret 1. April, 2020 af MickeyM Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Le Male 173 Skrevet 1. April, 2020 MickeyM skrev, for 2 timer siden: @Le Male Hvad tænker du om mutationer? Det er jo en naturlig ting for en virus at i takt med et vist antal er smittet, så begynder man at se mutationer. Det kan være noget djævelskab, men behøver ikke nødvendigvis at være noget som ændrer en virus markant. Så vidt jeg er orienteret har man allerede konstateret flere mutationer på corana, og nogle mener at det er derfor at op mod 40 procent ikke oplever nogen symptomer og andre bliver meget hårdt ramt (fordi de skulle være ramt af forskellige typer af corona). Der mangler flere studier i dette før man kan sige det præcist. Den spanske syge havde til gengæld muteret og forandret sig en del da anden bølge ramte i efteråret 1918, og ramte betydeligt hårdere end første bølge. Vi kan kun vente og se om det samme sker med corona, og så håbe på at der forholdsvis kommer en vaccine. Seneste tiltag er at der allerede i april gøres en indsats for at få vaccineret nogle af de allermest udsatte mod pneumokok i håb om at de bliver knapt så hårdt ramt af corona. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 1. April, 2020 Le Male skrev, for 5 timer siden: Nej, corona er IKKE luftbåren. Det som mange forveksler med luftbåren, er at smitten kan spredes ved hosten, nysen og spytten. Man siger normalt at man er sikker ved 2 meters afstand, men de aller mindste dråber fra f.eks. Et host eller nys, kan godt bevæge sig ud omkring 3 1/2 meter før de falder til jorden. Det gør dog ikke virus til luftbåren. Primær smittevej er fortsat kontaktsmitte, både direkte og indirekte. Skal indrømme jeg ikke kender definitionen på "luftbåren", men når den kan hænge i luften i flere timer og kan spores op til 8 meter fra sit udgangspunkt tænker jeg den er luftbåren. I opslaget kan man se folk bliver smittet uden at have direkte kontakt, det er i mit hoved ret luftbårent. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
MickeyM 1156 Skrevet 2. April, 2020 (edited) pacer skrev, for 18 timer siden: Skal indrømme jeg ikke kender definitionen på "luftbåren", men når den kan hænge i luften i flere timer og kan spores op til 8 meter fra sit udgangspunkt tænker jeg den er luftbåren. Virus smitter gennem de "dråber" som en syg person "udskiller" til omgivelserne, eksempelvis via host og nys. Er det nødvendigt for virus at disse dråber er store, er virus dråbebåren, kan virus derimod "overleve" i ultra små dråber, kan den være luftbåren. Den nuværende coronavirus er dråbebåren. Den kan ikke, under realistiske forhold, "hænge" i luften i flere timer og det er helt urealistisk at tro, at et almindeligt menneske, under normale forhold, kan hoste/nyse virus 8 meter væk. Redigeret 2. April, 2020 af MickeyM Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 2. April, 2020 MickeyM skrev, for 8 timer siden: Den nuværende coronavirus er dråbebåren. Den kan ikke, under realistiske forhold, "hænge" i luften i flere timer og det er helt urealistisk at tro, at et almindeligt menneske, under normale forhold, kan hoste/nyse virus 8 meter væk. Det er jeg ikke så sikker på, den enorme smittespredning må have en forklaring og en af årsagerne kunne findes her. Det er ikke noget jeg selv finder på men gengiver blot hvad forskellige forskere melder ud. Eksemplet med kirkesangen burde også få nogle overvejelser i gang, hvordan bliver så mange smittet hvis ikke virus er luftbårent i en eller anden grad? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gh0st 919 Skrevet 2. April, 2020 Emmalie skrev, den 18.3.2020 at 09:43: Måske man alligevel skulle tage det der rygestop op til genovervejelse.. Go for it Emmalie. Det er nok det bedste du kan gøre for dig selv, og det er aldrig for sent at stoppe - Lungerne heler sig selv efter rygestop. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest YNWA Skrevet 2. April, 2020 Gh0st skrev, 1 time siden: Go for it Emmalie. Det er nok det bedste du kan gøre for dig selv, og det er aldrig for sent at stoppe - Lungerne heler sig selv efter rygestop. Det har du så ikke helt ret i, min mor stoppede med at ryge som 55 årige og fik først lunge cancer 10 år efter og har kun lunge tilbage, den ene er opereret væk og får hun Corona, er hun færdig. Men var jeg Emmealie ville jeg også helt klart stoppe, hellere i dag en i morgen ! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
warmgun 4169 Skrevet 2. April, 2020 Emmalie skrev, den 18.3.2020 at 09:43: Måske man alligevel skulle tage det der rygestop op til genovervejelse.. Der er vel ingen grund til ikke at gøre det... 1. Du sparer penge (smøgerne er lige steget 1. april). 2. Det er gavnligt for dit helbred på,alle punkter. 3. Din smagssans bliver forbedret. 4. Du risikerer ikke, at kunder afviser dig, fordi du er ryger. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
warmgun 4169 Skrevet 2. April, 2020 Gh0st skrev, 1 time siden: Go for it Emmalie. Det er nok det bedste du kan gøre for dig selv, og det er aldrig for sent at stoppe - Lungerne heler sig selv efter rygestop. På et tidspunkt blev det sagt, at stopper man med at ryge, før man er 40, vil ens lunger være som en ikke-rygere, når man er 60. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gh0st 919 Skrevet 2. April, 2020 YNWA skrev, for 1 time siden: Det har du så ikke helt ret i, min mor stoppede med at ryge som 55 årige og fik først lunge cancer 10 år efter og har kun lunge tilbage, den ene er opereret væk og får hun Corona, er hun færdig. Men var jeg Emmealie ville jeg også helt klart stoppe, hellere i dag en i morgen ! Du har jo ret i at hvis man , (som mange i den ældre generation gjorde) har pulset løs siden konfirmations alderen, så stiger risikoen for lunge cancer voldsomt. Men stopper man, uanset hvor længe man har røget, vil lungerne hurtigt begynde at rense sig selv, dvs. at man slipper for tobals hoste og andre ryger relaterede dårligdomme. https://videnskab.dk/krop-sundhed/det-sker-i-kroppen-naar-du-har-roeget-den-sidste-cigaret Men kræft er typisk noget, der udvikler sig over mange år, og det er en ondskabsfuld sygdom som man kan få helt uforskyldt. Nogle mennesker overlever paradoksalt mange år som stor-rygere, bare se på fjo0lset Tage Voss Han forsvarede ivrigt rygning mens han (og foreningen Hen-ry) var i lommen på tobaks kæmpen Phillip-Morris Men det er tankevækkende, at de sidste 5 begravelser som jeg har overværet, har været hard-core rygere, alle under 65 år. Lige så tankevækkende er det, at jeg kender tre kvinder (2 aktive & en ex-ryger), der har været ramt af bryst kræft og nu frygter Corona virus. I bund og grund tvivler jeg på, at mange nydelses midler er voldsomt skadelige, hvis man bruger dem med måde, Man kan tænke sig, at hvis en enkelt øl eller en enkelt smøg bringer dit stress-niveau ned på et lavt niveau, så er det måske bedre for dit helbred end at forblive stresset. Nej det er når folk bliver afhængige og ikke kan styre deres forbrug af tobak og alkohol, at faren opstår (jeg gider ikke diskutere Hash og andre farlige narkotika) Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest YNWA Skrevet 2. April, 2020 Gh0st skrev, for 9 minutter siden: Du har jo ret i at hvis man , (som mange i den ældre generation gjorde) har pulset løs siden konfirmations alderen, så stiger risikoen for lunge cancer voldsomt. Men stopper man, uanset hvor længe man har røget, vil lungerne hurtigt begynde at rense sig selv, dvs. at man slipper for tobals hoste og andre ryger relaterede dårligdomme. https://videnskab.dk/krop-sundhed/det-sker-i-kroppen-naar-du-har-roeget-den-sidste-cigaret Men kræft er typisk noget, der udvikler sig over mange år, og det er en ondskabsfuld sygdom som man kan få helt uforskyldt. Nogle mennesker overlever paradoksalt mange år som stor-rygere, bare se på fjo0lset Tage Voss Han forsvarede ivrigt rygning mens han (og foreningen Hen-ry) var i lommen på tobaks kæmpen Phillip-Morris Men det er tankevækkende, at de sidste 5 begravelser som jeg har overværet, har været hard-core rygere, alle under 65 år. Lige så tankevækkende er det, at jeg kender tre kvinder (2 aktive & en ex-ryger), der har været ramt af bryst kræft og nu frygter Corona virus. I bund og grund tvivler jeg på, at mange nydelses midler er voldsomt skadelige, hvis man bruger dem med måde, Man kan tænke sig, at hvis en enkelt øl eller en enkelt smøg bringer dit stress-niveau ned på et lavt niveau, så er det måske bedre for dit helbred end at forblive stresset. Nej det er når folk bliver afhængige og ikke kan styre deres forbrug af tobak og alkohol, at faren opstår (jeg gider ikke diskutere Hash og andre farlige narkotika) Ja min mor har røget som en skorsten siden hun var 17 år , husker tydeligt at mig og min søster sad omme på bagsædet da vi var børn og mine forældre puslet løs imens, det var meget normalt i 70 erne og 80 erne at man gjorde det mens børnene var i bilen, har heldigvis aldrig selv røget . Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gh0st 919 Skrevet 2. April, 2020 YNWA skrev, for 11 minutter siden: Ja min mor har røget som en skorsten siden hun var 17 år , husker tydeligt at mig og min søster sad omme på bagsædet da vi var børn og mine forældre puslet løs imens, det var meget normalt i 70 erne og 80 erne at man gjorde det mens børnene var i bilen, har heldigvis aldrig selv røget . Ja det husker jeg også, rygning dengang var ikke tilladt men nærmest påbudt. Min ene onkel blev ret overrasket over at vi 13.15 årige unger ikke røg , så han tilbød at vise os 'hvordan man gør'. Sjovt nok blev han mopset da vi alle som en sagde : Nej det er da for ulækkert Hverken jeg , mine søskende eller flertallet af kusiner og fætre er rygere 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 3. April, 2020 Meget tyder på virus er luftbåren eller i det mindste findes i meget små dråber som transporteres langt i luften. ca 20:45 inde Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gh0st 919 Skrevet 3. April, 2020 Jeg kan bare ikke dy mig: https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/stil-spoergsmaal-om-rygning-og-corona-hvor-farligt-er-det-at-vaere-ryger 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2728 Skrevet 3. April, 2020 Gh0st skrev, for 4 timer siden: Jeg kan bare ikke dy mig: https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/stil-spoergsmaal-om-rygning-og-corona-hvor-farligt-er-det-at-vaere-ryger Nu gør rygning ikke bare ondt i lungerne og også i endnu højere grad pengepungen - den pakke som før kostede 40kr koster nu 55kr 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gh0st 919 Skrevet 4. April, 2020 pacer skrev, for 8 timer siden: Nu gør rygning ikke bare ondt i lungerne og også i endnu højere grad pengepungen - den pakke som før kostede 40kr koster nu 55kr Stadig for billigt til at afskrække børn og unge - vi skal indføre norske tilstande på det punk, og for at være en solidarisk ikke-ryger, ser jeg gerne af spiritus priserne også øges. Og skal skal sundhedsvæsnet naturligvis tilbyde hjælp til rygestop. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Emmalie Skrevet 4. April, 2020 warmgun skrev, den 2.4.2020 at 17:00: Der er vel ingen grund til ikke at gøre det... 1. Du sparer penge (smøgerne er lige steget 1. april). 2. Det er gavnligt for dit helbred på,alle punkter. 3. Din smagssans bliver forbedret. 4. Du risikerer ikke, at kunder afviser dig, fordi du er ryger. Hvis nogen har afvist mig på begrundelse af rygning har de ikke været så flinke at informere mig om det men ja, i har helt ret.. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9749 Skrevet 4. April, 2020 Jeg glemmer aldrig den smukke kvindelige kollega på 25 år, som jeg havde for mange år siden. Storryger med 55 % lunge kapacitet tilbage, og hun blev forpustet af at gå 3 trappetrin op. Hun nægtede at holde op med at ryge, og jeg ved ikke om hun stadig lever, men desværre regner jeg det for ret sandsynligt, at hun ikke gør Jeg er selv et uperfekt menneske, egen udfordring var alkohol, og om det er alkohol eller rygning, kan jeg kun sige, drik med måde, og hold nu op med at ryge. Særligt i din alder kære Emmalie I unge har den fremtid tilbage, som vi de noget ældre, ikke har lige så meget af i vente. Venlig hilsen Rejsenetværk 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
People Pleaseren 876 Skrevet 4. April, 2020 pacer skrev, den 17.3.2020 at 23:41: Blot til info, selvom du overlever en corona infektion kan følgeskaderne være alvorlige. https://nypost.com/2020/03/17/coronavirus-doctor-says-lung-scans-for-young-patients-were-nothing-short-of-terrifying/ Står der overhovedet noget om følgeskader? Ikke så vidt jeg kan se. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg