Hop til indhold
Guest Rust in Peace

Formel 1 - 2020

Recommended Posts

Guest Rust in Peace
BlackMagic2020 skrev, for 1 time siden:

...???????? hvad er meningen

 

Blot den aktuelle status på Formel 1, der startede i Australien i går. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
BlackMagic2020 skrev, for 22 timer siden:

...???????? hvad er meningen

 

Med over 7500 dødsfald ( godt nok mange af denover 70+ år) og over 190.000 mulige smittede på verdensplan. Mange i Kina, hvor F1 cirkusset skulle forbi her i foråret, kan det et eller andet sted godt forsvares at sæsonen nok først starter i slutningen af maj måned 2020.

På deres Instagram profil er kan man se kørerne holder sig klar med forskellige sportsøvelser når F12020 går igang med forhåbentlig 17-18 løb.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så lad mig puste en smule anstændighed ind i denne halvnye F1-tråd. Ovenstående er jo en hån mod Formel 1. I skulle faktisk skamme Jer :)

Jeg har nu kun tænkt mig at smide et par reflektioner over hvad jeg har oplevet so far. Og med denne amputerede og fuldstændigt skøre sæson er jeg stadig forvirret over hvad der køres hvor og hvornår. Det har jeg ikke helt overblik over endnu. Men alle de back-to-back-løb (uger efter uge) er trods alt ret fedt, selvom det er lidt kedeligt at se løb på den samme bane.  

Hvis vi starter lidt med top og bund er det indtil videre krystalklart at Mercedes er klasser foran resten af feltet og at Haas sigter mod dumbopladsen i dette års verdensmesterskab. Og for at være helt ærlig er jeg sikker på at det er sådan det ender. Hvilke kørere der så ender hvor, må tiden vise. Mercedes har fundet den fuldendte balance på en bil med optimal motorkraft og traction. Hvad Haas angår er mit gæt at de har brugt alle deres kræfter på at komme deres dækproblemer fra 2019 til livs, og glemt at man også skal have en hurtig bil for at være en contender i et formel 1-løb. De er nu overhalet af Williams som faktisk ser ud til at have taget et kvantespring siden sidste år. Årets ringeste F1-team ender med at blive Haas. Min første forudsigelse for 2020 er at Gene Haas trækker sit engagement ud af F1 efter denne sæson. 

Så er der Ferrari og Red Bull. Det virker lidt shaky, det begge hold har gang i. Ferrari er kommet helt ad helvede til ud af garagen i år. Men det er til gengæld et hold som har midlerne og kørerne til at skrue på nogle knapper som kan forvandle lort til guld på ganske få løb. Det samme kan siges om Red Bull. Problemet der er bare lidt det samme som sidste år. De har kun en kører der kan finde ud af at køre racerløb, og det er Max. Ellers har de faktisk fundet en god bil og en fin motor med hjælp fra Honda. Jeg sidder i mit stille sind og håber inderligt på at Albon ryger på porten og sæddet gives til Magnussen. Det er ikke realistisk, men tanken er nu sjov alligevel. 

Så er der resten af feltet med Alpha Tauri (tidligere Toro Rosso) Racing Point (tidligere Forze India), Renault, Alpha Romeo og Mclaren. Specielt må jeg fremhæve Mclaren i denne sammenhæng. Vi så lidt optakt til det sidste år. Men de virker helt klart som et hold som ridder videre på den succes de havde sidste år.

Personligt er jeg vildt overrasket over at se hvor hurtige Racing Point ser ud. I denne weekend (Ungarn første GP) tager de altså P3 og P4. Der er jo fuldstændigt vanvittigt! Lad os se imorgen om de kan omsætte deres flotte Q-tider til gode placeringer når bilen sættes i racing-mode. 

     

  

Del dette indlæg


Link til indlæg

@underdog40 jeg vil så byde ind med at Alfa Romeo (tidl. Sauber) slutter sidst, efter Haas, grunden til begge holds pavre indsats skal ses i lyset af at deres Ferrari motor yder mærkant dårligere end de andre mærker.

Men Haas bilen har en bedre balance end Alfa Romeo og selv om Kimi er gud i en racerbil er hans tid ovre.

Desværre ser det ud til Mercedes motorerne er så overlegne at al spænding er taget ud af serien. Jeg har i hvertfald mistet begejstringen og nyder i stedet F2 og F3 hvor vi har et par danskere med der kæmper om sejre og faktisk begge har fået en allerede, dog ærgerligt de begge udgik efter påkørsler i dag. 

Redigeret af La Capra

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mig bekendt har Haas F1’s laveste budget. Hvis de så bare havde nogle talentfulde ingeniører, kunne man måske leve med det. Det har de bare ikke. Lidenskab og passion er ikke nok i det selskab. Hvis de får point på kontoen vil det være på baggrund af andres fejlragelser, en heldig safetycar osv. Sorry.....de ser langsomme ud overalt på banen. Indtil videre ser det svært ud bare at få de to point som AR allerede har på kontoen. 
 

Så kan du også godt komme på banen @Hunting for beaver
 

Del dette indlæg


Link til indlæg
La Capra skrev, for 2 timer siden:

Tror sg Haas har hørt dig :)

 

Ja, jeg må jo æde et par ord i mig igen :D. Og de måtte da gerne have fløjtet racet af på det tidspunkt du fandt din mobil frem :lol:. Men træerne vokser trods alt ikke ind i himlen. 

Det endte dog med 2 point på Haas-kontoen idag. Men der skulle også et vejrskift og en genistreg til fra Güntherdrengen for at de kom i hus, da de vælger at skifte dæk ifbm. starten. Men tillykke med 9.pladsen og to værdifulde point til Haas-teamet og KM. 

At top tre bliver som den bliver er der ingen overraskelse i. Men Racing Point-bilerne ender på en 4. og en 7. plads. Respekt herfra! Ferrari må hellere snart finde på noget nyt. For som tingene ser ud lige ny, fungerer det slet ikke for dem. RedBull ser bedre ud. Albon havde sørme også fart i sutterne idag. Surprise, surpise! 

Nu får vi 2 ugers pause. Men derefter 3 back2back-løb med to på Silverstone (der ligger vidst 50 point og venter på Hamilton der) og så hurtigt videre til Spanien. Glæder mig allerede :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

En placeringsstraf pr snude. Så bliver pointhøsten desværre halveret. Sur røv. 

Redigeret af underdog40

Del dette indlæg


Link til indlæg

Fair eller ikke fair - lidt svært med dansker briller på, men ser frem til at læse om hvorfor BOT tyvestart ikke giver anmærkninger.

Del dette indlæg


Link til indlæg

De var lidt inde på det i studiet. BOT holder sig inden for "den tilladte tolerance", hvad det så end er. + han fik bestemt ikke nogen fordel ud af det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

BOT holder stille indenfor det afgrænsede område da starten går, derfor ingen straf.

At han har bevæget sig imens de røde lamper var tændt er ok, sålænge hans højre forhjul rører ved den stribe der er og han ellers holder stille igen når de røde lamper slukker.

 

Hvorimod Albon’s hold klart har brudt reglen om at man ikke må tørre asfalten, så ved næste regnvejr kan vi nok se flere teams tørre asfalt nu det alligevel ikke giver straf.

Vi må håbe Ferrari snart finder en masse heste så det kan blive lidt mere interessant  at følge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
La Capra skrev, for 6 minutter siden:

 

Vi må håbe Ferrari snart finder en masse heste så det kan blive lidt mere interessant  at følge.

Lad endelig Ferrari fortsætte med at køre som den sæk gamle øg de er, det er kun dejligt :) 

Flyv sølvpile, flyv :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lidt efterrationale tre løb inde i serien.

Hvis vi kigger lidt på den samlede konstruktørstilling efter 3 løb, bliver man (jeg) jo lidt deprimeret. Måske ikke hvis man udelukkende bare håber på Mercedes blæser resten af feltet ud af banen....hvilket de nok ender med alligevel. 

Men hvis man ønsker et lidt mere close race synes jeg altså jeg kan mærke frustration over den overlegne dominans de udviser. Allerede nu har de over dobbelt så mange point som RedBull som ligger nr. 2. I sidste ende sidder vi og hepper på to forskellige kørere i samme bil når det individuelle verdensmesterskab skal fejres. Det hele ligner efterhånden skotsk fodbold hvor Celtic har vundet mesterskabet 9 gange i streg nu. Ikke skide spændende. Lige nu er Mercedes Celtic og Ferrari er Rangers. Red Bull må så lege Aberdeen som vandt mesterskabet i 1984. Det var sidste gang et andet hold end Rangers eller Celtic, vandt mesterskabet på de kanter. 

Sidste år sluttede det med ca 250points gap ned til Ferrari på 2. pladsen. I 18 ca 90point. Og selvom man (jeg) ikke er glad for Ferrari ser jeg dem som de eneste der kan konkurrere med Mercedes på den lange bane (so to speak). Men det ser ikke godt ud! Lige nu er der allerede ca 100points forskel på de to hold sammenlagt. Og det er efter kun 3 skaldede løb.      

Jeg synes ikke rigtig der er nogen grund til at fremhæve resten af teamsne lige nu. Men hvis vi skal snakke best of the rest, ligner det et slag mellem Racing Point og Mclaren, som tingene ser ud lige pt. Renault, Alpha Tauri, Alfa Romeo, Haas og Williams kommer for det meste til at rode rundt og slås om de små point hvor det mest af alt afhænger af påkørsler, skader, mekanikerfejl hos de forankørende. 

En del kan selvfølgelig ændres endnu. Vi er tidligt inde i en sæson som er præget af forvirring og tests af bilernes egenskaber på banerne mv.

Hvis vi tager de rødhvide briller på kan vi nok en gang glæde os over at KM ser en kende hurtigere ud end RG. Og i den forbindelse håber jeg inderligt på at der er nogle fra de større teams der kigger lidt i danskerens retning. Personligt ser jeg ham gerne i en Red Bull-racer. KM er lige så tosset i hovedet som MV. Tror de ville være er rigtig godt match-up. Og så ligger der stadig den uvished om hvorvidt Haas overhovedet stiller op i næste års GP-serie. Det ved kun Gene. Jeg tvivler stærkt. 

Formel 2 og 3 blev nævnt tidligere i tråden. Christian Lundgaard gør det vidst fint i F2. Jeg kender ikke særligt meget til ham eller hans franske team eller F2 i det hele taget til at kloge mig på det område. Ej heller ved jeg meget om Frederik Vesti i F3 andet end han kører for et Italiensk team. Men jeg slår altså ikke over og ser kvindefodbold fordi FCM allerede har vundet danmarksmesterskabet hos herrerne, da jeg er typen der sidder og klynker til den bitre ende. De danske drenge skal nok få min opmærksomhed hvis de ender i et F1sæde. Men først da. (hvis det kom til at lyde lidt chauvinistisk og arrogant, beklager jeg) 

Redigeret af underdog40

Del dette indlæg


Link til indlæg

Formel 1 er efterhånden pinligt.

FIA gider jo ikke gøre noget så siden 2007..

07 Ferrari

09 Braun

10-13 RedBull

13-+ Mercedes 

Ærlig talt og hånden på hjertet.

Syntes vi det er super spændende og interessant at følge?

Ikke engang motorlyden med V10 motorer er der mere.

Men ja. Williams skulle aldrig have ladet Adrian Newey gå og deres eneste håb er at blive solgt eller endnu bedre at blive Mercedes Juniorteam, ligesom Torro Rosso er det til RedBull (get the point i navnet?)

Men det modsætter det stok-konservative team sig nok og dét bliver deres død for hvem gider at købe et team som slet ikke performer og som ikke kan betale deres egne kørere.

Sørgelig historie for teamet med så meget historie og en stor del af skylden skyldes Frank og Claire.

Som Gene Haas siger: "Hvorfor være med i en sport , hvor det er umuligt at vinde?"

Penge lige ud i kloarken.

Det eneste der kan skabe spænding er budgetloftet næste år. Nå'e nej. Det har latterlige FIA jo rykket. Øget vægt på biler som kommer i pointene og vinder (mest øget vægt) eller dobbelt pitstop for de øverst placerede i løbet efter tidligst 80% af løbet er kørt. Ens motorkraft til alle 22 racere og mindre mere kompakte biler så det rent faktisk ER farligt at køre racerløb som i 80 og 90'erne.

 

Ellers kan de ligeså godt sætte puder front og bag og lade 20 årige køre alle biler,  for det ser ud til at Hamilton og Veestappen nærmest kan klø sig i nakken, når de igen og igen sikrer sig en podieplacering.

 

"Buhuu. Hvis vi ikke kan komme i top 4 så trækker vi os fra serien siger Mercedes, Redbull og Ferrari.

"Uha nej",  siger FIA. "Det går ikke. Så lad os fortsat have Redbull, Mercedes og Ferrari til at dominere" som de har gjort de sidste 15-20 år..

Ferrari er bare generelt skidt kørene for Mercedes i engelske Northhampsire  bygger den bedste motor. Punktum

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes_AMG_High_Performance_Powertrains

Sørgeligt. Sørgeligt men de må vende sig til en ny hverdag, hvor penge og gode designere/teamchefer og god motorkraft samt kontiunitet betyder alt .

Håber flere tilskuere og sponsorer forlader Formel 1, så gråhårede  FIA MÅ reagere.

 

 Chase Carey, gider jo ikke røre en finger og er glad bare han ser nogle biler som kører rundt.

 

 

 

 

 

 

Redigeret af ppd

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest A. Senna

Et par gode danske præstationer i f2 og f3 blev krydret med en smadret Haas racer :(

men ellers et lige livligt nok venstre fordæk  de havde på bilerne i dag. :D hele 3 punkteringer på de døende omgange.

Del dette indlæg


Link til indlæg

:mellow:...Måske skulle FIA omdøbe serien til "Formel Mercedes Benz" 

Det er jo praktisk talt til grin at FIA bare sidder med lukkede øjne.

Hamilton når sikkert 180-190 podiumpladseringer inden han stopper i F1. Det kommer vel aldrig til at overgåes.

Tale om at smadre/ødelægge sporten.

På 2 år har Mercedes og Strolls mange millioner også hjulpet Force India, købt for 90 mio. £.,  teamet frem fra at være 2. dårligst til at være 3. bedste team i klassen.

Så hurtigt kan det gå :rolleyes:

 

Redigeret af ppd

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu skifter de navn igen næste år til Team Aston Martin. 

Men mærkeligt at Ferrarimotorerne er blevet så meget dårligere i forhold til sidste sæson når man tænker på at Racing Points biler er kopier af Bottas' og Hamiltons biler. De får jo megabaghjul. Mclaren skifter til Mercedesmotorer næste år fra Renault. Det bliver spændende.  

Del dette indlæg


Link til indlæg
underdog40 skrev, for 23 minutter siden:

Mclaren skifter til Mercedesmotorer næste år fra Renault. Det bliver spændende.  

Ja..gode tider dengang 

Kimi_R%C3%A4ikk%C3%B6nen_2003_Silverston

Spændende også, om et af de mest traditionelle teams på gridden, Williams får en ,og hvilken, investor, da teamet er sat til salg.

Forhåbentlig en,som er villig til at bruge mange millioner, nej, milliarder af dollars, på at få teamet tilbage hvor det hører hjemme:

Kontinuerligt i den øverste del af af feltet.

Men et ikonisk navn gør det ikke alene. Det kræver penge og hårdt arbejde og man skal som team se fremad og forbedre sig, ikke tilbage på gamle dage/kørere/ minder, og dét gør teamet lidt for meget.

Formel 1 anno 2020-2021 er anderledes end de gode gamle 1970-80-1990'ere.

Bare de vil køre med V10 motorer i 2021 med 18.000 o/ min., så er jeg glad..:lol:

https://youtu.be/YqYPU3MNqHw

Redigeret af ppd

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...